Økonomiske
og administrative konsekvenser
Departementet redegjør
for forslagets økonomiske og administrative konsekvenser i kapittel
4 i proposisjonen.
Om kostnadene ved
kost-nytteanalyser skriver departementet at for myndighetene påløper
kostnader knyttet til blant annet utarbeiding av metodikk for kost-nytteanalyser,
rapporteringsmal og løsninger for mottak og validering av analyser.
For virksomhetene
vil gjennomføring av kost-nytteanalysen kunne gjøres internt i foretaket
eller ved hjelp av konsulenter. Dette vil medføre noen kostnader.
Samtidig kan foretakene ha fordeler av å identifisere muligheter
for utnyttelse av overskuddsvarme. Analysene kan også bringe prosjektutviklere
i kontakt med aktuelle avtakere av overskuddsvarmen og dermed ha
en positiv effekt.
Departementet skriver
at lovforslaget forventes å trekke i retning av bedre utnyttelse
av energiressursene, ved at anvendbar overskuddsvarme ikke går tapt,
og på marginen redusere behovet for og lønnsomheten av ny energiproduksjon.
Energieffektivisering ved gjenbruk av overskuddsvarme vil kunne
bidra til å begrense naturinngrep som følge av nettutbygging
og energiproduksjon. Nytten vil imidlertid avhenge av at kost-nytteanalysene
avdekker lønnsomme prosjekter, og at de gjennomføres.
I forbindelse med
energikartlegging i store foretak er de administrative kostnadene
for myndighetene knyttet til utarbeidelse av forskrifter og senere
forvaltning av ordningen, først og fremst tilsyn. Departementet
vil søke å utforme ordningen og tilsynet slik at det blir minst
mulig byrdefullt for både virksomhetene og myndighetene.
Departementet legger
til grunn at de fleste store norske foretak har et godt grunnlag
å bygge på for å oppfylle plikten til energikartlegging. Mange foretak
har allerede gjennomført den første kartleggingen helt eller delvis
gjennom frivillige ordninger. En god del foretak vil nok likevel
få en tilleggskostnad. Departementet vil i arbeidet med forskrift
vurdere ulike fritak fra den første energikartleggingen for foretak
som allerede har gjennomført alternative kartlegginger. Det antas
at kostnaden for den første energikartleggingen vil være høyere enn
kostnaden for senere oppdateringer.
Det er vanskelig
å nøyaktig anslå de økonomiske konsekvensene for pliktige foretak.
Erfaringer fra andre land i Europa viser at kostnadene for energikartleggingen
varierer betydelig og er avhengig av flere faktorer, slik som sektor,
type aktivitet, størrelse på foretaket og grad av egeninnsats.
En energikartlegging
kan avdekke lønnsomme energieffektiviseringstiltak. Både NVE og
Enova har opplyst at mange foretak, etter deres erfaring, relativt enkelt
kan innføre tiltak med meget lav tilbakebetalingstid og redusere
energikostnadene betydelig. I tillegg kan foretaket få en bedre
miljøprofil og derav styrket konkurranseevne.
Om måling skriver
departementet at riktig måling av forbruk av energi er en forutsetning
for gode energieffektiviseringsløsninger. Samtidig har måling en
kostnadsside. For myndighetene vil det være administrative kostnader
i forbindelse med utarbeidelse av forskrifter og senere forvaltning
av regelverket, først og fremst tilsyn. For fjernvarmebransjen vil
ikke forslaget føre til betydelige kostnader, ettersom det allerede
er etablert praksis at fjernvarme måles ved levering til kunde.
For forbrukerne vil
kostnadene avhenge av kravene som stilles i forskrift. Departementet
vil legge vekt på at kostnadene skal være rimelige og stå i forhold
til de potensielle besparelsene. Krav om individuell måling bør ikke
stilles med mindre det er kostnadseffektivt.