3.2.5 Merknader fra Rødt
Komiteens
medlem fra Rødt mener at krigen i Ukraina og den påfølgende
priskrisen krever ekstraordinære tiltak i revidert nasjonalbudsjett.
Putins brutale og folkerettsstridige angrepskrig har ført til flere
tusen døde i Ukraina, i tillegg til omfattende materielle ødeleggelser.
Ukraina og Russland er store matprodusenter, og krigen kan derfor
føre til sultkatastrofer i flere fattige land. Her hjemme merker
vanlige folk prisøkning på drivstoff, mat og strøm, og de som har
minst, må telle på hver krone for å få familiebudsjettet til å gå
opp. Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett er ikke et
tilstrekkelig svar på disse utfordringene. Bistanden til verdens
fattigste foreslås kuttes, og det leveres ingen nye tiltak mot priskrisen
her hjemme. Reelt sett reduseres flere viktige ytelser fordi de
ikke reguleres i takt med prisveksten.
Dette
medlem viser til egne bevilgningsforslag, som inkluderer over
3 mrd. kroner i tiltak for å møte priskrisen i Norge. Det er dem
som har minst fra før, som merker det hardest når prisene på mat,
strøm og drivstoff går i været. Derfor har Rødts forslag til tiltak mot
priskrisen en tydelig sosial profil. Blant andre trygdede, pensjonister
og barnefamilier skal beskyttes mot de galopperende prisene.
Dette
medlem viser til at regjeringens forslag kutter fire mrd.
kroner i bistand til verdens fattige, og mener at det er uholdbart
at mennesker som allerede rammes hardt av økende matvarepriser i
fattige land, skal betale prisen for Putins krig. I Rødts forslag
reverseres derfor regjeringens foreslåtte kutt i bistand, og dette foreslås
finansiert med å øke oljepengebruken ettersom bistand til andre
land ikke vil føre til økt press i norsk økonomi.
Dette
medlem viser til at de rikeste i Norge har økt formuene sine
i rekordfart de siste årene, og at mange store selskaper, blant
annet innen dagligvarebransjen, rapporterer om rekordoverskudd.
Den økonomiske eliten har derfor økt sin makt og velstand under koronapandemi
og priskrise, i sterk kontrast til situasjonen for mange arbeidsfolk.
Rødt mener derfor at formuesskatten for de rikeste bør økes. På
denne måten blir Rødts forslag til tiltak mot priskrisen finansiert
uten å øke presset i norsk økonomi og uten at det blir behov for
ekstra renteøkninger.
Dette
medlem viser også til egne merknader i lovdelen av revidert
nasjonalbudsjett, Innst. 449 L (2021–2022).
Dette
medlem viser til at det ikke er mulig å gjennomføre all nødvendig
politikkendring midt i et år, og viser derfor til Rødts alternative
statsbudsjett for 2022 for helheten i partiets politiske prioriteringer.
Kraftfulle
tiltak mot priskrisen
Dette
medlem viser til at prisene på viktige varer og tjenester
har økt kraftig i år. Mye tyder på at prisene vil fortsette å øke
ut over sommeren. Priskrisen rammer først og fremst vanlige folk,
og det trengs kraftfulle tiltak for å hindre at prisgaloppen forsterker
Forskjells-Norge. Derfor foreslår dette medlem at
det settes av over tre mrd. kroner til tiltak mot priskrisen.
Dette
medlem foreslår å øke minstepensjonene og minsteytelsene i
uføretrygd og arbeidsavklaringspenger med 4 000 kroner i året. Bostøtten
foreslås økt med 500 mill. kroner slik at 35 000 flere lavinntektshusholdninger
kan nyte godt av ordningen og slik at strømstøtten i ordningen styrkes
fra oktober. Billettprisene på kollektivtrafikk foreslås senket
med 20 pst. gjennom at det overføres 760 mill. kroner til fylkeskommunene.
Dette
medlem viser til at lønns- og prisveksten i 2021 endte høyere
enn regjeringen la til grunn i reguleringen av pensjonene. Pensjonistene
får kun kompensert for halvparten av avviket i årets regulering.
Regjeringen tar dermed fra pensjonistene penger de allerede er blitt
lovet ved hjelp av en regnefinte. Rødt mener pensjonistene bør få
dekket hele etterslepet, og dette medlem foreslår
at det settes av 850 mill. kroner til formålet.
Dette
medlem mener at det er usosialt at regjeringen kutter 50 mill.
kroner til fritidstiltak for barn og unge. Med de høye prisene vil
det i sommer være spesielt mange barn som ville måtte bli hjemme
i ferien mens klassekameratene reiser bort. Regjeringens kutt bør
derfor reverseres, og i stedet foreslår dette medlem at
50 mill. kroner settes av til organisasjoner som tilbyr gratis ferietilbud.
Røde Kors melder om rekordmange deltakere på deres ferietilbud så
langt i år, og om store behov over hele landet. Med økte bevilgninger kan
organisasjoner som Røde Kors oppskalere sitt tilbud.
Dette
medlem viser til at viktige støtteordninger som barnetrygd,
studiestøtte, sosialhjelp og kontantstøtte ikke blir regulert med
prisveksten i år. Regjeringens opprinnelige anslag på prisveksten
i år var 1,3 pst, mens prisveksten i revidert nasjonalbudsjett er
anslått til 3,4 pst. Reelt sett kuttes dermed en lang rekke ytelser i
år. Disse ytelsene bør reguleres opp i tråd med den høye prisveksten
i år, og til dette foreslår dette medlem å
sette av 516 mill. kroner.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen sørge for at ytelser og stønader oppreguleres årlig
minst i tråd med prisveksten.»
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget i statsbudsjettet for 2023
med forslag om økte minstesatser for ytelser som AAP, uføretrygd
og alderspensjon.»
