Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Trine Lise
Sundnes og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg
og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Sigrid
Simensen Ilsøy, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og
Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti
Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Naomi Wessel,
viser til at Stortinget våren 2022 vedtok nye regler for regulering
av alderspensjon under utbetaling med ikrafttredelse 1. april 2022,
jf. Stortingets behandling av Innst. 194 L (2021–2022), jf. Prop.
41 L (2021–2022). Alderspensjon under utbetaling fra folketrygden
reguleres fra 2022 med et gjennomsnitt av lønns- og prisvekst. Grunnbeløpet
reguleres i samsvar med lønnsveksten.
Komiteen viser til
at tallgrunnlaget for utregning av lønnsveksten som blir brukt ved
regulering av grunnbeløpet og pensjoner, har blitt gjennomgått og
drøftet med organisasjonene til pensjonistene, de funksjonshemmede
og lønnsmottagerne før den samlede lønnsveksten ble fastsatt. Det
var enighet om tallgrunnlaget. Organisasjonene har uttalt at de
er fornøyd med resultatet for 2023, og at tallgrunnlaget er i samsvar med
reguleringsreglene.
Komiteen viser til
at trygdeoppgjøret for 2023 gir en årsvekst i alderspensjon under
utbetaling på 6,91 pst., som innebærer at prosentvis vekst i alderspensjon under
utbetaling fra 1. mai er 8,54 pst. Samlet årlig lønnsvekst er beregnet
til 5,88 pst., som gir en vekst i grunnbeløpet fra 1. mai på 6,41
pst.
Komiteen støtter
regjeringens forslag i RNB om redusert skattlegging av pensjon som
sikrer at enslige minstepensjonister ikke må betale inntektsskatt
i 2023 – forutsatt at de ikke har andre inntekter. Komiteen viser
til at enslige minstepensjonister får forbedret sin kjøpekraft som
følge av dette skatteforslaget.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at grunnbeløpet skal reguleres i samsvar med lønnsveksten, justert
for eventuelle avvik mellom forventet og faktisk lønnsvekst to år
tilbake i tid. Uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og alderspensjon
under opptjening reguleres med grunnbeløpet. Alderspensjon under utbetaling,
samt satsene for minste pensjonsnivå og garantipensjon, reguleres
med gjennomsnittet av lønns- og prisveksten.
Flertallet viser
til at 2023 blir det første året der modellen vedtatt i forbindelse
med Stortingets behandling av Innst. 194 L (2021–2022), jf. Prop.
41 L (2021–2022), får ordinær virkning. Dette innebærer at årets
trygdeoppgjør gir høyere pensjoner under utbetaling enn lønnsveksten
for arbeidstakerne når prisveksten, som i år, forventes å bli høyere
enn lønnsveksten. Dette er en konsekvens av modellen som skal sikre
at pensjonister får en mer stabil inntektsutvikling. Pensjonister
har færre muligheter til å påvirke egen inntekt enn lønnstakere,
og derfor er det viktig med en modell som i større grad skjermer
pensjonistene i perioder med høy prisvekst.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil påpeke at dersom
modellen ikke hadde blitt lagt om, ville det betydd et betydelig
lavere tillegg for pensjonistene i årets trygdeoppgjør.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen har varslet en stortingsmelding høsten
2023, som følger opp anbefalingene til utvalget som har evaluert
pensjonsreformen. Disse medlemmer mener
det er viktig å opprettholde kjøpekraften til dem som lever av de laveste
pensjonene, og motarbeide økende forskjeller som forsterkes av rente-
og kostnadsveksten som rammer dem med lavest inntekst mest. Gode,
verdige og aktive liv forutsetter økonomisk trygghet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at folketrygdens ytelser skal sikre folk økonomisk
trygghet. Flertallet mener derfor det
vil være riktig å øke de laveste ytelsene og andre ordninger for
de som har minst.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til følgende merknad
i Innst. 194 L (2021–2022), jf. Prop. 41 L (2021–2022):
«Disse medlemmer viser til at regjeringen
i proposisjonen omtaler hvordan vedtakene om en styrket forhandlingsrett
for pensjonistene følges opp, og er enige om at dette er en hensiktsmessig
oppfølging. At regjeringen legger opp til faste møter med pensjonistenes organisasjoner
der man fanger opp hvilke ordninger og løsninger pensjonistene anbefaler,
er etter disse medlemmers syn positivt. Pensjonistorganisasjonene
er med sin kompetanse og nedslagsflate godt rustet til å kunne gi
regjeringen råd om hvilke områder som bør prioriteres innenfor den
brede eldrepolitikken. Disse medlemmer støtter at pensjonistenes
organisasjoner gis en forhandlingsrett på andre områder enn reguleringen
av pensjonene, og dermed myndighet til å drøfte viktige spørsmål
i eldrepolitikken.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet synes det er bra at regjeringen har
lagt inn en ekstra økning for å ta igjen prisveksten i 2022 i årets
trygdeoppgjør. Samtidig er disse medlemmer skuffet over
at regjeringen ikke korrigerer avviket for lønnsveksten i 2021.
