Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen
og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen,
fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre,
lederen Grunde Almeland, viser til Prop. 53 L (2022–2023),
som omhandler endringer i angrerettloven (pengespill). I proposisjonen
foreslås det at avtaler om pengespill unntas fra virkeområdet til angrerettloven.
Forslaget innebærer unntak fra reglene både om opplysningsplikt
og om angrerett.
Komiteen har mottatt
to skriftlige høringsinnspill i saken, det ene fra Norsk Tipping
og det andre fra Norsk Rikstoto. Komiteen merker
seg at høringsinstansene er positive til regjeringens forslag til
lovendring. Høringsinstansene skriver i sine innspill at angrerett
i forbindelse med deres pengespill i praksis ikke har fungert, og
at de derfor ser det som hensiktsmessig at pengespill unntas fra
denne loven.
Komiteen merker
seg at Barne- og familiedepartementet og Kultur- og likestillingsdepartementet
sendte forslaget til endringer i angrerettloven på høring til et
stort antall høringsinstanser i september 2022.
Komiteen viser til
at det legges til grunn at pengespill er en tjenesteavtale som innebærer
at angreretten går tapt etter at pengespillet er gjennomført. Dette
innebærer at forbrukeren ikke kan få pengene tilbake etter at trekning
er foretatt, loddet er skrapt eller hesteløpet er avholdt.
Komiteen viser til
at pengespilloven, som trådte i kraft 1. januar 2023, har som hovedformål
å begrense uheldig spilleadferd, og at enerettstilbyderne derfor
er underlagt strenge reguleringer av hvordan deres spill skal selges
og gjennomføres. Mange av spillene som tilbys over internett, karakteriseres
av mange små transaksjoner og kjøp innenfor et kortere tidsrom.
Dersom Norsk Tipping og Rikstoto skal følge kravene i angrerettloven
når det gjelder opplysningsplikten, vil det gjøre spillene mindre
brukervennlige og attraktive og kunne føre til at flere spillere
trekkes mot spill fra selskaper som ikke har tillatelse til å tilby
pengespill i Norge.
Komiteen viser videre
til at angrerett i praksis ikke anses mulig å gjennomføre for instaspill,
og at det er særlige utfordringer med angrerett ved oddsspill og der
spillere leverer flerukerskuponger og spiller i andelslag.
Komiteen merker
seg at for de internasjonale lotterispillene som Vikinglotto og
Eurojackpot deles informasjonen med de øvrige deltagerlandene som
ikke har angrerett for pengespill. Lotteritilsynet har også undersøkt
med en rekke tilsynsmyndigheter i Europa og har fått tilbakemelding
fra samtlige om at pengespill er unntatt fra reglene om angrerett.
Komiteen viser til
at det i proposisjonen også foreslås ytterligere endringer i § 2
om lovens virkeområde som følge av endringer i forsikringsavtaleloven
og vedtagelse av ny finansavtalelov. Disse endringene medførte utilsiktede
endringer i § 2 om lovens virkeområde, og departementet foreslår
at denne inkurien rettes i denne sammenheng.
Komiteen støtter
lovforslaget i proposisjonen.