7. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slike
På statsbudsjettet for 2023 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
Utenriksdepartementet |
|||
|
1 |
Driftsutgifter |
2 430 172 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
39 868 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
34 166 000 |
|
|
70 |
Erstatning av skader på utenlandske ambassader |
1 220 000 |
|
|
71 |
Hjelp til norske borgere i utlandet |
207 000 |
|
103 |
|
Regjeringens representasjon |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
52 830 000 |
|
104 |
|
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
10 656 000 |
|
115 |
|
Næringsfremme, kultur og informasjon |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71 |
23 809 000 |
|
|
70 |
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
27 803 000 |
|
|
71 |
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
19 364 000 |
|
116 |
|
Internasjonale organisasjoner |
|
|
|
70 |
Pliktige bidrag |
1 419 002 000 |
|
117 |
|
EØS-finansieringsordningene |
|
|
|
77 |
EØS-finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres |
2 437 000 000 |
|
|
78 |
Den norske finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres |
2 809 000 000 |
|
118 |
|
Utenrikspolitiske satsinger |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73 |
97 387 000 |
|
|
50 |
Norges forskningsråd - utenriksområdet |
49 600 000 |
|
|
70 |
Nordområdene, Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
201 533 000 |
|
|
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
6 861 000 |
|
|
72 |
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
20 518 000 |
|
|
73 |
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
11 385 000 |
|
|
74 |
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv. |
30 228 000 |
|
140 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
1 732 968 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
133 383 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
38 077 000 |
|
141 |
|
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
307 629 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
38 569 000 |
|
144 |
|
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec) |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
55 422 000 |
|
|
70 |
Utvekslingsordninger, kan overføres |
133 477 000 |
|
|
71 |
Rekruttering til internasjonale organisasjoner, kan overføres |
50 000 000 |
|
150 |
|
Humanitær bistand |
|
|
|
70 |
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres |
3 901 289 000 |
|
|
71 |
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres |
430 000 000 |
|
151 |
|
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid |
|
|
|
70 |
Fred og forsoning, kan overføres |
420 260 000 |
|
|
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres |
160 060 000 |
|
|
72 |
Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres |
144 829 000 |
|
|
73 |
FN og globale utfordringer, kan overføres |
298 138 000 |
|
|
74 |
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres |
364 700 000 |
|
152 |
|
Menneskerettigheter |
|
|
|
70 |
Menneskerettigheter, kan overføres |
741 617 000 |
|
|
71 |
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres |
197 000 000 |
|
153 |
|
Flyktninger, fordrevne og vertssamfunn |
|
|
|
70 |
Flyktninger og internt fordrevne, kan overføres |
1 320 000 000 |
|
|
71 |
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR), kan overføres |
630 000 000 |
|
|
72 |
Bærekraftige løsninger og vertssamfunn, kan overføres |
809 504 000 |
|
159 |
|
Regionbevilgninger |
|
|
|
70 |
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres |
577 011 000 |
|
|
71 |
Europa og Sentral-Asia, kan overføres |
537 634 000 |
|
|
72 |
Afghanistan, kan overføres |
445 241 000 |
|
|
73 |
Ukraina og naboland, kan overføres |
1 975 000 000 |
|
|
75 |
Afrika, kan overføres |
2 381 193 000 |
|
|
76 |
Asia, kan overføres |
517 503 000 |
|
|
77 |
Latin-Amerika og Karibia, kan overføres |
195 839 000 |
|
160 |
|
Helse |
|
|
|
70 |
Helse, kan overføres |
3 720 797 000 |
|
|
71 |
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres |
235 500 000 |
|
|
72 |
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres |
45 000 000 |
|
161 |
|
Utdanning, forskning og faglig samarbeid |
|
|
|
50 |
Norges forskningsråd - utviklingsområdet |
206 650 000 |
|
|
70 |
Utdanning, kan overføres |
1 096 798 000 |
|
|
71 |
Forskning, kan overføres |
72 196 000 |
|
|
72 |
Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres |
830 714 000 |
|
162 |
|
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi |
|
|
|
70 |
Bærekraftig næringsutvikling og handel, kan overføres |
324 536 000 |
|
|
71 |
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres |
1 651 966 000 |
|
|
72 |
Fornybar energi, kan overføres |
816 500 000 |
|
|
75 |
Norfund - risikokapital |
438 288 000 |
|
|
76 |
Norfund klimainvesteringsfond - risikokapital |
250 000 000 |
|
163 |
|
Klima, miljø og hav |
|
|
|
70 |
Miljø og klima, kan overføres |
1 794 431 000 |
|
|
71 |
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres |
223 667 000 |
|
164 |
|
Likestilling |
|
|
|
70 |
Likestilling, kan overføres |
203 319 000 |
|
|
71 |
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres |
100 300 000 |
|
|
72 |
FNs befolkningsfond (UNFPA) |
589 600 000 |
|
170 |
|
Sivilt samfunn |
|
|
|
70 |
Sivilt samfunn, kan overføres |
2 570 665 000 |
|
171 |
|
FNs utviklingsarbeid |
|
|
|
70 |
FNs utviklingsprogram (UNDP) |
454 400 000 |
|
|
71 |
FNs barnefond (UNICEF) |
480 600 000 |
|
|
73 |
FN og multilateralt samarbeid, kan overføres |
11 099 000 |
|
172 |
|
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette |
|
|
|
70 |
Verdensbanken, kan overføres |
1 276 318 000 |
|
|
71 |
Regionale banker og fond, kan overføres |
988 451 000 |
|
|
72 |
Strategisk samarbeid, kan overføres |
43 300 000 |
|
|
73 |
Gjeldslette, kan overføres |
389 578 000 |
|
179 |
|
Flyktningtiltak i Norge |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
1 650 476 000 |
|
480 |
|
Svalbardbudsjettet |
|
|
|
50 |
Tilskudd |
376 407 000 |
|
481 |
|
Samfunnet Jan Mayen |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
58 120 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
49 158 628 000 |
Inntekter |
||||
3100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
|
1 |
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene |
