Om Riksrevisjonen sine tilrådingar
Komiteen viser til
Riksrevisjonen sine tilrådingar:
Riksrevisjonen rår Nærings-
og fiskeridepartementet til å sørgje for at Sjøfartsdirektoratet
-
utviklar tilsynsmetodikken
for i større grad å avdekkje utfordringar ved sjøfolk sine arbeids-
og levevilkår, og i denne samanhengen vurderer å hente inspirasjon
frå andre tilsynsstyresmakter.
-
i større grad greier ut årsakene som ligg
bak ulukkene og nestenulukkene som del av overvakinga av risikobiletet,
og arbeider for at næringa forbetrar innrapporteringa av desse.
-
held fram med å utvikle vidare og implementere meir
avanserte risikomodellar for å rette innsatsen mot dei områda der
effekten er størst.
Riksrevisjonen rår Nærings- og fiskeridepartementet
til å
-
halde fram med å følgje opp den negative
utviklinga i talet på ulukker saman med direktoratet.
-
følgje opp at Sjøfartsdirektoratet arbeider
aktivt med å vidareutvikle verkemidla for å fremje gode arbeids-
og levevilkår for alle sjøfolk, og hente inn relevant informasjon
for oppfølging av dette arbeidet.
Komiteen sluttar
seg til Riksrevisjonen sine tilrådingar.
Komiteen viser
til at Nærings- og fiskeridepartementet i svaret til Riksrevisjonen
peiker på at Riksrevisjonen si undersøking mellom anna er avgrensa
mot Statens havarikommisjon og andre tilsyn som vert utførte av
klasseselskap. Departementet beskriv i svaret til Riksrevisjonen
eit meir samansett bilete av ulike aktørar og arbeidet med sjøtryggleik
på tvers av offentlege og private aktørar og på tvers av landegrenser. Komiteen sluttar seg til departementet
sitt syn på at oppfølginga av Riksrevisjonen si tilråding til departementet
om å sørgje for at Sjøfartsdirektoratet i større grad greier ut årsakene
som ligg bak ulukkene og nestenulukkene i overvakinga av risikobiletet,
bør sjåast i samanheng med arbeidet som vert gjort av alle desse
aktørane. Etter komiteen sitt syn ville
undersøkinga ha gjeve Stortinget eit meir interessant bilete av
årsakene til ulukkesutviklinga om arbeidet til fleire relevante
aktørar hadde vore med i analysen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at fagforeningene
i maritim sektor i mange år har advart mot den utviklingen som beskrives
i Riksrevisjonens rapport. Selv om det er usikkerhet rundt tallgrunnlaget,
er det grunn til å tro at det høye omfanget av ulykker har strukturelle
årsaker, som uforsvarlig lav bemanning og høyt press på ansatte. Disse medlemmer viser til at tillitsvalgte lenge
har hevdet at tilsynet ikke har maktet å avdekke klare brudd på
lovverk, med de konsekvenser det får for helsen til sjøfolk og risikoen
for ulykker. Disse medlemmer understreker
betydningen av nok tilsynsaktivitet, at tilsynet faktisk rettes
direkte inn mot arbeids- og levevilkår, og at det handles politisk
for å stille tilstrekkelige krav til eiere og ledere om å øke sikkerheten og
tryggheten for sjøfolk.
Disse medlemmer ser
alvorlig på at antall ulykker til sjøs økte med hele 40 prosent
i perioden 2016–2021, og at det innen fisket var hele 38 dødsfall
per 100 000 arbeidstakere.
Disse medlemmer viser
til Riksrevisjonens konklusjon om at for lite hvile, utilstrekkelig
bemanning og arbeidspress hos sjøfolk påvirker sikkerheten negativt.
I Sjøfartsdirektoratets spørreundersøkelse for 2021 oppga hele 31
prosent av sjøfolkene at «de føler seg presset til å fortsette arbeidet
selv om sikkerheten er truet». Disse medlemmer ser
på det som uakseptabelt at arbeidsgiver driver sjøfolk så hardt
at det går på sikkerheten løs, og vil understreke behovet for at
Sjøfartsdirektoratet tar i bruk hardere virkemidler mot rederier
og selskaper som ikke driver seriøst.