Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes og Elise Waagen,
fra Høyre, Margret Hagerup, Kari-Anne Jønnes og Jan Tore Sanner,
fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Torleik Svelle, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Rødt, lederen Hege Bae Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja,
viser til proposisjonen.
Komiteen avholdt muntlig høring
i saken 6. mai 2022. Komiteen har
også mottatt en rekke skriftlige innspill. Høringsinnspillene er
tilgjengelige på sakens side på Stortingets nettsider.
Komiteen sendte brev til kunnskapsministeren med
spørsmål knyttet til forslagene i proposisjonen. Svaret fra kunnskapsministeren
i brev 10. mai 2022 følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen mener at gode barnehager
er et viktig bidrag for å gi alle barn en trygg og god oppvekst
og like muligheter.
Komiteen mener det er viktig
at offentlige tjenester finansiert av skattebetalerne skal gå til
viktige velferdsgoder, og at barnehage utgjør en sentral tjeneste
i denne forstand. Komiteen mener
offentlige midler brukt på barnehagetilbud skal komme barna til
gode.
Komiteen vil fremheve viktigheten
av at samfunnet bidrar til at alle barn får en god start i livet.
Barn som skal utforske og veiledes i lek og læring, og som skal
vokse og utvikle seg sammen med andre, trenger å ha trygge, stabile
ansatte rundt seg som har kompetanse om barn og forståelse for barns
behov. At alle barn blir sett hver dag, og at de får omsorg og oppmuntring,
er viktige kriterier for kvalitet i en barnehage. Komiteen anerkjenner derfor
behovet for at barnehager har gode og forutsigbare rammevilkår,
slik at det kan utvikles høy kvalitet i tilbudet og sikres langsiktige
investeringer i kompetanse, bygg og infrastruktur.
Komiteen viser til at det de
senere årene har blitt gjennomført en rekke utredninger som peker
på at det har skjedd store endringer i eierskapet av private barnehager
siden barnehageforliket. Både Velferdstjenesteutvalgets NOU 2020:13
Private aktører i velferdsstaten og Storberget-utvalgets rapport
i 2021 (Du er henta!) peker på en utvikling i sektoren med stadig
færre små enkeltstående private og ideelle barnehager, og der flere
private barnehager er del av et konsern. Komiteen viser til at det i
senere år har blitt sendt en rekke forslag til regelverksendringer
for private barnehager på høring.
Komiteen vil understreke at
private barnehager har bidratt positivt til utvikling av kvalitet
og mangfold i sektoren og utgjør en viktig del av barnehagetilbudet
i Norge. Komiteen viser
til at halvparten av norske barnehagebarn i dag går i en privat
barnehage, og komiteen understreker
at det er et felles mål å bevare et mangfold i barnehagesektoren.
Komiteen peker på at barnehagesektoren
ser betraktelig annerledes ut nå enn da barnehageforliket ble inngått
i 2003; der det tidligere var behov for å tilrettelegge for rask
utbygging, må barnehagetilbudet nå tilpasses en situasjon der sektoren
i stor grad er ferdig utbygd, kapasiteten er god og barnekullene
blir mindre. Komiteen mener
det er viktig at regelverket er funksjonelt, godt tilpasset og fremtidsrettet,
og endringer i regelverket tilstreber å oppnå dette.
Komiteen merker seg at hensikten
bak forslagene i proposisjonen er å bidra til mer åpenhet om bruken av
offentlige tilskudd og foreldrebetaling i barnehagesektoren, sikre
et tilstrekkelig tilsyn og sikre at offentlige tilskudd og foreldrebetaling
kommer barna i barnehagen til gode.
Komiteen viser til at regjeringen
har varslet en helhetlig gjennomgang av finansieringssystemet for
private barnehager i løpet av 2023, og at dette arbeidet blant annet
skal basere seg på rapportene fra Velferdstjenesteutvalget og Storberget-utvalget,
som begge peker på behovet for endringer i finansieringssystemet.
Komiteen viser til Storberget-utvalget,
som enstemmig understreket at like økonomiske rammer er viktig for
å gi alle barn likeverdig tilgang til barnehager og likeverdig kvalitet
i barnehagen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, mener de varslede endringene i finansieringssystemet
må ha som mål å sikre ro og forutsigbarhet for sektoren knyttet
til hvordan de langsiktige rammevilkårene vil se ut. Flertallet forutsetter
at likebehandling av kommunale og private barnehager skal ligge
til grunn for det videre arbeidet med finansiering av sektoren framover.
Flertallet vil bemerke at det
i arbeidet med en bedre regulert sektor er nødvendig å sørge for
at de private barnehagene har en bærekraftig og forutsigbar økonomisk
situasjon. Dette innebærer en mulighet til for å sikre stabil og
forutsigbar drift, samt rom for å gjøre investeringer i barnehagen. Flertallet mener
dette er en forutsetning for at private barnehageaktører i sektoren
skal ha en faktisk mulighet til å bidra til et mangfoldig tilbud
og en reell valgfrihet for foreldre og barn.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, har en målsetting om et tydelig og strengt regelverk
for private barnehager, som sikrer bedre demokratisk styring og
kontroll med barnehagesektoren. Dette flertallet er bekymret
for at det i dag ikke er tilstrekkelig åpenhet om økonomien i private
barnehager, og at det tidligere har blitt ført få tilsyn med økonomien
i private barnehager.
Dette flertallet mener det
er viktig for at de private barnehagene skal ha legitimitet og oppslutning
i befolkningen, at tilskudd og foreldrebetalinger faktisk går til
barnehagedriften og at dette blant annet synliggjøres gjennom tilgjengelige
årsregnskap for hver enkelt barnehage.
