2.1 Innledning
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Frode Jacobsen, lederen Eigil Knutsen, May
Britt Lagesen, Tellef Inge Mørland og Mona Nilsen, fra Høyre, Tina
Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten, fra Senterpartiet,
Kjerstin Wøyen Funderud, Geir Pollestad og Per Martin Sandtrøen,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve
Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De
Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, viser til at finansministeren har uttalt seg
om representantforslaget i brev av 29. april 2022. Brevet følger
som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at de
årlige avgiftsinntektene fra drivstoff og motorvogner har blitt
redusert med 6 mrd. kroner tilsvarende 11,5 pst. i perioden 2013–2018.
I samme periode økte innbetalingen fra bompenger med 3,3 mrd. kroner.
De innbetalte avgiftene på drivstoff og motorvogner fortsetter å
gå ned, og er redusert med ytterligere 4,6 mrd. kroner tilsvarende
11 pst fra 2019 til 2020 (kilde: SSB).
Flertallet viser videre til
at i dag blir en større andel elbiler solgt utenfor byene. I 2020
sto elbiler for 40 pst. av de nyregistrerte bilene i storbyene.
Denne andelen var redusert til 36 pst. i 2021. 82 pst. av alle nyregistrerte
personbiler i Vestland var elektriske i 2021, tett etterfulgt av
Vestfold og Telemark og Møre og Romsdal, hvor elektriske biler utgjorde
78 og 77 pst. av nybilsalget. I Oslo var kun 57 pst. av nybilsalget
personbiler med elektrisk motor.
Flertallet viser også til at
det ikke lenger bare er husholdninger med høy inntekt som kjøper
elbiler. I 2020 kjøpte husholdningene med høyest inntekt 21 pst. av
de nye elbilene, mens husholdningene med under gjennomsnittlig inntekt
kjøpte 23 pst. (kilde: SSB).
Flertallet viser til at det
er nedsatt et utvalg som studerer perspektiver for fremtidens skatte-
og avgiftssystem. Utvalget skal også gjennomføre en helhetlig vurdering
av bilavgiftssystemet. Flertallet tilrår
å avvente utvalgets anbefalinger.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti viser til at samlede avgifter
fra omsetning og bruk av bil er redusert betydelig i løpet av åtte
år med regjeringen Solberg og et borgerlig flertall på Stortinget.
Dette skyldes i hovedsak at elbiler er unntatt engangsavgift og
merverdiavgift, og naturlig nok ikke betaler bruksrelaterte avgifter
som er knyttet til drivstofforbruk. I tillegg er det gjort andre
tilpasninger av avgiftssystemet som også har hatt positiv effekt
på den samlede avgiftsbelastningen. Disse medlemmer er av den oppfatning
at enkeltavgifter og det samlede avgiftsnivået som hovedregel må
vurderes i de ordinære budsjettprosessene, slik at det er mulig å
se endringene i sammenheng og vurdere effekten det vil ha på statsbudsjettet
som helhet.
Disse medlemmer mener det er
viktig med en helhetlig gjennomgang av bilavgiftssystemet. Dette
er et arbeid som ble startet under regjeringen Solberg, og Torvik-utvalget
vil foreta en helhetlig gjennomgang av bilavgiftssystemet som en
del av sitt arbeid. Med en stadig økende andel nullutslippskjøretøy
i den norske bilparken er det nødvendig å gjøre endringer som sikrer
et fremtidig bærekraftig avgiftssystem som oppleves som rettferdig
og som fortsatt premierer miljøvennlige løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at bilavgiftene er for høye og
må reduseres. Disse
medlemmer viser til at høye avgifter på kjøp og bruk av bil
rammer hardest folk med middels og lave inntekter, og utstrakt bruk
av særavgifter til staten er usosialt. Disse medlemmer viser til at
i Fremskrittspartiets regjeringstid ble bilavgiftene redusert og statens
inntekter fra bilistene ble betydelig redusert. Disse medlemmer viser til at
en av Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens prioriteringer fra
statsbudsjettet i 2022 har vært å øke både kjøretøy- og drivstoffavgiftene.
