3.2.1 Stortingssesjonen 2021–2022
Redusere energibruken i bygg med
minst 10 TWh og øke strømproduksjonen i bygg
Vedtak nr. 35-5,
2. desember 2021 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen utarbeide en plan med et sett tiltak som skal redusere
energibruken i bygg med minst 10 TWh i 2030, og øke strømproduksjonen
i bygg. Planen skal presenteres i forbindelse med statsbudsjettet
2023.»
Komiteen viser
til målet om 10 TWh redusert energibruk i bygg innen 2030, som var
inntatt i Prop. 1 S (2022–2023).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, mener det er grunn til å stille spørsmål
ved om tiltakene som presenteres, er tilstrekkelige for å nå Stortingets
mål. Flertallet mener
derfor anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres og rapportering ikke
kan avsluttes før tiltak som er egnet til å nå målet, er presentert
for Stortinget.
Tiltak for økt elbilandel i leasing-
og varebilmarkedet
Vedtak nr. 35-13,
2. desember 2021 (Finansdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen, i revidert nasjonalbudsjett 2022, foreslå tiltak for
å øke elbilandelen i leasingmarkedet og innenfor varebilmarkedet,
herunder konkrete forslag som vil ha umiddelbar effekt i 2022, for
å hindre at disse markedene blir en barriere for å nå målet om at
alle nye personbiler og lette varebiler i 2025 skal være nullutslippsbiler.
Utredningen skal se på fjerning av skattefordeler til biler med
utslipp i leasingmarkedet, støtteordninger til elvarebiler, og CO2-komponenten i engangsavgiften
for nyttekjøretøyer med forbrenningsmotor, den skal videre se på
om det kan gjøres grep i støtteordningene til elbil som kan gi næringsdrivende styrkede
og mer like fordeler som privatpersoner.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til vedtak nr. 35-13
(2021–2022) om «tiltak for auka elbilandel i leasing- og varebilmarknaden». Flertallet viser
til at regjeringen har varslet at den vil utrede nøytral merverdiavgift
for leasing mv., og at et forslag til regelverksendringer vil bli
sendt på høring. Siktemålet er å fjerne skattefordelen som det er
vist til i anmodningsvedtaket. Flertallet viser til at oppfølgingen
av vedtaket er forsinket, og mener anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres
før utredningen er ferdig og regjeringen har meldt tilbake om oppfølging.
Utredning av en klimaavtale med
petroleumsbransjen
Vedtak nr. 35-17,
2. desember 2021 (Finansdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen utrede en klimaavtale med petroleumsbransjen for å redusere
klimagassutslippene fra norsk olje- og gassproduksjon, herunder egnede
virkemidler for å framskynde omstillingen på norsk sokkel. Denne
avtalen skal sørge for at CO2-utslippene
fra oljeproduksjonen på sokkelen ikke skal overskride et fastsatt
utslippstak.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til Prop. 1 LS
(2022–2023) kapittel 17 om omstillingsavgift på petroleumsutvinning
og klimaavtale – oppfølging av anmodningsvedtak nr. 35 punkt 17
(2021–2022). Disse medlemmer viser
også til budsjettforliket om 2022-budsjettet, der det står at omstillingsavgift
på olje og gass må inkluderes som en del av utredningen.
Disse medlemmer kan ikke
se at dette er utredet i tråd med utredningsinstruksen. Disse medlemmer mener
videre det er uheldig at det ikke er utredet en innretning på omstillingsavgift
som ville vært i tråd med handlingsregelen, for eksempel ved å ta utgangspunkt
i at nettoinntektene skal gå til omstilling på sokkelen istedenfor
bruttoinntektene, som departementet har tatt utgangspunkt i. Disse medlemmer imøteser
en ny utredning av dette og mener på denne bakgrunn at rapporteringen
ikke skal avsluttes.
Bruke handlingsrommet i veinormalene
Vedtak nr. 35-21,
2. desember 2021 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at Statens vegvesen og Nye Veier AS ved bygging
av nye veier bruker handlingsrommet i vegnormalene for å sikre at
tapet av matjord og natur blir så lavt som mulig, samt sørge for
at utbyggingskostnader og bompenger holdes nede.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til vedtak nr.
35–21 og nr. 35–23 fra sesjonen 2021–2022. Disse medlemmer viser til
at forslag til endring av veinormalen er sendt på høring, og imøteser
at regjeringen kommer tilbake med endelig forslag før vedtakene
utkvitteres.
