Sammendrag
Samferdselsdepartementet
legger i Prop. 41 S (2022–2023) frem forslag om delvis bompengefinansiering
av Bypakke Nedre Glomma fase 2 i tråd med vedtak fra lokale myndigheter.
Bypakke Nedre Glomma fase 2 skal avløse bypakkens fase 1 og bidra
til å gjøre transportsystemet i Nedre Glomma mer effektivt, robust
og bærekraftig. Bypakke Nedre Glomma fase 1 ble behandlet i Stortinget
5. mars 2015, jf. Prop. 50 S (2014–2015) Utbygging og finansiering
av fase 1 av Bypakke Nedre Glomma i Østfold og Innst. 169 S (2014–2015).
Prosjektene og tiltakene
som ligger til grunn for Bypakke Nedre Glomma fase 2, er bygd på
målet om at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy i byområdene
skal reduseres gjennom effektiv arealbruk, og at veksten i persontransporten
skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. I samarbeidsavtalen
om areal- og transportutvikling i Nedre Glomma 2021–2026 er i tillegg
følgende målsettinger lagt til grunn:
-
Nullvisjonen; det
skal arbeides for å ikke overskride de statlige målene for antall
drepte og skadde i trafikken.
-
Kollektivandelen
skal øke.
-
Sykkelandelen skal
øke.
-
Utslippene fra veitrafikken
skal reduseres.
-
Det skal utvikles
gode knutepunkter.
-
Fremkommeligheten
for kollektiv- og næringstransporten skal bedres.
Samlet
økonomisk ramme for Bypakke Nedre Glomma fase 2 er 9 155 mill. 2022-kroner.
Det er lagt til grunn en indeks på 2,4 pst. fra 2021-kroner til
2022-kroner. Det legges til grunn at endelige indekser fra Statistisk
sentralbyrå benyttes til å prisomregne fra 2021-kroner til det aktuelle
års prisnivå etter hvert som disse foreligger. Finansieringen av
pakken er basert på bompenger og fylkeskommunale og kommunale midler.
I tillegg kommer merverdiavgiften som staten refunderer for prosjekter
og tiltak i bypakken. Det legges til grunn en innkrevingsperiode
på inntil 15 år i hver enkelt bomstasjon, med planlagt oppstart
av innkrevingen så raskt som det er praktisk mulig etter vedtak
i Stortinget. I tråd med de lokale vedtakene er det forutsatt 24
bomstasjoner med enveis innkreving.
Bystyrene i Fredrikstad
og Sarpsborg, samt Østfold fylkesting, fattet i juni 2013 vedtak
om Bypakke Nedre Glomma, som var en pakke av veiprosjekter og tiltak
for gående, syklende og kollektivtrafikk. Prosjektporteføljen hadde
en ramme på 7,85 mrd. 2012-kroner. Prosjektporteføljen besto av
et stort antall prosjekter og tiltak basert på konseptvalgutredning
for Nedre Glomma. Vedtaket omfattet også en bompengeordning som
skulle delfinansiere pakken.
Bypakke Nedre Glomma
ble opprinnelig fra lokalt hold fremmet som én samlet pakke. Mange
av prosjektene lå imidlertid relativt langt fram i tid og var kommet kort
i planleggingen. Regjeringen Solberg vurderte usikkerheten ved flere
prosjekter til å være stor. Bypakke Nedre Glomma ble derfor delt
inn i faser, jf. Prop. 50 S (2014–2015) og Innst. 169 S (2014–2015).
I 2021 og 2022 fattet kommunene
Fredrikstad og Sarpsborg og Viken fylkeskommune endelig vedtak om Bypakke
Nedre Glomma fase 2 med en samlet prosjektportefølje på 9 155 mill.
2022-kroner. Hovedelementene i den prosjektporteføljen som er vedtatt
lokalt, er utbedring av rv. 22 mellom Hafslund og Dondern, ny fv. 109
mellom Råbekken og Torsbekkdalen, ny bru for fv. 118 over Glomma
i Sarpsborg, ny bru over Glomma i Fredrikstad samt en rekke tiltak
for å legge til rette for kollektivtransport, sykkel og gange. Midler
til planlegging av prosjekter og tiltak er forutsatt dekket innenfor foreslått
ramme til de ulike prosjektene og tiltakstypene.
Finansieringen av
Bypakke Nedre Glomma fase 2 har en samlet kostnad på 9 155 mill.
2022-kroner og fordeler seg på fylkeskommunale midler (572 mill.
kroner), kommunale midler (381 mill. kroner), mva-kompensasjon (estimert
beløp 1 396 mill. kroner) og bompenger (6 806 mill. kroner). Dette
utgjør en bompengeandel på om lag 74,3 pst. Bompengeinnkrevingen
i fase 1 anslås å bli avsluttet i mai 2023, og bompengeinnkrevingen
for fase 2 anslås å starte om lag ett år etter stortingsbehandling.
Det er lagt til grunn bompengeinnkreving i inntil 15 år i bomstasjonene
i fase 2.
Viken fylkeskommune
vedtok i møte den 24. februar 2022 å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for
et maksimalt låneopptak for Vegfinans Viken AS, begrenset oppad
til 2 967 mill. kroner for lån til finansiering av Vegfinans Bypakke
Nedre Glomma AS. Den fylkeskommunale garantien må godkjennes av
Kommunal- og distriktsdepartementet.
Det fremkommer av
proposisjonen at opplegget for styring av Bypakke Nedre Glomma fase
2 etter Samferdselsdepartementets vurdering er i samsvar med statens prinsipper
for porteføljestyring av bypakker, og videre at prosjektene i porteføljestyrte
bypakker skal gjennomføres innenfor en fastsatt økonomisk ramme,
slik at eventuelle kostnadsøkninger og/eller inntektssvikt utover
den fastsatte økonomiske rammen skal skje ved kutt i porteføljen.
Videre fremkommer det at departementet har merket seg at det ved
utilsiktet trafikklekkasje i bomringen vil bli vurdert tiltak som
stenging av lokalveier eller etablering av nye bomstasjoner. Ved
ev. behov for etablering av nye bomstasjoner vil departementet komme
tilbake til Stortinget med dette.
Nedre Glomma ønsker
å inngå en byvekstavtale. Tiltak som ligger til grunn for Bypakke
Nedre Glomma fase 2, er bygget på rammer og føringer for en eventuell byvekstavtale
og vil være et godt grep for å nå målet om at veksten i persontransport
skal skje med kollektivtransport, sykling og gange. Ytterligere
tiltak vil være tema i eventuelle fremtidige forhandlinger om en
byvekstavtale for Nedre Glomma.
Etter at Stortinget
har fattet vedtak om delvis bompengefinansiering av Bypakke Nedre
Glomma fase 2 i Viken, vil det bli inngått prosjektavtale mellom
Statens vegvesen v/Vegdirektoratet og prosjektselskapet om innkreving
av bompenger.