3. Presidentskapets merknader
Presidentskapet viser til
at Stortingets godtgjøringsutvalg har avgitt sin innstilling i forlengelsen
av de ordinære lønnsoppgjørene i tråd med presidentskapets anmodning
og i samsvar med det mandatet utvalget har fått av Stortinget. I
henhold til retningslinjene for godtgjøringsutvalgets virksomhet
har utvalget redegjort for den generelle lønnsutviklingen i samfunnet,
vurdert særskilte samfunnsmessige forhold og, på denne bakgrunn,
begrunnet sitt forslag til regulering av godtgjørelser for stortingsrepresentanter
og regjeringens medlemmer.
Første visepresident
Svein Harberg, andre visepresident Nils T. Bjørke og tredje visepresident
Morten Wold viser til at det våren 2021 ble foretatt en grundig
gjennomgang av både nivået på godtgjørelsene og reguleringen av
disse. Vedtaket om dagens nivå og regulering ble støttet av et stort flertall
i Stortinget, alle utenom Sosialistisk Venstreparti og Rødt. Disse medlemmer kan
ikke se at det har kommet nye opplysninger som gir grunnlag for
å endre dette. Etter disse
medlemmers oppfatning har godtgjøringsutvalget gjort en grundig
og ryddig gjennomgang av lønnsoppgjørene for 2021 og 2022 og fremmet
et nøkternt forslag på bakgrunn av disse to årene, slik Stortinget
ba om 10. februar 2022. Disse medlemmer viser til
at Stortinget også har tatt på alvor den usikre og krevende situasjonen
landet var i grunnet covid-19, og derfor har sagt fra seg regulering
av godtgjørelsen i 2020, og at den generelle lønnsøkningen i samfunnet
det året heller ikke skal være en del av grunnlaget for videre regulering
av godtgjørelsen. Disse
medlemmer viser også til at det i den grundige gjennomgangen
av godtgjørelsene i 2021 ble slått fast at reguleringen av stortingsrepresentantenes
godtgjørelse ikke skulle følge utviklingen i lederlønninger i staten.
Disse medlemmer registrerer
at godtgjøringsutvalget har lagt til grunn økningen i rammen for
frontfagene i sitt forslag til regulering av godtgjørelsen, altså 2,7
pst. i 2021 og 3,7 pst. i 2022. Utvalget har videre lagt til grunn
at reguleringen skal skje fra 1. mai 2022. Det skal altså ikke etterbetales
fra 1. mai 2021. Disse medlemmer støtter
utvalgets innstilling og fremmer følgende forslag:
«Stortinget
samtykker i at følgende godtgjørelser fastsettes med virkning fra
1. mai 2022:
Stortingsrepresentanter
|
kr
1 064 318 per år
|
Regjeringsmedlemmer
|
kr
1 518 999 per år
|
Statsminister
|
kr
1 869 761 per år»
|
Stortingspresident
Masud Gharahkhani og fjerde visepresident Kari Henriksen viser til
regjeringens arbeid med en gjennomgang av lederlønninger i staten
for å kunne følge opp med politiske grep for å redusere lønnsforskjellene
i Norge. Disse medlemmer viser
også til prosessen som nå er iverksatt av presidentskapet for å
styrke tilliten til Stortinget, herunder utvalget som skal gjennomgå
alle økonomiske ordninger for stortingsrepresentanter. Med bakgrunn
i dette vil disse
medlemmer foreslå å fryse godtgjørelsen til statsministeren,
statsråder og stortingsrepresentanter frem til disse utvalgene har
lagt frem sine konklusjoner. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Reguleringen
av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter fryses frem til regjeringens
utvalg for lederlønninger i staten og det stortingsoppnevnte representantordningsutvalget
har lagt frem sine konklusjoner.»
Femte visepresident
Ingrid Fiskaa viser til at stortingsrepresentantenes godtgjørelse
har hatt stor vekst, og at representantene rykker fra vanlige folk i
lønn. Med årets forslag fra godtgjøringsutvalget vil representantenes
godtgjørelse bli på langt over en million kroner i året. For å sikre
at den kraftige veksten i godtgjørelsen bremses, fremmer dette medlem flere
forslag som innfører et helt nytt system for godtgjørelser. Formålet
er klare regler, lavere godtgjørelser, mer rettferdige «lønnsoppgjør»
og systemer som gjør at godtgjørelser samordnes.