Dette medlem viser
til at strømprisene det siste året har løpt løpsk, med snittpriser
i de sørlige prisområdene NO1, NO2 og NO5 over 90 øre siden august 2021,
og rundt det dobbelte i flere måneder i 2022. I dag fremstår prisene
forbrukere må betale, totalt frakoblet den reelle produksjonskostnaden
for strøm, samtidig som kraftselskapene i hovedsak er i offentlig
eie. Dette medlem mener
strøm er et grunnleggende behov og en vare hvor forbruket ikke lar
seg justere mye på kort sikt for de fleste forbrukere. En vare som
produseres av fellesskapets ressurser, bør komme fellesskapet til
gode gjennom rimelige priser som gjenspeiler kostnaden av å produsere
den og å få den fram til kunden. Det er rimelig og ønskelig å ta
demokratisk, politisk styring over priser som har løpt løpsk.
Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn følgende:
«Stortinget ber
regjeringen utrede en ordning med makspris på strøm, pålagt omsetningen
av kraft fra norske kraftprodusenter til kunder i Norge. Maksprisen
må beregnes i forhold til gjennomsnittlig produksjonskostnad for
strøm i Norge, og det må følge oppdekningsplikt for produsentene.
Utredningen skal senest legges fram for Stortinget i regjeringens
forslag til statsbudsjett for 2023.»
Kap.
|
Post
|
Kraftfulle tiltak
mot priskrisen
|
Rødts endring
(mill. kroner)
|
2670
|
70
|
Regulere alderspensjoner for å dekke etterslepet
|
850,0
|
572
|
60
|
Reduserte billettpriser i kollektivtrafikk (20
pst. fra 1. juli)
|
760,0
|
581
|
70
|
Bostøtte til flere i juni–desember og økt ekstra
strømstøtte i oktober–desember
|
500,0
|
2655
|
70
|
Øke minstesatsene for uføretrygd med 4 000 kroner
fra 1. juli
|
251,0
|
2670
|
73
|
Øke minste pensjonsnivå med 4 000 kroner fra
1. juli (enslige + samboende)
|
242,0
|
845
|
70
|
Prisregulere barnetrygd 6–18 år
|
193,0
|
2651
|
70
|
Øke minstesatsene for AAP med 4 000 kroner fra
1. juli
|
105,0
|
571
|
60
|
Prisregulere sosialhjelp
|
71,0
|
845
|
70
|
Prisregulere barnetrygd 0–5 år
|
70,0
|
2410
|
50
|
Prisregulere studiestøtte
|
60,4
|
846
|
61
|
Tiltak for barnefamilier – styrke ferietilbud
for alle
|
50,0
|
2661
|
71
|
Prisregulere hjelpestønad
|
29,2
|
2661
|
70
|
Prisregulere grunnstønad
|
26,5
|
844
|
70
|
Prisregulere kontantstøtte
|
21,3
|
2661
|
77
|
Prisregulere ortopediske hjelpemidler
|
14,1
|
2530
|
71
|
Prisregulere engangsstønad
|
14,0
|
2661
|
78
|
Prisregulere høreapparater
|
13,3
|
2670
|
73
|
Øke garantipensjonsnivå med 4 000 kroner fra
1. juli
|
4,0
|
2661
|
75
|
Prisregulere stønaden Bedring av funksjonsevnen
|
1,2
|
2651
|
71
|
Prisregulere tilleggsstønader til arbeidsavklaringspenger
|
0,7
|
2620
|
72
|
Prisregulere stønad til barnetilsyn til enslig
mor eller far i arbeid
|
0,5
|
2661
|
74
|
Prisregulere tilskudd til biler
|
0,2
|
2620
|
73
|
Prisregulere tilleggsstønader og stønad til skolepenger
|
0,1
|
|
|
Sum
|
3 277,5
|
Verdens
fattige skal ikke betale for Putins krig
Dette
medlem viser til at krigen i Ukraina har økt behovet for bistand
mange steder i verden, blant annet på grunn av økte råvarepriser.
Ukraina og Russland er to av verdens største hveteeksportører, og
store avlinger i India er ødelagt på grunn av høy temperatur. Vi
står derfor overfor en potensiell matvarekrise, og det er verdens
fattigste som vil bli hardest rammet. Regjeringens store kutt i
bistanden er usolidarisk. Verdens fattige skal ikke betale kostnadene
av krigen i Ukraina, og dette medlem foreslår
derfor at regjeringens forslag til bistandskutt bør reverseres.
Dette
medlem viser til at LO og landets største bistandsorganisasjoner
reagerer sterkt på regjeringens foreslåtte bistandskutt.
Dette
medlem viser til at utviklingen i antallet mennesker som lever
i ekstrem fattigdom, går i feil retning som følge av pandemien,
og det er dessverre ikke usannsynlig at krigen i Ukraina og økte
råvarepriser vil forverre situasjonen ytterligere. Regjeringens
foreslåtte kutt vil gå ut over FNs arbeid med blant annet ernæring og
vaksinering av barn, og kuttene vil svekke Norges bidrag til å bekjempe
fattigdom og ulikhet i utviklingsland.
Dette
medlem viser til at den norske staten har tjent enorme summer
på de høye råvareprisene, som igjen delvis skyldes krigen i Ukraina.
Store deler av ekstrainntektene overføres til oljefondet. Dette
medlem foreslår å bruke disse midlene på å øke bistandsbudsjettet
og internasjonale klima- og skogtiltak med 4 150 mill. kroner. Midlene
går i all hovedsak til utlandet, og å finansiere bistanden fra oljefondet
vil derfor ikke skape økt press i norsk økonomi.
Dette
medlem viser til at Rødt har fått gjennomslag for økt tilskudd
til krisesentrene. Regjeringens forslag til implementering av stortingets
vedtak om at støtten til krisesentrene bør økes, er imidlertid mangelfullt. Dette
medlem er derfor fortsatt bekymret for at krisesentrene ikke
er tilstrekkelig rustet til å takle en potensiell økning av arbeidsoppgaver
som følge av flyktningmottaket. Krisesentersekretariatet har meldt
om et behov for 50 mill. kroner for å få krisesentertilbudet opp på
det sekretariatslederen kaller et forsvarlig nivå. Regjeringens
forslag er derfor ikke nok, og dette medlem foreslår
derfor å øke tilskuddet til krisesentrene med 33 mill. kroner.
