1.1.1 Kommunene i en omskiftelig verden
Det pekes i proposisjonen på at vi lever i en
tid med større usikkerhet enn på lenge. De siste årene har vi opplevd
en verdensomspennende pandemi. Norges naboland Russland har gått
til angrep på sitt naboland Ukraina, og millioner av mennesker er
drevet på flukt i vår del av verden. Krigen har blant annet ført
til ustabilitet i energi- og matvaremarkedene, og sammen med ettervirkninger
av pandemien har den ført til høyere inflasjon enn på flere tiår.
I en slik tid er det viktig å styrke beredskapen og sikre grunnlaget
for vitale lokalsamfunn i bygd og by i hele Norge.
Det vises i proposisjonen til at ringvirkningene
av det som skjer rundt oss, også påvirker kommunesektoren i Norge.
Kommuner og fylkeskommuner har hatt en sentral rolle i arbeidet
med å bekjempe koronapandemien. Kommunenes innsats har vært helt
avgjørende for at vi i fellesskap kom oss igjennom pandemien på
en så god måte som vi gjorde. Samtidig har kommuner og fylkeskommuner
sørget for å gi gode tjenester til innbyggerne. I 2022 ble det utbetalt
mer enn 10 mrd. kroner i koronakompensasjon til kommunesektoren. Kommunesektoren
ble samlet sett kompensert fullt ut for de beregnede merutgiftene
og mindreinntektene i 2022, i tråd med det regjeringen hadde sagt
skulle gjøres.
Den økonomiske situasjonen i kommunesektoren ved
inngangen til 2023 viser at kommuner og fylkeskommuner er godt økonomisk
drevet, og i tillegg har sektoren over flere år nytt godt av ekstraordinær
skatteinngang som mange kommuner og fylkeskommuner har nyttet til
å bygge opp solide disposisjonsfond. Driftsresultatet i 2022 var
godt over Teknisk beregningsutvalg for kommunal og fylkeskommunal
økonomis (TBUs) anbefaling for hva det bør ligge på over tid. Etter flere
år med gode driftsresultater har sektoren også bygd seg opp solide
disposisjonsfond, og det er få kommuner i Register om betinget godkjenning
og kontroll (ROBEK).
Norge har gitt midlertidig kollektiv beskyttelse
til mennesker på flukt fra krigshandlingene i Ukraina. I 2022 og
2023 er alle kommuner anmodet om å bosette flyktninger. Kommuner,
frivillige organisasjoner og enkeltpersoner har lagt ned en uvurderlig
innsats for å skaffe til veie boliger og legge til rette for en
vellykket bosetting av et rekordstort antall flyktninger i store
og små kommuner landet rundt i 2022. Kommunene har stilt opp og
tar imot flyktninger, men har også store utgifter til dette. Tilskudd
fra staten skal gi en rimelig dekning av kommunenes merutgifter,
utover det som dekkes av ordinære inntekter som for andre innbyggere.
I revidert nasjonalbudsjett for 2023 foreslår regjeringen flere
ulike tiltak som støtter opp under kommunenes arbeid med bosetting
av flyktninger, jf. Prop. 118 S (2022–2023) Tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2023.
De fleste land har i 2022, og så langt i 2023,
opplevd høy prisvekst. Selv om prisveksten i Norge har vært lavere
enn i de fleste europeiske land, så har prisene også økt betraktelig
her. Kraftig økte priser på blant annet elektrisitet, drivstoff
og matvarer bidro til å drive inflasjonen oppover i 2022. Fra 2021
til 2022 økte prisene i Norge i gjennomsnitt med 6,2 pst., ifølge
den harmoniserte konsumprisindeksen som brukes til å sammenlikne
prisveksten mellom land. I samme periode økte prisene i EU med 9,2
pst., i Sverige med 8,1 pst. og i Danmark med 8,5 pst. I Ungarn,
Estland, Latvia og Litauen steg prisene med over 15 pst. For å unngå
at prisveksten skal bite seg fast på et høyt nivå, har sentralbankene
både i Norge og andre land respondert med å øke styringsrentene.
