Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, Tellef Inge
Mørland, Mona Nilsen og Gaute Børstad Skjervø, fra Høyre, Mahmoud
Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per
Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy
Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn,
fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig
Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, viser til at finansministeren
har uttalt seg om representantforslaget i brev av 28. april 2023.
Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteen viser til NOU 2022:20
Et helhetlig skattesystem. Utvalget ble nedsatt av regjeringen Solberg 18. juni
2021 og ble utvidet og gitt et tilleggsmandat av regjeringen Støre
18. desember 2021. I mandatet står det at utvalget skal vurdere
om skatter og avgifter bør justeres for å møte nasjonale og internasjonale utviklingstrekk
og for å sørge for et effektivt skattesystem. I mandatet står det
at utredningen skal vurdere kapitalbeskatning, men det gis ikke
konkrete føringer for hvordan utvalget skal vurdere skatt på bolig
og eiendom.
Komiteen viser til at Skatteutvalgets
utredning inneholder et kapittel om skatt på bolig og eiendom, og at
utvalget foreslår en rekke endringer i skatter og avgifter på slike
eiendeler.
Komiteen viser til representantforslaget
og at forslagsstillerne mener at utvalget ikke vurderer hvilke konsekvenser
forslagene vil få for andelen som eier egen bolig, og for tilbudet
av og etterspørselen etter leieboliger.
Komiteen viser at til utvalget
blant annet foreslår skatt på fordelen av å bo i egen bolig, opphevelse
av skattefritaket for utleie av deler av egen bolig og gevinstbeskatning
ved salg av egen bolig. Bolig er husholdningenes største formuesobjekt
og utgjør for de fleste en stor del av levekostnadene. Bedrifter
og organisasjoner har gjennom media uttalt at utvalgets forslag
vil få store konsekvenser for bolig- og eiendomsmarkedet, og for utgiftene
til mange enkeltpersoner.
Komiteen viser til at utredningen
inneholder generelle effektivitetsbetraktninger i vurderingen av
skatt på bolig og eiendom, og i mindre grad hvordan skatteendringer
vil påvirke eiendomsmarkedet og byggenæringen. Folkevalgte fra flere
partier har uttrykt at det er et politisk mål at mange eier sin
egen bolig. Byggenæringen sysselsetter mange arbeidstakere i Norge,
og næringen kan bli utsatt for raske og brå endringer i aktivitet dersom
det gjennomføres skatteendringer som påvirker etterspørselen etter
eiendom.
Komiteen viser til finansministerens
brev 28. april, og at statsråden vurderer at det generelt er behov
for mer kunnskap og flere analyser, men at det er for tidlig å si
hvordan den videre oppfølgningen av utvalgets innstilling vil bli,
og hva det kan bli behov for å utrede ytterligere.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne, mener derfor det er relevant med en bredere utredning enn
den Skatteutvalget har gjennomført, dersom det blir aktuelt å gå
videre med vesentlige forslag på området fra utvalget.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, vil tilrå at representantforslaget
ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Rødt viser til at til tross for at finansministeren
har uttalt at det ikke kommer ytterligere skattegrep basert på Torvik-utvalgets
forslag, skriver Finansdepartementet i Meld. St. 2 (2022–2023) at
høringssvarene i tiden fremover skal gjennomgås med sikte på at
Stortinget skal få et fremlegg om Skatteutvalgets utredning i forbindelse med
revidert budsjett våren 2024.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at høy gjeld i husholdningene og de høye
eiendomsprisene fortsatt er de viktigste sårbarhetene i det norske
finanssystemet. Husholdningens gjeldsbetjeningsgrad er på omtrent
samme nivå som under bankkrisen på slutten av 1980-tallet og finanskrisen
i 2008. Høy gjeld gjør norske husholdninger sårbare for bortfall
av inntekt, økte renter eller boligprisfall. Fremover vil en gradvis renteøkning
trekke gjeldsbetjeningsgraden ytterligere opp, og dette øker risikoen
for at husholdningene må stramme inn på konsumet.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens forslag ifb. revidert nasjonalbudsjett innebærer at
statsbudsjettet øker aktiviteten i norsk økonomi. Flere økonomer
har påpekt at dette kan legge ytterligere press på rentene.
