Komiteens merknader
Komiteen viser til at høring,
avvikling av karensperioden, nytt unntak fra maksimal stønadsperiode,
overgangsordning, ikrafttredelse, økonomiske og administrative konsekvenser
og merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget er nærmere
omtalt i proposisjonen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, slutter seg
til regjeringens lovforslag.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til regjeringens forslag til endringer i regelverket
for arbeidsavklaringspenger, og ser positivt på at det i proposisjonen
foreslås å fjerne karensåret som Solberg-regjeringen innførte i
AAP-ordningen i 2018. I det videre arbeidet med ordningen skal det
vurderes om ordningen virker etter hensikten, herunder at mottakere
får god oppfølging og blir raskt avklart og at samarbeidet mellom
helsevesenet, kommunesektoren og Nav fungerer godt. Regjeringen må
også vurdere hvordan nye unntaksregler i folketrygdloven § 11-12
andre ledd fungerer sammenlignet med gjeldende unntaksregler.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til felles budsjettenighet om å gjennomgå regelverket for
arbeidsavklaringspenger og komme tilbake til Stortinget med forslag
som skal sørge for at personer som mottar arbeidsavklaringspenger,
får forlengelse dersom de ikke er ferdig avklart.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti viser
til at da regjeringen Solberg tiltrådte i 2013, holdt 70 000 mottakere
av arbeidsavklaringspenger (AAP) på å miste retten til disse, fordi
de var i ferd med å nå maksimal grense på fire år uten å ha fått
den raske og tette oppfølgingen som var forutsetningen for innføringen
av ordningen. Daværende arbeidsminister Anniken Huitfeldt fra Arbeiderpartiet
kalte dette en pukkeleffekt av innføringen av ordningen, uten planer
om å gjøre noe med det. Solberg-regjeringen videreførte arbeidsavklaringspengene
til de som sto i fare for å falle ut mens ordningen ble evaluert.
Det viste seg at for mange ble gående på ordningen for lenge uten
avklaring og oppfølging. Dermed ble det gjort helt nødvendige endringer
i 2018 for at ikke en midlertidig inntektssikring under oppfølging,
som AAP er ment å være, ble til en permanent stønad som holdt folk
utenfor arbeidslivet. Ordningen ble mer målrettet, og flere ble
raskere avklart til uføretrygd eller inn i eller tilbake til arbeid.
Blant annet ble maksimal stønadsperiode for AAP redusert fra fire
til tre år, men med mulighet for forlengelse med to år under visse forutsetninger.
Det ble også innført karensperiode på ett år etter utløp av maksimal
stønadsperiode.
Disse medlemmer viser til
viktigheten av at arbeidsavklaring skjer så raskt som mulig for
å hindre at mennesker skyves lenger og lenger vekk fra arbeidslivet. Målet
var å få raskere avklaring og økt overgang til arbeid gjennom mer
aktivitet og tett oppfølging i stønadsløpet. Departementet skriver
selv at regelendringene fra 2018 har gitt positive virkninger ved
at mottakerne kommer raskere i gang, at avklaringen tar kortere
tid, og at stønadsforløpet dermed blir kortere. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at AAP skal være en midlertidig ytelse, og deler
Arbeids- og velferdsdirektoratets bekymring om at de foreslåtte
endringene kan føre til at ytelsen i realiteten kan bli en vedvarende ytelse
som går over så lang tid at det blir vanskeligere å komme inn i
eller tilbake i arbeidslivet. I en tid der mangel på arbeidskraft
er den største utfordringen i norsk økonomi, er det svært uheldig
å utvide ordninger og ytelser som virker passiviserende. Tidsbegrensningen bidrar
til mer målrettede løp for mottakerne, som skal få tilbud om nødvendig
behandling, arbeidstrening eller kompetansehevende tiltak for å
så raskt som mulig komme inn i eller tilbake i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til
at stønadsperioden for arbeidsavklaringspenger er tre år med mulighet
for forlengelse i inntil to år. Disse medlemmer viser til at
lang ventetid på behandling hittil ikke har gitt rett til forlengelse,
og at det kan synes urimelig at mottakeren skal bære byrden for
eventuell ventetid i helsevesenet. Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solberg i Prop. 1 S (2021–2022) foreslo å innføre
et nytt unntak fra maksimal varighet for arbeidsavklaringspenger
med virkning fra 1. juli 2022, der det gis mulighet for forlengelse
av stønadsperioden dersom det er lang ventetid på behandling.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre utelukker ikke behov
for endringer i dagens AAP-regelverk, men mener at eventuelle endringer
bør foretas basert på et mer solid kunnskapsgrunnlag. Disse medlemmer vil derfor
avvente regjeringens varslede gjennomgang av hele ordningen.