Redusere støy- og forurensingsbelastning
for beboere langs rv. 4 mellom Sinsen og Grorud
Vedtak nr. 35-22,
2. desember 2021 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen ta initiativ overfor Statens Vegvesen om å gjennomføre
tiltak og reguleringer i dialog med Oslo kommune som kan redusere
den lokale støy- og forurensningsbelastningen for beboere langs
Riksvei 4 mellom Sinsen og Grorud.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til at
det ikke er igangsatt noen nye tiltak for å redusere den lokale
forurensningsbelastningen for beboere langs riksvei 4 mellom Sinsen
og Grorud. Disse
medlemmer imøteser at det blir gjennomført tiltak og reguleringer
i dialog med Oslo kommune, og mener at rapportering ikke skal avsluttes
før det er gjort.
Vurdere veiporteføljen i Nasjonal
transportplan for effektiv gjennomføring og oppfølging av klimamålene
og vurdere veinormalene
Vedtak nr. 35-23,
2. desember 2021 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen frem mot statsbudsjettet 2023 komme tilbake med en vurdering
av veiporteføljen i NTP for å sikre en effektiv gjennomføring og oppfølging
av klimamålene. Gjennomgangen skal også vurdere veinormalene, herunder
en høyere terskel for trafikkmengde for bygging av firefelts motorveier.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til vedtak nr.
35-21 og nr. 35-23 fra 2021–2022. Disse medlemmer viser til at
forslag til endring av veinormalen er sendt på høring, og imøteser
at regjeringen kommer tilbake med et endelig forslag før vedtakene
utkvitteres.
Fullverdig konseptvalgutredning
for Nord-Norgebanen
Vedtak nr. 35-24,
2. desember 2021 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sikre en fullverdig KVU for Nord-Norgebanen som skal
bli en del av grunnlaget for neste NTP.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser
til at konseptvalgutredningen for Nord-Norgebanen er satt i gang,
men at den ikke er ferdigstilt ennå. Disse medlemmer mener på
denne bakgrunn at rapporteringen ikke skal avsluttes.
Rapportering på ulikhet
Vedtak nr. 35-32,
2. desember 2021 (Finansdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen fra og med statsbudsjettet 2023 rapportere om fordeling
og ulikhet på grunnlag av flere parametere enn i dag. Eierinntekter
skal inngå i rapporteringen så snart det er praktisk mulig. Rapporteringen
skal bidra til å nå målet om å redusere økonomisk ulikhet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til vedtak nr. 35-32 (2021–2022) om «rapportering
på ulikskap». Flertallet viser
til at SSB i forslag til neste statistikkprogram (2024–2027) har
foreslått at muligheten for å utvide inntektsregnskapet med flere
komponenter skal utredes. Forslaget er nå på høring. Flertallet viser
til at anmodningsvedtaket ikke er oppfylt før eierinntekter inngår
i rapporteringen, og at dette skal skje så snart det er praktisk
mulig.
Kompensasjonsordning for økte miljøavgifter
Vedtak nr. 35-40,
2. desember 2021 (Finansdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen utrede en modell for omfordelende kompensasjon for økte
miljøavgifter innen statsbudsjettet for 2023.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til vedtak nr. 35-40
(2021–2022) om en kompensasjonsordning for økte miljøavgifter. Flertallet er
enige om at regjeringen bes komme tilbake med en bredere drøfting
av mulige ordninger for omfordelende kompensasjon for økte miljøavgifter
i 2024, i lys av Skatteutvalgets arbeid med en grønn skatte- og
avgiftspolitikk og tidligere utredninger.
Pilotprosjekt for notoritet i personkontrollar
Vedtak nr. 35-56,
2. desember 2021 (Justis- og beredskapsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen om å gjennomføre en pilotordning i Oslo med teknisk
løsning for sikring av notoritet for personkontroller som politiet
foretar dersom den som blir kontrollert vil la seg registrere. Ordningen
skal innebære at den som blir stoppet kan motta en bekreftelse på
kontrollen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at oppfølging
av vedtaket er igangsatt med oppdraget som ble gitt til Politidirektoratet,
og det pågående arbeidet i Oslo politidistrikt med planlegging og
oppstart av pilotprosjektet. Flertallet viser imidlertid
til at pilotprosjektet ennå ikke har blitt gjennomført. Flertallet mener
derfor at anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres før dette er gjennomført.
