Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Henning Wold, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til Prop. 115 L (2022–2023) Endringer i lov om infrastruktur
for alternativt drivstoff (betalingsløsning for lading av elbil).
Komiteen merker seg at lovforslaget
vil etablere en forskriftshjemmel for å kunne regulere betalingsløsning
ved betaling for lading av elbil.
Komiteen merker seg videre
at det legges opp til en generell formulering som gir rom for teknologisk
utvikling av betalingsløsninger over tid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, mener at universelle betalingsløsninger
sammen med tilgjengelig ladeinfrastruktur er nøkkelfaktorer for
å nå målet om at 100 pst. av nybilsalget av personbiler i 2025 skal være
nullutslippskjøretøy. Flertallet merker
seg videre at forslagene har vært på en bred høringsrunde, og at ingen
av de forespurte høringsinstansene hadde innvendinger som går imot
lovforslaget.
Flertallet støtter derfor proposisjonen
slik den foreligger.
Et annet flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre, viser til behandlingen
av Innst. 151 S (2022–2023), jf. Dokument 8:19 S (2022–2023), der
det ble gjort følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen
stille krav om ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende
ladeinfrastruktur innen utgangen av 2025».
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
proposisjonens intensjon om å få på plass en løsning som gjør at
folk som skal ha drivstoff til elbil, kan benytte vanlige betalingskort
på lik linje med folk med konvensjonelle biler. Dagens situasjon
med mange ulike mobilapplikasjoner er uryddig for forbrukerne og
uheldig for konkurransesituasjonen.
Proposisjonen har
et forslag om fullmakt til regjeringen til å kunne fastsette regler
om betalingsløsning. Disse medlemmer mener
imidlertid at fullmaktslovgivning skal brukes i begrenset utstrekning
og ikke bør benyttes i dette tilfellet. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til høringsrunden, der mange
aktører skal ha kommentarer til utforming av bestemmelser om betalingsløsning,
men der disse ikke fremkommer da regjeringen skal fastsette regelverket selv,
og ikke Stortinget. Disse medlemmer mener
at regler om betalingsløsning er av stor betydning for både bilistene
og markedsaktørene, og derfor bør hovedreglene fastsettes av Stortinget
etter en fullverdig prosess med høring.
Disse
medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Prop.
115 L (2022–2023) sendes tilbake til regjeringen. Stortinget ber
regjeringen fremme et nytt forslag der regelverket for betalingsløsninger
for lading av elbil lovfestes.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til Sosialistisk
Venstrepartis representantforslag om å sikre forbrukervennlig lading
via kontaktløs kortbetaling («tæpping») direkte på alle offentlig
tilgjengelige hurtig- og lynladere (Innst. 151 S (2022–2023), jf.
Dokument 8:19 S (2022–2023)), der forslaget om å stille krav om
ettermontering av kontaktløs kortbetaling på eksisterende ladeinfrastruktur
fikk flertall. Det at regjeringen nå kommer med et forslag om kortbetaling
på alle nye ladestasjoner,
blir dermed ikke helt i tråd med dette vedtaket. Disse medlemmer forventer derfor
at regjeringen også vil komme tilbake til Stortinget med et forslag
om å stille krav om ettermontering.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at skal vi nå målet om
at flere skal velge elbil, må forbrukerne være sikre på at de får
ladet når de kommer på ladestasjonen, uansett om stasjonen er et
par år gammel eller helt ny. Skal en gjøre elbiler universelt og
tilgjengelig for alle, må ladingen bli enklere. Både Norsk elbilforening
og Forbrukerrådet støttet Sosialistisk Venstreparti den gangen forslaget
om ettermontering ble vedtatt. I tillegg mener dette medlem at forbrukeren
må slippe å bli kastet ut i app-jungelen, der man må opprette en
haug med kundeforhold. Dette
medlem mener regjeringen kunne, når de først skulle lovfeste
bankkort som betalingsmiddel på alle nye stasjoner, likegodt foreslå
det på alle, slik Stortinget har vedtatt. Dette medlem er ikke i tvil
om at «tæpping» vil gjøre det mer attraktivt for flere å skifte
til en bil uten utslipp.