Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Henning Wold, fra
Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 123 S (2022–2023), om
revidert finansieringsopplegg på Haugalandet i Rogaland og Vestland
fylkeskommuner (Haugalandspakken). I proposisjonen legges det fram forslag
som innebærer at perioden for innkreving av bompenger i Haugesund
og Tysvær kommuner forlenges fra 1. juli 2023 til utgangen av 2026,
eller til en eventuell ny bompengefinansiert bypakke for Haugesund
er finansiert, dersom det skjer tidligere enn 2026.
Komiteen merker
seg at det i Karmøy kommune ikke er tilslutning til forlengelse
av bompengeinnkrevingen. Komiteen merker
seg at konsekvensen av at Karmøy nå er ute, er en reduksjon i antall
bomstasjoner og at bomstasjoner i Karmøy avvikles.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg at formålet med forlengelse
av perioden for bompengeinnkrevingen er å bidra til å dempe trafikkvekst
i perioden mellom pakkene og få finansiering til pågående prosjekter,
tilsvarende 600 mill. kroner.
Flertallet viser
til at Haugalandspakken har blitt lagt fram for Stortinget to ganger
tidligere, med formål om å støtte opp om fylkesdelsplanen for areal
og transport på Haugalandet. Målet er å utvikle et miljømessig og
samfunnsmessig godt transportsystem, redusere veksten i biltrafikk
i byområdet, redusere antall trafikkulykker og støyplager og utvikle
et velfungerende trafikksystem.
Videre merker flertallet seg
at øvrige kommuner som er omfattet av pakken, har gjort de nødvendige
politiske avklaringer for likevel å kunne gjennomføre en videreføring
av bompengepakken uten Karmøy kommunes deltakelse.
Flertallet merker
seg at det er stor politisk enighet i de gjenværende kommunene samt
i de to berørte fylkeskommunene om den forlengelsen som proposisjonen
omtaler.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot bompengefinansiering og mener
at utbygging og vedlikehold av vei er et offentlig finansielt ansvar. Disse medlemmer mener derfor at proposisjonens
forslag om å øke bompengebelastningen i Haugalandspakken med 525
mill. kroner og innkrevingsperioden med tre år er uholdbart og må
avvises. Disse medlemmer reagerer også
kraftig på begrunnelsen om at det er viktig å opprettholde bompengeordningen
inntil eventuell bypakkeløsning for Haugesund er etablert. Disse medlemmer mener det er bra dersom
bompengeordningen avvikles snarest mulig og folk får oppleve en
bompengefri transporthverdag. Disse medlemmermener
at politikere og byråkrater ikke skal innskrenke folks frihet til
å velge bilen som transportmiddel. Bilen er vårt mest fleksible transportmiddel
og står for mer enn 80 pst. av persontransporten. Disse
medlemmer mener folk skal ha frihet til å velge bilen som
transportmiddel i både by og bygd, og avviser derfor bypakkeløsninger
og nullvekstmålet.
Disse medlemmer vil
i denne forbindelse vise til følgende forslag fremsatt i forbindelse
med behandlingen av Dokument 8:203 S (2022–2023), jf. Innst. 426
S (2022–2023) samt Dokument 8:228 S (2022–2023), jf. Innst. 423
S (2022–2023):
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag
om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.»
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for bilen som transportalternativ i hele landet.»
«Stortinget ber regjeringen avvikle
dagens ordning med bypakker finansiert av bompenger.»
Disse medlemmer ønsker
å fremheve Karmøy kommune, som avviser videre bompengeinnkreving
i Haugalandspakken, og der bomstasjonene i Karmøy vil avvikles som
opprinnelig planlagt.
Disse medlemmer mener
at bompengeordningen i Haugalandspakken skal avvikles, og at proposisjonen
om å utvide innkrevingsperioden skal vedlegges protokollen.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Prop. 123 S (2022–2023) – vedlegges
protokollen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti ønsker å presisere at forlengelsen
av perioden for innkreving av bompenger i Haugesund og Tysvær kommuner
må gjelde fram til bypakken for Haugesund er på plass, og at forlengelsen
ikke skal bidra til å redusere framdriften i arbeidet med en bypakke
for Haugesund.