Disse medlemmer viser til at
Torvik-utvalgets NOU 2022:20 Et helhetlig skattesystem inneholder
flere endringer i skattleggingen av bolig og fast eiendom, uten
en grundig vurdering av konsekvensene forslagene samlet sett kan
ha for boligmarkedet og leiemarkedet. Utvalget foreslår blant annet
å skattlegge inntekt lavere og boligverdier og utleie høyere.
Disse medlemmer mener det er
behov for en grundigere vurdering av hvordan dette kan påvirke ulike
inntektsgruppers mulighet til å både leie og eie egen bolig og komme
inn på boligmarkedet, ikke minst for lavinntektsfamilier i pressområder
med høye boligpriser. Tilsvarende bør konsekvensene for hvordan
omleggingen kan påvirke både etterspørselen etter og tilgangen på
leieobjekter vurderes.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan Skatteutvalgets forslag til endringer
i skattleggingen av bolig og fast eiendom kan påvirke leiemarkedet
og tilgangen på leieobjekter.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan Skatteutvalgets forslag til endringer
i skattleggingen av bolig og fast eiendom kan påvirke boligmarkedet
og ulike inntektsgruppers mulighet til å eie egen bolig.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at dagens skattesystem behandler lønnsinntekt og kapitalinntekt
svært ulikt, og at det i praksis medfører at de rikeste kapitaleierne
betaler en mye lavere andel av inntekten sin i skatt enn alle andre. Dette
er ikke først og fremst et resultat av villet politikk, men en konsekvens
av skattemessige tilpasninger i hvordan selskaper og formuer er
organisert, og hvordan overskudd og utbytte plasseres.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et hurtigarbeidende utvalg med mandat
om å fremme forslag til alternativer til og endringer i aksjonærmodellen
og fritaksmetoden som kan sikre at alle eiere beskattes på lik linje
med lønnsmottakere.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser
til at det historisk har vært gode grunner til å skattefavorisere
bolig i Norge. Den norske selveierpolitikken etter andre verdenskrig
var viktig for å gi vanlige folk et trygt og anstendig sted å bo.
I senere år har skattepolitikken i økende grad gjort bolig til et
objekt for investering og spekulasjon, med den konsekvens at stadig
flere mister muligheten til å kjøpe sin egen bolig, mens andre kan
bygge opp store formuer og bruke bolig som en lukrativ inntektskilde.
Disse medlemmer viser til at
skattesystemet slik det nå er innrettet, gir svært uheldige insentiver
til å investere i eiendom på bekostning av andre investeringsobjekter.
Særlig er en kanalisering av kapital og kreditt i retning av bruktboliger
samfunnsøkonomisk ugunstig da det fører til enda sterkere prispress
i et overopphetet marked, heller enn å finansiere ny produksjon i
næringslivet.
Disse medlemmer peker på at
bolig og eiendom er sterkt subsidiert i skattesystemet. I 2022 var
skatteutgiften til bolig og fritidseiendom anslått til netto 63,6
mrd. kroner, hvorav 49,8 mrd. kroner tilskrives fordelen boligeiere
har i inntektsskatten. Disse
medlemmer vil understreke at dette gir store fordeler til dem
som har kommet seg inn på boligmarkedet, mens de som ikke har råd
til å kjøpe egen bolig, sponser dem gjennom skattesystemet. Den
norske boligbeskatningen omfordeler altså flere titalls milliarder
kroner hvert år fra dem som har minst, til dem som har mest.
