Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til Prop. 41 S (2022–2023) Utbygging og finansiering av Bypakke Nedre
Glomma fase 2 i Viken.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at bypakken skal avløse
bypakkens fase 1 og bidra til å gjøre transportsystemet i Nedre
Glomma mer effektivt, robust og bærekraftig.
Flertallet viser til at samlet
økonomisk ramme for Bypakke Nedre Glomma fase 2 er 9 155 mill. 2022-kroner,
og merker seg at finansieringen av pakken er basert på bompenger
og fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg kommer merverdiavgiften
som staten refunderer for prosjekter og tiltak i bypakken. Det legges
til grunn en innkrevingsperiode på 15 år i hver enkelt bomstasjon.
Flertallet viser til at Fredrikstad
og Sarpsborg kommuner og Viken fylkeskommune er enige om å videreføre
satsingen på transporttiltak i Nedre Glomma gjennom en videreføring
av dagens fase 1 av Bypakke Nedre Glomma med fase 2. Nedre Glomma
ønsker en byvekstavtale, og tiltakene som ligger til grunn for Bypakke
Nedre Glomma fase 2, er bygget på rammer og føringer for en eventuell
byvekstavtale.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet er
imot bruk av bompenger og bypakkekonstruksjoner der bilistene forutsettes
å skulle finansiere andre trafikanters transporthverdag. Samtidig
innebærer premisset om nullvekstmål for bilen at folks rett til
å velge eget transportmiddel innskrenkes. Disse medlemmer mener at nullvekstmålet
må avvikles. Disse
medlemmer vil at folk selv skal ha rett til å velge eget transportmiddel,
og at bilen skal være et mulig alternativ for alle i både by og
bygd.
Disse medlemmer mener at veiutbygging
og vedlikehold skal være et offentlig ansvar også finansielt, og
vil ta et oppgjør med en utvikling der regningen for å bygge ut
infrastruktur for andre trafikanter gjøres til bilistenes ansvar.
Bypakkeforslaget forutsetter her at bilen skal finansiere det meste.
Samtidig skal bilistene få en vanskeligere hverdag med høye bomtakster
og reduserte fartsgrenser som vil gi lengre reisetid mellom Fredrikstad
og Sarpsborg når utbyggingen er gjennomført.
Disse medlemmer avviser derfor
Prop. 41 S (2022–2023) Bypakke Nedre Glomma fase 2, men mener at
vei- og broprosjektene som nå er lagt inn i pakken, må realiseres
raskt som selvstendige prosjekter og med offentlig finansiering.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Prop.
41 S (2022–2023) Utbygging og finansiering av Bypakke Nedre Glomma
fase 2 sendes tilbake til regjeringen.»
«Stortinget
ber regjeringen raskt fremme forslag om statlig finansiert utbygging
av vei- og broprosjektene fra bypakkeforslaget for Nedre Glomma
fase 2. Det skal legges til grunn kortere reisetid for bilistene.»