Regjeringen
dekker inn en del av de ekstraordinære utgiftene fra tidligere i
år
Økonomiske tiltak knyttet til
omikron, høye strømpriser og krigen i Ukraina innebærer at det er
utsikter til høy oljepengebruk også i år selv om mange økonomiske støttetiltak
fra koronapandemien nå er faset ut. Tidligere i år er det lagt frem
og vedtatt ekstraordinære tiltak for nesten 60 mrd. kroner knyttet
til pandemien, strømstøtte og Ukraina. Svekkelsen av budsjettet
siden det opprinnelige budsjettforslaget i fjor høst anslås nå likevel
mindre enn dette. Det skyldes dels at regjeringen har tatt aktive
grep for å dekke inn utgiftene, men også andre endringer i budsjettbalansen,
som for eksempel at anslaget for strukturelle skatteinntekter mv.
er oppjustert, at staten har hatt store utbytteinntekter og at anslagene
for økonomiske støttetiltak fra pandemien er nedjustert. Høyere
strukturelle skatteinntekter skyldes blant annet at det nå er lagt
til grunn et varig høyere nivå på skatteinntektene fra kraftselskapene,
som følge av forventinger om høyere strømpriser over tid. Det er
videre mange enkeltstående endringer i budsjettet som trekker i
ulike retninger, herunder en økning i utgiftene til folketrygden
som isolert sett svekker budsjettet.
Samlet sett er budsjettsvekkelsen
som følger av de ekstraordinære utgiftene tidligere i år halvert,
fra 60 mrd. kroner til 30 mrd. kroner slik det ser ut nå. Oljepengebruken
anslås nå til 352,2 mrd. kroner i 2022. Det er fortsatt om lag 30
mrd. kroner høyere enn anslått i regjeringens tilleggsproposisjon
fra i fjor høst. Målt som andel av verdiskapingen i fastlandsøkonomien
reduseres oljepengebruken med 0,5 pst. fra 2021 til 2022. Uttaket
fra Statens pensjonsfond utland, målt ved verdien ved inngangen
til året, anslås til 2,9 pst. For 2022 anslås oljepengebruken å
utgjøre 10,3 pst. av verdiskapingen i fastlandsøkonomien, en økning
fra 7,5 pst. før pandemien. Det tilsvarer en økning på over 100
mrd. 2022-kroner.
De ekstraordinære tiltakene
som har vært foreslått så langt i år, har vært nødvendige, men har
kommet samtidig med at presset i norsk økonomi har tiltatt og arbeidsledigheten
har falt til svært lave nivåer. For å unngå at finanspolitikken
skal bidra til å øke presset i økonomien, har regjeringen lagt vekt
på å finne inndekning for de økte utgiftene, uten å gjennomføre
velferdskutt eller store skatte- og avgiftsøkninger. For mange utgiftsposter
er det igangsatt aktivitet, og det er krevende å ta utgiftene ned
midt i et budsjettår. Regjeringen har likevel tatt aktive grep som
har bedret budsjettet med 17 1/2 mrd. kroner. Rammetilskuddet til kommunesektoren
er satt ned med 11,5 mrd. kroner, siden kommunesektoren har forbigående
høye og uventede skatteinntekter i 2022 som følge av ekstraordinært høye
aksjeutbytter mot slutten av fjoråret. Videre er andre utgifter
redusert med om lag 2 mrd. kroner, og det er funnet inndekning for
4 mrd. kroner ved å omprioritere innenfor bistandsrammen. Det er
ikke gjort endringer i skatter og avgifter for å dekke inn økte
utgifter. Skatteendringer er praktisk krevende å gjennomføre midt
i et budsjettår, og bør vurderes helhetlig i de ordinære budsjettene.
Bærekraften
i statsfinansene fordrer at det finnes inndekning for økte utgifter,
og at krisetiltak ikke gir varig høyere utgiftsnivå i offentlig
sektor. Noen utgifter er ekstraordinære og midlertidige i årets
budsjett, mens andre utgiftsformål kan ventes å øke på mer varig
basis, som for eksempel utgifter til forsvar. Regjeringen sikter mot
å fortsette nedtrappingen av oljepengebruken i budsjettet for neste
år.
I
årene fremover vil handlingsrommet for nye satsinger i statsbudsjettet
være vesentlig mindre enn i perioden etter at handlingsregelen ble
innført i 2001. Å finne inndekning for vedtatte planer, nye satsinger
og eventuelle uforutsette utgifter gjennom omprioriteringer, reduksjon
i eksisterende utgifter, eller økte skatter og avgifter, vil måtte
bli den nye normalen for finanspolitikken fremover.
Frem mot høstens statsbudsjett
vil regjeringen gjennomgå planene for byggeprosjekter i statlig
sivil sektor. Disse investeringene har økt over flere år og er nå kommet
opp på et høyt nivå. Enkelte prosjekter er særlig store og kostbare,
samtidig som samfunnsnytten ofte er mindre enn kostnadene. Investeringene
må innrettes mer nøkternt fremover, også i lys av at handlingsrommet
i finanspolitikken gjør det krevende å finansiere alle prosjektene
som nå er under planlegging. Vi ser samtidig utfordringer med kostnadskontroll
og kostnadsøkninger. I en situasjon med press i arbeidsmarkedet
og kraftige prisøkninger på innsatsfaktorer, blant annet som følge
av krigen i Ukraina, kan staten bidra til å avlaste presset i markedet
ved å redusere egen aktivitet. Som et første skritt av en bredere
gjennomgang vil regjeringen redusere omfanget av flere statlige
byggeprosjekter, se omtale i proposisjonen med tilleggsbevilgninger
og omprioriteringer ifb. revidert nasjonalbudsjett. Frem mot høstens
statsbudsjett vil regjeringen også gjennomgå planene for samferdselsinvesteringer. Målet
er å redusere kostnadene til slike prosjekter, få bedre kostnadskontroll
og unngå ytterligere press i norsk økonomi.
Hvordan
krigen i Ukraina vil påvirke det fremtidige handlingsrommet i finanspolitikken,
er usikkert. Anslagene for statens netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten,
som settes inn på Statens pensjonsfond utland, er oppjustert til
vel 930 mrd. kroner i 2022. Samtidig har uroen i internasjonale
finansmarkeder i år redusert fondsverdien med 600–700 mrd. kroner
(per 11/05). Slik det finanspolitiske rammeverket praktiseres, vil verken
kortsiktige endringer i petroleumsinntektene eller fondsverdien
påvirke innretningen av finanspolitikken. I vurderingen av hvor
mye oljepenger som skal brukes i det enkelte budsjettår, tillegges
situasjonen i norsk økonomi stor vekt.
Finanspolitikken
bør ta høyde for at det er risiko for et betydelig fall i fondsverdien,
både fordi fondet har økt meget sterkt i mange år og fordi andelen
av statsbudsjettets utgifter som finansieres av fondet, er kommet opp
på et høyt nivå.
Pengepolitikken
har vært svært ekspansiv under pandemien. Norges Bank begynte i
fjor høst å reversere det ekstraordinært lave rentenivået. I mars
ble styringsrenten hevet til 0,75 pst. Samtidig varslet Norges Bank
at styringsrenten kan øke til rundt 2,5 pst. ved utgangen av neste
år. Det er ¾ prosentenheter høyere enn anslaget i den pengepolitiske
rapporten fra desember og må ses i sammenheng med at banken har
justert opp sine anslag for veksten i norsk økonomi og inflasjonen.
Budsjettpolitikken
er nærmere omtalt i avsnitt 3.1, mens pengepolitikken omtales i
avsnitt 3.3.