Tapet på 2,2 mrd. kroner i pensjoner for 2021 er derfor fortsatt
utestestående for landets pensjonister. Disse
medlemmer mener det er feil at ikke hele dette avviket kompenseres,
og viser i den anledning til Fremskrittspartiets alternative forslag
til revidert nasjonalbudsjett for 2022, hvor det ble fremmet forslag
om at hele dette avviket skulle legges inn i fjorårets trygdeoppgjør.
Dette ble ikke vedtatt, og dette tapet lider pensjonistene også
etter årets trygdeoppgjør. Disse medlemmer viser
til at det i forskrift om beregning av lønnsveksten § 2 er hjemmel
for å korrigere for avvik i lønnsveksten siste to år. Disse medlemmer er derfor sterkt kritiske
til at etterbetalingen for lønnsveksten i 2021 ikke kommer i årets
trygdeoppgjør, da lovhjemmelen for å korrigere avvik i lønnsveksten
ikke vil være relevant i 2024, og derfor må pensjonistene forvente
et tap på 2,2 mrd. kroner. Disse medlemmer viser
også til forskrift om beregning av lønnsveksten § 3a, som presiserer
at regulering av folketrygdens alderspensjon under utbetaling i
2021 skulle gi en årsvekst lik årsveksten i grunnbeløpet. Grunnbeløpet
skal følge lønnsveksten. I 2022-oppgjøret ble grunnbeløpet oppjustert
med 1,1 prosentpoeng som følge av avviket mellom anslått og faktisk
lønnsvekst i 2021, mens pensjon under utbetaling bare ble oppjustert med
halvparten av dette. Det ville vært helt rimelig at alderspensjon
under utbetaling dermed fikk tilsvarende oppjustering som grunnbeløpet,
da det var vedtatt at alderspensjon under utbetaling skulle følge
samme årsvekst som grunnbeløpet i 2021.
Disse medlemmer mener
alle eldre fortjener en verdig pensjonstilværelse. Med rekordhøye
priser på mat, drivstoff og strøm sliter de som har minst, aller
mest. Minstepensjonister lever fortsatt langt under fattigdomsgrensen
EU60. Fremskrittspartiet har gjentatte ganger fremmet forslag om
å øke minstepensjonene for å løfte minstepensjonene til over EU60.
Forslagene har blitt avvist av flertallet på Stortinget. Disse medlemmer viser til at minstepensjonistene
vil fortsette å sakke akterut med regjeringens forslag til trygdeoppgjør
for 2023. Det er en utvikling disse medlemmer ikke
kan akseptere. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Fremskrittspartiets alternative forslag til
revidert nasjonalbudsjett, hvor det foreslås 7 500 kroner i økt
minstepensjon med virkning fra 1. september 2023. Disse
medlemmer viser også til Innst. 194 L (2021–2022), jf. Prop.
