Russlands angrep
på Ukraina 24. februar 2022 er et tidsskille for Europa og en alvorlig
trussel mot internasjonal fred og sikkerhet. Norges sikkerhet, velstand
og handlefrihet er tuftet på respekt for folkeretten i en regelstyrt
verden. Russlands angrepskrig mot Ukraina truer våre nasjonale interesser.
Et samlet politisk Norge står sammen i fordømmelsen av Russlands
krigføring i Ukraina og støtter det ukrainske folks legitime forsvarskamp.
I tråd med den politiske
avtalen av 16. februar 2023 mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet
De Grønne, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus har regjeringen
fremmet et forslag om å etablere et femårig støtteprogram for Ukraina
for perioden 2023–2027 og en ettårig ekstrabevilgning i 2023 til
utviklingsland som er særlig rammet av krigens globale ringvirkninger.
De totale økonomiske rammene er hhv. 75 mrd. kroner og 5 mrd. kroner.
For 2023 fordeles støtten med 7,5 mrd. kroner til sivil bistand
og 7,5 mrd. kroner til militær støtte.
Programmet vil bære
navnet «Nansen-programmet for Ukraina» og ha som formål å bidra
til at Ukraina kan beskytte sitt territorium og sin befolkning fra
russiske angrep, opprettholde samfunnskritiske funksjoner i Ukraina
og redusere de menneskelige lidelsene. Programmet har videre som
mål å bidra til å gjenoppbygge et trygt og fritt Ukraina.
Programmet skal inkludere
militær støtte, humanitær bistand, kortsiktig sivil støtte og bidrag
til gjenoppbygging av det ukrainske samfunnet når det er mulig. Selv
om Norge vil vektlegge ukrainske behov og eierskap, har regjeringen
også tydelige forventninger til ukrainske myndigheter og andre samarbeidspartnere. Dette
gjelder ikke minst forventninger til kontroll med og etterrettelighet
i bruk av norsk støtte, samt at ukrainske myndigheter prioriterer
korrupsjonsbekjempelse og reformarbeid og overholder menneskerettigheter
og arbeidstakeres rettigheter.
Norsk sivil støtte
skal i hovedsak gå gjennom et begrenset antall avtaler og etablerte
og internasjonalt anerkjente organisasjoner med dokumentert leveringsevne,
god kapasitet og gode kontrollsystemer.
Norsk militær støtte
vil inkludere donasjoner av materiell fra Forsvaret, donasjoner
av materiell anskaffet gjennom internasjonalt samarbeid og mekanismer, donasjoner
av materiell anskaffet direkte fra industrien samt trening og opplæring
av ukrainsk personell.
Den humanitære bistanden skal
bidra til at mennesker i nød som følge av krigen mot Ukraina, herunder barn,
flyktninger og internt fordrevne, får tilgang til nødvendig beskyttelse,
assistanse og livsviktig bistand i lys av de humanitære behovene
og i tråd med humanitære prinsipper. Rydding av miner og eksplosiver
og humanitær assistanse til husly, mat, vann og sanitær, utdanning,
helsehjelp og psykososial støtte samt beskyttelse mot seksualisert
og kjønnsbasert vold vil gis prioritet.
Et flerårig støtteprogram
for Ukraina er forbundet med risiko. Regjeringen vurderer imidlertid
at Norge og andre vestlige land vil løpe en enda større risiko ved
å ikke støtte Ukraina.
For å redusere faren
for korrupsjon vil regjeringen konsentrere norsk støtte til, og
i hovedsak benytte seg av, etablerte og internasjonalt anerkjente
organisasjoner med dokumentert leveringsevne, god kapasitet og gode
kontroll- og varslingssystemer for korrupsjon og andre økonomiske
misligheter.
Donert militært materiell
kan misbrukes, enten ved at materiellet brukes til andre formål
enn forsvar mot Russlands invasjon, eller ved at det selges videre
til andre. Det er også en risiko for at materiell kommer på avveier.
Regjeringen vurderer løpende disse forholdene opp mot behovet for
effektiv støtte til Ukraina. Formelle og praktiske tiltak bidrar
til at materiellet brukes i tråd med krigens folkerett og aktuelle
konvensjoner, og at det ikke selges eller gis videre til andre.
Vurderinger og tiltak gjøres i samarbeid med aktuelle aktører og
i rammen av internasjonale koordineringsmekanismer.
Nansen-programmet vil innebære
en midlertidig økning i oljepengebruken og må ses i sammenheng med
fundamentale norske sikkerhetsinteresser. Samtidig mener regjeringen
at det er viktig, også i dagens situasjon med krig i Europa, å holde
fast ved trygg økonomisk styring og retningslinjene for finanspolitikken. Nansen-programmet
skal ikke være et virkemiddel for å føre mer oljepenger inn i norsk
økonomi. Programmet skal innrettes på en måte som gir liten innvirkning
på aktivitetsnivået i norsk økonomi.
Det foreslås at bistandsbudsjettet
for 2023 økes med 5 mrd. kroner til utviklingsland som er særlig
rammet av krigens ringvirkninger. Støtten vil gis gjennom noen utvalgte
etablerte og anerkjente aktører med dokumentert leverings- og absorberingsevne.
Den humanitære innsatsen vil rettes inn mot behov hos de mest sårbare
menneskene, i tråd med FNs humanitære appeller og de humanitære
prinsippene.
Ekstrabevilgningen
på 5 mrd. kroner i 2023 til utviklingsland særlig rammet av krigens
ringvirkninger foreslås bevilget i tillegg til det allerede vedtatte
bistandsbudsjettet for 2023. En eventuell videreføring av økte bevilgninger
til humanitær hjelp, kamp mot sult og for å avdempe potensielle
migrasjonsstrømmer til Europa utover 2023 håndteres i forbindelse
med ordinære budsjettprosesser.
I tråd med den politiske
avtalen inngått 16. februar 2023 legges det opp til stor fleksibilitet
i gjennomføringen av Nansen-programmet for Ukraina. Dette gjelder også
fordelingen av midler mellom ulike år i programmet. Regjeringen
vil holde Stortinget informert om vurderinger av og praktiseringen
av fordelingen i de årlige statsbudsjettene.
Regjeringen vil i
løpet av 2023 fremme en egen stortingsmelding om Nansen-programmet.
Stortingsmeldingen vil vurdere nærmere det norske engasjementet
i Ukraina i lys av utviklingen, herunder bl.a. spørsmål knyttet
til statsbygging, demokratifremme og støtte til det sivile samfunn.
Stortingsmeldingen skal også vurdere risikohåndtering samt de langsiktige
konsekvensene av Nansen-programmet for annen norsk bistand. Det skal
rapporteres på bruken av midlene i programmet i de årlige statsbudsjettene
og i budsjettfremleggelsene gjennom året.