Ett prosentpoeng høyere rente anslås isolert sett å belaste kommuneøkonomien
med 2,7 mrd. kroner, eller 0,4 pst. av driftsinntektene. Det vises
i proposisjonen til at utslagene av en renteendring imidlertid vil
dempes på kort sikt fordi kommunesektoren har bundet renten på deler
av gjelden.
Strømprisene har stor betydning for kommunesektoren.
De påvirker imidlertid kommunene i svært ulik grad. En del kommuner
har høye kraftinntekter som eierkommuner eller vertskommuner, mens
andre kun opplever høyere kostnader. Høyere energipriser inngår i
den kommunale deflatoren, men ettersom kommuner og fylkeskommuner
ikke mottar strømstøtte, er de mer eksponert for variasjoner i markedsprisen
på strøm enn husholdningene, så langt de ikke har inngått avtaler med
prissikring. Deflatoren gjelder for landet samlet og fanger ikke
opp regionale forskjeller. I store deler av Sør-Norge økte strømprisene
til svært høye nivåer i 2022, før prisene igjen har avtatt noe så
langt i 2023. I andre deler av landet har strømprisene vært lavere
enn i 2021. Det generelle kostnadsnivået på andre innsatsfaktorer
enn strøm har imidlertid økt betraktelig for alle kommuner.
Samtidig har kommunesektoren over flere år også opplevd
en merskattevekst i forhold til det som har blitt anslått i de årlige
statsbudsjettene. Over tid har det vært betydelige variasjoner i
kommunenes skatteinngang. Samtidig får alle kommuner en positiv
effekt av økt skatteinngang gjennom skatteutjevningen. Det gjelder også
for fylkeskommunene, der skatteutjevningen er sterkere enn for kommunene.
Regjeringen varslet tidligere i år en pris-
og lønnsjustering av statsbudsjettet. Regjeringen har foretatt en helhetlig
vurdering av kommunesektorens økonomi. Kommunal deflator i 2023
anslås nå til 5,2 pst., noe som er en økning på 1,5 prosentpoeng
sammenliknet med anslagene i nasjonalbudsjettet for 2023. Den ekstraordinære
kostnadsveksten i 2023 anslås til om lag 6,9 mrd. kroner. Samtidig
anslås en merskattevekst på 4,3 mrd. kroner. Basert på disse anslagene
overstiger denne kostnadsveksten merskatteveksten med 2,6 mrd. kroner,
og dette beløpet foreslås kompensert i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2023.
Det vises i proposisjonen til at anslag for
både skatteinngang og kostnadsvekst er usikre, og det kan være betydelige
variasjoner mellom kommuner, fylkeskommuner og geografiske områder.
Andre forhold av betydning for kommuneøkonomien vil også kunne variere betydelig,
herunder demografisk utvikling i lys av en usikker internasjonal
situasjon. Det fremgår av proposisjonen at regjeringen etter en
helhetlig vurdering foreslår at kommunesektorens rammetilskudd økes
med til sammen 3,2 mrd. kroner, herav 600 mill. kroner som vekst
i frie inntekter på toppen av anslått netto kostnadsvekst.
Det vises i proposisjonen til at regjeringen
vil sikre kommunesektoren økonomiske rammer til å løse de viktige
oppgavene man har innen blant annet velferd, infrastruktur, kollektivtransport
og samfunnsutvikling. Samtidig vil regjeringen fortsatt stille opp
når det er ekstra utfordringer, slik tilfellet var i 2022 med både
pandemi, økt tilstrømning av flyktninger og høy inflasjon. Regjeringen
vil øke det kommunale selvstyret og fastholde rammestyring som overordnet
prinsipp for styring av kommunesektoren. Dette gir kommunene større
fleksibilitet i hvordan de løser de oppgaver de har ansvar for, og
er en forutsetning for at pengene når dit de trengs mest.