Sette mål om andel reisende med
kollektiv og jernbane
Vedtak nr. 362,
24. januar 2022 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sette et mål om at andelen reisende med kollektiv og
jernbane skal opp på samme nivå som før pandemien og deretter vokse
videre som et bidrag for å nå klimamålene.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser
til departementets vurdering av anmodningsforslaget i Meld. St.
4 (2022–2023), der departementet foreslår at det ikke settes et
konkret mål om andel kollektivreiser. Disse medlemmer mener dette
ikke er i tråd med anmodningsvedtaket, og disse medlemmer mener at
dersom det ikke skal settes et slikt mål, bør i det minste rapporteringen
på forslaget fortsette inntil andelen reisende med kollektivtransport
og jernbane er på minst samme nivå som før pandemien. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn at rapporteringen ikke skal avsluttes.
Utvikle modeller for tettere oppfølging
i varig tilrettelagt arbeid i ordinær virksomhet (VTA-O) hvor også
andre kan være ansvarlig for oppfølging
Vedtak nr. 409,
3. mars 2022 (Arbeids- og inkluderingsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at det utvikles bedre modeller for oppfølging
i VTA-O, hvor også andre aktører enn Nav – eksempelvis HELT MED
– kan være ansvarlig for oppfølging, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte, senest innen statsbudsjettet for 2023. Tilrettelagt
oppfølging for personer med utviklingshemming i ordinært arbeidsliv
må være av varig karakter og ha et omfang tilsvarende det som praktiseres
i HELT MED-modellen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, anser ikke vedtaket som tilstrekkelig fulgt
opp. Flertallet viser
til siste setning i vedtaket. Flertallet merker seg at
regjeringen i forslaget til statsbudsjett for 2023 omtaler ny VTA-O-ordning
på følgende måte:
«[t]ett oppfølging
av deltaker i en innledende periode, f.eks. det første året etter
ansettelse»
og videre:
«Oppfølgingen vil
da i hovedsak overlates til virksomheten selv. Det etableres imidlertid
en beredskap av varig karakter, hvor virksomhetene og bruker skal kunne
få støtte på kort varsel når det blir nødvendig.»
Flertallet viser til at regjeringen
presiserer at oppfølgingen etter noe tid i hovedsak vil overlates
til virksomheten selv. Flertallet mener at ordningen, slik
den skisseres av regjeringen, ikke vil være av tilstrekkelig varig
karakter til at vedtaket kan anses som fulgt opp. Flertallet viser for øvrig
til vedlagt uttalelse av 13. desember 2022 fra arbeids- og sosialkomiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at Stortinget
har bedt regjeringen om å sørge for at det «utvikles bedre modeller»,
og at regjeringen har satt i gang et forsøk der det prøves ut ulike
modeller. Disse
medlemmer mener forsøkene regjeringen beskriver i Meld. St.
4 (2022–2023), oppfyller ordlyden i vedtak 409, og at rapporteringen
kan avsluttes.
Følgje opp skredfaktormodellen
og vurdere alle relevante prosjekt på to sikringsnivå
Vedtak nr. 466,
5. april 2022 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringa følgje opp arbeidet som vert utført av Statens vegvesen
i samband med skredfaktormodellen, og at alle relevante prosjekt
vert vurderte basert på to sikringsnivå med tilhøyrande tiltak kostnadsanalysar.
Vidare ber Stortinget regjeringa syte for at fylkeskommunane vert
godt involverte i arbeidet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til at regjeringen ikke har kommet
i mål med arbeidet. Flertallet mener
derfor at det er for tidlig å kvittere ut vedtaket, og at rapporteringen
ikke bør avsluttes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
satt i gang et arbeid der man som en del av arbeidet med ny nasjonal
transportplan har bedt Statens vegvesen, i tett dialog med fylkeskommunene,
gå gjennom regnemodellen for skredfaktor med mål om å gjøre den enklere
og bedre. Disse
medlemmer mener vedtaket er fulgt opp, og at rapporteringen
kan avsluttes.
