Justis- og beredskapsdepartementet foreslår
i proposisjonen endringer i forbrukerkjøpsloven og en mindre endring
i markedsføringsloven. Forslagene tar i hovedsak sikte på å gjennomføre
i norsk rett Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/771 om
visse aspekter ved avtaler om salg av varer. Dette er et nytt forbrukerkjøpsdirektiv
som erstatter forbrukerkjøpsdirektivet fra 1999 (Europaparlaments-
og rådsdirektiv 1999/44/EF).
En viktig forskjell mellom direktivene er at
det nye direktivet som utgangspunkt er totalharmonisert, slik at
det ikke er adgang til å fastsette regler i nasjonal rett som avviker
fra direktivets regler, med mindre direktivet tillater det. Dette
innebærer at det på de områder direktivet regulerer, som hovedregel
ikke kan gis nasjonale regler som verken gir et lavere eller et
høyere forbrukervern enn det direktivet fastsetter.
Direktivet ble vedtatt i EU 20. mai 2019 samtidig med
digitalytelsesdirektivet (2019/770), som er gjennomført i norsk
rett i lov 17. juni 2022 nr. 56 om levering av digitale ytelser
til forbrukere, jf. Prop. 66 LS (2021–2022).
Justis- og beredskapsdepartementet sendte 14. juni 2021
et høringsnotat om gjennomføring av nytt forbrukerkjøpsdirektiv
i norsk rett på høring.
For å gjennomføre direktivet foreslås i proposisjonen
endringer i flere av bestemmelsene i forbrukerkjøpsloven. Nedenfor
omtales de viktigste forslagene til lovendringer.
I § 2 foreslås en endring som innebærer at loven
på visse vilkår skal gjelde for digitale ytelser som er knyttet sammen
med salgstingen. Dette gjelder der de digitale ytelsene etter kjøpsavtalen
skal leveres sammen med tingen og er sammenknyttet med tingen på
en slik måte at ytelsene er nødvendige for tingens funksjoner. Eksempler
på varer med slike digitale ytelser – i direktivet betegnet som
varer med digitale elementer – kan være en treningsklokke eller
smart-tv med tilknyttede applikasjoner. Etter forslaget vil forbrukerkjøpsloven
dermed også gjelde for de digitale ytelsene.
Digitale ytelser for øvrig (som ikke oppfyller
vilkårene i § 2) reguleres etter forslaget ikke av forbrukerkjøpsloven,
men det er lagt opp til at disse i stedet vil bli regulert av ovennevnte
lov om levering av digitale ytelser til forbrukere (digitalytelsesloven).
Det foreslås også en endring i § 2 annet ledd som innebærer at kjøp av
fysiske medier som etter avtalen utelukkende brukes til levering
av digitalt innhold, reguleres av digitalytelsesloven.
At loven skal omfatte ting med digitale ytelser
som nevnt i § 2, medfører at det også foreslås en del tilpasninger
i andre bestemmelser i loven, blant annet presiseringer av når tingen
anses levert, og når risikoen går over etter §§ 7 og 14.
Videre foreslås visse endringer i §§ 15 og 16
om krav til tingens egenskaper og når tingen har en mangel. Blant
annet foreslås nye regler som stiller krav om at forbrukeren får
informasjon om og får levert oppdateringer av ting med digitale
ytelser (jf. § 2) som er nødvendige for at tingen fortsetter å være
i samsvar med lovens krav.
Forslaget innebærer også at det stilles strengere
krav for å kunne fravike lovens krav til tingen sammenliknet med
gjeldende lov. Dette krever at forbrukeren ved inngåelsen av avtalen
ble spesielt opplyst om at en bestemt egenskap ved tingen ville
avvike fra disse kravene, og uttrykkelig og særskilt aksepterte
dette avviket, jf. lovforslaget § 15 annet ledd. Som følge av dette
foreslås det at § 17 om ting solgt «som den er» oppheves, ettersom
bestemmelsen anses å ikke være i samsvar med direktivet. For øvrig
foreslås en del andre tilpasninger til direktivet i §§ 15 og 16.
I ny § 17 gis regler om når feil ved tingen
som skyldes uriktig installering, anses som en mangel.
I § 18 første ledd er det foreslått enkelte
endringer, blant annet om tidspunktet for mangelsbedømmelsen for
digitale ytelser (jf. § 2) som skal leveres løpende over en periode.
I presumsjonsregelen i § 18 annet ledd foreslås
det at perioden selgeren har bevisbyrden for en mangel, utvides
fra seks måneder til to år. Det foreslås også enkelte nye bestemmelser
om anvendelsen av presumsjonsregelen for digitale ytelser (jf. § 2)
som skal leveres løpende over en periode.
I § 18 a om garantier foreslås en mindre presisering i
bestemmelsens fjerde ledd.
Reglene i § 27 om reklamasjon er i hovedsak
foreslått videreført, men det er forslag om enkelte mindre endringer
i bestemmelsen, blant annet nye særregler om oppdateringer og digitale
ytelser som skal leveres løpende over en periode.
Det foreslås noen endringer i bestemmelsene
om forbrukerens krav ved mangler.
I bestemmelsene i § 29 om retting og omlevering (avhjelp)
foreslås enkelte tilpasninger til direktivet. Proposisjonen inneholder
også noen forslag til endringer i § 30 om gjennomføring av avhjelp.
På bakgrunn av direktivet foreslås det en endring av bestemmelsen
i § 30 tredje ledd om at forbrukeren i visse tilfeller kan kreve
å få stilt til rådighet en erstatningsgjenstand i avhjelpsperioden,
slik at et tilbud om erstatningsgjenstand skal vektlegges ved avgjørelsen
av om vilkårene for avhjelp er oppfylt, se nærmere lovforslaget
§ 30 første ledd annet punktum. Forslaget er ikke ment å svekke
forbrukerens stilling. I bestemmelsens fjerde ledd foreslås en regel
som fastsetter at om det viser seg en mangel etter retting eller
omlevering, kan forbrukeren avvise ytterligere avhjelp, med mindre
det er rimelig at selgeren får et nytt forsøk.
I § 31 foreslås det å oppheve regelen i annet
ledd om at prisavslag kan settes lik mangelens betydning for forbrukeren
dersom særlige grunner taler for det. En tilsvarende regel er i
stedet foreslått inntatt i § 33 tredje ledd om erstatning. Dette
antas å være bedre tilpasset direktivets regulering.
I fellesreglene om heving og omlevering i §§ 49
til 51 foreslås noen justeringer for å sikre overensstemmelse med
direktivet, men forslagene innebærer ikke vesentlige endringer sammenliknet
med gjeldende rett.
I tillegg er det foreslått enkelte endringer
i § 57 om kontraktsbrudd ved del av tingen, som blant annet også medfører
at gjeldende § 58 om forbrukerens hevingsrett når det skal leveres
etter hvert, foreslås opphevet. (Deler av det som er regulert i
paragrafen, er imidlertid videreført i § 57.)
Endringen i markedsføringsloven går ut på at
det i § 23 om garantivilkår tas inn et krav om at slike vilkår skal
utleveres til forbrukeren på et varig medium senest ved leveringen
av ytelsen.
Når det gjelder økonomiske og administrative
konsekvenser, fremgår det av proposisjonen at generelt antas mer
enhetlig regler for salg av varer til forbrukere innenfor EØS-området
å medføre fordeler for både næringsdrivende (selgere) og forbrukere.
For øvrig antas gjennomføringen av direktivet ikke å medføre vesentlige
økonomiske eller administrative konsekvenser.