Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til representantforslag om bedre utnyttelse av FOT-ruter. Komiteen viser
også til statsrådens brev 27. mars i år, som følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen merker seg at intensjonen
med forslaget er å effektivisere FOT-rutetilbudet slik at det reduserer
reisetid og reiseutgifter for den enkelte, samt å skape insentiver
for bedre klima- og miljøtilpasning av tilbudet. Komiteen merker seg også at
forslagsstillerne ønsker Bardufoss lufthavn innlemmet i neste FOT-ruteavtale.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet er glade for at forslagsstillerne fremhever
den viktige rollen FOT-rutene og kortbanenettet i Norge har. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har varslet det største løftet i nyere tid på
FOT-rutene, med satsing på økt kapasitet, flere avganger og halvering
av maksimalpris.
Disse medlemmer viser til at
regjeringens stortingsmelding om en bærekraftig og sikker luftfart
allerede legger de store linjene for hvordan staten legger opp til
en bærekraftig og fremtidsrettet luftfart, hvor også kortbanenettet
inngår som en viktig del av kollektivtilbudet.
Disse medlemmer viser til at
Forsvaret kjøper tjenester mellom Bardufoss lufthavn og Oslo lufthavn. Videre
viser disse medlemmer til
at EØS-avtalen setter begrensninger i kjøp av FOT-ruter på strekninger der
det er grunnlag for kommersiell drift. Disse medlemmer peker likevel
på at det på enkeltstrekninger kan oppstå en situasjon hvor prisene
blir unaturlig høye på grunn av enkelte aktører sitt behov for setekapasitet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Sosialistisk Venstreparti merker seg hvor viktig FOT-rutene
er for distriktene, noe vi tydeliggjør gjennom våre merknader til
Meld. St. 10 (2022–2023) Bærekraftig og sikker luftfart (jf. Innst.
301 S (2022–2023)). Disse
medlemmer forutsetter at departementet innretter rutetilbudet
så godt det lar seg gjøre i samråd med lokale høringsinstanser.
Det er også departementet som bør vurdere om Bardufoss skal inkluderes
i FOT-rutene.
Komiteens medlem
fra Venstre påpeker at Norge er et geografisk langstrakt land,
med relativt spredt bosetting. Dette er hovedgrunnen for at man
er avhengig av at staten kompletterer flytilbudet der de kommersielle
aktørene uteblir. Det skjer gjennom «forpliktelser til offentlig
tjenesteytelse» (FOT), der det stilles krav til billettpris, kapasitet,
frekvens, ruteføring og så videre.
Dette medlem mener rutetilbudet
må opprettholdes og forbedres, samtidig som det bør vurderes hvordan
man kan sikre ikke-kommersielle ruter med lavere priser enn i dag
gjennom offentlige rutekjøp, der det ikke finnes gode alternativ
til fly.
Dette medlem viser til at det
statlige flyrutekjøpet i dag sikrer at det finnes et flyrutetilbud
ved alle lufthavnene i Avinor-systemet, og alle lufthavnene i Nord-Norge
har FOT-ruter – unntatt Bardufoss lufthavn. Bardufoss lufthavn ligger
utenfor FOT-rutenettverket til tross for et stort omland i Midt-Troms
og til tross for at indre Troms er et kjerneområde for Forsvaret
med Hærens og Brigade Nords ledelse lokalisert til Bardufoss. Luftforsvarets
flygeskole og UiT Norges arktiske universitet benytter Bardufoss
som campus for landets eneste offentlige pilotutdanning. Bardufoss
videregående skole har landslinje for flyfag, med ekstra klasse
for Forsvaret.
Dette medlem har merket seg
at dagens tilbud ved Bardufoss lufthavn oppleves som utilstrekkelig
og sterkt fordyrende for pasientreiser, næringslivet, privatreisende
og i stor grad for Forsvarets personell. Bardufoss lufthavn har
i dag kun flyruter etter anbud fra Forsvaret, og de går kun tur/retur
Gardermoen. Skal man til steder som Trondheim, Bodø, Vesterålen
eller Finnmark, må man først kjøres eller transporteres ut av Midt-Troms
for å slippe omveien via Gardermoen. Forsvarets rute tilfredsstiller
bare delvis Forsvarets behov og er ikke tilpasset næringsliv og
innbyggere i Midt-Troms.
Dette medlem understreker at
Bardufoss lufthavn drives av Forsvaret, noe som i seg selv er en
lettelse for Avinor. Det kan likevel ikke være noe argument eller en
logisk grunn til å holde Bardufoss utenfor FOT-rutenettet. Andøya
lufthavn er sånn sett i samme situasjon som Bardufoss, men har FOT-ruter.
Dette medlem ønsker, i tråd
med Meld. St. 10 (2022–2023), en rask innfasing av nullutslippsfly,
slik at økt rutefrekvens ikke medfører utslippsøkning. I denne forbindelse
viser dette medlem til
Venstres merknader i Innst. 301 S (2022–2023) til Meld. St. 10 (2022–2023).
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innrette FOT-rutetilbudet bedre, slik at det reduserer
omveier og senker reisetid og reiseutgifter til og fra landets lufthavner
utenfor storbyene.»
«Stortinget
ber regjeringen legge inn Bardufoss lufthavn i neste FOT-ruteavtale.»
«Stortinget
ber regjeringen tilpasse kompensasjonsbeløp og avgiftsstruktur for
å få til en bedre miljø- og klimamessig innretning av FOT-ruter.»
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake med en sak der det vurderes hvordan
flyrutene gjennom FOT-rutetilbudet kan gjøres billigere for forbrukerne.»