29 700 000 |
|
|
2 |
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene |
170 000 000 |
|
|
5 |
Refusjon spesialutsendinger mv. |
45 040 000 |
|
3481 |
|
Samfunnet Jan Mayen |
|
|
|
1 |
Refusjoner og andre inntekter |
6 836 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
251 576 000 |
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 |
kap. 3100 post 5 |
kap. 140 post 1 |
kap. 3140 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan:
-
1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS- finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 525 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken med inntil 18 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
3. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 19 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
4. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette, med inntil 15 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014-2021
3 424 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014-2021
2 733 mill. kroner
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Bærekraftig næringsutvikling og handel
100 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
3. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene har fra 2019 kunnet gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.
-
4. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 000 mill. kroner samlet i perioden 2022–2026 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
5. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) med inntil 2 000 mill. kroner samlet i perioden 2023–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
6. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Vaksinekoalisjonen CEPI.
-
7. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
8. tilskudd til International Finance Facility for Immunisitation (IFFIm) med inntil 1 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike Stortinget sitt vedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
-
9. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
10. tilskudd til Det globale partnerskapet for utdanning (GPE) med inntil 1 850 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning.
-
11. tilskudd til Education Cannot Wait (ECW) for utdanning i krise og konflikt med inntil 500 mill. kroner samlet, fordelt på 380 mill. kroner under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning i perioden 2023–2026 og 120 mill. kroner under kap. 150 Humanitær bistand, post 70 Nødhjelp og humanitær bistand i perioden 2023–2025.
-
12. tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
Stortinget samtykker i at Kongen i 2023 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Stortinget samtykker i at Kongen i 2023 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Det internasjonale pengefondet (IMF), Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Vaksinekoalisjonen CEPI og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finanseringsstrategi og regelverk.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.
-
11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 70 Bærekraftig næringsutvikling og handel, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk, post 72 Fornybar energi, og kap. 163 Klima, miljø og hav, post 71 Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns-, egenkapital- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.
-
12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2023 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2016.
-
2. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.
-
3. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 38,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2025 som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.
-
4. Norge deltar i den åttende kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på 780 mill. kroner i perioden 1. juli 2022–30. juni 2025. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
5. Norge deltar i den 12. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-12) med et bidrag på inntil 648 mill. kroner for perioden 2022–2024, innbetalt i tre bidrag på 216 mill. kroner per år. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
6. Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2020. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
7. Norge deltar i den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene for fireårsperioden 2021–2024, med til sammen 201,1 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
8. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022–2031.
-
9. Norge deltar i påfyllingsforhandlingene i det multilaterale fondet under Montrealprotokollen for perioden 2021–2023, og vil støtte fondet med et beløp som ikke overskrider støtten for forrige treårsperiode. Støtten for forrige treårsperiode var på totalt 54,6 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
10. Norge deltar i den 20. giverlandspåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA20) med et bidrag på til sammen 3 294,5 mill. kroner for perioden 2023–2025, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.
-
11. Norge deltar, i forbindelse med den 20. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries Initiative (HIPC), med et bidrag på 54,4 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
12. Norge deltar i den 16. påfyllingen av giverlandsbidrag til Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (AfDF16), med et bidrag på til sammen inntil 2 247 mill. kroner for perioden 2023–2025, innbetalt i tre like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
13. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF16 for perioden 2023–2025, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries Initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 98,6 mill. kroner til «Grant Compensation» som er kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer delvis mottar gaver framfor lån på myke vilkår. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge i 2023 kan utstede en bindende forpliktelse til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) og Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF) for Norges bidrag til Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. juli 2031 til 30. juni 2033 for Det internasjonale utviklingsfondet og i perioden 1. januar 2033 til 31. desember 2035 for Det afrikanske utviklingsfondet.
