Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om revidert finansieringsopplegg for Haugalandspakken på
Haugalandet i Rogaland og Vestland fylkeskommuner. Forslaget innebærer
at perioden for innkreving av bompenger i Haugesund og Tysvær kommuner
forlenges fra 1. juli 2023 til utgangen av 2026, eller til en eventuell
ny bompengefinansiert bypakke for Haugesund er etablert, dersom
dette skjer tidligere enn 2026. Det pågår arbeid lokalt med en ny bypakke
for Haugesund med sikte på oppstart av bompengeinnkreving i 2025.
Det reviderte finansieringsopplegget for Haugalandspakken
skal bidra til at det blir et kortest mulig opphold i bompengeinnkreving
på Haugalandet fram til en eventuell ny bypakke for Haugesund er
på plass. Forlengelsen skal bidra til å dempe en trafikkvekst i
perioden mellom pakkene og styrke måloppnåelsen for pakken.
Haugalandspakken har blitt lagt fram for Stortinget to
ganger tidligere. Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 57 (2006–2007)
Om delvis bompengefinansiering av prosjekt og tiltak på Haugalandet
i Rogaland og Hordaland og Innst. S. nr. 214 (2006–2007) sluttet
Stortinget seg til bompengeinnkreving til Haugalandspakken. Pakken
hadde et innkrevingsopplegg med ni bomstasjoner i Haugesund og Tysvær
kommuner og omfattet kommunene Haugesund, Tysvær, Bokn, Vindafjord, Sveio
og Etne i Rogaland fylkeskommune og tidligere Hordaland fylkeskommune.
Prosjektporteføljen inneholdt 14 prosjekter og en ramme til mindre
investeringstiltak. Den totale investeringsrammen var på om lag
1,7 mrd. 2007-kroner. Innkrevingen av bompenger startet opp 1. juli
2008, med 15 års varighet.
Haugalandspakken skulle støtte opp om fylkesdelplanen
for areal og transport på Haugalandet sine mål om å utvikle et miljømessig
og samfunnsmessig godt transportsystem, redusere veksten i biltrafikken
i byområdet, redusere antall trafikkulykker og støyplager og å utvikle
et tilrettelagt og velfungerende transportsystem for alle brukergrupper.
Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 45 (2007–2008)
Om nokre saker som gjeld veg og jernbane, jf. Innst. S. nr. 242
(2007–2008), sluttet Stortinget seg til en utvidelse av bompengeordningen
for Haugalandspakken med fire nye bomstasjoner i Karmøy kommune. Pakken
innebar en utvidet prosjektportefølje med 22 prosjekter og en total
økonomisk ramme på om lag 2,8 mrd. 2008-kroner.
For å unngå et opphold i innkreving av bompenger på
Haugalandet har Rogaland og Vestland fylkeskommuner og kommunene
Haugesund, Tysvær, Bokn, Vindafjord, Sveio og Etne gjort lokalpolitiske
vedtak om et revidert finansieringsopplegg med forlenget innkreving i
ni av de 13 bomstasjonene i Haugalandspakken fram til en eventuell
ny bypakke for Haugesund er etablert, og senest ut 2026. I Karmøy
kommune var det ikke tilslutning til en forlengelse av bompengeinnkrevingen. Forlengelsen
skal bidra til å sikre inntekter til å gjennomføre viktige prosjekter
i regionen.
Saken er lokalpolitisk behandlet i alle nevnte
sju kommuner og begge fylkeskommunene. Karmøy kommune sluttet seg
ikke til forslaget om en forlengelse av bompengeinnkrevingen. Etter
at dette ble kjent, ba Rogaland fylkeskommune øvrige parter ta stilling
til om videreføring av pakken kunne skje uten Karmøy kommune. Dette
fikk lokalpolitisk tilslutning, og i vedtakene framgår dette gjennom
tilføyelse av et punkt om at søknad om forlenget innkreving blir
gjort med grunnlag i kommunene som deltok i den opprinnelige Haugalandspakken.
Finansieringen av Haugalandspakken var basert
på bompenger, statlige midler og fylkeskommunale midler innenfor
en økonomisk ramme på 2 860 mill. 2008-kroner, jf. St.prp. nr. 45
(2007–2008) og Innst. S. nr. 242 (2007–2008). Av dette var bompengebidraget
forutsatt å utgjøre 1 940 mill. kroner.
Fram til 2023 er det brukt om lag 4 100 mill.
2023-kroner i Haugalandspakken. Av disse er om lag 2 800 mill. kroner
rekvirerte bompenger, om lag 700 mill. kroner statlige midler og
600 mill. kroner fylkeskommunale midler, inkl. fylkeskommunal mva.-kompensasjon. Rogaland
fylkeskommune garanterte underveis i pakken for et lån på 210 mill.
2010-kroner, jf. Prop. 119 S (2010–2011) Ein del saker på Samferdselsdepartementets
område og Innst. 403 S (2010–2011). Dette lånet ble nedbetalt i
2018.
Forslaget til revidert finansieringsopplegg
for Haugalandspakken innebærer at det kan realiseres ytterligere
prosjekter og tiltak for inntil 600 mill. kroner. I finansieringsplanen
er det lagt til grunn et bompengebidrag på 525 mill. kroner. I tillegg
kommer merverdiavgift som staten refunderer for tiltak på det fylkeskommunale
veinettet, og dette er foreløpig beregnet til 75 mill. kroner.