Dette
medlem viser til at beboere på asylmottak der det serveres
mat, kun får 15 kroner dagen. Dette er for lavt, og det har vært
historier i media der beboere tar opp forbrukslån for å klare seg
som asylsøker. For å bøte på situasjonen foreslår dette medlem at
det settes av 59 mill. kroner slik at satsene kan dobles.
Kap.
|
Post
|
Bistand er ikke
en salderingspost
|
Rødts endring
(mill. kroner)
|
100
|
flere
|
Reversere kutt i bistand
|
3 850,4
|
1482
|
73
|
Reversere kutt i internasjonale klimatiltak
|
300,0
|
490
|
21
|
Økt dagsats på asylmottak
|
59,1
|
840
|
70
|
Øke bevilgningen til krisesentrene
|
33,7
|
|
|
Sum
|
4 243,2
|
Et
styrket norsk forsvar
Dette
medlem mener at Russlands invasjon av Ukraina har vist hvor
tidskritisk det er å styrke forsvaret av Norge. Dette må skje i
norsk regi av norske styrker for å ivareta både hensynet til å avskrekke
Russland og å dempe spenningen i Norden, noe mottak og stasjonering
av utenlandske styrker ikke er i stand til. Dette medlem registrerer
at både Sverige og Finland ønsker å ivareta en slik balanse, da
de stiller som vilkår for sine søknader om Nato-medlemskap at det
ikke skal åpnes utenlandske baser på deres territorium.
Dette
medlem viser til foreliggende fagmilitære råd fra forsvarssjefen
(FMR2019), som skisserte en gradvis økning i forsvarsbevilgningene
fram til 2024 og deretter en kraftig opptrapping for å nå en bemanning
og styrkestruktur som «møter sikkerhetssituasjonen». Dette medlem vil,
i lys av krigen i Ukraina, forsere starten av forsvarssjefens anbefalte
opptrapping til inneværende år, og foreslår derfor en økt bevilgning
til Forsvaret på 1 mrd. kroner i tillegg til regjeringens forslag.
I tråd med Rødts forslag i forbindelse med behandlingen av Prop.
78 S (2021–2022) skal disse midlene gå til økt studieopptak ved
Forsvarets høyskole, økt bemanning til overvåkningsoppdrag i nord
og inndekking av manglende materiell og intern logistikkapasitet
i Hæren og Heimevernet.
Dette
medlem viser til regjeringens foreslåtte tilskudd på 400 mill.
kroner til en britiskstyrt ordning for anskaffelse av forsvarsmateriell
til Ukraina. Dette medlemviser
til at krigen har vart siden 24. februar 2022, og at det er liten
utsikt til at den vil avsluttes på andre steder enn ved forhandlingsbordet.
Samtidig har det internasjonale, diplomatiske arbeidet med å forhandle
fram en våpenhvile ebbet ut. Dette medlem mener
norsk våpenstøtte ødelegger for Norges mulighet til å spille en
avgjørende meglerrolle med basis i våre langvarige erfaringer med
fredsmegling og diplomatisk konfliktløsning, et område hvor vi både
kunne redusert sivile lidelser og demmet opp for russisk aggresjon
i langt større grad enn vår våpenstøtte har gjort. På denne bakgrunn
foreslår dette medlem å
overføre tilskuddet til kap. 150 post 70 til humanitære bidrag til
Ukraina.
Dette
medlem viser til bevilgningene gitt under Forsvarsdepartementets
«sikkerhetspolitiske tilskudd», herunder en bevilgning på 250 000
kroner til Center for a New American Security (CNAS) til et fellesprosjekt med
Utenriksdepartementet om kunnskap om Russland. Dette medlem viser
til at CNAS er et lobbyorgan for den amerikanske våpenindustrien,
med blant annet våpenleverandørene Boeing, General Dynamics, Lockheed
Martin, Northrop Grumman og Raytheon som bidragsytere. Dette
medlem ønsker ikke amerikansk våpenindustri som premissleverandør
for Norges forhold til Russland og foreslår derfor bevilgningen
fjernet. Det samme gjelder tilskuddet på 270 000 kroner til den
amerikanske tenketanken Center for Strategic and International Studies
(CSIS), som bl.a. henter finansiering fra De forente arabiske emirater
i tillegg til amerikansk våpenindustri.
Dette
medlem viser til soldater i Heimevernet som har vunnet fram
i Høyesterett med sine krav om å få utbetalt manglende feriepenger,
men hvor Forsvarsdepartementet har nektet å dekke soldatenes saksomkostninger.
Disse saksomkostningene har kommet opp i opptil 870 000 kroner per
soldat og har medført økonomisk ruin for dem det gjelder. Dette
medlem finner ikke at dette er en verdig måte å behandle de
som forsvarer Norge, og ber derfor regjeringen sikre at saksomkostningene
dekkes.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen sikre at soldatene fra Heimevernets innsatsstyrker som
har varslet om og tatt opp spørsmålet om rettsstridig praksis vedrørende
feriepenger og den arbeidsrettslige statusen til frivillig personell
i Heimevernet og blitt trukket for retten av Forsvarsdepartementet,
får kompensasjon for sine reelle saksomkostninger, inkludert eget
arbeid og tidsbruk.»
Kap.
|
Post
|
Et styrket, norsk
forsvar
|
Rødts endring
(mill. kroner)
|
150
|
70
|
Økt humanitær bistand til Ukraina
|
400,0
|
1700
|
78
|
Kutte bidrag til britisk-styrt ordning for å
kjøpe våpen til Ukraina
|
-400,0
|
1720
|
1
|
Økt bevilgning til Forsvaret
|
1 000,0
|
1720
|
71
|
Kutte støtte til de amerikanske tankesmiene CNAS
og CSIS
|
-0,5
|
|
|
Sum
|
999,5
|
Til
kamp mot Forskjells-Norge
Dette
medlem viser til at Norge er et klassesamfunn der en liten
elite rår over svært store verdier. Formuesulikheten øker, og de
nyeste tallene viser at de aller rikeste drar i fra resten av samfunnet.
