2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Karianne B. Bråthen, Per Vidar Kjølmoen, Sverre
Myrli og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand,
Jenny Klinge og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
fung. leder Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra
Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus
Hansson, viser til Prop. 108 S (2022–2023), som omhandler
Reindriftsavtalen 2023/2024, inngått mellom staten og Norske Reindriftsamers Landsforbund
(NRL) den 15. februar 2023. Proposisjonen gir oversikt over grunnlaget
for reindriftsavtalen, inneværende avtale, forhandlingene og innholdet
i Reindriftsavtalen 2023/2024. Proposisjonen gjør rede for utviklingen
i reindriften og noen sentrale politikkområder knyttet til reindrift.
Komiteen merker
seg at det er enighet mellom partene om en ramme for Reindriftsavtalen
2023/2024 på 200 mill. kroner, en økning på 20 mill. kroner fra inneværende
avtale, og videre at avtalepartenes hovedprioriteringer i Reindriftsavtalen
2023/2024 er direkte tilskudd, ivaretakelse av reindriftens arealer,
klimatilpasning og beredskap samt tilleggsnæringer.
Komiteen merker
seg at det i 2022 var et mindreforbruk på 10 mill. kroner, og at
avtalepartene har kommet til enighet om hvordan disse midlene skal
disponeres, under forutsetning av at mindreforbruket fra 2022 blir godkjent
overført til 2023. Partene er enige om at 7 mill. kroner overføres
til Reindriftens utviklingsfond, herunder en fordeling mellom beredskapsfond,
NRLs prosjekt mot hets og rasisme i reindriften samt et prosjekt
for undersøkelser av genetisk variasjon knyttet til CWD. Partene
er videre enige om at 3 mill. kroner settes av til Landbruksdirektoratets
arbeid med nye fagsystemer.
Komiteen merker
seg at avtalepartene er enige om en total økning av de direkte tilskuddene
på 13,15 mill. kroner, herunder økning av både distriktstilskuddet,
produksjonspremie og kalveslaktetilskuddet samt økning i særskilt
driftstilskudd til kvinner med egen siidaandel.
Komiteen merker
seg at partene peker på ivaretakelse av reindriftens arealer som
et viktig fokusområde for at næringen skal oppnå målet om økt produksjon
og lønnsomhet, og videre at dette følges opp i avtalen gjennom videreføring
av tilskuddsrammene i reindriftens utviklingsfond på en rekke områder.
Komiteen merker
seg videre at partene særlig fremholder arbeidet med klimatilpasning
og beredskap i næringen, og at dette kommer godt til syne gjennom økte
rammer for beredskapsfondet og kostnader til beredskapsutvalget,
og videre at avtalepartene er enige om å etablere en arbeidsgruppe
som skal vurdere aktuelle tiltak og virkemidler for klimatilpasning
i reindriften og identifisere behov for ny kunnskap, et arbeid med
en ramme på 0,4 mill. kroner i avtalen.
Komiteen merker
seg at avtalepartene er enige om at avsetningen til utviklingsprogrammet
videreføres med en ramme på 8,2 mill. kroner også for Reindriftsavtalen
2023/2024, og at bedriftsutvikling, produktutvikling og innovasjon
i både reindriftsnæringen og tilleggsnæringer har prioritet.
Komiteen vil understreke
viktigheten av at reindriftsavtalen viderefører arbeidet for å utvikle reindriftsnæringen
som en rasjonell, markedsorientert næring som er bærekraftig i et
langsiktig perspektiv, og påpeker videre viktigheten av at økologisk,
økonomisk og kulturell bærekraft er likestilt.
Komiteen viser til
landbruks- og matministerens rettebrev av 26. mai 2023, hvor statsråden
meddelte Stortingets presidentskap at det ved en inkurie er oppgitt
feil format i vedtakstabellen i Prop. 108 S (2022–2023). Tallene
i forslaget til bevilgningsvedtak er ikke angitt i hele tusen kroner
slik det kreves. I statsrådens rettebrev er det redegjort for korrekt
bevilgningsforslag. Brevet er vedlagt innstillingen. Når det gjelder
forslag til bevilgning på kap. 1142 post 1, som også er tatt med
i rettebrevet, er imidlertid bevilgningsforslaget i proposisjonen
korrekt oppgitt i hele tusen kroner. Komiteen viser
til at tallene som skal rettes, gjelder kap. 1151 post 51, 75 og
79 i tråd med statsrådens rettebrev.
