Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tuva Moflag, Runar Sjåstad, Torbjørn Vereide og Agnes Nærland Viljugrein,
fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet,
Eivind Drivenes og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn
Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen
Kirsti Bergstø, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til
forslag 1 i Representantforslag 137 S (2022–2023) om klagebehandlingstid
i Nav.
Komiteen skal derfor ta stilling
til forslag 1:
«Stortinget ber regjeringen
om å iverksette tiltak som gjør at en klagebehandling på sykepenger
i Nav ikke skal gå over 12 uker.»
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, vil understreke at klagebehandling
i Nav må sees i sammenheng med ordinær søknadsbehandling. Videre
må behandling av sykepenger sees i sammenheng med andre statlige ytelser
i Nav.
Nav er en stor organisasjon
som det er krevende å ha oversikt over samt lede på en helhetlig
måte. Navs oppgaver er kontinuerlig i endring som følge av endrede samfunnsutfordringer,
stortingsvedtak samt nye forskrifter, retningslinjer, rundskriv
og økonomiske prioriteringer fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet
og Arbeids- og velferdsdirektoratet.
På denne bakgrunn
er det derfor verken mulig eller riktig, etter flertallets vurdering, å se
på bare klagebehandling uavhengig av ordinær søknadsbehandling og
videre bare se på bare én ordning – sykepenger – uavhengig av søknads-
og klagebehandling samt forventede behandlingstider for andre ytelser.
Arbeids- og velferdsetaten
behandler årlig om lag fire millioner søknader om økonomiske ytelser.
Komiteen vil
understreke at Nav har hatt og har for lang saksbehandlingstid på
viktige ytelsesområder og for dårlig kvalitet på vedtak. For lang
saksbehandlingstid gjelder også klage- og ankesaksbehandlingen i Nav
og Trygderetten. Dette er påpekt både i de årlige kvalitetsrapportene
fra Nav Klageinstans samt i Riksrevisjonens undersøkelse av årsaker
til lang saksbehandlingstid i klage- og ankesaksbehandlingen i Nav
og Trygderetten (Dokument 3:8 (2020–2021)).
Den lange saksbehandlingstiden
for klagebehandling i Nav generelt henger sammen med grunnleggende organisatoriske
utfordringer i Nav, som er dokumentert over tid både av Riksrevisjonen
og Nav Klageinstans. Riksrevisjonens undersøkelse av årsaker til
lang saksbehandlingstid i klage- og ankesaksbehandlingen i Nav og Trygderetten
viste at sakene ikke blir godt utredet i vedtaksinstansen, slik
at brukeren ikke blir godt nok satt i stand til å forstå vedtakene
sine.
Komiteen viser til at daværende
statsråd Torbjørn Røe Isaksen i sitt brev av 9. april 2021 til Riksrevisjonen,
jf. Dokument 3:8 (2020–2021), påpekte at det ikke er gjennomført
noen helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet siden etableringen
av Trygderetten (og folketrygden) i 1966.
På denne bakgrunn
så regjeringen Solberg behov for en grundigere gjennomgang av de
bakenforliggende årsakene til økningen i antall klager og mulige
forbedringsområder. Det ble derfor nedsatt et offentlig utvalg 13. august
2021 for å gjøre en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet
i Arbeids- og velferdsetaten (Nav) og i Trygderetten. Utvalget skal
avgi sin rapport i slutten av mars 2023.
Komiteen vil understreke at
antall dager som i dag brukes på behandling av både søknader og
klager, er uakseptabelt høyt for mange ytelser. Spesielt gjelder dette
helserelaterte ytelser som sykepenger, uføretrygd og arbeidsavklaringspenger,
samt dagpenger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser videre til at den lange
saksbehandlingstiden for sykepenger henger sammen med at Nav siden oppstarten
av IT-prosjektet i 2018 og frem til 2021 har hatt dårlig styring
av utviklingen av nytt IT-system for behandling av sykepenger og
ikke fulgt opp faglige råd fra kvalitetssikrer.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
at covid-19-pandemien medførte en ekstraordinært høy inngang av
dagpengesøknader i tillegg til en betydelig økning i andre ytelser
som omsorgspenger og sykepenger. Det resulterte i at Nav måtte omprioritere
sine ressurser til å behandle nye søknader om stønad til livsopphold
fremfor klagebehandling. Dette økte saksbehandlingstiden for klagebehandling.
Dette flertallet vil likevel
understreke at saksbehandlingsproblemene både for personer som søker om
statlige ytelser fra Nav, og for etaten ikke er nye. Dette har ført
til at behandlingstidene for både søknadsbehandling og klagebehandling
over tid har vært for lange.