41 L (2021–2022), hvor medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt fremmet følgende forslag om en opptrappingsplan
for minstepensjonistene:
«Stortinget ber regjeringen opprette
en opptrappingsplan for minstepensjon i de årlige pensjonsoppgjørene
slik at nivået økes med 7 500 kroner årlig, frem til minstepensjonen
når fattigdomsmålet EU60. Første økning må komme inn i statsbudsjettet
for 2023.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at trygdeoppgjøret gjennomfører regelbestemte reguleringer av
ytelser og pensjoner, inkludert å regulere pensjonene etter gjennomsnittet
av lønns- og prisvekst, slik Fremskrittspartiet og Sosialistisk
Venstreparti fikk gjennomslag for i forbindelse med Stortingets
behandling av Innst. 221 S (2020–2021), jf. Representantforslag
53 S (2020–2021) om et anstendighetsløft for pensjonister, fremmet
av medlemmer fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti slår allikevel fast at for personer
med allerede lav inntekt vil en høy prosentmessig regulering bety
en svært liten økning i inntekten, og at det derfor er nødvendig
med kronetillegg til både ytelser og pensjoner for å redusere forskjeller
og forhindre fattigdom.
Disse medlemmer mener
at det er nødvendig at en sliterordning utredes og innføres i folketrygden, slik
at personer som har krevende yrker, sikres en mer anstendig pensjon
enn i dagens pensjonssystem. Folk med nedsatt arbeidsevne eller
som av andre årsaker ikke kan jobbe frem til pensjonsalderen, har
ikke den samme muligheten til å stå lenger i arbeid. De rammes om
aldersgrensene i pensjonssystemet økes. I tillegg har de ikke mulighet
til å velge å stå lenger i arbeid for å kompensere for tapet som
følge av levealdersjusteringen. Disse medlemmer mener
at uføre derfor må skjermes helt mot effekten av levealdersjustering
og få opptjening til 67 år/normert pensjoneringsalder. Uføre har
både dårligere helse og lever gjennomsnittlig kortere enn den yrkesaktive
befolkningen.
Disse medlemmer avviser
forslag om å øke aldersgrensene i pensjonssystemet før det gis garantier
for at folk som ikke kan stå lenger i arbeid, er sikret en skikkelig
pensjon, og en rettferdig sliterordning er innført. Det er først
når slike praktiske og politiske avklaringer er på plass, at endringer
i aldersgrensene i pensjonssystemet kan vurderes.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
og komme tilbake til Stortinget, senest innen utgangen av 2023,
med forslag til en sliterordning som sikrer en anstendig pensjon
til de som ikke har mulighet til å stå lenger i arbeid, og hvor uføre
gis opptjening til 67 år i ny opptjeningsmodell.»
Disse
medlemmer mener det haster med å redusere forskjellene og
bekjempe fattigdom.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at 77 pst. av enslige minstepensjonister lever under EUs fattigdomsgrense,
ifølge tall fra SSB. Dette er allerede en gruppe som sliter med
å få endene til å møtes, og økende priser på mat, strøm og drivstoff
rammer disse menneskene ekstra hardt. Disse
medlemmer viser til at aleneboende eldre, særlig kvinner,
er mest utsatt for både permanent lavinntekt og flere år med lavinntekt enn
andre grupper i samfunnet. For å redusere forskjellene og bekjempe
fattigdom er det derfor nødvendig med en opptrapping av minste pensjonsnivå
opp mot EUs fattigdomsgrense (EU60).
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utarbeide en plan for årlig opptrapping av minste pensjonsnivå opp
mot EUs fattigdomsgrense (EU60), hvor første steg i opptrappingsplanen
gjennomføres i statsbudsjettet for 2024 med en økning på 7 500 kroner.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at minstesatsene for
arbeidsavklaringspenger (AAP) og uføretrygd også ligger langt under
EUs fattigdomsgrense. Disse medlemmer mener
at det er nødvendig at minsteytelsene i folketrygden økes, slik
at folketrygden sikrer et anstendig livsopphold. Disse
medlemmer viser til at det særlig er folk som tilhører disse
gruppene, som blir hardt rammet av økte priser på mat, strøm og
drivstoff, og at andelen med lavinntekt har økt spesielt mye blant
uføretrygdede og mottakere av AAP, ifølge SSB. Ved reguleringen
av grunnbeløpet i folketrygden reguleres grunnbeløpet i takt med forventet
lønnsvekst i reguleringsåret, justert for eventuelle avvik mellom
forventet og faktisk lønnsvekst de siste år. Disse
medlemmer viser til at denne reguleringsmåten bidrar til å
forsterke forskjellene over tid, ettersom prosentvise lønnsvekstøkninger
utgjør mindre i kroner og øre for dem med lave inntekter og ytelser
sammenlignet med de som har høye inntekter. Derfor mener disse medlemmer at det er nødvendig med
et eget kronetillegg i tillegg til den ordinære reguleringen dersom
man har som politisk mål å redusere forskjellene og fattigdommen. Disse medlemmer mener derfor at det i
statsbudsjettet for 2024 bør foreslås en varig økning av minstesatsene
for uføretrygd og arbeidsavklaringspenger på minst 0,05 G, som med
regjeringens forslag til ny regulering av grunnbeløpet tilsvarer
5 931 kr. Disse medlemmer legger merke
til at dette er ikke en politisk prioritering for regjeringen Støre.
