Søk

Sammendrag

Arbeids- og inkluderingsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til lov om informasjonstilgang m.m. for Ekstremismekommisjonen.

Kommisjonen skal fremme anbefalinger for å forbedre landets evne til å forebygge radikalisering og fremvekst av ekstremisme. I forbindelse med dette skal kommisjonen belyse ulike forhold som har gitt grobunn for fremvekst av radikalisering og ekstremisme i Norge i nyere tid, og hvordan dette kan forebygges bedre framover. For bedre å forstå hvordan ekstremisme kan oppstå, skal kommisjonen gjennomgå og vurdere alvorlige saker som omhandler ekstremisme. Saksgjennomgangen skal, sammen med kommisjonens øvrige arbeid, gi grunnlag for anbefalinger som kan bidra til at fremtidige tilfeller forebygges og forhindres, og i den forbindelse belyse hva de offentlige tjenestene trenger i framtiden for å forebygge at lignende hendelser skjer igjen.

Lovforslaget skal gi Ekstremismekommisjonen tilgang til informasjon som er nødvendig for at kommisjonen skal kunne utføre sine oppgaver på en best mulig måte. Forslaget inneholder regler om informasjonstilgang, taushetsplikt, rettsgrunnlag for behandling av personopplysninger for kommisjonen og forbud mot at opplysninger kommisjonen mottar, kan brukes som bevis i senere rettssaker m.m. Det foreslås ikke at det etter loven skal gjelde noen opplysningsplikt overfor kommisjonen.

Departementet har i arbeidet med lovforslaget lagt vekt på å ivareta enkeltindividets personvern og andre hensyn som begrunner at informasjon kan være underlagt taushetsplikt, og samtidig sikre at kommisjonen skal kunne utføre arbeidet på en funksjonell og effektiv måte.

Ved utformingen av lovforslaget har departementet sett hen til hvordan lignende spørsmål har blitt regulert ved nedsettelse av utvalg og kommisjoner med sammenlignbare mandat og oppgaver. Det vises i proposisjonen blant annet til reguleringen av tilsvarende spørsmål for Barnevoldsutvalget, Partnerdrapsutvalget, Nav-granskingsutvalget og Koronakommisjonen, jf. henholdsvis lov 27. mai 2016 nr. 13 om informasjonstilgang m.m. for Barnevoldsutvalget, lov 29. november 2019 nr. 75 om informasjonstilgang m.m. for Partnerdrapsutvalget, lov 20. desember 2019 nr. 85 om informasjonstilgang mv. for utvalget for ekstern gransking av saken knyttet til feilaktig praktisering av adgangen til å motta sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger ved opphold i et annet EØS-land og lov 4. desember 2020 nr. 136 om informasjonstilgang m.m. for den uavhengige kommisjonen som skal gjennomgå og evaluere myndighetenes håndtering av covid-19-pandemien i Norge (Koronakommisjonen). Departementet har samtidig tilpasset lovutkastet til Ekstremismekommisjonens arbeid og mandat.

I proposisjonens kapittel 2 gis en omtale av bakgrunnen for lovforslaget – om kommisjonens oppnevning og sammensetning, om kommisjonens mandat, om kommisjonens behov for opplysninger og om høringen.

I proposisjonens kapittel 3 gis en omtale av gjeldende rett – om taushetsplikt generelt, om forvaltningsloven, om offentleglova, om personopplysningsloven og personvernforordningen, om arkivregelverket, om sikkerhetsloven, om Rundskriv G-4875 «Regler for granskingskommisjoner», om bevisopptak for domstolene og om Grunnloven og menneskerettighetene.

Under hvert av kapitlene 4 til 13 i proposisjonen gis først en omtale av forslaget i høringsnotatet, videre omtales høringsinstansenes syn og deretter departementets vurderinger.

I proposisjonens kapittel 4 gis en omtale av behovet for en lovregulering.

I proposisjonens kapittel 5 omtales nærmere hvilke saker kommisjonen skal se på.

I proposisjonens kapittel 6 gis en omtale av lovens formål og geografiske anvendelsesområde.

I proposisjonens kapittel 7 omtales adgangen til å gi opplysninger til kommisjonen. Det fremkommer at det er en adgang, men ikke plikt til å gi opplysninger til kommisjonen. Nødvendighetskriteriet omtales. Det omtales hvem som kan gi taushetsbelagte opplysninger, og det fremkommer at loven vil være et supplerende rettsgrunnlag for utlevering og innhenting av opplysninger. Videre omtales tilgang til gradert informasjon og taushetsplikt som følge av privatrettslig avtale eller mellomstatlig overenskomst, arbeidsgivers styringsrett mv.

I proposisjonens kapittel 8 gis en omtale av taushetsplikt for medlemmene av kommisjonen m.m. Det gis nærmere omtale av hvilken taushetsplikt som skal gjelde, om plikt til å avverge straffbare forhold, opplysningsplikt til barnevernet m.m., om taushetspliktens varighet, om straffansvar for brudd på taushetsplikten, om presentasjon av materiale og innsyn etter offentleglova og om behandling av klager etter offentleglova.

I proposisjonens kapittel 9 gis en omtale av behandling av personopplysninger. Det gis nærmere omtale av hjemmel for behandling av personopplysninger, om at kommisjonen må foreta en personkonsekvensvurdering, særlig om den registrertes rett til innsyn og om unntak fra rett til innsyn etter personvernfordringen § 15 dersom det krever en uforholdsmessig stor innsats å gi innsyn.

I proposisjonens kapittel 10 gis en omtale av forbud mot bruk av opplysninger i senere straffesak, sivil sak eller tilsynssak.

I proposisjonens kapittel 11 omtales arkivering, avgrensning og kassasjon.

I proposisjonens kapittel 12 gis en omtale av tidsavgrensning for deler av loven.

I proposisjonens kapittel 13 gis en omtale av forholdet til Grunnloven og menneskerettighetene: om retten til privatliv – Grunnloven § 102 m.m., om tilbakevirkende kraft – Grunnloven § 97 og om uskyldspresumpsjonen.

I proposisjonens kapittel 14 fremkommer blant annet at lovforslaget i liten grad vil ha økonomiske eller administrative konsekvenser.

I proposisjonens kapittel 15 er det merknader til de enkelte paragrafene.

Det foreslås i lovens § 9 at loven trer i kraft straks.

Det vises til proposisjonen for nærmere omtale av forslagene.