Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Mahmoud
Farahmand, Irene Heng Lauvsnes, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin
Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Cato Brunvand Ellingsen, fra Rødt,
Marie Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Prop. 138 S (2021–2022) om samtykke til
godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 145/2022 av 29. april
2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU) 2019/879 om endring
av direktiv 2014/59/EU med hensyn til kredittinstitusjoners og verdipapirforetaks
tapsdeknings- og rekapitaliseringskapasitet, og av direktiv 98/26/EF.
Komiteen understreker at et
hovedmål med bankreguleringen er å redusere risikoen for kriser
i det finansielle systemet og å redusere de negative konsekvensene
av en krise dersom den likevel skulle oppstå. Derfor er nytten av
bankregulering blant annet reduserte kostnader ved krise. EUs Bank
Recovery and Resolution Directive (BRRD) gir regler om forebygging
og håndtering av økonomiske problemer i banker og andre kredittinstitusjoner.
Disse reglene er gjennomført i Norge i hovedsak i finansforetaksloven
og finansforetaksforskriften, og gjennomføring av BRRD2 i norsk
rett har krevd enkelte lovendringer i finansforetaksloven og verdipapirhandelloven.
Siden BRRD2 er et endringsdirektiv til krisehåndteringsdirektivet
som allerede er gjennomført i norsk rett, kreves det mindre omfattende
lovendringer. Stortinget har vedtatt lovregler som gjennomfører
BRRD2 i norsk rett, og de vedtatte lovendringene la til rette for
nye forskriftsregler som gjennomfører de resterende bestemmelsene.
Komiteen viser til at et sentralt
tiltak i det nåværende krisehåndteringsregelverket basert på BRRD
er såkalt intern oppkapitalisering, som forutsetter at banker, andre
kredittinstitusjoner og visse verdipapirforetak har tilstrekkelig
med gjeld som raskt kan skrives ned eller konverteres til ny egenkapital
i en krise. For å sikre dette innførte BRRD et minstekrav til summen
av ansvarlig kapital og konvertibel gjeld. Reglene i BRRD2 gjelder
i hovedsak ulike sider ved dette minstekravet, blant annet med nye
regler for hvordan kravet skal fastsettes, hvilke gjeldsinstrumenter
som kan brukes til å dekke kravet, og hvordan manglende oppfyllelse
skal håndteres.
Komiteen viser til at det også
er innført nye regler om hvordan slike gjeldsinstrumenter skal utformes
og utstedes, og krav til vern av forbrukere som ønsker å investere
i dem. Regelverket skal bidra til finansiell stabilitet gjennom
å styrke verktøyene for foretakene og krisehåndteringsmyndighetene
for å forebygge og håndtere kriser så tidlig som mulig. Rammeverket
skal blant annet bidra til at store banker kan avvikles uten at
finansiell stabilitet trues, samtidig som innskudd og offentlige midler
beskyttes.
Komiteen tilrår at Stortinget
samtykker til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning nr. 145/2022
av 29. april 2022 om innlemmelse i EØS-avtalen av direktiv (EU)
2019/879 om endring av direktiv 2014/59/EU med hensyn til kredittinstitusjoners
og verdipapirforetaks tapsdeknings- og rekapitaliseringskapasitet,
og av direktiv 98/26/EF.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til egne merknader
i Innst. 552 L (2020–2021), der Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt gikk mot at Stortinget skulle vedta de nødvendige lovendringene
før innlemmelse av direktiv (EU) 2019/879 i EØS-avtalen, begrunnet
med at saken ikke var behandlet av EØS-komiteen og at det heller
ikke forelå en førtidig samtykkeproposisjon.
Disse medlemmer er kritiske
til en behandlingsform som innebærer framskyndete endringer i norsk
finanslovgivning basert på førtidig gjennomføring av forventede
EØS-regler, og viser til at departementet de siste årene har lagt
opp til en slik framgangsmåte ved flere anledninger.