Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til representantforslag om ikke å bistå med henting av voksne terrorister
til Norge. Komiteen viser
også til brev fra Utenriksdepartementet av 6. oktober 2022. Brevet
følger vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til at representantforslaget
handler om å avslå alle bistandsanmodninger om å hente voksne norske
borgere fra leirene i Syria til Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at målet med
forslaget er å styre saksbehandlingen i et konkret antall enkeltsaker
på et område som etter utenrikstjenesteloven § 1 er lagt til utenrikstjenesten.
Disse medlemmer mener det er
uheldig dersom Stortinget fatter et vedtak som pålegger regjeringen et
bestemt resultat ved utøvelsen av forvaltningsmyndighet, eller som
legger føringer for utøvelsen av forvaltningsmyndighet i konkrete
enkeltsaker.
Disse medlemmer mener det vil
være uheldig dersom Stortinget skulle fatte vedtak om hvordan én
eller flere eventuelle konsulære enkeltsaker skal håndteres.
Disse medlemmer viser til at
utenrikstjenesten har hovedansvaret for bistand til norske borgere
i utlandet. Utenrikstjenestens overordnede mandat slår fast at utenrikstjenestens
oppgave er å ivareta og fremme Norges interesser overfor utlandet,
samt å gi råd og hjelp til nordmenn i utlandet. Bestemmelsen gir
ikke den enkelte norske borger noen rett til å kreve at utenrikstjenesten
skal intervenere i en bestemt enkeltsak. Spørsmålet om hvorvidt
utenrikstjenesten skal bistå i konkrete tilfeller, er undergitt
forvaltningens frie skjønn.
Disse medlemmer viser til at
alle norske borgere kan be om hvorvidt konsulær bistand fra utenrikstjenesten.
Forskjellsbehandling på bakgrunn av etnisk tilhørighet eller sosial
status skal ikke finne sted, og utenrikstjenesten skal ikke skal
ta stilling i eventuelle skyldspørsmål. Konsulær bistand gis på
individuelt grunnlag og etter individuelle vurderinger i hver enkelt
sak. Det er frivillig å be om konsulær bistand, og utenrikstjenesten kan
ikke treffe konsulære tiltak på vegne av personer som ikke ønsker
eller motsetter seg konsulær bistand. At konsulære saker må undergis
individuell behandling, følger av alminnelig forvaltningspraksis.
Disse medlemmer viser til at
Den europeiske menneskerettsdomstol i en nylig avsagt dom slår fast
at det må gjøres individuelle vurderinger i saker som gjelder anmodninger
om bistand fra borgere i leirer i Syria.
Disse medlemmer viser til at
overfor de norske borgerne som tidligere har bedt om konsulær bistand fra
norske myndigheter til å reise fra Syria, har utenrikstjenesten
behandlet disse sakene individuelt. Det har etter konkrete individuelle
vurderinger blitt gitt eller tilbudt assistanse til hjemreise i
sakene av hensyn til barns liv og helse i det som har vært ekstraordinære
tilfeller.
Disse medlemmer understreker
at tilsvarende praksis også ble fulgt under den foregående regjeringen.
Disse medlemmer mener det er
fullt forståelig at dersom det skulle bli aktuelt å bistå noen av
de norske borgerne som befinner seg i Syria, med å reise til Norge, vil
man av hensyn til sikkerheten til de involverte ikke kommentere
dette offentlig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter regjeringens vurdering om at det er uheldig
at Stortinget griper inn i enkeltsaker av denne typen. Dette er
et ansvar som tilligger regjeringen. Disse medlemmer viser til Høyres
begrunnelse for ikke å støtte representantforslag fra MDG om å hente
hjem norske barn og kvinner fra interneringsleirer i Syria, jf.
Innst. 260 S (2021–2022), Dokument 8:102 S (2021–2022). Utenriksministeren
skriver i sitt svarbrev at regjeringen mener forsøk på å styre saksbehandlingen
i et konkret antall enkeltsaker på et område som er lagt til utenrikstjenesten,
utfordrer maktfordelingen og kan føre til uklare ansvarsforhold.
