2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, Stein Erik Lauvås, Linda Monsen
Merkesdal, lederen Marianne Sivertsen Næss og Hadia Tajik, fra Høyre, Nikolai
Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Siv Mossleth, Ole André Myhrvold og Gro-Anita
Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius Arion
Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Rødt, Sofie
Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet De Grønne,
Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad,
viser til Representantforslag 197 S (2022–2023) om en nærenergireform. Komiteen mener det er behov for økt produksjon
av fornybar energi, sammen med en kraftfull satsing på energieffektivisering. Komiteen viser videre til at økt utbygging
av mindre desentraliserte energianlegg, nærenergi, kan redusere
konfliktene knyttet til utbygging av energi. Komiteen mener
det er viktig i all energiplanlegging å ta hensyn til både klimakrisen
og naturkrisen. Økt satsing på nærenergi kan bidra til at vi både
oppfyller den internasjonale naturavtalens mål og Parisavtalens mål
om å kutte utslipp av klimagasser.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at konsesjonsplikten for
solkraftverk i henhold til energilovforskriften er knyttet til komponenter
med spenning over 1 kV (kilovolt). Uten en effektgrense for konsesjonsplikt
kan like arealkrevende solkraftanlegg i noen tilfeller kreve konsesjonsbehandling
og i andre ikke. Disse medlemmer har
merket seg at dette kan medføre at anlegg med lignende fysiske dimensjoner
og miljøpåvirkninger ikke behandles likt konsesjonsmessig. Konsesjonskriteriet
på 1 kV gir derfor i noen tilfeller et nokså vilkårlig innslagspunkt
for konsesjonsbehandling. Interessen for solkraft er økende, og
det lanseres stadig nye bakkemonterte prosjekter.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at etter energilovforskriften er vindkraftverk på land i dag
konsesjonspliktig dersom anlegget består av mer enn fem turbiner
eller har en installert effekt på over 1 MW (megawatt). Det har
fram til nå vært liten interesse for å bygge mindre vindkraftanlegg,
men disse medlemmer vil anta at dette
kan endre seg som følge av teknologiutvikling og høyere kraftpriser.
Ikke minst kan det være aktuelt med mindre vindkraftanlegg som kan
settes opp i nærheten av næringsbygg for å forsyne disse med strøm.
Disse medlemmer har
merket seg at det for tiden ikke er noen behandlingskø for vindkraftprosjekter i
NVE. Likevel mener disse medlemmer det
kan være hensiktsmessig å forenkle behandlingen for små produksjonsanlegg
med begrensede konflikter, ut over dagens grense på 1 MW/5 turbiner.
Det kan gjøre det mulig for kommunene å legge til rette for ny energiproduksjon
i tilknytning til industri- og næringsområder.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til forslag i Innst. 446 S (2021–2022)
om å vurdere potensialet i småskala vindkraftproduksjon i industriområder,
havner og ved annen infrastruktur hvor dette ikke gir nye naturinngrep.
Dette forslaget sluttet Stortinget seg til. Energikommisjonen understreket
ytterligere viktigheten av betydelig satsing på småskala vindkraftproduksjon
i sin rapport av februar i år. Likevel har regjeringen ikke vist
vilje til å ville fjerne administrative barrierer som står i veien
for å utløse det store potensialet i mer småskala fornybar kraftproduksjon.
Disse medlemmer mener
at regjeringen må gjøre mer for å fjerne en rekke administrative
barrierer for mer småskala vindkraft- og solkraftproduksjon for
å styrke kraftbalansen på kort sikt, og at dette burde vært gjort
allerede som en respons på strømpriskrisen som startet høsten 2021.
I denne sammenheng viser disse medlemmer også
til forslagene fremmet i Representantforslag 288 S (2021–2022),
og vedtakene gjort i forbindelse med Innst. 25 S (2022–2023).