Disse medlemmer mener
at det bør gjøres endringer i bostøtteforskriften slik at bostøttemottakere ikke
mister bostøtten dersom Stortinget for eksempel vedtar å gi andre
ekstraordinære utbetalinger, eller i forbindelse med de årlige trygdeoppgjørene. Disse medlemmer påpeker at veldig mange
bostøttemottakere også er trygdemottakere, og hvert år får disse medlemmer fortvilte tilbakemeldinger
fra folk som ender opp med å tape penger i trygdeoppgjøret som følge
av at de mister bostøtten. Disse medlemmer viser
til tall om avslåtte bostøttesøknader pr. måned blant husstander
med unge uføre, uføre ellers og eldre i 2021. I mai 2021 ble det
foretatt en etterbetaling til alderspensjonister som gjorde at over
halvparten av husstandene med alderspensjon hadde for høy inntekt
til å motta bostøtte den måneden. I juni 2021 kom etterbetalingen
som følge av trygdeoppgjøret, noe som medførte at antall avslag blant
disse gruppene ble mer enn doblet sammenliknet med april. For husstander
som fikk innvilget bostøtte, falt den gjennomsnittlige utbetalingen
fra 1 760 kroner i mai til 1 550 kroner i juni. Disse
medlemmer mener det må innføres en ny beregningsmodell for
bostøtten og endring av bostøtteforskriften, slik at den sikrer
at ingen mister bostøtten i måneder hvor bostøttemottakere mottar
ekstraordinære utbetalinger, inkludert etterbetalingen for de årlige
trygdeoppgjørene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til forslag fremmet av medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti,
Fremskrittspartiet og Senterpartiet i behandlingen av Representantforslag
53 S (2020–2021), jf. Innst. 221 S (2020–2021) hvor disse partiene
ønsket at pensjonistenes organisasjoner skal få forhandlingsrett
i trygdeoppgjøret. Dette forslaget falt, men forslag om at organisasjonene
i forbindelse med de årlige trygdeoppgjørene kan forhandle om andre
spørsmål med betydning for pensjonistene fikk flertall fra et samlet
storting.
Disse medlemmer mener
regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets intensjon med forslaget
som ble vedtatt. Oppfølgingen av forslaget innebærer i stort flere møter
med regjeringen og ikke reelle forhandlinger om saker som angår
pensjonistene. Disse medlemmer vil derfor
be regjeringen på ny se på hvordan Stortingets intensjon om reelle
forhandlinger skal kunne oppfylles, hvor det må fremkomme tydeligere
hva pensjonistenes organisasjoner har anledning til å forhandle
om.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i forslaget til statsbudsjett for 2024 gjennomføre Stortingets vedtak
om at organisasjonene i forbindelse med de årlige trygdeoppgjørene
skal kunne forhandle om andre spørsmål med betydning for pensjonistene,
samt utrede hva reell forhandlingsrett skal innebære ut over dette.»
