Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud,
fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Ivar B. Prestbakmo og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen
Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at representantforslaget om å delegere myndighet til å
utføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksted, behandles
i denne innstillingen. Komiteen viser
også til statsrådens vurdering i brev av 21. april 2023. Brevet
følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen registrerer
at forslaget går ut på å endre regelverket for årlige kontroller
av tunge kjøretøy som frakter farlig gods (ADR-kontroll) slik at
kontrollene kan gjennomføres på samme sted, og da samtidig, som
EU-kontroll for tungbil. Komiteen bemerker
at forslagsstillerne ønsker å delegere myndighet til å gjennomføre
ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksteder, heller enn kun
hos utvalgte trafikkstasjoner hos Statens vegvesen.
Komiteen merker
seg at formålet med forslaget er å effektivisere kontrollene for
transportørene, med en vurdering om at det vil ha en rasjonaliseringsgevinst for
samfunnet. Komiteen forstår at det kan
være ønskelig med større samordning av kontrollene.
Videre viser komiteen til
at det i statsrådens brev redegjøres for tre ulike kontrollordninger
som departementet mener berøres i det foreliggende representantforslaget:
ny kontrollordning for emballasje, tanker og bulkcontainere etter
forskrift om landtransport av farlig gods kapittel 6a; Periodisk
kjøretøykontroll PKK, også omtalt som EU-kontroll); og ADR-kjøretøykontroll. Komiteen påpeker at de tre ordningene
har ulikt regelverk og omfang.
Komiteen merker
seg at dagens kontrollordning er landsomfattende og gratis. Ordningen
sikrer kontinuitet, omfang og opplæring og gir kontrollør nødvendig
erfaring og kunnskap til å gjennomføre kontrollene. Komiteen registrerer også at statsråden
viser til at ordningen er under utvikling.
Komiteen understreker
at uhell med farlig gods kan ha store konsekvenser, og at det er
viktig at kontrollordningene er av god kvalitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til statsrådens svarbrev. Flertallet vil
understreke at kun et fåtall kjøretøy i Norge, ca. 4 200, har ADR-godkjenning. Spesialkompetansen
og regelverket utvikles i dag internt i Statens vegvesen.
Flertallet vil understreke
poenget om at for å opprettholde den nødvendige kompetansen er det
viktig at det er en viss kontinuitet og et visst volum i kontrollvirksomheten. Flertallet deler bekymringen for at mange
aktører og relativt få kontroller per kontrollør over tid kan svekke
kvaliteten på kontrollene. Flertallet vil
videre understreke at dagens ordning er landsomfattende og gratis.
Flertallet vil spesielt
påpeke at uhell og ulykker med transport av farlig gods kan ha store
konsekvenser for mennesker og miljø. Det er derfor avgjørende å
sikre ensartet kontrollvirksomhet, god kvalitet og tilstrekkelig
kompetanse hos kontrollørene.
Flertallet støtter
derfor ikke forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres merknader til samme forslag da
det ble behandlet av transport- og kommunikasjonskomiteen i Innst. 311
S (2020–2021). Disse medlemmer viser
til Stortingets vedtak nr. 799, 13. april 2021, hvor Stortinget
ber regjeringen utrede muligheten for å overføre myndighet til å
gjennomføre ADR-kontroll til godkjente tungbilverksteder. Vedtaket
er under behandling, jf. Meld. St. 4 (2022–2023) punkt 7.2. Disse medlemmer mener det er naturlig
å avvente utredningen før det er aktuelt å be regjeringen om å delegere
myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente
verksteder. Disse medlemmer støtter
derfor ikke forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til begrunnelsen i det fremsatte
representantforslaget. Det mest effektive og praktiske for eiere av
tunge kjøretøy som frakter farlig gods, vil være at årlige kjøretøykontroller
kan gjennomføres samtidig på samme sted. Disse
medlemmer viser videre til høringsinnspillene fra Norges Bilbransjeforbund,
Norges Lastebileier-Forbund og Bilimportørenes Landsforening. Samtlige
av disse bransjeorganisasjonene støtter representantforslaget.
Disse medlemmer viser
videre til at det nå innføres nye regler for ADR-kontroll av emballasje,
tanker og bulkcontainere. For disse kontrollene åpnes det nå i forskrift
om landtransport av farlig gods for at private aktører kan søke
om å være kontrollinstans. Disse medlemmer viser
til at en sentral del av begrunnelsen for at Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) nå åpner for denne muligheten, er å unngå at noen
få virksomheter blir enerådende på markedet, samt å legge til rette
for et bedre tilbud av kontrollinstanser over hele landet.
Disse medlemmer mener
de samme hensyn gjør seg gjeldende med samme tyngde når det gjelder myndighet
til å gjennomføre ADR-kontroll av tunge kjøretøy. Godkjente private
verksteder har i flere år gjennomført EU-kontroll av de samme kjøretøyene
på vegne av det offentlige. Disse medlemmer kan
ikke se noen tungtveiende grunner til at ADR-kontroll av tunge kjøretøyer
skal behandles på en annen måte enn de nye reglene for kontroll
av emballasje, tanker og bulkcontainere.
Disse medlemmer viser
avslutningsvis til at en delegasjon av myndigheten til å gjennomføre
ADR-kontroll vil ha flere positive effekter. For aktørene vil det være
tids- og ressursbesparende å kunne gjennomføre kontrollene samtidig,
det vil innebære lavere utslipp som følge av mindre kjøring i forbindelse
med kontrollene, og for samfunnet vil det føre med seg en rasjonaliseringsgevinst.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen delegere
myndighet til å gjennomføre ADR-kontroll av kjøretøy til godkjente verksteder.»