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2023 gjøres
følgende endringer:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
1151
|
|
Til
gjennomføring av reindriftsavtalen
|
|
|
51
|
Tilskudd
til Reindriftens utviklingsfond, økes med
|
6 957 000
|
|
|
fra
kr 59 700 000 til kr 66 657 000
|
|
|
75
|
Kostnadssenkende
og direkte tilskudd, kan overføres, reduseres med
|
9 292 000
|
|
|
fra
kr 108 700 000 til kr 99 408 000
|
|
|
79
|
Velferdsordninger, kan overføres, reduseres med
|
665 000
|
|
|
fra
kr 4 300 000 til kr 3 635 000»
|
|
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg at staten ved Landbruks-
og matdepartementet og Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)
har blitt enige om Reindriftsavtalen 2023/2024. Avtalen har en ramme
på 200 mill. kroner. Det er en økning på 20 mill. kroner sammenlignet
med inneværende avtale. Disse medlemmer merker
seg at hovedprioriteringene i Reindriftsavtalen 2023/2024 er direkte
tilskudd, ivaretakelse av reindriftens arealer, klimatilpasning
og beredskap samt tilleggsnæringer. Hovedprioriteringene styrker
rammevilkårene for de reineierne som har reindrift som hovedvirksomhet.
Disse medlemmer vil
påpeke at reindriftsavtalens ramme har økt betydelig de siste fire
årene, fra 123,1 mill. kroner for 2018–2019, til 136,1 mill. kroner for
2019–2020, til 149,5 mill. kroner for 2020–2021, til 164,5 mill.
kroner for 2021–2022, til 180 mill. kroner for 2022–2023, og nå
økes rammen til 200 mill. kroner i Reindriftsavtalen 2023/2024.
Totalt er reindriftsavtalens ramme økt med betydelige 76,9 mill.
kroner de siste fem årene.
Disse medlemmer viser
til rapporten «Totalregnskap for reindriftsnæringen – regnskap 2021
og budsjett 2022», hvor det fremgår at summen av inntekter for reindriften
i 2021 var på 428,1 mill. kroner, fordelt på «Produksjonsbaserte
inntekter» på 205,7 mill. kroner (48,0 pst.), «Statstilskudd» på
108,1 mill. kroner (25,2 pst.) og «Erstatninger» på 114,3 mill.
kroner (26,7 pst.). Produksjonsbaserte inntekter økte fra 40 pst.
til 48 pst. av totalinntektene for reindriften fra 2020 og til 2021.
Dette er en positiv utvikling.
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at reindriftsavtalen i større grad må
benyttes for å utvikle reindriftsnæringen som en rasjonell, markedsorientert
næring som er bærekraftig i et langsiktig perspektiv, og påpeker
videre viktigheten av at økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft
er likestilt. Disse medlemmer mener
tilskuddsordningene som styrker økt produksjon og produksjonsbaserte
inntekter, må prioriteres i større grad. Om man forsøker å nå målene
om en økonomisk og økologisk bærekraftig reindriftsnæring, må reineiere
som har reindrift som hovednæring, prioriteres, samtidig som tilskudd
til reineiere som har dette som binæring, reduseres eller avvikles.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det imidlertid er bekymringsfullt
at det legges opp til så betydelige økninger i statstilskudd til næringen,
som vil gjøre reindriftsnæringen ytterligere avhengig av statstilskudd.
Disse medlemmer viser
videre til samme rapport, hvor det fremgår at det i 2021 var 949
årsverk innenfor reindriften og 562 siidaandeler. De 22 årsverkene
i de til sammen 22 reinlagene er inkludert i dette tallet. Antall
siidaandeler har vært relativt stabilt de siste fire årene, mens
antall årsverk har økt noe de siste fire årene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
tilskuddsordningene for reindriftsnæringen slik at de i større grad
stimulerer til økt produksjon, og benytte tilskuddsordningene aktivt for
å favorisere reineiere som har reindrift som hovednæring.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler synspunktet om
at reintall må være tilpasset beitegrunnlaget, og at dette er viktig
for å sikre ei bærekraftig utvikling av næringa. Videre er det også disse medlemmers oppfatning at det er
behov for en helhetlig revidering av reindriftsloven. Disse medlemmer viser følgelig til at
regjeringen i april i inneværende år varslet at dette arbeidet er igangsatt. Disse medlemmer registrerer at regjeringen
legger opp til en prosess med bred involvering av berørte interesser
og tar sikte på å oversende proposisjonen med forslag til endringer
i reindriftsloven til Stortinget våren 2025.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at reindriften er en arealavhengig
næring, og at tilgang på nødvendige arealer er en sentral forutsetning
for at næringen oppnår målet om økt produksjon og lønnsomhet. De
siste tiårene er mediebildet av reindrifta preget av beitekriser,
nedbygging av natur og beiteområder og at reindriften må sikres
tilgang til nødvendige arealer.
Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at reintallet i Finnmark fra 1970 og frem til
2019 er doblet. Nå er det om lag 150 000 rein, og i perioder frem
til 2015 var antallet betydelig høyere. I samme periode er betydelig
beitemark frigitt ved at jordbruk er lagt ned og jordbruksareal
er redusert fra 109 000 dekar til 91 000 dekar. Samtidig er antall
sauebruk i Finnmark redusert fra 2 126 jordbruksbedrifter med sau
i 1970 til 129 jordbruksbedrifter med sau i 2019, slik at det også
er mindre press på utmarksbeiter.
