2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til representantforslaget fra stortingsrepresentantene Andreas
Sjalg Unneland, Kari Elisabeth Kaski og Kathy Lie om mer rettferdig
inkasso og gjeld i dyrtid. Komiteen viser videre
til brev fra justisministeren med vurdering av forslaget. Brevet
av 2. mai 2023 følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne viser til at gjeldsbyrden i norske husstander
er økende og at den totale forbruksgjelden i Norge 23. mars 2022
var på 151 mrd. kroner, og at den rentebærende delen utgjorde 128,4
mrd. kroner. Komiteen viser også til
at forslagsstillerne peker på at i løpet av de siste 12 måneder
har forbruksgjelden økt med 2,5 mrd. kroner, og at forbrukslån har
økt med 900 mill. kroner fra februar til mars i år, 2023, hvor det
er størst økning i kredittkortgjeld.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne mener at det for låntakere kan føles utrygt
og urettferdig at banker tjener store beløp på videresalg av misligholdte
lån, at låntakere kan bli behandlet på urimelige måter, at et låneforhold
kan overføres til en hvilken som helst finansinstitusjon uten at
den andre parten i låneforholdet kan motsette seg dette, og at salærnivået
i Norge er urimelig høyt sammenlignet med for eksempel Sverige og Finland.
Komiteen registrerer
at det vises til arbeidet med ny inkassolov og endringene som ble
vedtatt i 2020 hvor gebyrene for purringer og inkassovarsler ble
redusert fra 70 til 35 kroner, og inkassosalærene for krav opp til
500 kroner ble redusert fra 350 til 175 kroner. Salærene for høyere
krav ble også redusert, men ikke like mye prosentvis som for de
lavere salærene.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne mener at departementet raskt må levere forslag
til ny inkassolov i møte med et enormt kostnadspress som nå strømmer over
i inkassosaker og en stor gjeldsbyrde for flere og flere i den norske
befolkningen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler forslagsstillernes ønske
om å få på plass en ny og oppdatert inkassolov. Regjeringen har
ved flere anledninger, og senest i svarbrevet til dette forslaget,
informert om at arbeidet med en proposisjon om ny inkassolov har
høy prioritet. Mange av forslagene forslagsstillerne har fremmet
omhandler spørsmål som Stortinget vil få mulighet til å behandle
og se i sammenheng med resten av loven ved behandlingen av ny inkassolov.
Det er derfor lite hensiktsmessig å skulle vedta disse forslagene
nå.
Disse medlemmer mener
det er viktig at forslaget til ny inkassolov blir et godt og gjennomarbeidet lovforslag.
Inkassoloven regulerer viktige rettsspørsmål som har stor betydning
for folks privatøkonomi. Derfor er det avgjørende at loven innrettes
slik at den treffer etter intensjonen om å gi en mer rettferdig
og hensiktsmessig regulering av inkassobransjen. Disse
medlemmer minner også om at ny inkassolov ikke har noe med
statsbudsjettet å gjøre.
Disse medlemmer har
merket seg at Finans Norge i sitt skriftlige høringsinnspill til
komiteen har bemerket at premisset forslagsstillerne legger til
grunn om at kostnadene ved inkasso er dyrere i Norge enn i Finland
og Sverige, er omdiskutert. Det er vesentlige forskjeller i hvordan
inkassosystemene fungerer i Norge og for eksempel Sverige, så det
er ikke nødvendigvis hensiktsmessig å sammenligne tallene i de nordiske
landene. Disse medlemmer har også merket
seg at Finans Norge er positive til å utvide gjeldsregisteret med
blant annet pantesikret gjeld. Samtidig er det klart at en utvidelse
av gjeldsregisteret slik forslagsstillerne tar til orde for forutsetter
endringer i gjeldsinformasjonsloven, og reiser flere prinsipielle
spørsmål, blant annet om personvern. Disse
medlemmer mener derfor Stortinget ikke bør forskuttere konklusjonen
på en eventuell slik utvidelse av gjeldsregisteret før forslaget
til ny inkassolov er fremmet. Disse medlemmer forutsetter at
regjeringen tar med seg innspillene både fra forslagsstillerne og
høringsinstansene om gjeldsregister inn i arbeidet med ny inkassolov,
og gjør grundige vurderinger av personvernspørsmålene en slik utvidelse
vil reise.
