Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i Prop. 41 S (2022–2023) frem forslag om delvis bompengefinansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2 i tråd med vedtak fra lokale myndigheter. Bypakke Nedre Glomma fase 2 skal avløse bypakkens fase 1 og bidra til å gjøre transportsystemet i Nedre Glomma mer effektivt, robust og bærekraftig. Bypakke Nedre Glomma fase 1 ble behandlet i Stortinget 5. mars 2015, jf. Prop. 50 S (2014–2015) Utbygging og finansiering av fase 1 av Bypakke Nedre Glomma i Østfold og Innst. 169 S (2014–2015).

Prosjektene og tiltakene som ligger til grunn for Bypakke Nedre Glomma fase 2, er bygd på målet om at klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy i byområdene skal reduseres gjennom effektiv arealbruk, og at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtransport, sykling og gange. I samarbeidsavtalen om areal- og transportutvikling i Nedre Glomma 2021–2026 er i tillegg følgende målsettinger lagt til grunn:

  • Nullvisjonen; det skal arbeides for å ikke overskride de statlige målene for antall drepte og skadde i trafikken.

  • Kollektivandelen skal øke.

  • Sykkelandelen skal øke.

  • Utslippene fra veitrafikken skal reduseres.

  • Det skal utvikles gode knutepunkter.

  • Fremkommeligheten for kollektiv- og næringstransporten skal bedres.

Samlet økonomisk ramme for Bypakke Nedre Glomma fase 2 er 9 155 mill. 2022-kroner. Det er lagt til grunn en indeks på 2,4 pst. fra 2021-kroner til 2022-kroner. Det legges til grunn at endelige indekser fra Statistisk sentralbyrå benyttes til å prisomregne fra 2021-kroner til det aktuelle års prisnivå etter hvert som disse foreligger. Finansieringen av pakken er basert på bompenger og fylkeskommunale og kommunale midler. I tillegg kommer merverdiavgiften som staten refunderer for prosjekter og tiltak i bypakken. Det legges til grunn en innkrevingsperiode på inntil 15 år i hver enkelt bomstasjon, med planlagt oppstart av innkrevingen så raskt som det er praktisk mulig etter vedtak i Stortinget. I tråd med de lokale vedtakene er det forutsatt 24 bomstasjoner med enveis innkreving.

Bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg, samt Østfold fylkesting, fattet i juni 2013 vedtak om Bypakke Nedre Glomma, som var en pakke av veiprosjekter og tiltak for gående, syklende og kollektivtrafikk. Prosjektporteføljen hadde en ramme på 7,85 mrd. 2012-kroner. Prosjektporteføljen besto av et stort antall prosjekter og tiltak basert på konseptvalgutredning for Nedre Glomma. Vedtaket omfattet også en bompengeordning som skulle delfinansiere pakken.

Bypakke Nedre Glomma ble opprinnelig fra lokalt hold fremmet som én samlet pakke. Mange av prosjektene lå imidlertid relativt langt fram i tid og var kommet kort i planleggingen. Regjeringen Solberg vurderte usikkerheten ved flere prosjekter til å være stor. Bypakke Nedre Glomma ble derfor delt inn i faser, jf. Prop. 50 S (2014–2015) og Innst. 169 S (2014–2015).

I 2021 og 2022 fattet kommunene Fredrikstad og Sarpsborg og Viken fylkeskommune endelig vedtak om Bypakke Nedre Glomma fase 2 med en samlet prosjektportefølje på 9 155 mill. 2022-kroner. Hovedelementene i den prosjektporteføljen som er vedtatt lokalt, er utbedring av rv. 22 mellom Hafslund og Dondern, ny fv. 109 mellom Råbekken og Torsbekkdalen, ny bru for fv. 118 over Glomma i Sarpsborg, ny bru over Glomma i Fredrikstad samt en rekke tiltak for å legge til rette for kollektivtransport, sykkel og gange. Midler til planlegging av prosjekter og tiltak er forutsatt dekket innenfor foreslått ramme til de ulike prosjektene og tiltakstypene.

Finansieringen av Bypakke Nedre Glomma fase 2 har en samlet kostnad på 9 155 mill. 2022-kroner og fordeler seg på fylkeskommunale midler (572 mill. kroner), kommunale midler (381 mill. kroner), mva-kompensasjon (estimert beløp 1 396 mill. kroner) og bompenger (6 806 mill. kroner). Dette utgjør en bompengeandel på om lag 74,3 pst. Bompengeinnkrevingen i fase 1 anslås å bli avsluttet i mai 2023, og bompengeinnkrevingen for fase 2 anslås å starte om lag ett år etter stortingsbehandling. Det er lagt til grunn bompengeinnkreving i inntil 15 år i bomstasjonene i fase 2.

Viken fylkeskommune vedtok i møte den 24. februar 2022 å stille garanti ved selvskyldnerkausjon for et maksimalt låneopptak for Vegfinans Viken AS, begrenset oppad til 2 967 mill. kroner for lån til finansiering av Vegfinans Bypakke Nedre Glomma AS. Den fylkeskommunale garantien må godkjennes av Kommunal- og distriktsdepartementet.

Det fremkommer av proposisjonen at opplegget for styring av Bypakke Nedre Glomma fase 2 etter Samferdselsdepartementets vurdering er i samsvar med statens prinsipper for porteføljestyring av bypakker, og videre at prosjektene i porteføljestyrte bypakker skal gjennomføres innenfor en fastsatt økonomisk ramme, slik at eventuelle kostnadsøkninger og/eller inntektssvikt utover den fastsatte økonomiske rammen skal skje ved kutt i porteføljen. Videre fremkommer det at departementet har merket seg at det ved utilsiktet trafikklekkasje i bomringen vil bli vurdert tiltak som stenging av lokalveier eller etablering av nye bomstasjoner. Ved ev. behov for etablering av nye bomstasjoner vil departementet komme tilbake til Stortinget med dette.

Nedre Glomma ønsker å inngå en byvekstavtale. Tiltak som ligger til grunn for Bypakke Nedre Glomma fase 2, er bygget på rammer og føringer for en eventuell byvekstavtale og vil være et godt grep for å nå målet om at veksten i persontransport skal skje med kollektivtransport, sykling og gange. Ytterligere tiltak vil være tema i eventuelle fremtidige forhandlinger om en byvekstavtale for Nedre Glomma.

Etter at Stortinget har fattet vedtak om delvis bompengefinansiering av Bypakke Nedre Glomma fase 2 i Viken, vil det bli inngått prosjektavtale mellom Statens vegvesen v/Vegdirektoratet og prosjektselskapet om innkreving av bompenger.