Handlingsplan for en tryggere idrett
og forebygging av kroppsmisnøye og spiseforstyrrelser i idretten
– sette ned kompetansegruppe
Vedtak nr. 502,
28. april 2022 (Kultur- og likestillingsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sette ned en tverrfaglig, koordinerende kompetansegruppe
hvor Norges idrettsforbund inviteres til administrativt å lede utarbeidelsen av
et forslag til en handlingsplan for en tryggere idrett og forebygging
av kroppsmisnøye og spiseforstyrrelser i idretten.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til at det har gått åtte måneder siden
vedtaket ble gjort. Regjeringen gir ingen beskrivelse av hvor langt
de har kommet i arbeidet. Flertallet ber regjeringen
ta uttalelsen fra familie- og kulturkomiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre, om å snarlig komme tilbake til Stortinget med en redegjørelse
for hvordan vedtaket følges opp, til etterretning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at kontroll-
og konstitusjonskomiteens oppgave først og fremst er å vurdere hvorvidt
vedtakene er oppfylt etter sin ordlyd. Dette vedtaket inneholder
ingen konkret frist, og disse medlemmer mener regjeringen
da har rom for å fortolke vedtaket og selv finne egnet fremdrift.
Regjeringen bør gjennomføre vedtak innen rimelig tid og har etter disse medlemmers synspunkt
enda rom for å gjøre det.
Følge opp intensjonane om berekraft
i læreplanane
Vedtak nr. 526
(2021–2022), 3. mai 2022 (Kunnskapsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen følge opp at intensjonene i læreplanene om bærekraft,
som sirkulærøkonomi og gjenbruk innen demontering og bygg blir fulgt opp
i fag- og yrkesopplæringen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til uttalelsen fra utdannings- og forskningskomiteens
medlemmer fra Høyre og Venstre om at intensjonen i vedtaket ikke
kan ansees oppfylt, og ber regjeringen ta merknaden til etterretning.
Låg- og nullutsleppsteknologi i
anboda på kortbanenettet
Vedtak nr. 541,
5. mai 2022 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at det stilles krav i anbudene om bruk av
lav- og nullutslippsteknologi på kortbanenettet så snart det er
teknologisk mulig.»
Komiteen viser
til at vedtaket forutsetter at regjeringen skal stille ovennevnte
krav så snart det er teknologisk mulig. Ettersom regjeringen skriver
at dette per nå ikke er mulig å gjøre, mener komiteen at vedtaket ikke
kan utkvitteres, og at rapporteringen ikke kan opphøre før regjeringen
har kommet tilbake til dette når dette blir teknologisk mulig.
Grensekryssende fiske i Skagerrak
Vedtak nr. 562,
24. mai 2022 (Nærings- og fiskeridepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen arbeide opp mot danske myndigheter for å sikre at det
ikke forekommer to-sonefiske av kveite i Norges økonomiske sone
sør for 62° nord og i Skagerrak mellom 20. november og 31. mars.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser til
regjeringens tilbakemelding på anmodningsvedtaket og til at regjeringen
har hatt flere møter med nordiske og europeiske beslutningstakere
for å fremme og sikre Norges syn. Følgelig mener disse medlemmer at anmodningsvedtaket
er fulgt opp, og at rapporteringen kan avsluttes.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil vise til at selv
om to danske trålerfiskere har blitt dømt for ulovlig kveitefiske vinteren
2021–2022, er det ikke grunn til å tro at alt fisket har opphørt. Disse medlemmer er
derfor uenig i at anmodningsvedtaket uten videre kan utkvitteres,
og ber Nærings- og fiskeridepartementet om å orientere Stortinget
om arbeidet med å stoppe ulovlig kveitefiske i Skagerrak.
Dagligvare – hindre bruk av negative
servitutter
Vedtak nr. 609,
31. mai 2022 (Nærings- og fiskeridepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen om å vurdere hvordan en kan hindre bruk av negative
servitutter på næringsareal, som hindrer etablering av nye dagligvareaktører.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen i sin tilbakemelding redegjør for at den har
vurdert og videre sendt på høringen forskrift om bruken av negative
servitutter på næringsareal. Følgelig mener disse medlemmer at regjeringen har
oppfylt ordlyden i vedtaket, og at anmodningsvedtaket kan utkvitteres.
Døgnbehandling for psykisk syke
barn
Vedtak nr. 641,
2. juni 2022 (Helse- og omsorgsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at alle psykisk syke barn og unge under 13
år som har behov for det, får tilgang på døgnbehandling både på
ukedager og i helgene.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til merknad fra medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og
Pasientfokus i uttalelsen fra helse- og omsorgskomiteen, og til
merknad fra medlemmene fra Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus. Disse medlemmer viser
også til at flere sykehus vurderer kutt i denne typen tilbud i møte
med stramme budsjetter, og vil understreke viktigheten av at regjeringen
sikrer denne gruppen god behandling. Disse medlemmer anser ikke
vedtaket som utkvittert før tiltakene i kommende opptrappingsplan
er fremmet, og ber om at rapporteringen ikke avsluttes.
