Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kamzy Gunaratnam, Odd Harald Hovland og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet, Ivar B. Prestbakmo
og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen
og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg
Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik, viser
til Dokument 8:261 S (2021–2022) Representantforslag om kontroll ved
fotlenke med GPS-sender ved forvaringsdømtes permisjon fra soning,
fra representantene Per-Willy Amundsen og Tor André Johnsen.
Komiteen viser til at forslagsstillerne
mener det må på plass et regelverk som gir adgang til elektronisk kontroll
med GPS-sender av forvaringsdømte som har permisjon. Forslagsstillerne
mener dette vil gi en mer effektiv kontroll med at øvrige vilkår,
som eksempelvis bestemt oppholdssted, overholdes av den forvaringsdømte
under permisjon. Forslagsstillerne påpeker videre at en adgang til
å sette vilkår om fotlenke med GPS-sender vil redusere rømningsfaren
under permisjon, ved at det vil gå en alarm idet den forvaringsdømte eventuelt
fjerner fotlenken, og at man da vil få vite hvor vedkommende befant
seg idet fotlenken ble fjernet. Til den reduserte rømningsfaren
bemerker forslagsstillerne at med en fotlenke vil ikke den forvaringsdømte
kunne gå gjennom sikkerhetskontrollen på en flyplass.
Komiteen viser til at kontroll
i form av fotlenke med GPS-sender er teknologi som allerede benyttes
i dag, eksempelvis ved idømmelse av omvendt voldsalarm. Komiteen viser
til at forslagsstillerne derfor mener det må være mulig å få dette
raskt implementert og tatt i bruk også overfor forvaringsdømte som
gis permisjon fra soning.
Komiteen viser til departementets
svarbrev datert 5. oktober 2022, vedlagt denne innstillingen. Komiteen merker
seg at Justis- og beredskapsdepartementet vil se på muligheten for
bruk av elektronisk kontroll ved permisjoner og prøveløslatelse
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er opptatt av at forvaringsdømte får progresjon i straffegjennomføringen.
En god progresjon er viktig både for å sikre forsvarlige sikkerhetsmessige
rammer og at forvaringsdømte på lik linje med andre straffedømte
skal ha gode muligheter for rehabilitering og tilbakeføring ved
endt soning.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, er enig med forslagsstillerne
og statsråden i at bruk av digitale kontrolltiltak vil kunne bidra
til bedre kontroll ved permisjon og prøveløslatelse. Bruk av fotlenke
med GPS-sender kan bidra til å øke tryggheten for fornærmede, etterlatte
og samfunnet ved en prøveløslatelse, samtidig som det i liten grad
begrenser den forvaringsdømtes mulighet for tilbakeføring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
er derfor glad for at statsråden har varslet at departementet allerede
jobber med mulighetene for å implementere elektronisk kontroll ved
permisjoner og prøveløslatelser, og vil stemme for forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter forslaget og er enig
i at det må på plass et regelverk som gir adgang til elektronisk
kontroll med GPS-sender av forvaringsdømte som har permisjon. Dette
vil gi en mer effektiv kontroll med at øvrige vilkår, som eksempelvis
bestemt oppholdssted, overholdes av den forvaringsdømte under permisjon.
Kontroll ved bruk av GPS-sender under permisjon vil også bidra til
å redusere rømningsfaren.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre adgang til å sette vilkår om elektronisk kontroll
ved fotlenke med GPS-sender for forvaringsdømte under permisjon
fra soning, og om nødvendig fremme forslag om nødvendige lovendringer
for å oppnå formålet.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at bruk av GPS-sporing er et veldig
inngripende tiltak. Bruk av digital sporing genererer data som,
samlet over tid, kan gi mye informasjon om den enkeltes vaner og preferanser.
Inngrepet i retten til privatliv må veies opp mot behovet for å
gjøre et slik inngrep. Slik dette medlem leser forslaget,
er målet med GPS-sporingen å føre kontroll med de forvaringsdømte
og å oppnå redusert rømningsfare. I tillegg vil digital sporing
kunne bidra til å øke tryggheten til fornærmede, etterlatte og samfunnet
ved permisjoner og prøveløslatelser.
Dette medlem viser videre til
at det ved vurderingen av implementering av et slikt tiltak må vurderes om
det er andre mindre inngripende tiltak som kan benyttes for å nå
det samme målet. Eksempelvis vil radiofrekvensteknologi utgjøre
et mindre omfattende personverninngrep enn GPS-sporing. Til dette
kommer det at det eksisterende permisjonsregelverket allerede forutsetter
at man foretar en sikkerhetsvurdering før vedkommende får innvilget
permisjon.
Dette medlem vil understreke
at dersom det skulle bli aktuelt å implementere elektronisk kontroll ved
permisjoner og prøveløslatelser, må det fremgå klart når og i hvilket
omfang det er anledning til å benytte seg av GPS-sporing. Det fordrer
en lovbestemmelse og et omkringliggende rammeverk som regulerer
til hvilket formål, i hvilke situasjoner og i hvilket omfang GPS-sporing
kan benyttes. Det må fremgå klart og tydelig på hvilken måte personvernopplysningene
skal brukes og hvor lenge de skal lagres, herunder om dataene skal
brukes til å følge med på vedkommendes bevegelser i sanntid, og
om det er tale om situasjonsbestemt sporing.
Etter dette medlems syn
bør kontrollen tilpasses risikoen den enkelte vil utgjøre, og ikke
være strengere eller mer omfattende enn det som er nødvendig for å
ivareta formålet. Det bør dessuten legges opp til at kontrolltiltakene
vurderes fortløpende, slik at de eventuelt kan justeres. Før teknologien
tas i bruk, må kriminalomsorgen informere vedkommende om hvilken teknologi
som vil bli brukt, hvilke personopplysninger som vil bli behandlet
som følge av bruken, og hvilke konsekvenser brudd som avdekkes,
kan medføre.