Disse medlemmer viser
for øvrig til statsrådens svarbrev for omtale av de enkelte forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det foreliggende
representantforslaget inneholder flere finansregulatoriske grep.
Slik disse medlemmer ser det, er dette problemstillinger
som bør behandles i et bredere og godt utredet lovforslag enn i
et representantforslag. Disse medlemmer viser
videre til at dette er et omfattende saksområde med flere kryssende
hensyn, så det å sette en tidsfrist for når regjeringen skal fremme lovforslaget
fremstår heller ikke som hensiktsmessig. Det er ved denne typen
lovregulering viktig med grundige utredninger og gode lovforarbeider
for de som skal anvende lovgivningen i praksis. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn ikke støtte representantforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Stortinget ved behandlingen av Innst.
361 S (2021–2022) gjorde følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen utvide Gjeldsregisteret slik
at det inneholder alle typer gjeld, både med og uten sikkerhet.
Regjeringen må samtidig gjøre grundige utredninger som sikrer personvernet,
og vurdere om enkelte typer gjeld av den grunn ikke skal innlemmes.»
Disse medlemmer viser
til at Barne- og familiedepartementets evaluering gir et godt fundament
for å avklare hvilke andre kreditt- og lånetyper som skal inkluderes
i registeret. Disse medlemmer vil understreke
at Stortingets vedtak ikke levner tvil om hvilke ambisjoner flertallet
hadde, og mener det er på tide at regjeringen nå legger frem en
sak for Stortinget om en utvidelse av gjeldsregisteret.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at gjeldsbyrden i
norske husstander er økende etter flere år med høy sparingsgrad
under pandemien. Den totale forbruksgjelden i Norge var 23. mars
2022 på 151 mrd. kroner, og den rentebærende delen utgjør 128,4
mrd. kroner. I løpet av de siste 12 månedene har forbruksgjelden
økt med 2,5 mrd. kroner. Forbrukslån økte med 900 mill. kroner bare
fra februar til mars i år, og det er størst økning i kredittkortgjeld.
Dette medlem viser
til at fra november 2022 til januar 2023 økte antallet inkassosaker
knyttet til billån og leasingavtaler med rett over 20 pst. sammenlignet med
tilsvarende periode året før. Prisøkninger på flere områder i samfunnet
og den generelle renteøkningen legger nå stort press på husholdningers
økonomi. Det er et sykdomstegn når forbrukslån og antall inkassosaker øker
så raskt i det norske samfunnet. Mange kan risikere å ende opp i
en fattigdomsfelle når de i tillegg må betale dyre renter og gebyrer.
I den andre enden kan banker og inkassoselskaper tjene stort.
Dette medlem ønsker
å vise til ulike nyhetssaker gjennom vinteren og våren som har understreket
at mange i samfunnet befinner seg i en situasjon hvor inkasso- og
gjeldsbyrden øker. Lånekassen gikk ut med tall i april som viste
at stadig flere av deres kunder ber om betalingsutsettelse, samtidig
som et økende antall purringer og regninger går til inkasso. Tidlig
i mai offentliggjorde Redd Barna en undersøkelse som viser at 9
pst. av barnefamilier i Norge har tatt opp kreditt- eller forbrukslån
for å dekke økte kostnader. Den samme undersøkelsen viste at 45
pst. av norske barnefamilier har kuttet ned på matinnkjøpet sitt
på grunn av økte utgifter generelt. Norsk Gjeldsinformasjon viste
til at nedgangen i kredittkortgjeld var tilnærmet lik økningen i forbrukslån,
som de understreket at kan bety at mange refinansierer kredittkortgjeld
i forbrukslån.
Dette medlem understreker
at samtidig som noen i samfunnet opplever en tyngende kostnadsøkning,
tjente DNB rekordmye på renteinntekter. I første kvartal i år hentet
DNB inn 14,6 mrd. kroner i netto renteinntekter. Marginen til DNB
har aldri vært høyere basert på tallmaterialet som strekker seg
tilbake til starten av 2008.