Dette er problematisk fordi et fåtall mennesker dermed får uforholdsmessig
stor makt over økonomi og samfunnsliv. I tillegg betyr Forskjells-Norge
at svært mye ressurser allokeres til overdådig luksusforbruk, fremfor
å bli brukt til å styrke velferdstjenestene for arbeidsfolk.
Dette
medlem mener derfor at formuesskatten for de rikeste bør økes.
Aksjerabatten foreslås fjernet, og satsen økes til 1,25 pst. for
formue over 20 mill. kroner og 1,4 pst. for formue over 100 mill.
kroner. I tillegg foreslås verdsettelsesrabatten fjernet for primærboliger med
verdi over 10 mill. kroner. I tråd med Solberg-regjeringens praksis
beregnes det at halvparten av den påløpte skatteøkningen i 2022
bokføres i år, totalt 3 876 mill. kroner.
Dette
medlem viser til egne merknader og forslag i Innst. 449 L
(2021–2022) og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I
stortingsvedtak 14. desember 2021 nr. 3571 om skatt av inntekt og
formue mv. for inntektsåret 2022 (Stortingets skattevedtak) gjøres
det følgende endring:
I
§ 2-1
skal lyde:
§ 2-1 Formueskatt til
staten – personlig skattyter og dødsbo
Personlig
skattyter og dødsbo svarer formuesskatt til staten av den delen
av skattyterens samlede antatte formue som overstiger 1 700 000
kroner. Satsen skal være 0,25 pst. for formue inntil 20 000 000
kroner, og 0,55 pst. for den delen av formuen som overstiger 20 000 000
kroner, men ikke overstiger 100 000 000 kroner, og 0,7 pst. for
den delen av formuen som overstiger 100 000 000 kroner.
Ektefeller
som skattlegges under ett for begges formue, jf. skatteloven § 2-10,
svarer formuesskatt til staten av den delen av ektefellenes samlede
antatte formue som overstiger 3 400 000 kroner. Satsen skal være
0,25 pst. for formue inntil 40 000 000 kroner, 0,55 pst. for den delen
av formuen som overstiger 40 000 000, men ikke overstiger 200 000 000
kroner, og 0,7 pst. for den delen av formuen som overstiger 200 000 000
kroner.
II
Endringene
under I trer i kraft straks med virkning fra og med inntektsåret
2022.»
Dette medlem mener
at stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer tjener for mye.
Dette bidrar til å skape en politikerklasse som mangler kontakt med
vanlig folk. Godtgjørelsene foreslås derfor redusert med 20 pst.
slik at staten sparer 26 mill. kroner.
Dette
medlem viser til mediesaker om at kriminelle og etterlyste
nordmenn er registrert som eiere av en rekke eiendommer i Dubai.
Det kan fremstå som om Dubai er et skatteparadis for enkelte typen
kriminelle. Økokrim har uttalt at de kunne ønske seg en utleverings-
og inndragningsavtale med det arabiske emiratet for å få kloa i
kriminelle nordmenn. Rødt mener at regjeringen bør ta initiativ
til å få på plass en slik avtale.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen ta initiativ til å inngå en utleverings- og inndragningsavtale
med Dubai, og orientere Stortinget om arbeidet senest i statsbudsjettet for
2023.»
Kap.
|
Post
|
Til kamp mot
Forskjells-Norge
|
Rødts endring
(mill. kroner)
|
221
|
11
|
Kutte godtgjørelse til medlemmer av regjeringen
med 20 pst. fra 1. mai 2022
|
3,8
|
441
|
11
|
Kutte godtgjørelse til stortingsrepresentanter
med 20 pst. fra 1. mai 2022
|
22,5
|
5501
|
70
|
Fjerne aksjerabatten i formuesskatten
|
2 540,0
|
55501
|
770
|
Fjerne verdsettelsesrabatten for primærboliger
med markedsverdi over 10 mill. i formuesskatten
|
382,5
|
55501
|
770
|
Øke satsen på nettoformuer over 20 mill. fra
0,95 pst. til 1,25 pst. og over 100 mill. til 1,4 pst. i formuesskatten
|
953,8
|
|
|
Sum
|
3 902,6
|
Miljøet
skal skjermes for kutt
Dette
medlem mener at norsk natur ikke bør være en salderingspost,
og vil reversere kutt på viktige områder som regjeringen har foreslått
i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett. Til sammen settes
det av 86 mill. kroner mer til naturformål i Rødts alternative reviderte
nasjonalbudsjett.
Dette
medlemviser til at regjeringen foreslår å kutte 50 mill. kroner
til frivillig skogvern. Stortinget har satt et mål om vern av 10
pst. av den produktive skogen i Norge innen 2030. I dag er målet
langt unna, og dette medlem viser
til svar fra Klima- og miljødepartementet på spørsmål 49 fra Rødts
fraksjon som sier at dagens politikk ikke fører til at målet nås
før om 35 år, og 40 år med det foreslåtte kuttet. Dette medlem etterlyser
en nasjonal strategi for å faktisk nå målet, og vil understreke
at regjeringens forslag til kutt går i helt feil retning. Dette medlem foreslår
derfor at kuttet reverseres.
Dette
medlemunderstreker at verden både står i en naturkrise og
en miljøkrise, hvor det er avgjørende å finne løsninger som svarer
på begge utfordringene. Myr er viktig både som flomdemper, som hjem
til rødlistede arter og for å binde karbon og hindre klimagassutslipp. Endring
i arealbruk kan bidra til at klimamålene nås. Dette medlemviser
videre til svar fra Klima- og miljødepartementet på spørsmål 48
fra Rødts fraksjon, hvor det framkommer at nært hele potten for
i år er disponert om regjeringens forslag til kutt i tilskuddene
til restaurering av myr på 20 mill. kroner gjennomføres. Dette
medlem foreslår derfor å reversere kuttet.