Havvind – tildeling av areal
Vedtak nr. 703,
10. juni 2022 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at neste tildeling av havvindareal etter Sørlige
Nordsjø II og Utsira Nord i nye områder skjer senest i løpet av
2025. Stortinget ber om at dette er en større utlysning som legger
til rette for skalering og teknologiutvikling og nye industrielle
muligheter og at utlysningen sikrer god sameksistens og tar hensyn
til viktige naturverdier.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til Innst. 446
S (2021–2022) og vedtak nr. 703. Flertallet viser til at anmodningsvedtaket ikke
er oppfylt før tildeling av nye havvindareal er gjennomført i 2025,
og at utlysningen særlig skal legge til rette for skalering, teknologiutvikling
og nye industrielle muligheter og sikre god sameksistens og ta hensyn
til viktige naturverdier. Flertallet mener derfor at
anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres før det er gjennomført.
Tilrettelegging for testsentre
for flytende havvind
Vedtak nr. 719,
10. juni 2022 (Nærings- og fiskeridepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen fortsette å legge til rette for at Norge skal ha ledende
testsentre for flytende havvind, som Marine Energy Test Centre (Metcentre),
for å utvikle verdensledende kompetanse i norsk industri.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til at regjeringen i statsbudsjettet
kuttet i bevilgningen til Katapultsentrene, som testsenteret for
flytende havvind er en del av. Sett i lys av redusert ambisjonsnivå
for Grønn plattform i årene fremover og en skjerping av skattebyrden
for FoU-sektoren vil dette svekke arbeidet med å tilrettelegge for
at Norge skal ha et ledende testsenter for flytende havvind. Flertallet er
derfor ikke enig i at vedtaket i tilstrekkelig grad er fulgt opp. Flertallet ber
om at rapporteringen ikke avsluttes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Meld. St. 4 (2022–2023),
hvor regjeringen rapporterer at de viderefører Grønn plattform og
Katapultordningen. Disse medlemmer mener
derfor regjeringen har oppfylt vedtakets ordlyd om å «fortsette
å legge til rette for». Disse medlemmer mener derfor
at rapporteringen kan avsluttes.
Produksjon og resirkulering av
batterier
Vedtak nr. 733,
10. juni 2022 (Nærings- og fiskeridepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen legge til rette for en helhetlig verdikjede for batteriproduksjon
og resirkulering av batteri i Norge.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, bemerker at det å legge frem en strategi
med mål og ambisjoner ikke er det samme som å legge til rette for
en helhetlig verdikjede for batteriproduksjon og resirkulering av
batteri i Norge. Flertallet viser
til at det ikke foreligger konkrete tiltak. Regjeringen bør derfor
komme tilbake til Stortinget med konkrete tiltak for at vedtaket
kan anses fulgt opp. Flertallet er
derfor ikke enig i at vedtaket i tilstrekkelig grad er fulgt opp,
og at rapporteringen kan avsluttes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
er bedt om å «legge til rette for en helhetlig verdikjede». Regjeringen
lanserte i juni 2022 dokumentet «Norges batteristrategi». Disse medlemmer viser
til at verdikjeden for batterier er ett av de syv innsatsområdene
i regjeringens initiativ «Grønt industriløft». I Norges batteristrategi
framgår det at regjeringen vil arbeide for at Norge utvikler en
bærekraftig europeisk batteriverdikjede med høy ytelse, høy ressursutnyttelse
og miljønytte og lave klimafotavtrykk. Disse medlemmer mener derfor
at vedtaket er oppfylt etter sin ordlyd, og at rapporteringen kan
avsluttes.
Satsing på utvikling og produksjon
av batterier og andre nye grønne næringer
Vedtak nr. 734,
10. juni 2022 (Nærings- og fiskeridepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen, senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2023,
legge til rette for en industriell storsatsing på utvikling og produksjon
av batterier og andre nye grønne næringer.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, bemerker at det å legge frem en strategi
med mål og ambisjoner ikke er det samme som å legge til rette for
en industriell storsatsing på utvikling og produksjon av batterier
og andre nye grønne næringer. Flertallet viser til at det
ikke foreligger konkrete tiltak. Regjeringen bør derfor komme tilbake
til Stortinget med konkrete tiltak for at vedtaket kan anses fulgt
opp. Flertallet er
derfor ikke enig i at vedtaket i tilstrekkelig grad er fulgt opp,
og at rapporteringen kan avsluttes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
i juni 2022 lanserte «Norges batteristrategi». Strategien oppsummerer
eksisterende kunnskapsgrunnlag og konkretiserer regjeringens ambisjoner.
