4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2023–2024) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over
regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler
og poster under rammeområde 20 (tall i kr)
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S (2023-2024)
med Tillegg 1 og 2
|
Utgifter
|
Stortinget
og eksterne organer
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 154 600 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter, kan overføres
|
800 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
167 700 000
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
242 700 000
|
|
73
|
Kontingenter,
internasjonale delegasjoner
|
18 100 000
|
|
74
|
Reisetilskudd
til skoler
|
5 800 000
|
Finansdepartementet
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
449 401 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter, kan overføres
|
70 821 000
|
|
50
|
Forskning
og allmennopplysning – Norges forskningsråd
|
40 747 000
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
518 898 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
36 148 000
|
1605
|
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
973 804 000
|
|
22
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
12 809 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
19 366 000
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 872 504 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
124 292 000
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 856 709 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
178 563 000
|
|
22
|
Større
IT-prosjekter, kan overføres
|
522 100 000
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
106 100 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
158 281 000
|
|
50
|
Skatte-
og avgiftsforskning
|
6 824 000
|
1619
|
|
Skatteklagenemnda
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
77 979 000
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
751 006 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter, kan overføres
|
233 625 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
4 003 000
|
1632
|
|
Kompensasjon for merverdiavgift
|
|
|
61
|
Tilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
|
33 700 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
|
2 700 000 000
|
1633
|
|
Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, overslagsbevilgning
|
10 000 000 000
|
1635
|
|
Forskuttering av erstatningskrav
|
|
|
70
|
Utbetaling
av erstatning, kan overføres
|
90 000 000
|
1645
|
|
Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore
bedrifter
|
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for
små og mellomstore bedrifter
|
5 310 000
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter mv.
|
|
|
89
|
Renter og provisjon mv. på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning
|
12 454 300 000
|
|
|
Sum utgifter
rammeområde 20
|
74 553 290 000
|
Inntekter
|
Inntekter
under departementene
|
3041
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Salgsinntekter
|
5 000 000
|
|
3
|
Leieinntekter
|
2 300 000
|
4600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
2
|
Diverse
refusjoner
|
50 000
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
14 000 000
|
|
86
|
Vinningsavståelse
og overtredelsesgebyr mv.
|
500 000
|
4605
|
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Økonomitjenester
og andre driftsinntekter
|
167 587 000
|
|
2
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
19 345 000
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
8 247 000
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
2 401 000
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 149 000
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
30 604 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
og overtredelsesgebyr
|
10 000 000
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Refunderte
utleggs- og tinglysingsgebyr
|
38 000 000
|
|
3
|
Andre
inntekter
|
6 786 000
|
|
5
|
Gebyr
for utleggsforretninger
|
125 000 000
|
|
7
|
Gebyr
for bindende forhåndsuttalelser
|
5 000 000
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 237 000
|
|
85
|
Inngått
på tapsførte lån mv.
|
280 000 000
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
1 850 000 000
|
|
87
|
Trafikantsanksjoner
|
65 000 000
|
|
88
|
Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
|
300 000 000
|
|
89
|
Overtredelsesgebyr
|
5 000 000
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
237 525 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
|
10 000 000
|
4634
|
|
Kompensasjon for inntektssvikt som følge av
virusutbruddet
|
|
|
85
|
Tilskudd
til støtteberettigete virksomheter – tilbakebetaling
|
1 000 000
|
|
86
|
Lønnsstøtte
til foretak rammet av smitteverntiltak – tilbakebetaling
|
1 000 000
|
5351
|
|
Overføring fra Norges Bank
|
|
|
85
|
Overføring
|
24 600 000 000
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forvaltningsbedrifter
i samband med nybygg, anlegg mv.
|
5491
|
|
Avskrivning på statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
|
|
|
30
|
Avskrivninger
|
1 704 000 000
|
Renter og
utbytte mv.
|
5603
|
|
Renter av statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
|
|
|
80
|
Renter
av statens faste kapital
|
2 388 000 000
|
5605
|
|
Renter av statskassens kontantbeholdning og
andre fordringer
|
|
|
80
|
Av
statskassens foliokonto i Norges Bank
|
9 043 800 000
|
|
81
|
Av
verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
|
200 000
|
|
82
|
Av
innenlandske verdipapirer
|
1 375 300 000
|
|
83
|
Av
alminnelige fordringer
|
60 000 000
|
|
84
|
Av
driftskreditt til statsbedrifter
|
1 293 400 000
|
|
86
|
Renter
av lån til andre stater
|
100 000
|
|
89
|
Garantiprovisjon
|
40 000 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
43 693 531 000
|
|
|
Netto rammeområde 20
|
30 859 759 000
|
4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 4. desember 2023, der netto utgiftsramme for
rammeområde 20 er fastsatt til 30 859 759 000 kroner.