Disse medlemmer mener
at alderspensjoner bør reguleres i tråd med lønnsveksten. Reguleringsmekanismen
med gjennomsnittet av pris- og lønnsvekst er å foretrekke fremfor
regimet med fratrekk fra lønnsvekst på 0,75 pst. fordi den reduserer
risikoen for realinntektsfall i år med lav lønnsvekst.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at pensjonsreguleringen med gjennomsnittet
av pris- og lønnsvekst på sikt ikke er beregnet å være gunstigere enn
det forrige reguleringsregimet. Selv om pensjonene i år øker mer
en lønningene, vil regulering i tråd med lønnsveksten generelt være
klart mer fordelaktig for alderspensjonistene. Dette
medlem viser til stortingsmeldingen og at realveksten i alderspensjon
i snitt har vært 0,3 pst. i året fra 2011, mens reallønnsveksten
har vært 0,8 pst. Dette medlem mener
at det er særlig uheldig at minsteytelsene ikke er sikret inntektsutvikling
i tråd med lønnsveksten.
Dette medlem mener
at kostnaden ved å lønnsregulere trygder og alderspensjoner bør
utgjøre en pott, og at mottakernes organisasjoner skal ha forhandlingsrett
med hensyn til hvordan trygder og pensjoner skal økes innenfor rammene
av denne potten. Etter forhandlinger kan partene for eksempel bli
enige om å prioritere en høyere inntektsvekst for enkelte grupper.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til Stortingets behandling av Innst. 194 L (2021–2022), jf. Prop.
41 L (2021–2022) om endret regulering av alderspensjon. Disse medlemmer mener at pensjonistene
ikke har blitt kompensert for hele avviket mellom anslått og faktisk
lønnsvekst i 2021. Disse medlemmer viser
til stortingsmeldingen og at mange av brukerorganisasjonene har
anslått at dette avviket utgjør 2,2 mrd. kroner. Organisasjonene
krever at disse pengene blir etterbetalt og øremerket et løft av
de laveste pensjonene. Disse medlemmer støtter
dette kravet.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at minstesatsene i folketrygden er så lave
at mottakerne lever under fattigdomsgrensen. Det er urettferdig
og uanstendig at syke og eldre tvinges til et liv i fattigdom. Dette medlem mener derfor at minsteytelsene
i folketrygden bør heves kraftig.
Dette medlem viser
til at Rødt har foreslått og avsatt penger til å øke minsteytelsene
i folketrygden med 12 000 kronen i partiets alternative statsbudsjett for
2023 og i forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2023.
Dette medlem viser
til at regjeringen Solberg avviklet skjermingstillegget for alderspensjonister
fra 1954-kullet som tidligere mottok uføretrygd. Dette
medlem viser til at dagens regjeringsparti kritiserte den
daværende regjeringen for å fjerne skjermingstillegget, og at det
står i Hurdalsplattformen at det skal innføres et skjermingstillegg.
Dette medlem viser
til at regjeringen skal levere en stortingsmelding om alderspensjon
til høsten. Dette medlem mener at skjermingstillegg
for opptjening etter gammelt regelverk kan vurderes uavhengig av
eventuelle endringer som gjøres i det nye regelverket, og at regjeringen
allerede nå bør forberede tekniske løsninger og lignende slik at
skjermingstillegget kan gjeninnføres fra nyttår.
Dette medlem viser
til artikkelen «Over 33 000 uføre alderspensjonister taper mange
tusen kroner i året», publisert av Frifagbevegelse 16. mars 2023.
Et regneeksempel viser at en person født i 1955 taper over 20 000
kroner på at skjermingsfradraget ble fjernet.
Dette medlem mener
at det er spesielt urettferdig at uføre får lavere pensjon på grunn
av levealdersjustering, ettersom gruppen ikke kan kompensere for
kuttet ved å stå lenger i jobb.
Dette medlem vil
foreslå ytterligere endringer i pensjonssystemet i forbindelse med
behandlingen av den ventede stortingsmeldingen om pensjon til høsten.
Dette medlem viser
til at det ikke har vært reallønnsvekst i Norge de siste årene,
og at uføre og andre som får regulert sine ytelser med folketrygdens
grunnbeløp, også får tapt kjøpekraft. Uføre og andre stønadsmottakere har
generelt langt lavere inntekt enn arbeidstakere, og den svake utviklingen
rammer derfor gruppen spesielt hardt. Dette
medlem viser til at regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti
i forliket om statsbudsjettet for 2023 ble enige om en engangsutbetaling
til uføre på minstesats med 3 000 kroner. Tiltaket inneholdt dessverre
flere hull, slik at mange fattig med uføretrygd ikke fikk engangsstøtten
fordi de hadde inntekt rett over minstesatsen.