Disse medlemmer vil
påpeke at det er avgjørende at reintallet er tilpasset beitegrunnlaget,
for å nå målet om en bærekraftig reindrift. Etter at reindriftsloven
av 2007 ble iverksatt, er det gjennomført reduksjonsprosesser i
Finnmark. Innrapporterte reintall per 1. april 2015 viste at siidaandelene
i all hovedsak hadde fulgt opp gitte reduksjonsvedtak. I dag er
det meste av beitekapasiteten utnyttet maksimalt, og med de siste års
gjentatte beitekriser må det gjøres nye vurderinger av om reintallet
er i samsvar med beiteressursene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
en helhetlig revidering av reindriftsloven og i den sammenheng gjøre
nye vurderinger og fastsette et øvre reintall slik at dette i større
grad samsvarer med beiteressursene.»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet og Rødt viser til Norske
Reindriftsamers Landsforbunds krav til årets reindriftsavtale om
avgiftsrefusjon på veibruksavgift på drivstoff. Disse
medlemmer viser til at reindriftens driftskjøretøy, i likhet med
driftskjøretøy i landbruket, i liten grad benytter vei. Det bør
derfor utredes hvordan reindriften, i likhet med jordbruket, skal
ha tilgang på avgiftsfritt drivstoff og gis fritak fra veibruksavgift
på drivstoff.
Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
fritak fra veibruksavgiften for driftskjøretøy i reindriften.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser videre til at rovvilttap fører
til betydelige produksjonstap, indirekte tap, merarbeid, større
driftsutgifter, innskrenking i bruken av beiteområdene og mindre
valgfrihet for flokkstrukturering. Store rovvilttap fører til at
produksjonsdyr går tapt, samtidig som tilveksten i form av kalver
blir tatt av ørn og annet rovvilt. Denne utviklingen er alarmerende
og vil på et tidspunkt føre til kollaps i næringen. Disse medlemmer mener bestandsmålene
må beregnes ut fra hvor stor bestanden ville vært uten tap av rein
til rovvilt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
vedtatte bestandsmål for rovvilt i reindriftsområdene med sikte
på å redusere måltallene og redusere bestandene ned til de nye bestandsmålene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremholder viktigheten av
den restriktive rovdyrpolitikken regjeringspartiene er enige om
å føre i Hurdalsplattformen. Disse medlemmer viser
videre til rovviltforlikets todelte målsetting og vil i denne sammenheng
understreke viktigheten av at forvaltningen legger til rette for
muligheten til å drive levedyktig næringsvirksomhet. I forlengelsen
av dette vil disse medlemmer også vise
til viktigheten av at det legges avgjørende vekt på rovviltnemndenes
avgjørelser, og at beiteprioriterte områder respekteres. Skadegjørende
rovvilt i disse områdene må felles uten ugrunnet opphold.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne vil vise til Høyesteretts dom i den såkalte Fosen-saken
(HR-2021-1975-2), hvor Høyesterett la til grunn at reindriften er
en «form for vernet kulturutøvelse, og samtidig en måte å livnære
seg på», og at det vil foreligge et brudd på artikkel 27 i FNs konvensjon
om sivile og politiske rettigheter (SP27) «hvis en reduksjon av beitearealet
fratar reineierne muligheten til å fortsette med noe som naturlig
kan karakteriseres som næringsvirksomhet». I dette ligger en klar
forpliktelse for statlige myndigheter til å ivareta reindriften
som en kulturbasert næring gjennom å sikre beitearealene.
Disse medlemmer vil
vise til at det siden Høyesteretts dom i Fosen-saken ble avsagt
11. oktober 2021, ikke har skjedd noe for å sikre tilgangen for
reindriften på Fosen til beitearealene deres på Storheia og Roan, selv
etter at Høyesterett har kjent utbyggingen som folkerettsstridig
og ugyldig. Disse medlemmer viser til Norges
institusjon for menneskerettigheters årsmelding for 2022, hvor NIM
mener «det er alvorlig at menneskerettighetskrenkelsen i Fosen-saken
fortsatt er pågående. Norge er ikke bare forpliktet til å reparere
menneskerettighetsbruddet, men også til å gjøre det tidsnok». Videre
vil disse medlemmer vise til at FNs menneskerettighetskomité
(UNHRC) i september 2022 i sin kommunikasjon til Australia for brudd
på rettighetene til Torres Strait Islanders under SP artikkel 27
og 17 satt en frist på 180 dager for å reparere bruddet.
Disse medlemmer forventer
at Høyesteretts dom i Fosen-saken snarest mulig følges opp med tiltak for
å reparere menneskerettighetsbruddet, og at arbeidet med tilbakeføring
av beiteområdene settes i gang snarest.