Dette medlem viser til at
moderasjonssystemet Sosialistisk Venstreparti foreslår, har flere
elementer som sammen skal sikre et mer fornuftig system for godtgjørelser. Dette medlem foreslår
at stortingsgodtgjørelsen først settes ned, slik at stortingsrepresentantene
ikke lenger er blant landets ti prosent høyest lønnede.
Første steg i et
slikt nytt system er å lovfeste en maksimal avlønning av stortingsrepresentantene,
slik at det settes en grense mot å ta steget opp blant landets ti
prosent høyest lønnede, samt fjerne konstruksjonen med Stortingets
godtgjøringsutvalg.
For å få til en
slik endring fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortingets
godtgjøringsutvalg avvikles, slik at årlig justering av folkevalgtes
godtgjørelser fastsettes av presidentskapet direkte.»
«Stortinget
ber presidentskapet fremme forslag om å endre stortingsgodtgjørelsesloven
slik at det settes en absolutt grense for godtgjørelsen til under
91-prosentpersentilen.»
Dette medlem viser
videre til at når godtgjørelsen økes i prosent, så fører det til
at de folkevalgte rykker fra resten av befolkningen i lønnsvekst.
For å hindre dette foreslås det en grense for hvor stort kronetillegg stortingsgodtgjørelsen
kan økes med.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber presidentskapet fremme forslag om at det settes en grense som
sikrer at den maksimale årlige økningen i stortingsrepresentantenes
godtgjørelse er et kronetillegg som tilsvarer det en arbeidstaker
med gjennomsnittslønn fikk foregående år.»
Det er
akseptabelt at statsråder og statsministeren har noe høyere godtgjørelse
enn stortingsrepresentantene, men det må være satt klare grenser
også for dette. Derfor vil dette medlem regelfeste forholdet
mellom stortingsgodtgjørelsen og disse godtgjørelsene, og fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber presidentskapet fremme forslag om at regjeringsmedlemmer og
statsminister får et tak på godtgjørelsen på henholdsvis 1,4 og
1,75 ganger stortingsgodtgjørelsen.»
Det er
for dårlige systemer for samordning av godtgjørelser i dag. Dette medlem viser
til at det krever noe utredning å få på plass gode systemer som
sikrer samordning der folk har mange politiske, og politisk utnevnte,
verv samtidig. For å forbedre mulighetene til å innføre maksgrenser
for godtgjørelser vil dette
medlem fremme følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en lov om samordning av politiske
godtgjørelser, som skal sikre at det ikke er mulig å oppnå totale
godtgjørelser på mer enn nivået som tilsvarer en statsråds godtgjørelse. Eventuelle
overskytende beløp tilbakeføres forholdsmessig til de som har utbetalt
godtgjørelsene.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at hver kommune, gjennom bestemmelser
i kommuneloven, pålegges å fastsette en grense for totale godtgjørelser
for folkevalgte. Grensen skal også innbefatte alle verv folkevalgte
innehar etter vedtak i politiske organer, herunder styreverv i kommunale
foretak og lignende.»
Dette medlem foreslår
at Stortinget ber regjeringen opprette en offentlig portal for offentliggjøring
av alle godtgjørelser for politisk utnevnte verv, herunder lovfeste
plikten til å rapportere inn godtgjørelsene. Portalen skal sikre
en offentlig tilgjengelig nasjonal oversikt over godtgjørelser som
følger av politiske verv og utnevnelser, slik at allmennheten har
full tilgang til disse opplysningene, både samlet for hver enkelt
politiker og oppdelt etter verv.
Videre viser dette medlem til
Sosialistisk Venstrepartis forslag om å senke stortingsgodtgjørelsen
til under lønnsnivået til landets ti pst. høyest lønnede og nytt
system for lønn for statsminister og regjeringsmedlemmer, og fremmer
følgende forslag som oppfølging av det:
Stortinget
samtykker i at følgende godtgjørelser fastsettes med virkning fra
1. mai 2022:
Stortingsrepresentanter
|
kr
909 000 per år
|
Regjeringsmedlemmer
|
kr
1 272 600 per år
|
Statsminister
|
kr
1 590 750 per år»
|