Dette medlem viser
til Stortingets behandling av Innst. 233 (2022–2023), jf. Representantforslag
105 S (2022–2023) om strakstiltak mot forskjellskrisa, der representanter
fra Rødt foreslo at regjeringen skulle vurdere endringer i gjennomføringen
av trygdeoppgjøret for å sikre at grupper med lav inntekt fikk økt
kjøpekraft raskt.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at det bør vurderes om
trygdene skal reguleres med prisveksten i år med reallønnsnedgang
for å redusere risikoen for lavinntektsgruppen i perioder der lønnsutviklingen
er svak. I motsetning til arbeidstakere har ikke uføretrygdede mulighet
til å øke sin inntekt ved å arbeide mer, og det taler for å skjerme
gruppen mot kjøpekraftsfall.
Disse
medlemmer viser til at bostøtte er en ytelse som avkortes
mot inntekt, og at trygdeoppgjøret har ført til at mottakere har
fått redusert eller mistet sin inntekt. Disse
medlemmer mener at satsene i bostøtten minst bør reguleres
slik at pensjonister og trygdede ikke får redusert sin bostøtte
i forbindelse med trygdeoppgjør.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget det siste året har vedtatt ekstraordinære styrkelser
av sosialhjelp, uføretrygd og alderspensjon. Det strider mot intensjonen
når mottakere i praksis ikke får den forespeilede inntektsøkningen
fordi bostøtten reduseres. Disse medlemmer mener
at slike ekstraordinære økninger ikke bør føre til redusert bostøtte.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til forslag i behandlingen av RNB for 2024
om temaet.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag om å øke minsteytelsene i folketrygden med 12 000 kroner
i statsbudsjettet for 2024.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag om å gjeninnføre skjermingstillegget for alderspensjonister for
årskullene 1954 til 1962 i statsbudsjettet for 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag om en opptrappingsplan for minsteytelsene i folketrygden opp
til fattigdomsgrensen.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
om uføretrygdede og andre relevante grupper bør få regulert sine
ytelser med prisveksten eller snittet av pris- og lønnsvekst i år med
reallønnsnedgang.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag om 2,2 mrd. kroner til pensjonistene i saldert budsjett
for 2023 eller statsbudsjettet for 2024 som skal dekke avviket på
anslått og faktisk lønnsvekst i 2021, og at pengene skal gå til
å heve de laveste pensjonene etter drøftinger med pensjonistenes
organisasjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslag fremmet av
medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt i Innst. 465 S
(2021–2022), jf. Meld. St. 15 (2021–2022). Disse
medlemmer foreslo blant annet å skjerme uføres alderspensjon
helt mot effekten av levealdersjusteringen og gi opptjening til
67 år i ny opptjeningsmodell. Disse medlemmer mener
at skjermingstillegget for alderspensjonister ved overgang fra uføretrygd
for personer født i perioden 1944–1953 ikke er tilstrekkelig, og
at fremfor å gjeninnføre et tilsvarende skjermingstillegg for personer
født i perioden 1954–1962 bør uføre skjermes helt mot effekten av
levealdersjusteringen. Disse medlemmer påpeker
at uføre ikke har den samme muligheten til å velge å stå lenger
i arbeid slik som en del arbeidsføre har, og vil derfor foreslå
full skjerming i den varslede behandlingen av forslagene fra utvalget
som har evaluert pensjonsreformen høsten 2023.
Disse medlemmer viser
til at Sosialistisk Venstreparti tidligere har tatt til orde for
å korrigere avviket på anslått og faktisk lønnsvekst i 2021, og
vil støtte forslaget. Ettersom forslaget likevel ikke får flertall
i årets trygdeoppgjør, understreker disse
medlemmer at partiet vil vurdere innretning og prioritering
av pensjon i sin helhet på nytt i forbindelse med nysalderingen
av inneværende års statsbudsjett samt statsbudsjettet for 2024,
og velge den innretningen som best sikrer et rettferdig løft for
pensjonistene da.