1.3.1.1.2 Teksten som Stortinget vedtok etter innstilling fra flertallet (Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti) i utenriks- og forsvarskomiteen
§ 4. Tilsyn
(1) Ombudsnemnda
kan utføre tilsyn med Forsvaret.
(2) Ombudsnemnda
har tilgang til ethvert sted under Forsvarets kontroll, hvor sikkerhetsmessige
hensyn tillater det.
(3) På sitt arbeidsområde
etter § 1 har Ombudsnemnda, opp til sikkerhetsgraden BEGRENSET,
adgang til opplysninger som Ombudsnemnda mener er nødvendig for
å ivareta sine oppgaver etter loven.
(4) Saker som gjelder
dokumentoffentlighet hos Ombudsnemnda eller dens administrasjon,
behandles og avgjøres av Ombudsnemnda. Offenleglova anvendes så
langt den passer.
(5) I etterkant av
et tilsyn skal Ombudsnemnda skrive en rapport. Rapporten bør påpeke
eventuelle kritikkverdige forhold og gi anbefalinger om det er behov
for det. Før rapporten offentliggjøres i en ugradert versjon, bør
den forelegges Forsvarsdepartementet til uttalelse.
Slik den
ble vedtatt, innebærer lovteksten en atskillig begrensning for Ombudsnemndas
funksjon som kontrollorgan på vegne av Stortinget.
Harbergutvalgets
tilråding legger opp til en vid og uhindret tilgang både til informasjon
og fysiske steder, såfremt Ombudsnemnda selv vurderer at det er
nødvendig for å oppfylle sitt formål. Nemnda sluttet seg til Harbergutvalgets
vurderinger da deres rapport ble avgitt, og gjør det fremdeles.
Harbergutvalgets tilråding innebærer et vidt utgangspunkt, og innenfor
dette utgangspunktet må nemnda i det enkelte tilfellet finne frem
til en hensiktsmessig fremgangsmåte. Slik balanserer man hensynet
til Forsvaret på den ene side mot hensynet til publikums forventning
om at et demokratisk kontrollorgan ikke er kuet, på den annen side.
Innstillingen fra
utenriks- og forsvarskomiteen, som på dette punktet delte seg nokså
jevnt i et flertall og et mindretall, legger rekkevidden av Ombudsnemndas tilgang
til steder og opplysninger i praksis over til Forsvarets skjønn.
Det er med andre ord virksomheten det skal føres tilsyn med, som
legger premissene for tilsynet:
-
Det er militære myndigheter,
ikke nemnda, som avgjør om «sikkerhetsmessige hensyn tillater» tilgang
til en militær installasjon, jf. § 4 annet ledd.
-
Sikkerhetsgraden
BEGRENSET innebærer i praksis at Ombudsnemnda bare kan skrape overflaten
av problemstillinger som har med militært materiell og militær beredskap
å gjøre, jf. § 4 tredje ledd. Se for øvrig punkt 3.1.3 nedenfor
om utformingen av denne bestemmelsen, dersom Stortinget skulle fastholde
skranken slik den lyder i dag.
-
Forsvarsdepartementet
skal få tilsynsrapporten tilsendt før den blir offentliggjort, jf.
§ 4 femte ledd. Det står riktignok at departementet «bør» få rapporten forelagt
forut for offentliggjort, men Ombudsnemnda legger til grunn at den
mest lojale forståelsen av ordlyden er at dette «skal» skje. Nemnda
mener at bestemmelsen gir et uheldig signal. Det er heller ikke lett
å få grep om den praktiske nytten av et slikt – i realiteten – krav.
-
For det første vil
Ombudsnemnda i regelen bestandig sørge for at en problemstilling
er belyst også fra militære og politiske myndigheters ståsted; nemndas
formål og mandat er blant annet å «søke å medvirke til å effektivisere Forsvaret»,
jf. loven § 1, altså ikke ensidig å se hen til personellets rettigheter
og interesser.
-
For det andre er
nemnda gitt uttrykkelig hjemmel til å forelegge opplysninger for
Forsvaret eller Forsvarsdepartementet, om det skulle oppstå spørsmål
om sikkerhetsgradering. Det følger av loven § 16 annet ledd. Deres
vurdering av spørsmålet vil være bindende for nemnda.
Ombudsnemndas
kritikk av § 4 slik den ble vedtatt, er av prinsipiell karakter.
Når det er sagt, ble det også en realitet allerede ved nemndas første
tilsyn under den nye loven. Det gjaldt nemndas tilgang til sikkerhetsgraderte
opplysninger. Nærmere bestemt oppstod det en situasjon der personell
involvert i tilsynet følte seg usikker på hvilke opplysninger som
kunne deles med nemnda.
Etter Ombudsnemndas
oppfatning bør loven § 4 endres slik at den blir likelydende med
Harbergutvalgets tilråding.
For det tilfelle
at Stortinget beslutter ikke å endre lovteksten slik, vil Ombudsnemnda
i de neste punktene gi enkelte mindre inngripende innspill til gjeldende rett.