Disse medlemmer viser
til at kostnadsfri og enkel deling av strøm mellom bygg som går
sammen om småskala fornybar kraftproduksjon og lagring, er avgjørende
for å legge grunnlaget for et velfungerende marked for denne typen
løsninger. Det er positivt at regjeringen etter påtrykk fra Stortinget
er i ferd med å innføre en delingsløsning for egenprodusert, fornybar
strøm for leilighetskomplekser, flermannsboliger og næringsbygg. Disse medlemmer mener samtidig at en
delingsløsning også må kunne omfatte bygg med ulike gårds- og bruksnummer
for å utløse mer av potensialet for fornybar kraftproduksjon i nabolag
og innen industri og annen næring.
På denne bakgrunn
fremmer komiteen følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag til endringer som tillater områdeløsninger og deling
av lokalprodusert strøm og energilagring mellom bygg med ulike gårds-
og bruksnummer, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte i
løpet av våren 2024.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti vil
påpeke at det er behov for både mer kraftutbygging og mer energieffektivisering.
Her er det store muligheter også lokalt, og det må legges til rette
for bedre samarbeid mellom bedrifter og effektiv utnyttelse av mulighetene. Disse medlemmer mener det er befolkningens
og industriens behov som må være grunnlaget når rammevilkårene for
energiproduksjon legges, og at økt utbygging av mindre desentraliserte
energianlegg kan redusere konfliktene knyttet til utbygging av energi.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti vil peke på det store potensialet
for utbygging av solkraft og til dels nærvind som er kommet fra ulike
aktører. Solenergiklyngen mener det er mulig å bygge ut 10 TWh solkraft
innen 2030 på norske bygg. Dette medlem mener
derfor forslaget om et mål på 5 TWh fornybar kraft fra næringsarealer
og andre nedbygde områder er for lite ambisiøst.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De
Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse
med statsbudsjettet for 2024, legge fram en plan med tiltak og virkemidler
som sikrer utbygging av minst 10 TWh fornybar nærenergi på allerede
nedbygde områder innen 2030.»
Komiteens medlem
fra Rødt ønsker en storstilt satsing på lokal energiproduksjon
og energieffektivisering, og mener at en omfattende innsats for
dette langt på vei kan sørge for at vi har nok strøm til å veksle ut
fossil energi med fornybart, særlig om vi prioriterer. Dette medlem viser til en rekke forslag
fra Rødt for å realisere dette, fremmet i behandlingen av Dokument 8:57
S (2022–2023), jf. Innst. 192 S (2022–2023), om en kraftfull satsing
på lokal energiproduksjon og -sparing og Dokument 8:169 S (2022–2023),
jf. Innst. 314 S (2022–2023), om strengere prioritering av kraften.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til energiomstillingspakkene i EU, RePowerEU
og Fitfor55, og påpeker at de energipolitiske endringene disse inneholder,
vil være EØS-relevante. Dette medlem påpeker
at det blant annet er foreslått raskere behandlingstid for utbygging
av fornybar kraft, inkludert solkraft og vindkraft på land og til
havs. Dette medlem har videre merket
seg at det legges opp til «Go-to-soner» for mindre sol- eller vindprosjekter,
hvor behandlingstiden skal være maksimalt ett år. Dette
medlem understreker at RePowerEU inneholder en konkret strategi
med krav om solceller på alle nye offentlige og private bygninger
på mer enn 250 kvadratmeter fra slutten av 2026, alle eksisterende
offentlige og private bygninger på mer enn 250 kvadratmeter fra
slutten av 2027, og på alle nye bolighus fra slutten av 2029. Dette medlem understreker at en rask
implementering av nye direktiv innen fornybar energi og energieffektivisering
fra EU er viktig for at Norge skal holde følge med resten av Europa
på energifeltet, og dette medlem forventer
at disse direktivene implementeres i norsk rett fortløpende, og
senest ett år etter vedtak i EU.