Høye særavgifter gjør staten rikere, men befolkningen fattigere.
Samtidig som regjeringen
har økt avgiftene på bil i 2022 og varslet nye økninger for 2023,
skal også veibyggingen reduseres. Prosjekter utsettes og skal senere
bygges med dårligere standard. Disse medlemmer registrerer
at disse signalene kommer fra regjeringen samtidig som den norske
stat tjener store summer med et rekordstort handelsoverskudd. Disse medlemmer vil
ta et oppgjør med denne utviklingen. Hovedveiutbygging for å binde
landsdelene sammen må fortsette, og dette er til fordel både for
husholdningene og bedriftene. Disse medlemmer mener at hovedveiene
skal bygges med fullverdig standard som høyhastighetsveier som legger
til grunn et høyere trafikkgrunnlag i tiden fremover. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til Fremskrittspartiets forslag til Nasjonal transportplan
for 2022–2033 om utvikling av et fullverdig høyhastighetsveinett
uten bruk av bompenger. Disse
medlemmer mener at utbygging og vedlikehold av veisystemet
er et offentlig ansvar, og regningen skal ikke skyves over på bilistene
ved bruk av bompenger. På denne bakgrunn vil derfor disse medlemmer avvikle
den opparbeidede bompengegjelden på 61 mrd.kr ved å gjøre bruk av
infrastrukturfondet og bygge nye veier uten bompenger. Det følger
av statsrådens svarbrev at det også er store fremtidige bompengeforpliktelser
særlig knyttet til bypakker. Disse medlemmer viser til at
bypakkene bare i begrenset grad omfatter veibygging, og at det er
feil at bilistene skal finansiere andre trafikanters transporthverdag gjennom
bompenger. Store kollektivprosjekter må finansieres av staten og
lokale myndigheter, ikke av landets bilister. Disse medlemmer er også motstandere
av at folk som bruker bilen til sin hverdagstransport, også skal
finansiere driften av kollektivtrafikken i byområdene.
Disse medlemmer vil ha et nytt
system for bilavgifter som er teknologinøytralt og med langt færre særavgifter
enn i dag. Bilen er vårt viktigste og mest fleksible transportmiddel
og ikke først og fremst et skatteobjekt, som har vært situasjonen
i Norge i altfor mange år. Disse medlemmer vil forsvare
retten til å kjøre egen bil og vil ikke ha GPS-basert veiprising
som innebærer fullstendig overvåkning og innføring av bompenger
på hele veisystemet.
Disse medlemmer mener det er
riktig å behandle prinsipper for
et nytt bilavgiftssystem på selvstendig grunnlag og ikke som en
del av en årlig budsjettprosess. Et nytt system skal fases inn over
noe tid, og siden det ikke er flerårige budsjetter, vil dette etter disse medlemmers oppfatning
bli en feil tilnærming til grunnleggende systemendringer. I de årlige
budsjettene vil man komme tilbake til prioriteringene av avgiftsreduksjoner
med budsjettinndekning. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng vise til forslag fra Fremskrittspartiet
i ekstrabudsjett, Prop. 78 S (2021–2022), jamfør Innst. 270 S (2021–2022),
om avvikling av drivstoffavgiftene for å dempe prisveksten og redusere
faren for inflasjon.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til et helhetlig bilavgiftsystem
basert på følgende premisser;
-
Omregistreringsavgiften
reduseres til selvkost.
-
Trafikkforsikringsavgiften
skal være teknologinøytral. Trafikkforsikringsavgiften for MC reduseres
til 50 pst. av personbil. Lavsats i trafikkforsikringsavgiften avvikles,
slik at kjøretøy som eksempelvis veteranbil, snøscooter og traktor
blir avgiftsfrie.
-
Veibruksavgiften
på drivstoff avvikles.
-
Opparbeidet bompengegjeld
slettes ved å gjøre bruk av infrastrukturfondet.
-
Nye veier bygges
uten bompenger, og kommende prosjekter i Nasjonal transportplan
skal være offentlig finansiert.
-
Brukerbetaling på
ferger på riks- og fylkesveinettet fjernes.
-
Veiprising som system
for avgiftsinnkreving avvises.»