1.3 Økonomiske og administrative konsekvenser
Det vises i proposisjonen
til at en forlengelse innebærer økonomiske og administrative konsekvenser
for nettselskapene, blant annet knyttet til utbetaling av stønad,
håndtering av kundehenvendelser og omregistrering av feilregistrerte
nettkunder. Det er grunn til å tro at kundehenvendelsene vil avta
over tid når man har fått identifisert rettmessige stønadsmottakere.
Samlede utgifter
for staten vil avhenge av den faktiske gjennomsnittlige elspotprisen
i de ulike prisområdene samt det faktiske strømforbruket i perioden.
Kostnadene ved strømstønadsordningen for husholdninger, inkludert
borettslag/sameier mv., er anslått å koste 34,8 mrd. kroner for
budsjettåret 2022, basert på priser fra primo august 2022. Til sammenlikning
ble ordningen anslått til å koste 16,6 mrd. kroner for budsjettåret
2022 i april i år. Høyere observerte priser og prisutsikter gjør at
kostnadsanslaget for ordningen er høyere. Det er i proposisjonen
vist til at Olje- og energidepartementet vil legge fram oppdaterte
anslag for utgifter til strømstønadsordningen som utbetales i 2022,
i endringsproposisjon for budsjettet for 2022 i november.
En forlengelse av
den midlertidige strømstønadsordningen for husholdninger vil innebære
utgifter for staten til stønadsordningen over statsbudsjettet for 2023.
I Prop. 1 S (2022–2023) er utgiftene ved å forlenge ordningen, med
foreslåtte justeringer i stønadsgraden, anslått til 44,7 mrd. kroner
for budsjettåret 2023. Bevilgningen dekker utbetaling av strømstønad
i perioden desember 2022 til november 2023. Stønad for strømforbruk
i desember 2023 vil utbetales i januar 2024. Det understrekes at
anslagene er usikre.
Reguleringsmyndigheten
for energi (RME) får dekket sine økte utgifter knyttet til administrasjon
av ordningen mv. gjennom en tilleggsbevilgning på 5 mill. kroner
for 2022, jf. Innst. 103 S (2021–2022). RME vil få økte utgifter
ved forlengelsen av ordningen i 2023, knyttet til forvaltningen
av strømstønadsordningen, herunder kontroll med ordningen og eventuelle
klagesaker. Det er i Prop. 1 S (2022–2023) foreslått en økt bevilgning
på 5 mill. kroner til RME ved at stønadsordningen videreføres ut
2023.