Dette
medlem viser til at naturen er under økende press gjennom
økt aktivitet og nedbygging. Dette medlem viser til at det i indre
Oslofjord kun er om lag en tredjedel av strandsonen som er tilgjengelig
for allmennheten. Oslofjorden friluftsråd anslår et behov for langt
større summer enn den årlige bevilgningen som er foreslått her,
om bare dette området skal sikres for framtiden. Dette medlem mener
derfor at regjeringens foreslåtte kutt i midlene til sikring av
friluftsområder til allmennheten er svært uheldig, og foreslår å
opprettholde bevilgningen på 32 mill. kroner.
Dette
medlem viser til foreslåtte kutt i midler til friluftsformål.
Dette medlem viser til den viktige rollen tilrettelagte friluftsområder
har for generell trivsel og folkehelse. Dette medlem bemerker
at det har vært en uheldig trend over flere år der friluftslivet
har opplevd kutt i midlene. Dette medlem understreker
viktigheten av midler til rydding av friluftsområder, tilrettelegging
med universell utforming og midler til aktivitetstiltak. Dette
medlem foreslår å opprettholde bevilgningen på 181,8 mill.
kroner.
Dette
medlem viser til at storstilte planer om utbygging av vindkraftanlegg
og oppdrettsanlegg til havs krever økt kunnskap om effekter på miljø
og økosystemer, noe regjeringen selv understreker i sitt forslag til
revidert nasjonalbudsjett med økt bevilgning til Havforskningsinstituttet. Dette
medlem mener likevel at en føre-var-holdning og den manglende
kunnskapen om marin natur og marine økosystemer burde betydd en
slik satsing før, ikke nå når de første vindkraftanleggene til havs
skal åpnes.
Dette
medlem viser videre til at posten for driftsutgifter for Havforskningsinstituttet
er foreslått kuttet med samme sum som de er tilført, og samme sum er
overført til posten for Havforskningsinstituttets forskningsfartøy. Dette
medlem støtter satsingen på forskningsfartøy, men frykter
at dette vil føre til at Havforskningsinstituttet vil måtte gjøre
nedskjæringer som hindrer dem i å bygge opp nødvendig kompetanse
i en tid med mer press på våre havområder. Bevilgningen til Havforskningsinstituttet
foreslås derfor økt med 10 mill. kroner.
Kap
|
Post
|
Miljøet skal
skjermes for kutt
|
Rødts endring
(mill. kroner)
|
1420
|
35
|
Reversere kutt til frivillig skogvern
|
50,0
|
1420
|
38
|
Reversere kutt til restaurering av myr
|
20,0
|
1420
|
30
|
Reversere kutt i pott for å kjøpe opp friluftsområder
til allmennformål
|
4,0
|
1420
|
78
|
Reversere kutt til friluftsformål
|
2,0
|
923
|
1
|
Reversere kutt til Havforskningsinstituttet
|
10,0
|
|
|
Sum
|
86,0
|
Arbeid
til alle
Dette
medlem viser til at det er en gledelig utvikling i arbeidsmarkedet.
Likevel er det mange langtidsledige og andre som står uten jobb.
I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett er det store
kutt i arbeidsmarkedspolitikken. Dette medlem er
kritisk til de foreslåtte kuttene, og foreslår å øke bevilgningene
på feltet med totalt 188,4 mill. kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Dette
medlem er kritisk til regjeringens forslag om å kutte antallet
tiltaksplasser for arbeidssøkende. Selv om ledigheten har falt mer
enn forventet, er antallet langtidsledige fortsatt høyt, og denne
gruppen trenger tett oppfølging. Den gledelige utviklingen i arbeidsmarkedet
bør utnyttes til å få dem som er lengst unna arbeidslivet, inn i
jobb. Derfor foreslår dette medlem å
bruke 97 mill. kroner på å videreføre 2 000 tiltaksplasser.
Dette
medlem viser til at 8 av 10 utviklingshemmede mellom 18 og
25 år står uten jobb, og at ventelistene for en VTA-plass er lange.
For dem som jobber på en tilrettelagt arbeidsplass, er jobben kanskje
den aller viktigste sosiale arenaen de har. Derfor mener Rødt at det
bør opprettes 300 nye VTA-plasser, og foreslår å sette av 15 mill.
kroner til formålet.
Dette
medlem er særlig opptatt av unge som står utenfor arbeid,
utdanning og aktivitet. Det er viktig å styrke arbeidet med en tverrfaglig
innsats for å nå ut til målgruppen, og det er viktig med en forsterket
innsats mellom arbeid og helse. Dette medlem viser
til at det eksisterer en nasjonal kompetansetjeneste for arbeidsrettet
rehabilitering i dag ved Rehabiliteringssenteret AiR i Telemark,
og mener det er viktig å bygge videre på eksisterende fagmiljø i
arbeidet på dette feltet. For å sikre langsiktighet i arbeidet bør
finansieringen til det aktuelle senteret sikres fremover.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen videreføre tilskuddet til Rehabiliteringssenteret AiR
på Rauland i forslaget til statsbudsjett for 2023.»
Dette medlem er
kritisk til regjeringens foreslåtte kutt i bevilgningene til Nav,
fordi etaten over lang tid har slitt med å overholde frister for
saksbehandling. Dette har blant annet gått ut over de såkalte Nav-ofrene og
mottakere av AAP. Dette medlem mener
at noe av pengene man sparer ved at ledigheten har falt mer enn
forventet, burde brukes til å korte ned saksbehandlingstiden og
sikre tett oppfølging av de langtidsledige. Derfor foreslår dette
medlem å styrke Nav med 77 mill. kroner.