For nærmere omtale av de enkelte poster vises
det til Prop. 1 S (2023–2024) Finansdepartementet.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt er bekymret for en utvikling der avstanden mellom
de folkevalgte og befolkningen blir større. Politikergodtgjørelsene
har etter dette medlems mening over
tid blitt for høye sammenlignet med gjennomsnittslønna, noe som
har bidratt til å øke avstanden mellom politikerne og innbyggerne
de er valgt til å representere.
Dette medlem viser
til Rødts forslag ved behandling av Innst. 123 S (2021–2022) om
at godtgjørelsene for stortingsrepresentanter reduseres til maksimalt
halvannen ganger medianinntekten for deretter å justeres årlig med
et kronebeløp tilsvarende utviklingen i medianinntekt foregående
år, samt at godtgjørelsen for statsråder og statsminister fastsettes
til 1,25 og 1,75 ganger godtgjørelsen for stortingsrepresentanter.
Dette medlem viser
til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å redusere
godtgjørelsene til stortingsrepresentanter i tråd med overnevnte
modell, noe som innebærer en reduksjon på om lag 20 pst., og et redusert
bevilgningsbehov på posten på 38 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 74 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.5 Kap. 1600 Finansdepartementet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås at det opprettes en tilskuddsordning under Finansdepartementet
til organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål som gjeldsproblematikk,
åpenhet og skattepolitikk i Norge.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til sitt alternative budsjett,
hvor det foreslås å sette av 10 mill. kroner til å utrede hvordan
dagens merverdiavgiftssystem kan omgjøres til et miljøverdiavgiftssystem.
Dette medlem fremmer
i sitt alternative budsjett også forslag om å opprette et solidaritetsfond.
Det legges til grunn at Norges ekstrainntekter i 2022 på grunn av
ekstraordinært høye gasspriser grunnet krigen i Ukraina settes av
i dette fondet. Midlene skal gå til humanitær bistand og gjenoppbygging
av Ukraina, til direkte støtte til Europas innsats for å gå over
til fornybar energi, og til å hjelpe utviklingsland som rammes av høye
matvare- og energipriser.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 50 Forskning og allmennopplysning – Norges
forskningsråd
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Fullmakt til å rette opp uoppklarte differanser
og feilposteringer i tidligere års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.6 Kap. 4600 Finansdepartementet
Post 2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.7 Kap. 1602 Finanstilsynet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.8 Kap. 4602 Finanstilsynet
Post 3 Saksbehandlingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr
mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.9 Kap. 1605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 22 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.10 Kap. 4605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
Post 1 Økonomitjenester og andre driftsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 2 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås å øke bevilgningen til Tolletaten med 5 mill. kroner.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 85 Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Skatteetaten har hatt stramme budsjettrammer
over flere år, og etatens driftsbudsjett ble kuttet med til sammen 300
mill. kroner gjennom åtte år med ABE-kutt under regjeringen Solberg.
Dette medlem viser
til at disse kuttene får konsekvenser. Riksrevisjonens har nylig
lagt fram undersøkelser som har konkludert med at Skatteetaten ikke
i tilstrekkelig grad har sikret at utenlandske aksjonærer blir trukket
korrekt kildeskatt og at kontrollen med nordmenns inntekter og formuer
i utlandet ikke har vært god nok.
Dette medlem viser
til at de ansattes organisasjoner gjentatte ganger har advart om
at det er behov for en betydelig styrking av etaten, og at staten
trolig går glipp av enorme milliardbeløp hvert år på grunn av denne
ressursmangelen.
Dette medlem mener
at regjeringa undervurderer konsekvensene av å stramme inn Skatteetatens driftsbudsjett,
og mener snarere at etaten burde få tilført større ressurser. Dette medlem viser til egne forslag i
Dokument 8: 60 S (2022–2023) og Rødts alternative statsbudsjett,
der det foreslås å styrke bevilgningen med 81 mill. kroner utover
regjeringas forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 22 Større IT-prosjekter, kan
overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 23 Spesielle driftsutgifter, a-ordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 50 Skatte- og avgiftsforskning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 85 Inngått på tapsførte lån mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 86 Bøter, inndragninger mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 89 Overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.15 Kap. 1619 Skatteklagenemnda
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.16 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til sine respektive alternative budsjetter.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til sitt alternative statsbudsjett,
hvor det foreslås å sette av 35 mill. kroner til utarbeidelse av
