1.1 Bakgrunn
Stortingets forretningsorden
§ 14 nr. 8 bokstav b forutsetter at regjeringen legger frem en årlig
melding om oppfølging av stortingsvedtak som inneholder en anmodning
til regjeringen (anmodningsvedtak), og om behandling av representantforslag
som er vedtatt oversendt regjeringen til utredning og uttalelse
(utredningsvedtak).
Regjeringen legger
vekt på at Stortinget skal få en tydelig tilbakemelding om regjeringens
oppfølging av de enkelte anmodnings- og utredningsvedtakene. Tilbakemelding
gis i proposisjoner eller meldinger fra fagdepartementene. På den
måten får fagkomiteene anledning til en ordinær behandling av regjeringens
oppfølging av det enkelte vedtak.
Departementenes årlige
budsjettproposisjoner gir en oversikt over hvordan anmodnings- og
utredningsvedtakene under det aktuelle departement er fulgt opp. Fremstillingen
omfatter alle anmodningsvedtak fra sesjonen 2021–2022 og alle anmodningsvedtak
hvor rapporteringen ikke er avsluttet i forbindelse med den årlige
behandlingen av stortingsmeldingen om anmodningsvedtak i kontroll-
og konstitusjonskomiteen, jf. Innst. 141 S (2021–2022). I budsjettproposisjonene
angis det om departementet anser at rapporteringen knyttet til det
enkelte anmodningsvedtak kan avsluttes, eller om departementet planlegger
å rapportere på vedtaket også i neste års budsjettproposisjon.
Etter ønske fra Stortinget
ble fremleggelsestidspunktet for meldingen i 2021 endret til at
den fremlegges samtidig med statsbudsjettet. En samlet kontroll-
og konstitusjonskomité skriver i Innst. 141 S (2021–2022) følgende
om endringen av fremleggelsestidspunkt:
«[Komiteen] vil uttrykke
tilfredshet med at den årlige meldingen om anmodnings- og utredningsvedtak
har blitt utarbeidet på samme rapporteringstidspunkt som budsjettproposisjonene,
i tråd med anbefalingene fra Harberg-utvalget. Denne samordningen
har vært arbeidsbesparende både for fagkomiteene og for kontroll-
og konstitusjonskomiteen, som har ansvaret for å endelig kvittere
ut anmodningsvedtakene.»
På bakgrunn av dette
legges også årets melding om anmodningsvedtak frem samtidig med
Prop. 1 S (2022–2023). Stortingsmeldingen gjengir omtalen som gis
i departementenes budsjettproposisjoner.
Som tabellen viser,
har antallet nye anmodningsvedtak vært på et høyt nivå de siste
årene. Antall nye vedtak i forrige stortingssesjon er lavere enn
i 2020–2021, men fortsatt på et høyt nivå.
Antall anmodningsvedtak de ni siste
stortingssesjonene
Stortingssesjon
|
Antall vedtak
|
Vedtakspunkter1
|
Vedtak der departementene
i Prop. 1 S (2022–2023) har lagt til grunn at rapporteringen ikke kan
avsluttes
|
2013–2014
|
82
|
82
|
1
|
2014–2015
|
192
|
195
|
1
|
2015–2016
|
393
|
477
|
6
|
2016–2017
|
386
|
459
|
21
|
2017–2018
|
429
|
429
|
36
|
2018–2019
|
91
|
91
|
13
|
2019–2020
|
231
|
231
|
33
|
2020–2021
|
568
|
568
|
143
|
2021–2022
|
203
|
261
|
126
|
1 Stortingets anmodningsvedtak
består på noen områder av flere underpunkter.
Tabellen
viser at i tilbakemeldingene i Prop. 1 S (2022–2023) anser departementene
at det er utestående 380 vedtak der rapporteringen ikke kan avsluttes,
noe som utgjør 14 pst. av anmodningsvedtakene fra og med sesjonen
2013–2014.