I 2018 vedtok Stortinget
at Arbeids- og velferdsetaten skulle utvikle et nytt IT-system for
behandling av sykepenger og familieytelser, Prosjekt 3 (P3). Dette
prosjektet skulle redusere behovet for saksbehandlere på blant annet
sykepengeområdet. P3 ble vedtatt med en kostnadsramme på 872 mill.
kroner (prisjustert). Prosjektet skulle vært ferdig i 2020, men
er enda ikke fullført. Kostnadsrammen var brukt opp ved utgangen
av 2022. Arbeids- og velferdsdirektør Hans Christian Holte kan i
brev til Arbeids- og inkluderingsdepartementet av 6. februar 2023
ikke gi noe klart svar på når de siste delene av sykepengeløsningen
blir ferdige. Regelverket for sykepenger er svært komplisert og
er derfor en viktig årsak til utsettelsen. Utsettelsen innebærer
også store kostnadsoverskridelser for sluttføringen av P3.
Etaten har fått budsjettmessige
krav om innsparinger som følge av forventede budsjettgevinster av
P3. Gevinstrealiseringsplanen for P3 forutsatte nedbemanning på
sykepengeområdet. Dette har ikke skjedd. Det betyr at etaten fortsatt
må behandle en betydelig andel av sykepengesakene i saksbehandlingssystemet
Infotrygd inntil ny løsning er videreutviklet. De samlede negative
økonomiske konsekvensene for Nav blir derfor store. Det forventes
en netto årlig gevinst i Navs driftsbudsjett for sykepengeløsningen
først fra og med 2030.
Disse overskridelsene
påvirker hele Nav-organisasjonen negativt ved at det må spares penger,
noe som har konsekvenser for antall saksbehandlere og muligheten
for tett oppfølging hos de saksbehandlere som møter menneskene som
søker bistand fra Nav.
Årsakene til uakseptabelt
lang forventet saksbehandlingstid for blant annet sykepenger er
derfor sammensatte. Nav Klageinstans beskriver også helt tydelig kvalitetsutfordringer
i klagesakene. Det er de samme alvorlige feilene i saksbehandlingen
som de har beskrevet i tidligere kvalitetsrapporter.
Dette flertallet vil understreke
at det nødvendige reformarbeidet man står overfor i organisering, kultur
og ledelse i Nav grunnleggende sett må føre til bedre avklaringer.
Disse må være basert på et klarest mulig faktagrunnlag. Vedtakene
må formuleres slik at søkerne lett kan forstå realiteten i vedtaket.
Et vedtak må ha en klar begrunnelse. Dette vil gi mindre klager, bedre
rettssikkerhet og større verdighet for personer som søker om statlige
ytelser. Samfunnsøkonomisk vil dette være et svært lønnsomt reformarbeid.
Dette flertallet viser til
at for sykepengesaker er forventet saksbehandlingstid for klage
til den Nav-enhet som skrev avslagsvedtaket, 52 uker. Hvis klagen opprettholdes
etter avslag hos denne Nav-enheten, er forventet saksbehandlingstid
for denne klagen hos Nav Klageinstans dernest 12 uker.
Dette flertallet har merket
seg at statsråden i brev til komiteen av 1. mars 2023 er tydelig
på at det vil komme til å ta tid før etaten er tilbake i en normalsituasjon
på 12 ukers saksbehandlingstid for klagesaker i første instans (Nav
Arbeid og ytelser).
Dette flertallet vil understreke
at dette innebærer at forskjellen mellom dagens forventede saksbehandlingstid
og det som kalles normalsituasjonen (12 uker), er 40 uker eller
om lag 8 måneder. Dernest kommer en tidsbruk på 12 uker i forventet
saksbehandlingstid i Nav Klageinstans.
Dette flertallet vil på denne
bakgrunn understreke behovet for en helhetlig gjennomgang av Navs informasjon
og veiledning, søknadsbehandling samt klage- og ankebehandling.
Dette flertallet ber regjeringen
raskest mulig komme tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag som
følger opp denne gjennomgangen for derved både å styrke kvaliteten
og oppfylle definerte, forventede saksbehandlingstider i Navs anke-
og klagesaksbehandling.
Dette må sees i sammenheng
med den offentlige utredningen (NOU) om klage- og ankesystemet i
Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten, som fremlegges i slutten
av mars 2023.
Dette flertallet tilrår på
denne bakgrunn at forslag 1 i representantforslaget ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at dagens saksbehandlingstid er for lang
og skaper usikkerhet og utfordringer for velferden til den enkelte. Disse medlemmer er
kjent med at Navs drift fremdeles er preget av etterdønningene etter
covid-19-pandemien, hvor det kom et ekstraordinært høyt antall søknader
om dagpenger, omsorgspenger og sykepenger, og hvor Nav fikk ansvar
for oppfølging av flere midlertidige endringer i regelverket. Disse medlemmer registrerer
at dette fortsatt virker inn på saksbehandlingstiden for klagebehandling,
som er uakseptabelt lang. Disse medlemmer registrerer
at Nav nå har satt flere saksbehandlere på klagesakene og sykepengefeltet,
og at det jobbes for å få ned saksbehandlingstiden. Disse medlemmer er
opptatt av at digitaliseringen av Nav må fortsette, herunder på
sykepengefeltet, for å frigjøre ressurser og få ned saksbehandlingstidene. Disse medlemmer forventer
at regjeringen og Nav jobber videre for å få ned klagebehandlingstidene.