statistikkgrunnlag for økosystemregnskap.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.17 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.18 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.19 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.20 Kap. 4634 Kompensasjon for inntektssvikt som følge av virusutbruddet
Post 85 Tilskudd til støtteberettigede virksomheter
– tilbakebetaling
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 86 Lønnsstøtte til foretak rammet av smitteverntiltak
– tilbakebetaling
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.21 Kap. 1635 Forskuttering av erstatningskrav
Post 70 Utbetaling av erstatning, kan
overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.22 Kap. 1645 Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter
Post 23 Spesielle driftsutgifter til administrasjon
av statlig garantiordning for små og mellomstore bedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.23 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.24 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
Post 80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.27 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
Post 80 Av statens foliokonto i Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk
valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 86 Renter av lån til andre stater
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.28 Oversikt over partienes forslag til bevilgninger under rammeområde 20
Forslag til bevilgninger under de respektive
kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik
i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes
standpunkter.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S med Tillegg 1 og 2
|
A, Sp og SV
|
H
|
FrP
|
SV
|
R
|
V
|
MDG
|
KrF
|
Utgifter
rammeområde 20 (i tusen kroner)
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 154 600
|
1 154 600 (0)
|
1 120 100 (-34 500)
|
1 119 600 (-35 000)
|
1 154 600 (0)
|
1 116 700 (-37 900)
|
1 154 600 (0)
|
1 154 600 (0)
|
1 154 600 (0)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
167 700
|
167 700 (0)
|
167 700 (0)
|
157 700 (-10 000)
|
167 700 (0)
|
167 700 (0)
|
167 700 (0)
|
167 700 (0)
|
167 700 (0)
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
242 700
|
242 700 (0)
|
232 700 (-10 000)
|
242 700 (0)
|
242 700 (0)
|
239 698 (-3 002)
|
242 700 (0)
|
242 700 (0)
|
242 700 (0)
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
449 401
|
449 401 (0)
|
449 401 (0)
|
439 401 (-10 000)
|
449 401 (0)
|
449 401 (0)
|
449 401 (0)
|
449 401 (0)
|
449 401 (0)
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
70 821
|
70 821 (0)
|
70 821 (0)
|
70 821 (0)
|
70 821 (0)
|
70 821 (0)
|
70 821 (0)
|
80 821 (+10 000)
|
70 821 (0)
|
|
51
|
Solidaritetsfond
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
1 900 000 000 (+1 900 000 000)
|
0 (0)
|
|
71
|
Tilskudd
til organisasjoner
|
0
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
7 500 (+7 500)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
0 (0)
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
518 898
|
518 898 (0)
|
518 898 (0)
|
518 898 (0)
|
518 898 (0)
|
518 898 (0)
|
538 898 (+20 000)
|
518 898 (0)
|
518 898 (0)
|
1605
|
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
973 804
|
973 804 (0)
|
973 804 (0)
|
958 804 (-15 000)
|
973 804 (0)
|
973 804 (0)
|
973 804 (0)
|
973 804 (0)
|
973 804 (0)
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 872 504
|
1 872 504 (0)
|
1 872 504 (0)
|
1 872 504 (0)
|
1 877 504 (+5 000)
|
1 877 504 (+5 000)
|
1 872 504 (0)
|
1 872 504 (0)
|
1 872 504 (0)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
124 292
|
124 292 (0)
|
124 292 (0)
|
224 292 (+100 000)
|
124 292 (0)
|
124 292 (0)
|
124 292 (0)
|
124 292 (0)
|
124 292 (0)
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
7 856 709
|
7 856 709 (0)
|
7 719 709 (-137 000)
|
7 836 709 (-20 000)
|
7 866 709 (+10 000)
|
7 937 709 (+81 000)
|
7 856 709 (0)
|
7 856 709 (0)
|
7 719 709 (-137 000)
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
751 006
|
751 006 (0)
|
751 006 (0)
|
736 006 (-15 000)
|
751 006 (0)
|
751 006 (0)
|
751 006 (0)
|
786 006 (+35 000)
|
751 006 (0)
|
|
|
Sum utgifter
rammeområde 20
|
74 553 290
|
74 553 290 (0)
|
74 371 790 (-181 500)
|
74 548 290 (-5 000)
|
74 568 290 (+15 000)
|
74 605 888 (+52 598)
|
74 573 290 (+20 000)
|
1 974 598 290 (+1 900 045 000)
|
74 416 290 (-137 000)
|
Inntekter
rammeområde 20 (i tusen kroner)
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
86
|
Bøter, inndragninger mv.
|
1 850 000
|
1 850 000 (0)
|
1 850 000 (0)
|
1 850 000 (0)
|
1 850 000 (0)
|
1 850 000 (0)
|
1 850 000 (0)
|
2 000 000 (+150 000)
|
1 850 000 (0)
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
43 693 531
|
43 693 531 (0)
|
43 693 531 (0)
|
43 693 531 (0)
|
43 693 531 (0)
|
43 693 531 (0)
|
43 693 531 (0)
|
43 843 531 (+150 000)
|
43 693 531 (0)
|
|
|
Sum netto
rammeområde 20
|
30 859 759
|
30 859 759 (0)
|
30 678 259 (-181 500)
|
30 854 759 (-5 000)
|
30 874 759 (+15 000)
|
30 912 357 (+52 598)
|
30 879 759 (+20 000)
|
1 930 754 759 (+1 899 895 000)
|
30 722 759 (-137 000)
|
|
|
Avvik fra rammevedtak
|
0
|
0
|
-181 500
|
-5 000
|
15 000
|
52 598
|
20 000
|
1 899 895 000
|
-137 000
|