-
2. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF-16 for perioden 2023-2025, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI), med et bidrag på til sammen 357,5 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
3. Norge deltar i forbindelse med kapitalpåfyllingen i det internasjonale utviklingsfondet (IDA 20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldsletteinitiativet, Multilateral Debt Relief Initiative (MDRI) med til sammen 691,8 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
Stortinget samtykker til at Utenriksdepartementet i 2023 kan:
-
1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværende med statskassen.
-
2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer mot mellomværende med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum, for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige boligmarkeder.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2023 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 481 post 1 |
kap. 3481 post 1 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
På statsbudsjettet for 2023 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
1700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
|
1 |
Driftsutgifter |
671 512 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning |
144 941 000 |
|
|
22 |
IKT-virksomhet, kan overføres |
531 645 000 |
|
|
43 |
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres |
5 991 000 |
|
|
52 |
Overføringer til statlige forvaltningsorganer |
4 300 000 |
|
|
53 |
Risikokapital, NATOs innovasjonsfond |
13 300 000 |
|
|
60 |
Overføringer til kommuner og fylkeskommuner |
1 550 000 |
|
|
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
82 210 000 |
|
|
73 |
Forskning og utvikling, kan overføres |
96 097 000 |
|
|
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres |
653 361 000 |
|
|
79 |
Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap.1710, post 1 og 47, kap.1720, post 1 og kap. 1760, post 1 og 45 |
572 000 000 |
|
1710 |
|
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
5 505 151 000 |
|
|
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres |
3 993 600 000 |
|
1716 |
|
Forsvarets forskningsinstitutt |
|
|
|
51 |
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt |
252 010 000 |
|
1720 |
|
Forsvaret |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
35 432 556 000 |
|
|
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
44 305 000 |
|
1735 |
|
Etterretningstjenesten |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
2 955 881 000 |
|
1760 |
|
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 |
2 106 718 000 |
|
|
44 |
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres |
147 690 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
21 296 264 000 |
|
|
48 |
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres |
470 000 000 |
|
|
75 |
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44 |
123 208 000 |
|
1791 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
703 934 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
75 808 224 000 |
Inntekter |
||||
4700 |
|
Forsvarsdepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
9 916 000 |
|
|
2 |
IKT-virksomhet, inntekter |
95 920 000 |
|
|
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter |
320 000 000 |
|
4710 |
|
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
4 765 741 000 |
|
|
47 |
Salg av eiendom |
557 000 000 |
|
4720 |
|
Forsvaret |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
878 719 000 |
|
4760 |
|
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
33 519 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter |
1 486 933 000 |
|
|
48 |
Fellesfinansierte investeringer, inntekter |
470 000 000 |
|
4791 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
591 001 000 |
|
4799 |
|
Militære bøter |
|
|
|
86 |
Militære bøter |
500 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
9 209 249 000 |
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kapittel 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:
-
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
34 mill. kroner
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
9 190 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
220 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
103 820 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
470 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
-
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1700 |
|
Forsvarsdepartementet |
|
|
73 |
Forskning og utvikling |
500 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kapittel 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter og kapittel 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Stortinget samtykker i at:
-
1. Forsvarsdepartementet i 2023 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2022–2023).
-
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:
-
1. starte opp følgende nye investeringsprosjekter:
Prosjekt
Kostnadsramme
Prosjekt 1103 Utvidet mellomløsning Ula-klassen
4 139 mill. kroner
Program Mime – leveransebølge 2
3 038 mill. kroner
Prosjekt 2591 Kommandoplassmateriell
679 mill. kroner
og endre omfang og kostnadsramme for følgende investeringsprosjekt:
Prosjekt |
Kostnadsramme |
Prosjekt 1092 Oppgradering av kamp- og støttevogner til Hæren |
1 046 mill. kroner |
-
2. Fullmaktene under punkt 1 gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektene. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammene i senere år.
-
3. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2022–2023), herunder endrede kostnadsrammer.
-
4. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
5. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
6. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2022–2023).
-
7- gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
8- igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
9. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan:
-
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
d. kontorer og lignende
-
e. eiendommer for fremtidig utbygging
-
-
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2023 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kapittel 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kapittel 481.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2023 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.
Stortinget samtykker i at regjeringen slutter seg til NATOs innovasjonsfond, med en samlet økonomisk forpliktelse over 15 år på opp til 37 mill. euro.