4.1 Kap. 916 Kystverket
Komiteen vil peke på at Norge
har en lang kystlinje der forholdene ligger godt til rette for sjøtransport, og
at det er viktig at en større andel av godstransport kan overføres
fra veg til sjø. Kystverket er en etat for kystforvaltning, sjøsikkerhet
og beredskap mot akutt forurensning samt lostjenester og meldings-
og informasjonstjenester.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil fremheve regjeringen Solbergs store
satsing på grønn skipsfart generelt og på null- og lavutslippsløsninger
for ferge og hurtigbåter spesielt. Grønn skipsfart bidrar til å
redusere norske utslipp, samtidig som satsingen skaper nye, lønnsomme
arbeidsplasser i hele landet. Disse medlemmer viser til
Meld. St. 10 (2020–2021) Grønnere og smartere – morgendagens maritime
næring samt Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for 2021–2030, der
det er lagt til rette for å innføre lav- og nullutslippskriterier
i nye anbud for fergesamband i løpet av 2023 og i nye anbud for
hurtigbåter i løpet av 2025. Disse medlemmer fremhever
at regjeringen Solberg har hatt store satsinger rettet mot grønn
omstilling i skipsfarten. Av dette ble det i regjeringen Solbergs
tid bevilget midler spesifikt til fylkeskommunene for å støtte innfasingen
av lav- og nullutslippsferger. Dette er en satsing som regjeringen ikke
har videreført.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative statsbudsjett, der
det er satt av 350 mill. kroner til denne satsingen.
Komiteens medlem
fra Venstre mener det trengs en mer målrettet og aktiv politikk
for å flytte transport fra land til sjø. I en framtid der det kommer
til å bli stadig større fokus på naturinngrepene ved å bygge ny
transportinfrastruktur på land, samtidig som det skjer en rivende
teknologisk utvikling i retning nullutslipp og mer autonome fartøy
til sjøs, ligger alt til rette for at sjøtransport blir en stadig
viktigere del av transportsystemet, både innenlands og internasjonalt,
og spesielt for gods. Dette
medlem forventer derfor at regjeringen vil gi sjøtransporten,
inkludert havne- og farledspolitikk, en større og strategisk viktigere
plass i neste nasjonale transportplan, som skal legges frem i 2024. Dette medlem er
også glad for at regjeringen fortsetter arbeidet med Stad skipstunnel,
som er et strategisk nøkkelprosjekt for å legge til rette for sikker,
stabil og pålitelig helårs sjøtransport langs kysten av Vestlandet. Dette medlem forutsetter
at prosjektet går videre som planlagt, med byggestart i 2024.