Disse medlemmer er opptatt
av at Nav-brukernes rettigheter skal bli godt ivaretatt. Disse medlemmer registrerer
at regjeringen Solberg derfor satte ned et offentlig utvalg som
skulle foreta en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet
i Nav. Utvalget skal levere sin rapport i slutten av mars 2023,
og det er naturlig å vurdere videre arbeid med et Nav-ombud i lys
av den. Disse medlemmer viser
videre til Stortingets behandling av Innst. 254 S (2019–2020), jf.
Representantforslag 56 S (2019–2020), hvor komiteen behandlet forslaget
om et Nav-ombud. Disse
medlemmer viser til at medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti i den anledning fremhevet at et Nav-ombud
kan organiseres som en ordning under Stortingets ombud for kontroll
med forvaltningen (Sivilombudet), som har som formål å drive uavhengig
rettslig kontroll med forvaltningen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Riksrevisjonens undersøkelse
av årsaker til lang saksbehandlingstid i klage- og ankesaksbehandlingen
i Nav og Trygderetten der det står:
«I saker som omhandler
uføretrygd, arbeidsavklaringspenger og andre helserelaterte ytelser,
vil utfallet ofte ha svært stor velferdsmessig betydning for brukeren.
Etter riksrevisjonens vurdering er det derfor alvorlig at disse
brukerne opplever en særlig lang saksbehandlingstid, med den økte
belastningen og påkjenningen denne ventetiden innebærer.»
Videre viser disse medlemmer til
Sivilombudet, som også har undersøkt problematikken knyttet til klagebehandlingstiden.
På ombudets nettsider står det:
«Undersøkelsen har
vist at den generelle saksbehandlingstiden i klagesaker om sykepenger
er lang. For mange av sakene er den svært lang. Slik saken er opplyst, må
det antas at en stor mengde klagere vil måtte vente i mer enn ett
år før saken oversendes til klageinstansen.»
og:
«Lang saksbehandlingstid
er en belastning for den det gjelder. Sykepenger er en ytelse til
livsopphold. Det må derfor legges til grunn at disse sakene har
stor betydning for vedkommende bruker.»
Disse medlemmer viser også
til Klassekampens avsløringer om den ukjente køen, med saker som
ligger til manuell behandling, og som ikke kommer frem i statistikken
for klagesaker om sykepenger. Denne køen inneholder nå 37 000 oppgaver
som Nav ikke har løst. I saken til Klassekampen kommer det frem
at den eldste saken er fra juli 2019. Disse medlemmer vil påpeke at
den eldste saken kom til Nav 9 måneder før Norge stengte ned på
grunn av covid-19 pandemien.
Man kan lese på Navs
nettsider at forventet saksbehandlingstid hos Nav-enhet er 52 uker. Disse medlemmer merker
seg at den fristen ikke har blitt endret, til tross for at dette
har vært et kjent problem lenge.
Disse medlemmer kan heller
ikke se at regjeringen har startet arbeidet med etableringen av
et selvstendig Nav-ombud, jf. Vedtak 930 (2020–2021).
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen iverksette tiltak som gjør at en klagebehandling
på sykepenger i Nav ikke skal gå over 12 uker.»
Komiteens medlem
fra Rødt ser med stor bekymring på de lange køene for å få
behandlet klager på vedtak om sykepenger i Arbeids- og velferdsetaten (Nav). Dette medlem mener
flere politiske valg tatt de siste årene har vært med på å forlenge
disse køene. Dette
medlem viser til at regjeringen i Prop. 16 S (2022–2023) instruerte
Nav om å omprioritere 30 årsverk til å gjennomføre etterkontroller
med dagpengesaker fra 2020. Dette medlem mener dette er
årsverk som kunne vært brukt til å redusere køene for klagebehandling
i Nav.
Videre mener dette medlem at det er uklokt
å budsjettere med gevinstrealisering av store IT-prosjekter i det
offentlige før man er sikker på at systemene blir ferdige. Dette medlem viser
til at dagens budsjetteringspraksis har satt Nav i en vanskelig
situasjon, da nytt IT-system for behandling av sykepenger og familieytelser,
Prosjekt 3 (P3), ikke ble ferdig etter planen. For fremtiden mener dette medlem det
vil være fornuftig å tilføre Nav ekstra ressurser i forbindelse
med store IT-prosjekter, slik at utviklingen av disse ikke går på
bekostning av ordinær drift.
Dette medlem mener frivillige
organisasjoner som bistår folk i møte med Nav, gjør en viktig jobb
for samfunnet. I den forbindelse viser dette medlem til Rødts alternative
statsbudsjett for 2023, der organisasjoner som Nav Oppryddingen,
Stiftelsen Rettferd, AAP-aksjonen og andre ble foreslått inn på
statsbudsjettet. Dette
medlemmener slike organisasjoner har stor betydning i å bistå
mennesker som har klagesaker i Nav-systemet.