Kap.
|
Post
|
Arbeid til alle
|
Rødts endring
(mill. kroner)
|
605
|
1
|
Styrke Nav – raskere avklaring av AAP-mottakere
og flere tiltaksplasser
|
76,8
|
634
|
76
|
2 000 flere tiltaksplasser
|
96,9
|
634
|
77
|
300 flere VTA-plasser
|
14,7
|
|
|
Sum
|
188,4
|
Styrke
offentlig velferd
Dette
medlem viser til at det norske velferdssystemet ikke er godt
nok utbygd når det gjelder blant annet psykisk helse. Fastlegeordningen
er under press, og flere steder i landet er det for lav kapasitet
i allmennlegetjenesten. Kommunene har gjort en stor innsats under
koronapandemien, men får ikke dekket alle sine ekstra kostnader. Dette
medlem mener at den offentlige velferden bør styrkes, og foreslår
å bevilge til sammen 149 mill. kroner til formålet.
Dette
medlem viser til at kommunesektoren har uttrykt bekymring
for om kommunene vil få kompensert sine koronarelaterte utgifter
i år. Det er viktig at de ekstraordinære kostnadene forbundet med
pandemien blir dekket av staten, slik at ekstrakostnadene ikke vil
gå ut over viktige velferdstjenester som kommunene leverer til innbyggerne.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen fremme forslag i nysalderingen av statsbudsjettet 2022
som sikrer kommunesektoren full kompensasjon for alle koronarelaterte merutgifter
i første halvår 2022.»
Dette medlem viser
til at folks kollektivtrafikkvaner fortsatt ikke er slik de var
før koronapandemien, og at de fylkeskommunale kollektivselskapene derfor
sliter med økonomien. Rødt mener derfor at kompensasjonsordningen
bør forlenges ut året, og foreslår å sette av 41 mill. kroner til
formålet.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen forlenge kompensasjonsordningen for fylkeskommunal kollektivtrafikk
ut året.»
Dette medlem peker
på at det er en økende mangel på fastleger i landet, og det er åpenbart
at tiltakene som er satt inn i handlingsplanen, ikke er nok til
å snu den negative utviklingen. Tall fra Helsedirektoratet viser
at 1. februar 2022 sto 150 000 personer uten fastlege, og i 71 kommuner
står over 10 pst. av befolkningen uten fastlege. Rekrutteringsutfordringer
over hele landet gjør at fastlegehjemler står ubesatt. Mange kommuner
har klart å rekruttere fastleger raskt ved å lyse ut stillingene
som kommunale stillinger på fastlønn. Dette medlem mener
fastlegekrisen må tas tak i umiddelbart da mangel på fastleger har
store konsekvenser både for den enkelte pasient og for hele helsetjenestekjeden. Dette
medlem mener at de 71 kommunene der så mye som 10 pst. av
befolkningen står uten fastlege må få midler til å snarest mulig
ansette fastleger i kommunale stillinger på fastlønn, og foreslår
å sette av 47 mill. kroner til tiltaket.
Dette
medlem er bekymret over at altfor mange mennesker med psykiske
lidelser får enten ingen hjelp eller for lite hjelp. Til tross for
ønsket om å skjerme barn og unge under pandemien er det nå tydelig
at to år med smitteverntiltak har ført til store psykiske helseproblemer
hos barn og unge. Fra 2019 til 2021 har det, ifølge tall fra Helsedirektoratet,
vært en vekst i henvisninger til BUP på 26 pst. Ventetidene har
økt til 53 dager i 2021. Det er en 15 pst. stigning fra året før. Dette
medlem viser til rapporten «StatusUng» som ble gjennomført
av Mental Helse Ungdom. Rapporten viser at én av fire har prøvd
å ta sitt eget liv én gang, mange av dem under pandemien. Dette
medlem viser videre til Helsedirektoratets rapport fra 2021
som viser at flere henvises med alvorlige tilstander som depresjon,
angst, spiseforstyrrelser, selvskading, skolevegring og mer alvorlig
psykopatologi. Til tross for det akutte behovet som vokser, er tilbudet
fortsatt underdimensjonert, og mange ender derfor med å ikke få
den hjelpen de trenger. Dette medlem påpeker
at det å være syk lenge uten å få hjelp kan ha store konsekvenser,
både for den enkelte, for deres pårørende og for samfunnet. Dette
medlem mener at det er behov for strakstiltak for å sikre
at flere får hjelp tidligere, og foreslår derfor å øke bevilgningene
til Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) med 45 mill.
kroner.
Dette
medlem viser til den store økningen av mennesker med spiseforstyrrelser.
ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser er et viktig lavterskeltilbud
for disse. Det finnes ikke andre landsdekkende, gratis lavterskeltilbud
med bred kompetanse, inkludert erfaringskompetanse, innenfor spiseforstyrrelser
i Norge. 98 pst. av ressursbruken i den offentlige helsetjenesten
til behandling av spiseforstyrrelser ligger i spesialisthelsetjenesten
ROS har mistet mange mill. kroner i prosjektstøtte knyttet til pandemien,
samtidig har antall henvendelser fra barn og unge under 18 år økt
med 105 pst. Dette medlem merker
seg at ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser har behov for økte
økonomiske midler, og mener det er nødvendig å sikre at de kan drifte
tilbudet videre, og foreslår å øke støtten med 5 mill. kroner.
Dette
medlem peker på at Eldreombudet ble vedtatt opprettet av et
enstemmig Storting i 2020 for å på alle samfunnsområder arbeide
for å sikre eldre menneskers interesser, rettigheter og behov. Det
er mange som ivaretar eldre. Men at flere aktører har ansvar for ulike
deler av denne gruppas interesser og behov, fjerner ikke behovet
for et fritt og kritisk organ som følger opp hvordan ulike sider
av samfunnsutviklinga påvirkes eldre livsvilkår. Dette medlem foreslår
derfor å reversere kuttet på 1 mill. kroner til Eldreombudet.