Disse medlemmer er derfor glad
for at Skatteutvalget har levert et godt grunnlag for å diskutere
boligbeskatningen i Norge. Disse medlemmer mener et skifte
i skattlegging fra arbeid til bolig vil være både rettferdig og
rimelig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet deler forslagsstillernes syn om at
utvalget i begrenset grad har utredet konsekvensene som forslagene samlet
sett kan ha for boligmarkedet og leiemarkedet. Den store verdien
ved det brede eierskapet av boliger, både for den enkelte husholdning
og for samfunnet, er ikke hensyntatt i Skatteutvalgets vurderinger.
Utvalget bygger etter disse
medlemmers syn sine forslag på en premiss om at det er uvesentlig
om folk eier eller leier, eller om folk låner og investerer i bolig
eller aksjer. De færreste kjøper bolig for å investere og tjene
penger. Folk kjøper bolig for å bygge en trygg og uavhengig ramme
rundt livene sine. Det gir derfor ikke mening å sidestille folks
kjøp og eie av bolig med investeringer i aksjer og andre finansielle
formuesobjekter, slik Skatteutvalget gjør.
Disse medlemmer peker på at
i et land hvor mer enn 80 pst. av befolkningen bor i en selveid
bolig og hvor 90 pst. av oss i løpet av livet er selveiere, blir
formuesfordelingen bedre og forskjellene mindre enn i samfunn med
høy leieandel. Disse
medlemmer viser derfor til at Fremskrittspartiet avviser alle
forslag om økning i den samlede beskatningen for selveiende husholdninger,
forslag som også vil presse leieprisene opp. Det er langt viktigere
å sette inn tiltak slik at flest mulig av dem som er ufrivillige
leietakere, kan gå fra å leie til å eie.
Skatteutvalgets forslag
om gjeninnføring av fordelsbeskatning av egen bolig/fritidsbolig,
fjerning av bunnfradraget i eiendomsskatten, 100 pst. verdsettelse
i grunnlaget for formuesskatt og skatt på leieinntekter i egen bolig
bidrar ikke til dette. Tvert imot.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet isteden vil arbeide for en fjerning av dokumentavgiften
på sikt, med skjerming av førstegangsetablerere som en mellomløsning,
fjerne grunnlaget for den kommunale eiendomsskatten og sette tak
på kommunale avgifter og gebyrer.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet vil avvise alle forslag om økt skatt på egen
bolig. Da ses det heller ikke behov for å utrede videre de problemstillingene
forslagsstillerne adresserer.
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at regjeringen
Støre 18. desember 2021 ga Torvik-utvalget et tilleggsmandat om
å «utrede omfanget av tilpasninger til aksjonærmodellen og fritaksmetoden
og hvilke tiltak som må til for å unngå utilsiktede tilpasninger».
Disse medlemmer viser videre
til at dette tillegget i mandatet blant annet kom som en følge av
at Arbeiderpartiet før valget i 2021 varslet at de ønsket en «full
gjennomgåelse av fritaksmetoden», som ble omtalt som en «ulikhetsmaskin».
Disse medlemmer viser til LOs
høringssvar til NOU 2022:20 – Et helhetlig skattesystem, der de
beskriver hvordan dagens skattesystem fungerer i praksis:
«Med dagens regler
kan personlige investorer innrette seg slik at eierskatten ikke
kommer til beskatning noen gang. Den rikeste en-prosenten eier mest
aksjer og kan videreføre store ubeskattede gevinster til sine barn -
som igjen kan videreføre dette til sine barn slik at man får en
dynastieffekt hvor rikdom akkumuleres. Dette skaper maktkonsentrasjon
og ekstrem ulikhet på toppen av inntektsfordelingen. Skatteutvalget
har ikke funnet en løsning på dette problemet.»
Disse medlemmer mener i likhet
med LO at denne delen av regjeringen Støres tilleggsmandat ikke er
tilfredsstillende svart ut av Torvik-utvalget.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, der det foreslås en inntektsbeskatning av
bolig med et bunnfradrag på 10 mill. kroner. En slik boligskatt
har svært gode fordelingsmessige konsekvenser, forutsatt et romslig
bunnfradrag, noe utvalget dessverre ikke vurderer.