Dette medlem viser
til Finansmarkedsmeldingen 2023 (Meld. St. 18 (2022–2023)) hvor
det fremheves at gjelden i norske husholdninger lenge har vokst
raskere enn inntektene, og at dette er en risiko for finansiell stabilitet
for samfunnet som en helhet. Det henvises også til at «IMF og OECD
peker på det samme i sine publikasjoner.»
Dette medlem mener
at denne situasjonen, med prognoser om flere renteøkninger i framtiden,
gjør at det trengs reguleringer for å sikre at ikke økonomien, levestandarden
og velferden til de husholdningene med lavest inntekt i samfunnet
svekkes ytterligere.
Dette medlem peker
på at i Norge er det skyldnere og ikke fordringshavere som opprettholder
inkassobransjen. Nordmenn betaler opptil 50 ganger mer i inkassosalærer
enn folk gjør i Sverige og Finland. Inkassosalærene i Norge følger
ikke den teknologiske utviklingen, noe som gjør at kostnadsnivået
ikke er tilpasset de reelle kostnadene forbundet med inkasso.
Dette medlem viser
til at fordi man så at arbeidet med en ny inkassolov og -forskrift
ville ta tid, og at det under koronapandemien var behov for å redusere inkassosalærene
på et tidligere tidspunkt for å sikre husholdningers privatøkonomi,
vedtok Kongen i statsråd i 2020 kutt i inkassosalærene. Da ble gebyrene
for purringer og inkassovarsler redusert fra 70 til 35 kroner, og
inkassosalærene for krav opptil 500 kroner ble redusert fra 350
til 175 kroner. Salærene for høyere krav ble også redusert, men
ikke like mye prosentvis som for de lavere salærene. Justis- og
beredskapsdepartementet varslet allerede i 2020 at det er behov
for ytterligere innskjerpinger i salærene. Dette
medlem understreker at det ennå ikke er blitt presentert noe
forslag til endringer fra Justis- og beredskapsdepartementet. Den
nåværende inkassoloven ble til i 1988, og arbeidet med å oppdatere den
til en ny lov startet for flere år siden. Departementet må raskt
levere forslag til ny inkassolov i møte med et enormt kostnadspress
som nå strømmer over i inkassosaker og en stor gjeldsbyrde for flere
og flere i den norske befolkningen.
Videre ønsker dette medlem å
trekke frem at Forbrukerrådet er positive til samtlige av de åtte
tiltakene som her foreslås. Forbrukerrådet viser til at det i 2014 var
76 land som i varierende grad og form hadde innført rentetak og
at de i stor grad har hatt positiv effekt for noen av de mer sårbare
i samfunnet. I Finansmarkedsmeldingen opereres det med en antakelse
om at det finnes få dyre finanskredittlån i Norge. Likevel viser
Forbrukerrådet til at med et «utgangspunkt i smålån (10 000 kroner),
så markedsføres det 122 forbrukslån fra til sammen 79 banker som
har effektive renter over 20 pst». Dette medlem ønsker
å understreke at Forbrukerrådet over tid har vært skeptiske til
salærnivået i Norge, og skriver i sitt høringsinnspill:
«At en fordring på 250 000 kroner skal
koste 20 ganger mer å innkreve enn et krav på 2.499 kroner, når veien
til rettslig inkasso er den samme, fremstår som uforståelig.»
Dette medlem vil
fremheve uttalelsene til toppsjef i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen,
i Dagens Næringsliv 10. mai 2023, om situasjonen i inkassobransjen:
«Poenget er at bransjen ikke har noen
incentiver til å få redusert kundens gjeld. Eller gi råd om hva
som er best for kunden, eksempel hvilke krav det er fornuftig å betale
først. Alle kjemper kun for sitt krav.»
Dette medlem mener
dette understreker behovet for å få fortgang i arbeidet med en ny
inkassolov, slik at det gis tilstrekkelige reguleringer for bransjen
som bistår de som har utestående krav på en slik måte at de ikke
forgjeldes ytterligere.
