Utvalget foreslår i sin første delrapport (Dokument 18
(2021–2022)) at det videre arbeidet med å utrede Stortingets representantordninger
skulle ta utgangspunkt i seks overordnede prinsipper. Prinsippene
lyder:
Prinsipp 1: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal sikre alle som har blitt valgt til Stortinget, mulighet til
å utøve stortingsvervet på like vilkår, uavhengig av geografisk
tilhørighet og/eller livssituasjon.
Prinsipp 2: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal ha et tydelig formål som er godt begrunnet i behov knyttet
til vervet.
Prinsipp 3: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal kompensere for kostnader og dekke særskilte behov som følger
av vervet.
Prinsipp 4: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal være rimelige sammenliknet med ytelser og velferdsordninger
i samfunnet for øvrig.
Prinsipp 5: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal være åpne og transparente, blant annet ved at informasjon om
ordningene, herunder kontrollmekanismer og reaksjons-/sanksjonsformer,
blir gjort aktivt tilgjengelig for allmennheten.
Prinsipp 6: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal være underlagt god forvaltning med betryggende kontroll og
reaksjonsformer.
Utvalget gjør noen foreløpige vurderinger av
prinsippenes mulige konsekvenser for noen av de vesentligste økonomiske
ordningene, og varsler at resultatet av disse vurderingene ville
komme i den endelige rapporten 31. januar 2023. Utvalget fremmer
også konkrete forslag om innstramminger i ordningene for feriepenger og
pendlerdiett.
Utvalget viderefører de seks prinsippene fra
den første delrapporten uendret i sin andre delrapport (Dokument
18 (2022–2023)). Utvalget mener at de sentrale reglene for representantenes
økonomiske ordninger bør lovfestes i større utstrekning enn i dag.
Utvalget legger derfor frem forslag til en ny lov om godtgjørelse
og ytelser for stortingsrepresentanter, som også regulerer tildeling
av pendlerboliger. Samtidig mener utvalget at det fortsatt vil være
behov for utfyllende retningslinjer fastsatt av presidentskapet
til noen av ordningene, men utvalget foreslår ikke slike retningslinjer.
Utvalget drøfter ikke spørsmålet om tidspunkt for ikrafttredelse
av endringer eller behov for overgangsregler.
Utvalgets konkrete forslag blir presentert i
kapittel 5–12, mens presidentskapets merknader til forslagene følger
i kapittel 13.