Utenriksministeren peker også på at det følger av alminnelig forvaltningspraksis
at konsulære saker undergis individuell behandling, og at det også følger
av våre menneskerettslige forpliktelser.
Disse medlemmer er enige med
utenriksministeren og mener det er uheldig dersom Stortinget skulle
fatte vedtak om hvordan en eller flere eventuelle konsulære enkeltsaker
skal håndteres.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at de voksne norske borgerne
som befinner seg i leirene i Syria frivillig har valgt å tilslutte
seg terrororganisasjonen IS. Denne terrororganisasjonen tok kontroll
over og opprettet et såkalt kalifat med islamistisk styresett og
regler i områder tilhørende Irak og Syria. Dette er et av de mest
brutale og barbariske regimene verden har sett, og deres prosjekt
om en islamsk stat har etterlatt seg mange uskyldige ofre.
Disse medlemmer viser videre
til at IS sine globale ambisjoner også medførte død og ødeleggelser utenfor
deres primære operasjonsområde i Irak og Syria. I flere land ble
sivile utsatt for IS’ terroranslag, hvor eksempelvis konserter og
handlegater ble angrepet med det ene målet for øyet å drepe flest
mulig uskyldige mennesker. Disse medlemmer mener omfanget
og brutaliteten IS representerte, illustreres godt ved at et nesten
samlet verdenssamfunn gikk sammen i kampen mot terroristene.
Disse medlemmer vil vise til
vårt partis krystallklare linje i denne saken. Barna som oppholder
seg i leirene, bør Norge bistå med å hente ut, men det er fullstendig
utelukket å bruke statens kapasitet og ressurser på å hente voksne
kvinner som har tjent terrororganisasjonen IS, til landet. Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen avslå alle bistandsanmodninger om å hente voksne
norske borgere fra leirene i Syria til Norge.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre er positive til at
forslagsstillerne ønsker at den norske stat skal bistå med å hente
hjem norske barn fra interneringsleirene i Syria. Disse medlemmer viser til at
barnekonvensjonen gjelder som norsk lov, og at den har en spesiell
status ved at den går foran andre norske lover. Disse medlemmer ønsker å understreke
at barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger
som foretas av det offentlige og berører barn. Norske myndigheter
har en plikt til å bistå barn som har norsk statsborgerskap, herunder
med konsulær bistand, for å få barna ut av interneringsleirene og
hjem til Norge.
Disse medlemmer viser videre
til barnekonvensjonen artikkel 9 om barns rett til ikke-atskillelse
fra sine foreldre. Av artikkelen fremgår det at staten skal sikre
at et barn ikke blir skilt fra sine foreldre mot deres vilje. Disse medlemmer mener
derfor at norske myndigheter også skal bistå med å hente barnas
mødre, for å hindre at de allerede traumatiserte barna blir utsatt for
en ytterligere emosjonell belastning ved å bli atskilt fra sine
mødre. Også når det gjelder vurderingen av om norske myndigheter
skal bistå med hjemhenting av barnas mødre, er staten folkerettslig
forpliktet til å legge betydelig vekt på barnets beste.
Disse medlemmer er også av
den formening at det ikke er gunstig at verken barnas mødre eller
andre voksne som er under etterforskning av PST, blir værende i
Syria, med tanke på faren for ytterligere radikalisering. Nasjonale
sikkerhetshensyn tilsier at Norge er best tjent med å hente dem
ut fra leirene i Syria, slik at de kan straffeforfølges, følges
opp og deradikaliseres her hjemme. Disse medlemmer ønsker å understreke
at den største sikkerhetstrusselen for Norge som disse voksne personene
utgjør, er at de forblir i Syria uten at PST kan føre kontroll med
hva de gjør og hvem de kommer i kontakt med.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter ikke forslaget. Dette medlem viser
til tidligere representantforslag fra Sosialistisk Venstreparti
om å hhv. hente hjem norske barn og kvinner fra interneringsleirer
i Syria, jf. Innst. 260 S (2021–2022), og om å legge til rette for
at mistenkte krigsforbrytere skal straffeforfølges i de respektive
land hvor de har tilhørende statsborgerskap, jf. Innst. 402 S (2018–2019).