Sammendrag
Regjeringen foreslår
en særregel for formuesverdsetting av tidsubegrensede oppdrettstillatelser
i ikke-børsnoterte selskap. Særregelen skal gjelde for inntektsåret
2022. Etter forslaget skal verdsettingen ta utgangspunkt i oppnådde
auksjonspriser per tonn MTB (maksimal tillatt biomasse) i oktober
2022, istedenfor priser oppnådd i auksjoner i 2020. Bakgrunnen for forslaget
er at auksjonsprisen av tillatelsene har falt vesentlig etter tidspunktet
for verdsetting av aksjer i ikke-børsnoterte selskaper (1. januar
2022).
Formuesverdien av
oppdrettstillatelser (tidsubegrensede akvakulturtillatelser innen
havbruk som gir rett til oppdrett i sjø av laks, ørret og regnbueørret)
skal etter gjeldende rett settes til omsetningsverdi (markedsverdi).
Ved fastsetting av omsetningsverdi skal det, etter uttalelser i
Prop. 1 LS (2021–2022) og Skatteetatens nye retningslinjer av 17. juni
2022, tas utgangspunkt i oppnådde auksjonspriser per tonn MTB for
vedkommende produksjonsområde fra siste auksjon.
Verdsettingstidspunktet
for aksjer i ikke-børsnoterte selskaper er som hovedregel 1. januar
i inntektsåret. I den siste auksjonen av oppdrettstillatelser i
oktober 2022 ble vektet gjennomsnittspris om lag 155 000 kroner
per tonn, mens vektet gjennomsnittlig auksjonspris i 2020 var om
lag 220 000 kroner per tonn. Prisnedgangen har sammenheng med at
regjeringen, like før auksjonen, varslet innføring av grunnrenteskatt
på havbruksvirksomhet.
Verdsettingstidspunktet
for ikke-børsnoterte aksjer fører i dette tilfellet til at aksjonærene
blir skattlagt på grunnlag av en formuesverdi som senere er blitt
redusert, som følge av regjeringens varsel om innføring av grunnrenteskatt
på havbruk. Regjeringen foreslår at dette avhjelpes med en særregel
for inntektsåret 2022. Den nye særregelen fastslår at verdsettingen
av oppdrettstillatelser i ikke-børsnoterte selskaper kan ta utgangspunkt
i auksjonsprisen fra oktober 2022. Særregelen vil ikke gjelde for
oppdrettstillatelser eid av personlige skattytere eller børsnoterte
selskaper. Grunnen til det er at disse vil få en skattemessig formuesverdi
for 2022 som reflekterer prisnedgangen på oppdrettstillatelser,
siden disse verdsettes per 1. januar i skattefastsettingsåret (1. januar
2023).
Departementet anslår
foreløpig at endringsforslaget kan redusere provenyet med om lag
110 mill. kroner påløpt i 2022 og bokført i 2023. Provenytapet fordeles mellom
stat og kommuner. Departementet vil komme tilbake med oppdaterte
provenyanslag i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2023.
Forslaget vil medføre noe merarbeid for de berørte selskapene og
for Skatteetaten.
Departementet viser
til forslag til endring av skatteloven § 4-54 nytt andre ledd.
Departementet foreslår
at endringen trer i kraft straks med virkning for inntektsåret 2022.