2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til at forslaget i proposisjonen om Stortingets samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 70/2021 av 5. februar 2021 om innlemmelse av direktiv (EU) 2019/770 i EØS-avtalen er behandlet i Innst. 338 S (2021–2022) fra familie- og kulturkomiteen, avgitt 19. mai 2022.

Komiteen merker seg at lovforslaget, som innlemmer Europaparlaments- og rådsdirektiv (EU) 2019/770 i norsk rett, betyr styrkede forbrukerrettigheter. Komiteen mener dette er svært positivt.

Komiteen viser til at forslaget til ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere (digitalytelsesloven) gjelder avtaler om levering av digitale ytelser i forbrukerforhold og innebærer lovregulering av en praktisk viktig og svært utbredt kontraktstype som ikke er særskilt lovregulert i norsk rett i dag. Komiteen viser til at for å sikre forutberegnelige og balanserte rettslige løsninger er det hensiktsmessig med lovregulering på området.

Komiteen viser til at stadig flere av produktene forbrukere benytter seg av i det daglige, innebærer levering av digitale tjenester eller digitalt innhold. Som eksempler kan nevnes ulike applikasjoner som lastes ned til mobiltelefoner og nettbrett, og strømmetjenester for avspilling av musikk, filmer og TV-serier.

Komiteen vil påpeke at loven ikke skal kunne fravikes ved avtale til skade for forbrukeren. Komiteen viser til at det i lovforslaget foreslås bestemmelser om en del spørsmål som ikke er omfattet av direktivets virkeområde, men som antas å være av praktisk betydning ved levering av digitale ytelser. De fleste av disse bestemmelsene er utformet etter mønster av forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Komiteen viser videre til at forslaget omfatter tilfeller der forbrukerens vederlag er penger, og tilfeller der forbrukeren deler personopplysninger med leverandøren for å få tilgang til den digitale ytelsen.

Komiteen viser til at med lovforslaget kan ikke leverandørenes standardavtaler gi forbrukerne et dårligere vern enn rettighetene de har etter den nye loven. Forslaget vil derfor gjøre det enklere å orientere seg om hvilke rettigheter man har knyttet til digitale ytelser.

Komiteen er opptatt av at norske forbrukere må ha frihet til å velge mellom ulike tilbydere av innhold og digitale tjenester. Men komiteen er bekymret for manglende konkurranse og valgfrihet innen fiber- og kabelnett, siden mange forbrukere er innelåst i et tjenestemonopol og dermed prisgitt hvilke tjenester og innhold som til enhver tid tilbys av den aktøren som kontrollerer det eneste nettet som er tilgjengelig. Dette kan i ytterste konsekvens begrense borgernes tilgang til viktig informasjon og skade mediemangfoldet.

Komiteen viser til at Forbrukertilsynet mener at vilkår som forutsetter at forbrukeren må kjøpe TV-tjenester ved kjøp av internett, såkalt tvungent koblingssalg, er ulovlig. Komiteen ser derfor behov for mer oppmerksomhet om hvordan forbrukervernet kan styrkes ved salg av bredbåndstjenester i nett med tjenestemonopol, slik at forbrukerne beskyttes mot koblingssalg og tilsvarende innelåsende avtalevilkår.

Komiteen støtter lovforslaget i proposisjonen.