Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Torbjørn Vereide og Agnes Nærland Viljugrein, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Kirsti Bergstø, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til at en god sykepengeordning er et viktig velferdsgode og et sentralt element i den norske arbeidslivsmodellen. Samtidig kan sykefravær innebære store kostnader for arbeidstakere, arbeidsgivere og samfunnet for øvrig. Langvarig sykefravær kan føre til at arbeidstakere kommer over på andre helserelaterte ytelser og etter hvert mister tilknytningen til arbeidslivet.

Komiteen viser til at mange i arbeidsfør alder blir rammet av sykdom, og ikke-smittsomme sykdommer står for en betydelig andel av sykefraværet. Å beholde tilknytningen til arbeidslivet under sykdom gir mestringsfølelse og en opplevelse av fellesskap på arbeidsplassen. Det gjør også veien tilbake til fullt arbeid enklere. Det er et mål å sikre at flest mulig kommer raskt tilbake til arbeidslivet etter både korte og langvarige sykefraværsperioder. Dette er også viktig for å finansiere fremtidig velferd. Dialogen mellom arbeidsgiver, arbeidstaker, lege/sykemelder og Nav er svært viktig for å bidra til at arbeidstakere kan komme tilbake i arbeid så raskt som mulig.

Komiteen har merket seg at sykefraværsstatistikk viser at eksempelvis personer som er rammet av kreft, ofte har lange behandlingsløp og flere sykefraværsperioder. Dette kan føre til varierende grad av arbeidsevne i løpet av sykdomsperioden. Sysselsettingsutvalget beskrev i NOU 2019:7 Arbeid og inntektssikring – Tiltak for økt sysselsetting muligheten for en mer fleksibel ordning for sykepenger med mulighet for å gradere og utvide sykefraværsperioden.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til formuleringen i Hurdalsplattformen om å prøve ut en ordning hvor sykepengeperioden gjøres om til en tidskonto ved gradert sykemelding.

Disse medlemmer mener det er viktig at sykemeldte opprettholder en tilknytning til arbeidsplassen, og at bruk av gradert sykemelding kan være viktig i denne sammenhengen.

Disse medlemmer understreker samtidig at intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) innebærer en klausul som forplikter regjeringen til ikke å fremme forslag om endringer i sykelønnsordningen i inneværende avtaleperiode, med mindre partene er enige om det. Det er likevel adgang til at partene kan diskutere problemstillinger knyttet til sykelønn. Disse medlemmer mener derfor at regjeringens målsetting beskrevet i Hurdalsplattformen må realiseres i samråd med partene i arbeidslivet.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at mange andre pasienter kan ha et langt sykdomsforløp, og at det er vanskelig å sette grenser for hvilke grupper som skal få unntak fra den universelle sykelønnsordningen. Disse medlemmer mener store endringer i en velferdsytelse ikke bør vedtas gjennom et representantforslag. Slike reformer bør utredes godt for å sikre et mest mulig rettferdig system for alle. Disse medlemmer mener det er viktig at den som er sykemeldt, møtes av Nav og arbeidsgiver på en god måte, og at man i fellesskap drøfter den sykemeldtes situasjon jevnlig og gjør nødvendige tilpasninger på arbeidsplassen på hans eller hennes premisser. Disse medlemmer støtter på denne bakgrunn forslag nr. 3 i representantforslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener en god sykepengeordning er viktig, også for de langtidssyke. Et langt sykefravær kan føre til at arbeidstakere kommer over på andre helserelaterte ytelser og etter hvert mister sin tilknytning til arbeidslivet.

Disse medlemmer viser til Sysselsettingsutvalgets NOU 2019:7, der det åpnes for en mer fleksibel sykepengeordning. To av forslagene til Sysselsettingsutvalget lyder:

«Den maksimale varigheten av sykepengeperioden gjøres avhengig v gradering, slik at graderte sykefravær kan vare lenger. Konkret foreslås det at maksimal sykemeldingsperiode settes til tolv fulltidsmåneder, med en øvre grense på samlet fraværslengde på 18 måneder.»

Neste forslag er:

«Det vurderes om det særskilte oppsigelsesvernet under sykdom forlenges i tråd med utvidelse av sykemeldingsperioden.»

Disse medlemmer mener det er viktig at sykepengeordningen ikke bare skal være en økonomisk sikring under sykdom, men også gi arbeidstaker en mulighet til å fortsette i arbeidslivet. I Sysselsettingsutvalgets NOU 2019:7 står det:

«Mange av de som faller ut av arbeidslivet i Norge, gjøre det gjennom helserelaterte ytelser. Samtidig vil det i mange tilfeller være bra for personer med helseproblemer å være i arbeid. Det er viktig med strukturert oppfølging av de som mottar en helserelatert ytelse, samtidig som et gis rom for individuell tilpassing.»

