En av statens viktigste
oppgaver er å ivareta nasjonal sikkerhet. Regjeringen tydeliggjør
i denne meldingen strategisk retning, prioriteringer og tiltak for å
ivareta nasjonal og digital sikkerhet på utvalgte områder. Tiltak
omfatter blant annet regulering, nasjonalt eierskap og kontroll,
bedre oversikt over verdier og økt kompetanse og kunnskap.
Meldingen er avgrenset
mot det brede samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektivet.
Den sikkerhetspolitiske
situasjonen gjør det nødvendig med kraftfulle tiltak for å ivareta
nasjonal sikkerhet. Russlands angrep på nabolandet Ukraina 24. februar
2022 har skapt en helt ny situasjon i Europa. Sammensatte trusler
er egnet til å ramme samfunnet bredt, og ivaretagelse av nasjonal
sikkerhet er stadig mer krevende fordi dagens utfordringsbilde er
komplekst og berører alle samfunnsområder.
Regjeringen beskriver
i meldingen at vi står overfor et skjerpet risikobilde og utfordres
av stater med sikkerhetspolitiske ambisjoner som ikke samsvarer
med våre nasjonale sikkerhetsinteresser. Regjeringen vil derfor forsterke
innsatsen for å styrke samfunnets kollektive motstandskraft. Nasjonal
kontroll på områder som er strategisk viktige for nasjonal sikkerhet,
er en meget viktig del av dette. Nasjonalt eierskap er et av flere
virkemidler for å oppnå dette. Regjeringen ønsker økt nasjonal kontroll
for å bidra til økt kompetanse, forutsigbarhet og tillit, som grunnlag
for verdiskapning og fremtidige investeringer i Norge. Virkemidler
for å oppnå ulik grad av nasjonal kontroll må tilpasses og avveies
mot andre viktige samfunnshensyn i en demokratisk stat. Det kan
være hensyn som et fritt og åpent samfunn eller kunnskaps-, nærings-,
handels- og sikkerhetspolitiske og økonomiske. Risikoaksept vil
være en del av disse vurderingene.
En grunnleggende
forutsetning for å ivareta nasjonal sikkerhet er etter regjeringens
mening at myndighetene har oversikt over hvilke verdier og virksomheter som
har betydning for nasjonal sikkerhet. I lov om nasjonal sikkerhet
(sikkerhetsloven) er det en egen metodikk for hvordan våre verdier
skal kartlegges. Kartleggingen av grunnleggende nasjonale funksjoner
gir departementene oversikt over virksomheter og verdier som har
avgjørende og vesentlig betydning for statens evne til å ivareta
nasjonale sikkerhetsinteresser. Virksomhetene eller verdiene som
har avgjørende betydning, blir underlagt sikkerhetsloven med krav
til å iverksette forebyggende sikkerhetstiltak. Kartleggingen er kompleks
og viser omfattende gjensidige avhengigheter mellom virksomheter
innenfor samme samfunnssektor, på tvers av sektorer, og at avhengigheter
endres relativt ofte. Særlig gjør dette seg gjeldende for digitale
informasjonssystemer og infrastrukturer. Et målrettet og effektivt
forebyggende sikkerhetsarbeid krever prioritering av arbeidet med
å oppdatere og forbedre kartleggingen som gjøres i tråd med bestemmelsene
i sikkerhetsloven. I dette arbeidet vil en også måtte vurdere og prioritere
tiltak ut fra hvor kostnadskrevende og effektive forebyggende tiltak
vil kunne være. Regjeringen vil prioritere arbeidet med å revidere
og oppdatere oversikter i alle samfunnssektorer.