Strategien inneholder ti grep og en rekke konkrete tiltak. Disse medlemmer mener
derfor at regjeringen har oppfylt forpliktelsen med å «legge til
rette», slik ordlyden ber om. Etter disse medlemmers vurdering
kan rapporteringen avsluttes.
Havvindparker og annen fornybar
energiproduksjon på norsk sokkel – sikre betydelig industriutvikling
og arbeidsplasser i Norge
Vedtak nr. 736,
10. juni 2022 (Olje- og energidepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sikre at utbygging og drift av havvindparker og annen
fornybar energiproduksjon på norsk sokkel skaper betydelig industriutvikling
og arbeidsplasser i Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre påpeker at
regjeringen i sin oppfølging i Prop. 1 S (2022–2023) kun omtaler
utlysningen av havvindområdet Utsira Nord. Disse medlemmer understreker
at vedtaket også gjelder for Sørlige Nordsjø II, som regjeringen
har valgt å ikke omtale. Disse medlemmer mener vedtaket ikke
kan utkvitteres før dette er gjort.
Sirkulær økonomi i virkemiddelapparatet
Vedtak nr. 755,
10. juni 2022 (Nærings- og fiskeridepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at sirkulær økonomi er et tverrgående satsingsområde
for virkemiddelapparatet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til at avtalen om grønn vekst mellom
Forskningsrådet, Innovasjon Norge, Siva og Gassnova ikke tydelig
nevner sirkulærøkonomi som en viktig del av avtalen. Videre har
FoU-andelen blitt redusert i statsbudsjettet for 2023, og sirkulærøkonomi
er ikke definert som en hoveddel av Grønn plattform på regjeringens
nettsider. Flertallet er
derfor ikke enig i at vedtaket i tilstrekkelig grad er fulgt opp,
og at rapporteringen kan avsluttes.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Meld. St. 4 (2022–2023),
hvor regjeringen rapporterer hvordan virkemiddelapparatet satser
på sirkulær økonomi, og hvilke tiltak regjeringen har iverksatt
siden vedtaket ble fattet. Disse medlemmer mener vedtakets
ordlyd om at regjeringen skal «sørge for at sirkulær økonomi er et
tverrgående satsingsområde for virkemiddelapparatet», er oppfylt
etter sin ordlyd. Disse
medlemmer mener derfor rapporteringen kan avsluttes.
Obligatorisk takstfritak for biogasskøyretøy
på strekningar finansierte av bompengar
Vedtak nr. 757,
10. juni 2022 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen snarest følge opp vedtaket om et obligatorisk takstfritak
for biogasskjøretøy på strekninger som er finansiert av bompenger,
gjeldende fra 1. januar 2023.»
Komiteen viser
til vedlagt merknad fra en samstemt transport- og kommunikasjonskomité,
der de ber regjeringen legge til rette for at biogasskjøretøy kan
få takstfritak på strekninger som er finansiert av bompenger.
Frikommuneforsøk
Vedtak nr. 792,
14. juni 2022 (Kommunal- og distriktsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen legge til rette for etablering av frikommuneforsøk etter
inspirasjon fra Danmark og komme til Stortinget med en sak om dette senest
i forbindelse med statsbudsjettet for 2023.»
Komiteen bemerker
at regjeringen ikke har kommet tilbake til Stortinget med en sak
om dette innen fristen angitt i vedtaket. Komiteen viser til at vedtaket
ber regjeringen komme til Stortinget med en sak om frikommuneforsøk
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2023. Komiteen ber regjeringen
fremme en sak for Stortinget før forsøkene er ferdig etablert.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre ber
regjeringen involvere Stortinget i denne prosessen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
videre til at vedtaket forutsetter at regjeringen kommer til Stortinget
med en sak om frikommuner, mens det i Meld. St. 4. (2022–2023) fremstår
som om regjeringen har igangsatt og planlagt en ordning uten å involvere
Stortinget.
