1.10 Avbestilling og oppsigelse
De rettslige begrepene
avbestilling, oppsigelse og angrerett har til felles at de innebærer
at en part helt eller delvis løser seg fra avtalens forpliktelser
ved å frasi seg retten til motpartens ytelse.
I kapittel 7 i lovforslaget
er det gitt regler om avbestilling før levering, retur etter levering
og oppsigelse i løpende avtaleforhold. Disse forslagene er nærmere
behandlet i punkt 13 i proposisjonen.
Regler om avbestilling
er inntatt i § 31 i lovforslaget. Forbrukeren kan avbestille ytelsen
før den er levert, mot at leverandøren kan kreve erstatning for
tap som følge av avbestillingen. Partene kan avtale en normalerstatning
ved avbestilling, et såkalt avbestillingsgebyr.
I § 33 er det gitt
regler om forbrukerens rett til å si opp avtalen. Det følger av
bestemmelsen at en avtale om løpende levering av digitale ytelser
kan sies opp av forbrukeren med rimelig varsel. Forslaget åpner
likevel for avtaler om bindingstid. Denne adgangen er begrenset til
maksimalt seks måneder av gangen, men i særlige tilfeller kan det
avtales bindingstid opp til tolv måneder. Videre kan det avtales
vilkår om bindingstid bare hvis forbrukeren gis en økonomisk fordel
som står i forhold til bindingstidens lengde. Ved oppsigelse i bindingstiden
kan leverandøren kreve en rimelig normalerstatning for tap som er
en følge av oppsigelsen, dersom slik erstatning er avtalt på forhånd.
Departementet legger
til grunn at forbrukere kan ha behov for et vern mot å bli fakturert
for tjenester som ikke brukes. Det foreslås at ved løpende levering
av digitale ytelser skal leverandøren minst en gang i halvåret sende
forbrukeren et varsel om at avtalen løper, og opplyse forbrukeren
om adgangen til å si opp avtalen. Unnlater leverandøren å sende
varselet, kan forbrukeren kostnadsfritt si opp avtalen med virkning
fra det tidspunktet varselet senest skulle ha vært sendt.
Det foreslås også
en bestemmelse om at dersom forbrukeren ikke betaler noe vederlag
for en løpende ytelse i en periode på seks måneder etter at et krav
på vederlag for ytelsen har forfalt uten å ha blitt betalt, anses
avtalen som oppsagt fra forbrukerens side. Bestemmelsen vil beskytte
forbrukere mot å pådra seg større gjeldsforpliktelser som følge
av at leverandøren fortsetter å levere den digitale ytelsen selv
om det ikke lenger betales for den. Forslaget har først og fremst
som formål å beskytte forbrukere med betalingsproblemer som forholder
seg passive og ikke selv sørger for å avslutte avtaleforholdet.