Dette
medlem viser til at barnehageansatte har hatt en svært tøff
arbeidshverdag gjennom koronapandemien, med oppfølging av strenge
smitteverntiltak og høy smitterisiko og sykefravær. Flere barnehager
får ikke hentet inn vikarer ved sykdom, noe som øker belastningen
på det gjenværende personalet. Barna trenger tettere oppfølging
enn de får i dag, og de barnehageansatte trenger en mindre belastende
arbeidshverdag for å sikre at folk blir værende i sektoren. En mulig
løsning på problemene er at barnehagene pålegges å ansette ekstra
personell slik at det ikke blir behov for å hente inn vikarer ved
sykdom.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for ordninger
med faste ansatte for å dekke vikarbehov i barnehage ved sykdom.»
Dette medlem viser
til at Norge kommer til å mangle nesten 100 000 fagarbeidere frem
mot 2035, og at det i Hurdalsplattformen står at det skal opprettes 1 000
nye fagskoleplasser i året over fem år. Rødt vil styrke fagskolene,
og mener at det trengs en skikkelig satsing på høyere yrkesfaglig
utdanning.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for en kraftig
økning i antall studieplasser ved fagskolene fra 2023.»
Dette medlem viser
til at satsene for oppreisning for personer som har blitt feilaktig
fengslet, ikke har blitt regulert siden 2004. Dersom satsene hadde
blitt regulert i takt med prisveksten, ville oppreisningene i perioden
frem til i dag vært 147 mill. kroner høyere, og dersom satsene hadde
blitt regulert i takt med rettsgebyret, ville oppreisningene vært
318 mill. kroner høyere. Det er ikke rettferdig at folk som har
blitt urettmessig pågrepet, skal få stadig lavere erstatning fordi
staten ikke regulerer de aktuelle satsene.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen oppdatere forskrift om standardsatser for oppreisning
etter uberettiget strafforfølgning med nye satser som tar hensyn
til at beløpene i forskriften ikke har blitt endret siden 2004.
Den nye forskriften skal senest tre i kraft fra 1. januar 2023.»
Kap.
|
Post
|
Styrk offentlig
velferd
|
Rødts endring
(mill. kroner)
|
572
|
64
|
Forlenget kompensasjon fylkeskommunal kollektivtransport
|
41,0
|
708
|
1
|
Reversere kutt til Eldreombudet
|
1,0
|
732
|
72–75
|
Styrke barnepsykiatri – BUP
|
45,0
|
762
|
63
|
Flere fastleger
|
47,3
|
765
|
71
|
Økt bevilgning til ROS – Rådgivning om spiseforstyrrelser
|
5,0
|
|
|
Sum
|
149,3
|
Motorveier
må utsettes
Dette
medlem viser til at norske husholdninger blir rammet av en
priskrise, og at de som har minst, bør skjermes for de galopperende
prisene. I Rødts forslag til revidert nasjonalbudsjett er derfor
tiltak mot priskrisen prioritert. For å finansiere satsingen foreslår dette medlem at
det kuttes i unødvendige samferdselsprosjekter, og at bevilgninger
til formål som ikke haster, utsettes. Flere av de planlagte motorveiprosjektene
i Norge vil føre til store naturødeleggelser og økte klimautslipp,
og bør ikke prioriteres. Til sammen foreslår dette medlem derfor
å kutte bevilgningene i sektoren med 900 mill. kroner.
Dette
medlem viser til at den samlede foreslåtte ekstrabevilgingen
for å styrke Avinors egenkapital ikke er nødvendig nå. Uten bevilgningen
vil, ifølge Samferdselsdepartementet i svar på spørsmål 9 fra Rødt,
Avinors egenkapitalandel bare «nærme seg kravet i selskapets banklånavtaler»,
men uten å faktisk krysse denne. Dette medlem mener
derfor at det holder å bare bevilge en mindre del av beløpet nå,
for å være helt sikker på at krav i banklånavtaler ikke passeres.
Ekstrabevilgningen foreslås dermed redusert til 50 mill. kroner.
Dette
medlem viser til at staten ikke er forpliktet til å reforhandle
jernbaneavtalene for de tre konkurranseutsatte pakkene, men at staten
i stedet bør gå i dialog med operatørene med mål om å si opp avtalene. Dette medlem påpeker
at også en slik løsning kan medføre en økt kostnad, men det vil
da først være nødvendig med økte bevilgninger i statsbudsjettet
for 2023. Dette medlem påpeker
videre at en del av den forrige regjeringens begrunnelse for å konkurranseutsette
jernbane var å flytte risiko fra staten til selskapene. Operatørene er
uansett forpliktet til å levere et bestemt tilbud til de reisende
og har stilt omfattende økonomiske garantier slik at de reisende
ikke vil bli skadelidende. Ved å kompensere selskaper økonomisk
for uforutsette hendelser og markedsendringer bidrar staten til
å gjøre det risikofritt å drive næringsvirksomhet og hente ut profitt
fra samfunnsnødvendige tjenester, på skattebetalernes bekostning. Dette
medlem påpeker videre at hvis selskapene regner med å tape
penger på dagens betingelser, vil det være kostnadsfritt for staten
å forhandle seg ut av kontraktene. Dette medlem mener
derfor at ekstrabevilgningen bør strykes.
Dette
medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen gå i dialog med operatørene for de tre jernbanepakkene
på anbud, med mål om å si opp avtalene med virkning fra 1. juli
2023 og deretter direktetildele rutene til Vy.»
Dette medlem viser
til at Bane Nors prosjekt i Brynsbakken i Oslo, med planlagt byggestart
høsten 2022, vil bli flere år forsinket som følge av at statsforvalteren
har opphevet reguleringsplanen for prosjektet. Av svar fra Samferdselsdepartementet
på Rødts spørsmål nr. 39 fremgår det at det er satt av 220 mill.
kroner til prosjektet i inneværende år. Som følge av utsettelsen
er det bare behov for penger til planlegging, ikke byggestart. Dette
medlem viser videre til at prosjektet er underlagt porteføljestyring
som del av effektpakken «Ny rutemodell Østlandet», slik at en reduksjon
i bevilgning inneværende år må følges opp med tilsvarende økt bevilgning
senere år. Bevilgningen til prosjektet reduseres derfor med 200
mill. kroner.