Overgang fra kronetoll til prosenttoll
Vedtak nr. 836,
17. juni 2022 (Landbruks- og matdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2023 vurdere overgang
fra kronetoll til prosenttoll, blant annet for tollinjene storfe,
svin, sau, lam og potet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt registrerer
at overgangen ikke ble gjort i forbindelse med statsbudsjettet for
2023, og at regjeringen vil komme tilbake til saken på et senere
tidspunkt. Disse medlemmer vil
be regjeringen vurdere overgangen igjen inn mot statsbudsjettet
for 2024.
Øremerking til norske organisasjoner
som arbeider med nedrustning
Vedtak nr. 838,
17. juni 2022 (Utenriksdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen sikre støtte til norske organisasjoner som arbeider
med nedrustning og bidrar til offentlig debatt om atomvåpen i Norge
ved å øremerke organisasjonsstøtte på 2,5 mill. kroner til Nei til
atomvåpen, 3 mill. kroner til Norske leger mot atomvåpen (som også
administrerer ICAN i Norge), 1,8 mill. kroner til Norges Fredsråd,
og 1,6 mill. kroner i prosjektstøtte til Norsk Folkehjelp.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser
til at Norsk Folkehjelp ikke har fått utbetalt prosjektstøtte på
1,6 mill. kroner, slik det var vedtatt i budsjettforliket for 2022.
Norsk Folkehjelp søkte på nytt om prosjektstøtte 31. august 2022
på oppfordring fra Utenriksdepartementet, men har fremdeles ikke
fått skriftlig svar på søknaden. Disse medlemmer mener at
vedtaket ikke kan utkvitteres før pengene er utbetalt.
Vidareføre tilskotsordninga til
mindre byområde utan byvekstavtalar
Vedtak nr. 839,
17. juni 2022 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen i statsbudsjettet for 2023 videreføre tilskuddsordningen
til mindre byer uten byvekstavtaler slik ordningen er beskrevet
i NTP.»
Komiteen viser
til uttalelsen fra flertallet i transport- og kommunikasjonskomiteen,
som legger til grunn at tilskuddsordningen videreføres fram mot
neste NTP. Komiteen mener
på denne bakgrunn at rapporteringen ikke skal avsluttes.
Kystfiske – rapportering av posisjon
og fangstmeldinger over mobilnettet
Vedtak nr. 841,
17. juni 2022 (Nærings- og fiskeridepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen frita fartøy med fartsområde kystfiske eller mindre
fra kravet om å ha satellittabonnement, slik at disse fartøyene
kun rapporterer posisjon og fangstmeldinger over mobilnettet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til at man er enig
om å be regjeringen be Fiskeridirektoratet akseptere større fleksibilitet
ved å akseptere korte tidsperioder uten dekning på mobilnettet,
uten at det utløser krav om satellittilgang. Det kan vurderes for eksempel
sammenhengende perioder på inntil 4 timer, og flere perioder på
til sammen 12 timer i løpet av et døgn, så lenge data lagres og
sendes når mobildekning gjenopptas. Flertallet viser også til
at partiene i forliket ber regjeringen utsette innføringen av krav
om sporing og rapportering for flåtegruppa mellom 10 og 11 meter
til 1. april 2023, slik at disse endringene kan utformes. Flertallet mener
anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres før dette er gjennomført.
Nedskalere store prosjekt i Statens
vegvesen og Nye Veier AS
Vedtak nr. 844,
17. juni 2022 (Samferdselsdepartementet)
«Stortinget ber
regjeringen i den varslede gjennomgangen av samferdselsprosjekter
fram mot statsbudsjettet 2023 vurdere og fremme forslag om hvordan
store prosjekter kan nedskaleres for å spare natur og matjord, samt
spare kostnader og gi rom for sterkere satsing på vedlikehold og
oppgradering av eksisterende samferdselsinfrastruktur. Den varslede
gjennomgangen skal gjøres for prosjekter i Statens vegvesen og Nye
Veier. Statens vegvesen og Nye Veier skal også få i oppdrag å vurdere
nedskalering av prosjekter med pågående planarbeid.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at forslag
til endring av veinormalen er sendt på høring, og at det følgelig ikke
er fremmet forslag om nedskaleringer ennå. Disse medlemmer imøteser
at regjeringen kommer tilbake med et endelig forslag, og mener på
denne bakgrunn at rapporteringen ikke skal avsluttes før forslag
er fremmet.