Disse medlemmer viser til
at forslaget til lovendringer ikke har vært til behandling i arbeids-
og sosialkomiteen. Det er uheldig at det legges opp til hasteprosesser
når saken kunne vært behandlet av fagkomiteen på vanlig måte.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at regjeringen foreslår en overgangsperiode
fram til 31. oktober for alle AAP-mottakere som når sin maksdato
30. juni 2022, slik at Nav skal rekke å vurdere om de om lag 14 000
personene dette gjelder, har videre rett på AAP etter det nye regelverket.
Dette medlem mener det er
bra at regjeringen er tydelige på at intensjonen er å «sikre» at
ingen vil bli stående uten en ytelse før en slik vurdering har blitt
gjennomført, men er likevel uroet over at regjeringen bare i begrenset
grad har tatt innvendingene fra en rekke høringsinstanser til følge,
om at denne overgangsperioden burde vært lengre. Selv om regjeringen
forlenger overgangsperioden med én måned sammenlignet med lovforslaget
som ble sendt på høring, er det flere av høringsinstansene som mener
at perioden burde vart til 31. desember 2022.
Dette medlem viser til at
Navs arbeid med å avklare mottakerne etter det nye regelverket vil
starte i fellesferien, en periode med begrenset saksbehandlingskapasitet,
og videre til det innsendte innspillet fra AAP-aksjonen, som peker
på at saksbehandlingstiden for en AAP-søknad for tiden ligger på
11 uker, eller snaue tre måneder. Dette peker etter dette medlems mening i
retning av at den foreslåtte overgangsperioden på bare fire måneder
er urealistisk kort for å kunne «sikre» at alle mottakerne får et
vedtak innen fristen.
Dette medlem viser til svar
fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet på spørsmål 74 fra Rødts
fraksjon, der det framkommer at en forlenget overgangsperiode ut
året ville krevd en økt bevilgning på 155 mill. kroner. Dette medlem mener
det isolert sett indikerer at en for kort overgangsperiode nettopp
vil kunne føre til at mange AAP-mottakere i denne gruppen vil få redusert
eller ingen ytelse i november og desember dersom perioden utløper
31. oktober.
Dette medlem mener det ville
vært klokt å kombinere regjeringens ambisjon om å «sikre» et vedtak
for alle innen fristen med en styrking, ikke en svekking, av Navs
driftsbudsjett, slik regjeringen legger opp til i Prop. 115 LS (2021–2022). Dette medlem mener
det er behov for flere faste ansatte saksbehandlere i Nav, og viser til
Rødts bevilgningsforslag i Innst. 450 S (2021–2022), der bevilgningen
foreslås økt med 50 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag.
Dette medlem mener at regjeringen
må stå klar i god tid til å innføre en forlenget overgangsperiode
dersom det blir klart at ikke alle som omfattes av ordningen, har
rukket å få et vedtak, og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at ingen mister retten til arbeidsavklaringspenger
før de har rukket å bli vurdert etter det nye regelverket, og ved
behov komme tilbake til Stortinget med forslag om nødvendige bevilgninger
for å forlenge den foreslåtte overgangsperioden til 31. desember
2022.»