Dette medlem understreker
at rentene som tas for usikret gjeld er høye og uten mulighet for
kontroll. Utlånere står fritt til å øke rentene avhengig av hvordan de
vurderer debitor. I praksis medfører dette at de med dårligst betalingsevne
får høyest renter. Dette gjør lånene uhåndterlige for mange. Dette medlem viser til at et vanlig argument
mot å sette rentetak handler om frykt for oppblomstring av illegal
utlånsvirksomhet. Dette medlem deler
ikke denne frykten og viser til den svenske modellen, der rentetak
kombineres med et kostnadstak og virkeområdet for reglene er smalt
innrettet, slik at takene bare gjelder kortsiktig, dyr kreditt. Dette medlem viser til regjeringen vil
vurdere behovet for et rentetak i Norge når forbrukerkredittdirektivet
er vedtatt i EU, men ser ikke noen grunn til å vente på dette.
Dette medlem viser
til Innst. 361 S (2021–2022) og vedtaket:
«Stortinget ber regjeringen utvide Gjeldsregisteret slik
at det inneholder alle typer gjeld, både med og uten sikkerhet.
Regjeringen må samtidig gjøre grundige utredninger som sikrer personvernet,
og vurdere om enkelte typer gjeld av den grunn ikke skal innlemmes»,
som fortsatt ikke er tilstrekkelig fulgt opp
av regjeringen. Dette medlem mener vedtaket
om å utvide Gjeldsregisteret må følges opp raskt, som må innebære pantesikret
gjeld, inkassogjeld og ikke-sikret gjeld, og at nye initiativer
som Inkassoregisteret viser at det er mulig.
Dette medlem understreker
at et flertall på Stortinget har vedtatt ved behandlingen av Innst.
373 S (2021–2022):
«Stortinget ber regjeringen utrede muligheten
for å forby salg av forfalte fordringer hvor forbruker er debitor».
Forbrukerrådet viser likevel i sitt høringsinnspill
at gjeldende unntak i forskrift uthuler intensjonen i vedtaket,
da det er et unntak for samtykkekravet
«når kjøper av fordringen er et statlig
eller kommunalt organ eller et finansforetak, som tilbyr kreditt
til forbrukere i Norge.»
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen så snart
som mulig redusere salærene på større inkassokrav.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen å gjennomgå
eksisterende aktuelle forskrifter og gjøre endringer som vil forby
salg av fordringer for usikret gjeld som er gitt etter en forenklet
kredittvurdering, i tråd med intensjonen i flertallsvedtaket fra
Innst. 373 S (2021–2022).»
«Stortinget ber regjeringen levere
et forslag til inkassolov innen statsbudsjettet for 2024.»
«Stortinget ber regjeringen i forslaget
til den nye inkassoloven om å sette salærnivåene på alle inkassokrav så
lavt at de ikke dekker innkrevingskostnadene fullt ut.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at låntaker får forkjøpsrett til fordringen på samme
vilkår som långiveren er villig til å selge for til tredjepart.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem et forslag om innføring av rentetak i Norge i løpet av 2024.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med et forslag om å begrense
bruken av eksterne inkassatorer ved innkreving av usikret gjeld.»
Komiteens medlem
fra Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem et forslag om innføring av rentetak i Norge.»
Dette
medlem viser videre til at gjeldsproblemer, som kan lede til
og forsterkes av inkasso, er godt egnet til å utløse dårlige levekår
og sosialt utenforskap. Dette medlem viser
til at Finansmarkedsmeldingen 2023 fremhever at gjelden i norske
husholdninger lenge har vokst raskere enn inntektene og at dette
er en risiko for finansiell stabilitet.
Dette medlem viser
til at vi i tillegg er inne i en dyrtid, hvor prisene på grunnleggende
forbruk har økt merkbart på forholdsvis kort tid. Det fører til
at flere husholdninger får en anstrengt økonomi og behov for lempende
bidrag. Dette medlem viser til at Oslo
Met SIFO i fjor tallfestet at så mye som 410 000 husholdninger enten
sliter med økonomien eller har store økonomiske problemer. Dette
tilsvarer 16 pst. av husholdningene.
Dette medlem mener
i likhet med forslagsstillerne at det haster å få på plass tiltak
som vil lette hverdagen for husholdninger med presset økonomi. Samtidig
mener dette medlem at enkelte av forslagene omhandler
finansregulatoriske grep som fortjener grundige utredninger og gode
lovforarbeider. Selv om dette medlem støtter
forslagsstillernes intensjoner, vil dette
medlem på denne bakgrunn ikke støtte samtlige forslag.