Oppfølging og tilrettelegging av arbeidsplassen til langtidssyke er en viktig faktor for at de skal kunne fortsette å stå i jobb. Disse medlemmer mener derfor at et styrket og tettere samarbeid mellom arbeidsgiver, arbeidstaker, helsetjenesten og Nav må på plass.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre en praksis som styrker dialogen og partssamarbeidet i oppfølgingen av sykemeldte arbeidstakere.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en ordning hvor sykepengeperioden for langtidssyke gjøres om til en tidskonto.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan man kan sikre at oppsigelsesvernet ved langtidssykdom opprettholdes ved en utvidet sykepengeperiode.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til forslaget til Fremskrittspartiet om en ordning hvor sykepengeperioden for langtidssyke gjøres om til en tidskonto. Dette medlem forstår forslaget dithen at det innebærer det samme som regjeringspartiene allerede har varslet at de ønsker å gjøre gjennom Hurdalsplattformen, hvor de skriver at de vil prøve ut en ordning hvor sykepengeperioden gjøres om til en tidskonto ved gradert sykemelding. Dette medlem er positiv til å styrke sykepengeordningen, men mener at det er viktig at dersom slike endringer som forslås i representantforslaget, skal vedtas, må en forutsetning være at også utilsiktede konsekvenser utredes før omfattende endringer vedtas. Dette medlem viser blant annet til at det ikke fremkommer av forslaget hvorvidt en tidskonto i sykepengeordningen skal erstatte ordningen med arbeidsavklaringspenger for langtidssyke eller ikke, noe dette medlem mener potensielt kan føre til en svekkelse av ordningene for langtidssyke. Dette medlem er opptatt av å styrke tilknytningen til arbeidsplassen for arbeidstakere som blir rammet av langvarig sykdom og støtter derfor intensjonen i forslaget. Dette medlem er derfor positiv til å prioritere å styrke sykepengeordningen.

Dette medlem viser til forslaget om å sikre at oppsigelsesvernet ved langtidssykdom opprettholdes. Dette medlem viser til svarbrev fra statsråden, hvor hun skriver at det er lite hensiktsmessig å foreta en slik lovendring, med mindre det samtidig foreslås endringer i sykepengeregelverket. Dette medlem mener derfor at det er mer hensiktsmessig at regjeringen vurderer å utvide verneperioden etter arbeidsmiljøloven § 15-8 tilsvarende sykepengeperioden, når regjeringen skal utrede en sykepengeordning hvor sykepengeperioden gjøres om til en tidskonto ved gradert sykemelding.

Dette medlem viser til svarbrev fra statsråden vedrørende forslaget om å sikre en praksis som styrker dialogen og partssamarbeidet i oppfølgingen av sykemeldte arbeidstakere. Der utdyper statsråden at det er:

«et omfattende lovregulert system for de ulike aktørenes roller i oppfølging av sykefravær, både gjennom arbeidsmiljøloven og folketrygdloven. Systemet er utarbeidet og justert i tett dialog med partene i arbeidslivet (gjennom IA-avtalen).»

Videre informerer statsråden om at dersom det er behov for å styrke dialogen i oppfølgingen av sykemeldte, vil det være naturlig å drøfte dette direkte i dialog med partene. Dette medlem er enig i den vurderingen og støtter derfor ikke forslaget til forslagsstillerne.

Komiteens medlem fra Rødt viser til høringssvar fra Kreftforeningen. De skriver at dagens sykepengeordning rammer kreftpasienter negativt, fordi de har et behandlingsforløp som strekker seg over lang tid, og at mange kreftpasienter er midt i et behandlingsforløp når sykepengeåret er omme. Dette medlem støtter Kreftforeningen i at en tidskonto, som kan gi en lengre sykepengeperiode, kan bidra til at færre kreftpasienter, og andre med lange sykdomsløp, vil falle ut av arbeidslivet. Videre vil dette medlem trekke frem et viktig poeng fra høringsinnspillet til Kreftforeningen om at det i Sysselsettingsutvalgets rapport foreslås en utvidelse av sykepengeperioden til 18 måneder og en reduksjon i inntekten allerede etter 6 måneder, og at de ikke kan stille seg bak en slik reduksjon. Dette medlem vil advare mot og støtter ikke noen form for reduksjon i inntekt som følge av forlenget sykepengeperiode.

Dette medlem viser også til et innspill fra Kreftforeningen om unge kreftrammede. De mener at det trengs større fleksibilitet både med hensyn til sykepengeperioden og arbeidsavklaringspenger (AAP), fordi slik ordningen fungerer i dag, må studenter avbryte studiet helt for å kunne motta arbeidsavklaringspenger. Dette medlem støtter Kreftforeningen i at unge kreftrammede, og andre med lange sykdomsløp, må kunne få mulighet til å studere og motta AAP – etter samme prinsipp som for arbeidstakere.

Dette medlem støtter alle de tre forslagene fra forslagsstillerne og fremmer i tillegg følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til en ordning som gir mulighet til å studere og motta arbeidsavklaringspenger (AAP) – etter samme prinsipp som for arbeidstakere.»