1.2.3 Drøftingar med organisasjonane om talgrunnlaget
Talgrunnlaget for utrekning av lønnsveksten
som vert brukt ved regulering av grunnbeløpet og pensjonar, skal
gåast gjennom og drøftast med organisasjonane til pensjonistane,
dei funksjonshemma og arbeidstakarane før den samla lønnsveksten
vert fastsett. Dette følgjer av forskrift 6. mai 2011 nr. 465 om
beregning av lønnsveksten som skal benyttes ved regulering av grunnbeløpet
og alderspensjon i folketrygden § 4.
Drøftingsordninga er ytterlegare formalisert
i avtale av 20. juni 2022 mellom regjeringen og pensjonistenes,
de funksjonshemmedes og arbeidstakernes organisasjoner om regulering
av folketrygdens grunnbeløp og pensjoner.
Formålet med drøftingane er å sikre, så langt
det er mogleg, ei felles forståing mellom partane om føresetnadene
som skal leggjast til grunn for reguleringa. Partane skal også vurdere
om det ligg føre særlege tilhøve som har påverka lønnsutviklinga
for einskildgrupper, og om effekten av dette skal haldast utanfor
ved fastsetjinga av lønnsveksten.
Etter at talgrunnlaget er drøfta med organisasjonane,
fastset Kongen, med heimel i folketrygdloven §§ 1-4, 4-4, 19-14
og 20-18, reguleringsfaktorar og satsar for minste pensjonsnivå.
I drøftingsmøta, som vert leia av arbeids- og
inkluderingsministeren, deltar:
-
Pensjonistforbundet
(SAKO-samarbeidet)
-
Seniorsaken
-
Forsvarets seniorforbund
-
Landsforbundet for offentlige pensjonister
-
Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon
-
Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes
organisasjoner
-
Landsorganisasjonen i Norge (LO)
-
Unio
-
Yrkesorganisasjonens Sentralforbund (YS)
-
Akademikerne.
Finansdepartementet er òg representert.
I forkant av drøftingsmøta 15. og 23. mai 2023
vart det 31. mars 2023 halde eit møte mellom organisasjonane og
Arbeids- og inkluderingsdepartementet der rapporten «Grunnlaget
for inntektsoppgjørene 2023» frå det tekniske utrekningsutvalet
for inntektsoppgjera vart gjennomgått.
Det vart slått fast at anslaget for lønnsveksten
i 2023 i RNB er 5,25 pst., og at faktisk lønnsvekst for 2022 er utrekna
til 4,3 pst. Det ligg dermed føre eit positivt avvik på 0,6 pst.
eit år tilbake i tid som det skal takast omsyn til. Lønnsveksten
i 2021 vert fastslått til 3,5 pst. Det ligg ikkje føre avvik to
år tilbake i tid. Det låg ikkje føre «særlege tilhøve» som det skulle
takast omsyn til ved berekninga av lønnsveksten. Veksten i konsumprisane
er anslått til 5,4 pst. i RNB. Faktisk prisvekst i 2022 er fastslått til
5,8 pst. Prisveksten vert i 2022 anslått til 3,4 pst., og det ligg
føre et avvik på 2,4 pst. for 2022 som det skal korrigerast for.
Det var semje om talgrunnlaget.
Organisasjonane uttalte at dei er nøgde med
resultatet for 2023, og at talgrunnlaget er i samsvar med reguleringsreglane.
Pensjonistforbundet (SAKO) og SAFO-organisasjonane
hadde ein protokolltilførsel. Dei meiner pensjonistane berre får
kompensert halvparten av avviket frå 2021, noko som gir ei innsparing
på 2,2 mrd. kroner. Organisasjonane krev desse pengane etterbetalt
i år og foreslår at dei blir øyremerkte til eit løft av dei lågaste
pensjonane. Alle som har ein pensjon under fattigdomsgrensa (EU60),
må få eit løft. Organisasjonane er skuffa over at regjeringa strammar
inn reglane for regulering slik at minstepensjonistane ikkje lenger
har ei noko gunstigare regulering enn andre alderspensjonistar.
Organisasjonane krev at også kulla fødde i 1954 og seinare, blir
skjerma mot levealdersjusteringa ved overgangen frå uføretrygd til
alderspensjon.
Unio, FFO, LO, Akademikerne, YS, Forsvarets
seniorforbund, Senior Norge og LOP legg til grunn at resultatet er
i samsvar med reguleringsreglane, og krev at det i trygdedrøftingane
for 2023 skal takast omsyn til eit negativt avvik i lønnsveksten
på 0,6 pst. og eit negativt avvik i prisveksten på 2,4 pst.