Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 89 S (2022–2023) Endringer i utbyggingen og bompengeopplegget for E39 Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at det i proposisjonen legges frem revidert opplegg for trasé, kryssløsninger og bomstasjonsplassering for prosjektet E39 Kristiansand vest–Røyskår.

Flertallet viser til at Nye Veier AS har arbeidet videre med prosjektet etter at Stortinget fattet vedtak om prosjektet i 2017, jf. Prop. 135 S (2016–2017) og Innst. 469 S (2016–2017). Nye Veier AS og Samferdselsdepartementet har inngått en endringsavtale til veiutbyggingsavtalen for strekningen E39 Kristiansand–Lyngdal vest. Endringene i innkrevingsopplegget skal bygge på robuste forutsetninger. Det er en styrke for innkrevingsopplegget at det nå bygger på oppdaterte analyser og beregninger.

Flertallet viser videre til at Agder fylkeskommune gir sin tilslutning til det endrede innkrevingsopplegget, og at fylkeskommunen står ved sitt ansvar som garantist. Flertallet merker seg at gjennomsnittstaksten vil øke noe, på tross av at kostnadene i revidert opplegg er redusert, siden trafikkmengden i siste beregning også er noe redusert.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det fortsatt er store mangler på hovedveinettet, og at det er behov for utbygging av et høyhastighetsveinett som binder landsdelene sammen. I Fremskrittspartiets regjeringstid ble veiselskapet Nye Veier AS opprettet for å sørge for rask og sammenhengende utbygging av viktige hovedveistrekninger som var preget av underkapasitet og dårlig trafikksikkerhet. Nye Veier har sørget for raskere utbygging av E6, E18 og E39, men det er fortsatt et stykke frem til vi har et hovedveinett som er på linje med landene rundt oss. Et effektivt og sikkert høyhastighetsveinett som binder landsdelene sammen, er viktig for å kunne ta hele landet i bruk og gir et grunnlag for fortsatt økonomisk vekst.

Disse medlemmer legger til grunn rask gjennomføring av prosjektene som er i Nye Veiers oppstartsportefølje, som på E39 i Agder, og at prosjektene bygges ut med effektiv og trafikksikker firefelts standard. Proposisjonen omhandler delutbygging av E39 på strekningen Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke. Disse medlemmer legger til grunn at strekningen bygges ut med firefelts standard og fartsgrense 110 km/t. Disse medlemmer viser til at veiprosjektet gir betydelige reisetidsgevinster og bedre forutsigbarhet for bilistene. Prosjektet er særdeles viktig for trafikksikkerheten. Disse medlemmer mener imidlertid at finansieringsopplegget er uholdbart, der bilistene pålegges å betale 12,3 mrd. kroner i bompenger og der bare 9,4 mrd. kroner av dette går til selve investeringen. Det er også slik at selv om prosjektkostnadene er redusert som følge av endringer i prosjektet, så går bomtakstene opp grunnet lavere forventet trafikkmengde.

Disse medlemmer mener at det er et offentlig ansvar å finansiere utbygging og vedlikehold av veinettet. Disse medlemmer vil i denne sammenheng vise til Fremskrittsparteis alternative statsbudsjett for 2023, der den opparbeidede bompengegjelden slettes ved bruk av infrastrukturfondet. Disse medlemmer avviser på denne bakgrunn finansieringsmodellen i Prop. 89 (2022–2023) S om utbygging og finansiering av E39 i Agder og mener regjeringen skal fremme et nytt forslag med statlig finansiering av veiutbyggingen.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Prop. 89 S (2022–2023) Endringer i utbyggingen og bompengeopplegget for E39 Kristiansand vest–Røyskår i Agder fylke sendes tilbake til regjeringen.

Regjeringen bes raskt fremme nytt forslag til fullverdig utbygging av E39 i Agder med statlig finansiering.»