Dette
medlem viser til at regjeringen ikke prioriterer å sette av
penger for å redusere billett- og periodekortpriser i fylkeskommunal
kollektivtransport gjennom økte overføringer til fylkeskommunene.
Det er et tiltak som både er sosialt omfordelende og samtidig bidrar
til å nå det statlige nullvekstmålet for personbiltrafikk i byområder. Dette
medlem viser videre til at kollektivtransporten flere steder
i landet, i kjølvannet til koronapandemien, opplever en nedgang
i antall reisende. Det kan utløse en negativ spiral, hvor tilbudet
reduseres og priser settes opp, som i neste omgang gir enda færre
reisende. En prisreduksjon vil bidra til å gi kollektivtransporten
et nødvendig ny start etter pandemien og tiltrekke flere reisende. Dette
medlem påpeker også at et slikt tiltak potensielt er rimeligere
enn Samferdselsdepartementet vurderer i svaret på Rødts spørsmål
nr. 8, da flere reisende gir økte inntekter, men forutsetter at
slike økte inntekter brukes til å styrke tilbudet. Dette medlem viser
videre til egne merknader under overskriften Kraftfulle tiltak
mot priskrisen.
Dette
medlem viser til at regjeringen i Hurdalsplattformen går inn
for å øke den statlige finansieringen av store kollektivprosjekter
til 70 pst. Dette medlem støtter
dette, og viser til at lokale myndigheter i Viken og Oslo akkurat
nå jobber hardt med å sikre finansiering av et av disse prosjektene,
nemlig Fornebubanen. T-banen i Oslo fraktet i 2019 om lag 120 millioner
reisende. Til sammenlikning ble det gjennomført om lag 80 millioner
reiser på jernbanen i hele Norge. Dette medlem vil
understreke at Fornebubanen er et prosjekt av nasjonal betydning,
og mener det er viktig at staten nå forplikter seg til å øke sin
andel av finansieringen til 70 pst. som et bidrag til at prosjektet
blir realisert. Dette medlem viser
til brev sendt fra forhandlingsutvalget i Oslopakke 3 til samferdselsministeren
25. april 2022, signert av Høyre i Oslo og Viken, Arbeiderpartiet
i Oslo og Viken, Miljøpartiet De Grønne i Oslo og Senterpartiet
i Viken, der det heter:
«30. mars
mottok Oslo og Viken en ekstern kvalitetssikring av Fornebubanen,
som viser at prosjektets kostnader blir vesentlig høyere enn det
som ble lagt til grunn da prosjektet ble vedtatt startet opp i 2019.
Blant årsakene til dette er at anleggsbransjen de siste par årene
har opplevd en eksepsjonell pris- og kostnadsøkning.
Gjennomføringen
av mange store prosjekter samtidig, har ført til et høyt aktivitetsnivå
i anleggsbransjen. Pandemien, og nå situasjonen i Ukraina, har ført
til høye priser og mangel på tilgang på råvarer til anleggsbransjen.
Energiprisene og transportkostnadene har også økt. Dette betyr at
statens andel av de reelle byggekostnadene for Fornebubanen ligger
an til å bli langt lavere enn de lovede 66 pst. Dette fremstår ikke
som rimelig, særlig i lys av at staten er en viktig kilde til det høye
aktivitetsnivået som i sin tur virker prisdrivende på markedet.
Forhandlingsutvalget
for Oslopakke 3 ber derfor om at statens 70 prosentandel baseres
på oppdaterte kostnadsanslag.»
Dette
medlem slutter seg til dette tverrpolitiske ønsket fra Oslo
og Viken og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber
regjeringen legge til grunn oppdaterte kostnadsanslag for beregningen
av statens 70-prosentandel i forbindelse med bygging av Fornebubanen.»
«Stortinget ber
regjeringen innarbeide 70 pst. statlig finansiering for Fornebubanen
og de andre store lokale kollektivprosjektene.»
Dette medlem viser
til at regjeringen i sitt forslag til revidert nasjonalbudsjett
signaliserer at det blir nødvendig å nedskalere eller kutte i statlige
byggeprosjekter i årene fremover. Mens det blant annet for kultur-
og forskningssektorene pekes på flere konkrete kutt som vil komme,
gjøres imidlertid ikke tilsvarende for samferdselsprosjekter. Dette
medlem påpeker at E18 vestkorridorens etappe 2 og 3, samt
E39 Ådland–Svegatjørn (inkl. Hordfast), er to av de aller største
slike utbyggingene som planlegges akkurat nå. Dette er miljø- og
klimafiendtlige prosjekter, som vil gjøre et stort innhogg i samferdselsbudsjettet
gjennom flere år hvis de skal realiseres, på bekostning av kollektivtransportutbygging
og nødvendig rassikring, utbedring og vedlikehold av eksisterende
veier. Av svaret fra Samferdselsdepartementet på spørsmål 35 fra
Sosialistisk Venstrepartis fraksjon fremgår det at det brukes et betydelig
beløp bare på planlegging av disse to prosjektene i inneværende
år. Bevilgningene til veiprosjektene reduseres derfor med 200 mill.
kroner.
Kap.
|
Post
|
Motorveier må
utsettes
|
Rødts endring
(mill. kroner)
|
1315
|
70
|
Ikke øke tilskudd til Avinor
|
-200,0
|
1352
|
70
|
Ikke øke vederlag til private togselskaper
|
-300,0
|
1352
|
73
|
Bevilgning til Brynsbakken-prosjektet utsettes
|
-200,0
|
1320
|
30
|
Stanse planlegging av store veiprosjekter
|
-200,0
|
|
|
Sum
|
-900,0
|