Forslag fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet:
Forslag 1
§ 7a tredje ledd
skal lyde:
Første ledd gjelder
ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap
i samme konsern eier
-
a. ordinære barnehager
med til sammen færre enn tretti barn,
-
b. familiebarnehager
med til sammen færre enn ti barn, eller
-
c. én åpen barnehage.
Forslag 2
§ 7 b annet ledd
skal lyde:
Første ledd gjelder
ikke for familiebarnehager og barnehageeiere som alene, sammen med
nærstående eller selskap i samme konsern eier ordinære barnehager med
til sammen færre enn tretti barn eller én åpen barnehage.
Forslag 3
§ 23 a tredje ledd
skal lyde:
Første og andre
ledd gjelder ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående
eller selskap i samme konsern eier
-
a. ordinære barnehager
med til sammen færre enn tretti barn
-
b. familiebarnehager
med til sammen færre enn ti barn, eller
-
c. én åpen barnehage.
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre:
Forslag 4
Prop. 82 L (2021–2022)
Endringer i barnehageloven sendes tilbake til regjeringen. Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en proposisjon
der reguleringer foreslått i Prop. 82 L (2021–2022) legges frem sammen
med resultatene av arbeidet kunnskapsministeren har varslet med
en gjennomgang av reglene om styring og finansiering av private
barnehager.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
innføre krav om regnskapsmessig skille for alle private barnehager,
med ikrafttredelse 1. januar 2023.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
sørge for at krav om at alle barnehager skal organiseres som selvstendig
rettssubjekt, trer i kraft 1. januar 2024.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
sørge for at krav om at barnehagens lokaler og utearealer skal være
samlet, trer i kraft 1. januar 2024.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
sikre at barnehager drevet av studentsamskipnader, samt ideelle
menighetsbarnehager, blir unntatt fra de nye kravene som innføres
ved lovendringen, på lik linje med små, enkeltstående barnehager.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti
og Rødt:
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
utrede hvordan private barnehagers eksisterende låneavtaler kan
omfattes av forbud mot å ta opp lån på andre måter enn i finansforetak,
og komme tilbake til Stortinget med forslag i forbindelse med de
varslede endringene i finansiering og styring av private barnehager
våren 2023.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
vurdere om gevinster fra salg av barnehageeiendommene må anses som
ulovlig offentlig støtte til en kommersiell eiendomsvirksomhet, snarere
enn til en ikke-økonomisk barnehagevirksomhet, og om nasjonal rett
åpner for å få krevet eventuell ulovlig statsstøtte tilbakeført.
I den forbindelse må også lovligheten av de såkalte sale-leaseback-avtalene
vurderes, det vil si der det ved salg av eiendommer er inngått langsiktige
husleieavtaler mellom driftsselskapet, altså barnehagen, og eiendomsselskapet
som har kjøpt eiendommen.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
så raskt som mulig fremme forslag om å innføre et forbud mot salg
av barnehageeiendommer inntil lovbestemmelser om forkjøpsrett er
på plass.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med de varslede endringene i finansiering og styring
av private barnehager våren 2023 i forskrift og lovforslag for Stortinget
innføre kommunal råderett over dimensjonering av barnehagetilbudet,
samt gi kommunene anledning til å sette vilkår for tilskudd til
private barnehager, i tråd med Storberget-utvalgets flertallsanbefaling,
inkludert:
-
å gi kommunene mulighet
og plikt til å tilpasse barnehagekapasiteten lokalt
-
å innføre koordinert
barnehageopptak
-
anledning til å
stille samme krav til private barnehager som offentlige barnehager,
som å prioritere barn med rett til barnehageplass, inntak av lærlinger
og å følge lokalt bestemte bemanningsnormer.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med de varslede endringene i finansiering og styring
av private barnehager våren 2023 foreslå de nødvendige endringer
i lov og forskrift slik at tilskudd til private barnehager er tidsavgrenset,
og at tilskudd faller vekk ved salg av barnehagen, samt gi kommunene
mulighet til å vedta lokale forskrifter om beregning av tilskudd,
inkludert anledning til å fastsette bestemmelser i kontrakter eller forskrifter
om hvor lenge de private aktørene skal gis finansiering om gangen,
og vilkår om at finansiering faller vekk ved salg.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen
utrede og innføre regulering av husleie for barnehager og komme
tilbake til Stortinget i forbindelse med de varslede endringene
i finansiering og styring av private barnehager våren 2023.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen
fremme nødvendige lovforslag som fastsetter nærmere krav til overskuddslikviditet
som sikrer at barnehagene bare dekker kostnader som direkte gjelder
godkjent drift av barnehagen, jf. barnehageloven § 23 første ledd.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen
utrede måltall for barnehagenes oppsparte midler og komme tilbake
til Stortinget i forbindelse med de varslede endringene i finansiering
og styring av private barnehager våren 2023.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med første statsbudsjett etter at kravet om at hver
private barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt, er iverksatt, fremme
forslag om at pensjonstilskudd for barnehager skal utføres som kostnadsdekning
til hver barnehage, i tråd med Storberget-utvalgets forslag.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 20
§ 7 a tredje ledd
skal lyde:
Første ledd gjelder
ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående eller selskap
i samme konsern til
sammen eier
-
a. ordinære barnehager
med til sammen færre enn tjue barn,
-
b. familiebarnehager
med til sammen færre enn ti barn, eller
-
c. én åpen barnehage.
Forslag 21
§ 7 b andre ledd
skal lyde:
Første ledd gjelder
ikke for familiebarnehager og barnehageeiere som alene, sammen med
nærstående eller selskap i samme konsern til sammen eier ordinære barnehager
med til sammen færre enn tjue barn eller én åpen barnehage.
Forslag 22
§ 23 a tredje ledd
skal lyde:
Første og andre
ledd gjelder ikke for barnehageeiere som alene, sammen med nærstående
eller selskap i samme konsern til sammen eier
-
a. ordinære barnehager
med til sammen færre enn tjue barn
-
b. familiebarnehager
med til sammen færre enn ti barn, eller
-
c. én åpen barnehage.