Regjeringen vil i
tillegg vurdere hvordan vi kan få bedre oversikt over verdier som
ikke dekkes av sikkerhetsloven, men som likevel kan ha betydning
for vår nasjonale sikkerhet. Dette kan være fysiske, digitale og andre
verdier. Samtidig må en oversikt over verdier ses i sammenheng med
trussel- og risikobildet, for å forstå egne sårbarheter og for å
kunne ivareta egen sikkerhet. Regjeringen vil i denne meldingen
presentere tiltak for ytterligere å styrke oversikten over verdier
av betydning for nasjonal sikkerhet. Med en god oversikt over våre verdier
vil myndighetene bedre kunne vurdere relevante virkemidler for å
ivareta nasjonal sikkerhet, blant annet gjennom forebyggende sikkerhetstiltak
med hjemmel i sikkerhetsloven, bruk av øvrig relevant regelverk og
nasjonalt eierskap.
Regjeringen er opptatt
av at sikkerhetsloven er tilpasset det til enhver tid gjeldende
trussel- og risikobildet, og vil derfor fremme forslag til justeringer
i loven når det er nødvendig. Regjeringen ser også behov for å gjennomgå
annet relevant regelverk for å forsikre seg om at hensyn til nasjonal
sikkerhet inngår som vurderingskriterium, der det er relevant. Videre
ser regjeringen behov for å styrke lovgivningen på enkelte områder for
å kunne ivareta nasjonal sikkerhet, blant annet knyttet til digital
sikkerhet og datasentre. Regjeringen vurderer å fremme et forslag
til lov om digital sikkerhet for å ansvarliggjøre virksomheter og
sikre gjennomføring av nasjonale råd og anbefalinger. Regjeringen
har også oppnevnt et offentlig utvalg som skal utrede behovet for regelverk
eller en ordning for å screene økonomisk aktivitet mot virksomheter
som ikke er underlagt sikkerhetsloven.
Kompetanse og kunnskap
om risiko, trusler, sårbarheter og effektive mottiltak er en forutsetning
for å kunne beskytte våre verdier mot uønskede hendelser. Regjeringen
vil synliggjøre kompetansebehovene i samfunnet og legge til rette
for langsiktig forskning av betydning for nasjonal sikkerhet. Regjeringen
vil legge til rette for at privatpersoner, virksomheter og myndigheter
er bevisst sikkerhetsutfordringene og har nødvendig kunnskap om
hvordan de kan møte dem på en god måte. Tiltakene som fremmes i
denne meldingen, vil bidra til å øke kompetanse- og kunnskapsnivået
i samfunnet.
Økonomiske og administrative
konsekvenser omtales i siste kapittel i meldingen.
Det prinsipielle
utgangspunktet er at forebyggende nasjonalt sikkerhetsarbeid har
som formål å øke sikkerheten i samfunnet. Sikkerhet og sikringstiltak
kan være kostnadskrevende, og de foreslåtte tiltakene i meldingen
vil kunne medføre politiske og økonomiske kostnader for det norske
samfunnet. Imidlertid kan manglende sikkerhet få svært store samfunnsmessige
og økonomiske konsekvenser. Tiltakene må derfor være forståelige
og forholdsmessige og brukes på en slik måte at det bidrar til forutsigbarhet
og tillit, avveier ulike hensyn og samtidig bidrar til å ivareta
nasjonal sikkerhet.
Vesentlige deler
av det nasjonale sikkerhetsarbeidet og arbeidet med digital sikkerhet
skjer i hver enkelt sektor, basert på sikkerhetsloven og relevant
sektorlovgivning samt spesifikke krav og anbefalinger i arbeidet med
digital sikkerhet. Arbeidet skal være en integrert del av den ordinære
styringen. Hvis risiko- og sårbarhetsbildet endrer seg, er det viktig
at tiltakene og virkemiddelapparatet justeres deretter. Av sikkerhetsloven følger
at det skal gjøres kost-nytte-vurderinger før sikringstiltak besluttes.
Regjeringen har en ambisjon om å styrke nasjonal sikkerhet på flere
sentrale områder. I meldingen vises det til en rekke tiltak. Eventuelle
utgifter som går ut over gjeldende budsjettrammer, vil regjeringen
komme tilbake til i forbindelse med de årlige budsjettforslagene.