Dette medlem viser
til forslag 1 i representantforslaget og til at forbruksgjelden
har økt formidabelt de senere år med brutale konsekvenser for de
mest sårbare husholdningene, ikke minst dem med barn.
Dette medlem viser
til at flere andre europeiske land har innført rentetak, herunder
Finland, Sverige og Storbritannia. Dette medlem viser
til høringsinnspill fra Forbrukertilsynet, hvor det fremgår at normalt store
forbrukslån har et nominelt rentenivå som er lavere taket for forbrukerkreditt
i Finland, som er 20 pst. Forbrukertilsynet viser videre til at
en del smålån har effektive renter over 20 pst. Forbrukertilsynet
legger til grunn at etableringen av rentetak i Norge vil dempe gjeldsoppbygging
i sårbare forbrukergrupper og forhindre fremvekst og produktutvikling
av skadelige gjeldsprodukter i Norge, slik det har gjort i andre
land.
Dette medlem støtter
derfor forslaget om å innføre et tak for forbrukslånsrenter.
Dette medlem viser
videre til forslag 3 og støtter intensjonen om at arbeidet med den
nye inkassoloven må prioriteres, men understreker viktigheten av
et godt og gjennomarbeidet lovforslag. Dette
medlem mener derfor at det ikke er formålstjenlig med en slik
frist, og støtter ikke forslaget.
Dette medlem viser
til forslag 4 og til at inkassosalærene i det norske markedet lenge
har vært og fortsatt er høye, sammenlignet med våre naboland. Dette medlem viser til Forbrukerrådets
høringsinnspill, hvor høringsinstansen fremholder at det høye salærnivået
har bidratt til en kunstig høy etterspørsel etter inkassotjenester.
Norske skyldnere betaler inntil 50 ganger mer enn finske skyldnere,
og har langt flere inkassosaker per innbygger enn hva som er tilfellet
i Sverige.
Dette medlem er
enig med forslagsstillerne og Forbrukerrådet i at salærene på større
inkassokrav bør reduseres så snart som mulig. Dette
medlem viser til at dette kan gjøres uavhengig av det pågående
arbeidet med ny inkassolov, og ser derfor ingen grunn til å vente med
dette.
Dette medlem viser
til at Forbrukerrådet allerede i 2020 i sitt høringsinnspill til
høringen om nedsettelse av inndrivingskostnader (inkassogebyrer
og -salærer mv.) uttalte at salærnivåene på større fordringer bør
reduseres til et nivå som reflekterer de faktiske inndrivingskostnadene.
I likhet med Forbrukerrådet ser dette medlem ingen
tungtveiende grunner til at salærnivået for større fordringer ikke
bør reduseres med 50 pst., på lik linje som for mindre fordringer
og småkrav.
På denne bakgrunn vil dette
medlem støtte forslag 4.
Dette medlem viser
til forslag 6 og til at gjeldsinformasjonslovens formål ikke bare
er å sørge for treffsikre kredittvurderinger, men også har som formål
å «forebygge gjeldsproblemer blant enkeltpersoner». Dette medlem viser til at både SIFO-rapporten
«Virker gjeldsregistrene? Bankenes erfaringer med og holdninger
til gjeldsinformasjonsforetak» og Barne- og familiedepartementets
(BFO) evaluering i 2021 viser at utvidelse av ordningen med flere
typer lån/kreditter vil ha flere fordeler. Det vises til Stortingets
vedtak 620 hvor Stortinget ber regjeringen om en utvidelse av gjeldsregisteret
slik at det inneholder alle typer gjeld, både med og uten sikkerhet.
Dette medlem viser
også til at informasjon om personlig økonomi er sensitiv informasjon,
og det er viktig at denne informasjonen ikke kommer på avveie. Det
vises til svarbrevet fra justisministeren hvor det fremgår at BFD
har funnet det nødvendig å gjøre en grundigere vurdering av personvernhensyn
når det gjelder spørsmålet om eventuell utvidelse av gjeldsregisterordningen
med pantegjeld, og at dette arbeidet er pågående.
Dette medlem støtter
på denne bakgrunn ikke forslag 6.