Dette flertallet ser behovet
for et tydelig regelverk som hindrer store verdiuttak fra barnehagedrift,
og utenlandsk oppkjøp av norske barnehager, og ved kjøp og salg
av barnehager.
Dette flertallet viser til
at regjeringen som en del av oppfølgingen av Storberget-utvalget,
tidligere høringsrunder og budsjettavtalen med Sosialistisk Venstreparti
arbeider med nye regler for styring og finansiering av private barnehager. Dette flertallet mener man
i dette arbeidet blant annet må sikre bedre rammevilkår for små
privateide og ideelle barnehager, gi kommunene større mulighet til
å styre finansieringen, samt stille krav til private barnehager.
Et nytt regelverk skal sette en stopper for utviklingen der kommersielle
eier stadig flere barnehager.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at de foreslåtte endringene i proposisjonen vil bidra til
å oppnå nettopp dette.
Dette flertallet viser til
budsjettenigheten og behandlingen av statsbudsjettet for 2022, der
følgende ble vedtatt:
«Stortinget ber regjeringen
fremme nødvendige forslag for å gjeninnføre kommunenes rett til
å føre tilsyn med private barnehager, herunder gi kommunene innsyn
i alle økonomiske disposisjoner i barnehager i kommunen som mottar
tilskudd.»
«Stortinget
ber regjeringen i forskrift og lovforslag innføre meldeplikt til
kommunen når eiendomsrett til barnehage i kommunen blir overført
til andre enn staten eller den fylkeskommune der eiendommen ligger,
og utrede hvordan det kan innføres en forkjøpsrett for kommune.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede forslag om å stille krav til at selskaper
som leverer offentlig finansierte velferdstjenester, organiseres
i egne rettssubjekter hvor det ikke er tillatt å drive annen virksomhet
enn offentlig finansierte velferdstjenester.»
Dette flertallet viser til
at disse vedtakene følges opp i regjeringens varslede arbeid med
nye regler for styring og finansiering av private barnehager, som
legges frem for Stortinget i 2023.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre peker på at det viktigste
for barna er et barnehagetilbud av høy kvalitet som gir mulighet
til lek og utvikling innenfor trygge rammer, uavhengig av om barnehagen
er privat eller offentlig. Disse medlemmer mener at private
barnehagers bidrag til å sikre full barnehagedekning, utvikling
av kvalitet, mangfold og valgmuligheter for foreldre og barn har
vært avgjørende i å skape et velferdstilbud med høy foreldretilfredshet.
Disse medlemmer mener at et
godt og tilpasset regelverk for private barnehager som sikrer bærekraft, forutsigbarhet
og rettferdighet i rammevilkår, er avgjørende for deres videre eksistens. Disse medlemmer peker
videre på at partiene på venstresiden gjennom flere år har bidratt
til å skape et bilde av sektoren som ikke er gjenkjennelig, og gitt
private barnehager en opplevelse av å hverken være ønsket eller
satset på. Disse medlemmer mener
det er beklagelig, og hadde håpet at det ville være et tverrpolitisk
ønske om å sikre at barnehagene kan fokusere på å gi barna et godt
tilbud i stedet for at de fortsatt må være bekymret for om driftsgrunnlaget
skal forsvinne.
Disse medlemmer viser til at
det i senere år har blitt sendt en rekke forslag til regelverksendringer
for private barnehager på høring, noe som har sikret et visst kunnskapsgrunnlag
og en åpen diskusjon om situasjonsforståelsen, mulighetene og konsekvensene
av foreslåtte endringer i reguleringer. Disse medlemmer mener at endringer
som gjøres i regelverket og finansieringssystemet, må ha som mål
at private barnehager skal kunne drive langsiktig og ha en ambisiøs
satsing på mangfoldighet, kvalitet og tilbud gjennom forutsigbare rammevilkår. Disse medlemmer mener
det er avgjørende at likebehandling av kommunale og private barnehager
skal ligge til grunn for det videre arbeidet med finansiering av
sektoren framover, og understreker at dette handler om at alle barn,
uavhengig av om de går i en privat eller offentlig barnehage, skal
bli behandlet likt og være like mye verdt.
Disse medlemmer peker på viktigheten
av at organisering og finansiering av barnehagesektoren kan sees
i sammenheng med krav til innhold og kvalitet. Disse medlemmer mener det er
utfordrende å behandle deler av regelverket hver for seg uten å
kunne se helhetsbildet i hvordan ulike endringer totalt sett slår
ut for sektoren. Disse
medlemmer viser i den anledning til at statsråden svarer på
spørsmål fra komiteen at
«regjeringen har
akkurat satt i gang et større arbeid med å modernisere reglene for
styring og finansiering av private barnehager,»
jf. svar på spørsmål
14 i statsrådens vedlagte svar.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Prop.
82 L (2021–2022) Endringer i barnehageloven sendes tilbake til regjeringen.
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en proposisjon der
reguleringer foreslått i Prop. 82 L (2021–2022) legges frem sammen
med resultatene av arbeidet kunnskapsministeren har varslet med
en gjennomgang av reglene om styring og finansiering av private
barnehager.»
Disse medlemmer mener
kommunen fortsatt skal være finansieringsmyndighet. Prinsippet om
likeverdig behandling av private, ideelle og kommunale barnehager
som mottar tilskudd, skal ligge til grunn for fremtidig finansiering
av barnehagene. Disse
medlemmer peker på nødvendigheten av å sette alle offentlig
godkjente private og ideelle barnehager i stand til å levere god
barnehagekvalitet med dagens og fremtidige nasjonale bemanningskrav. Disse medlemmer viser
til barnehageloven § 19 om kommunalt tilskudd til godkjente private
barnehager: «Kommunen kan gi tilskudd til godkjente private barnehager.
Kommunen skal behandle private barnehager som mottar tilskudd, likeverdig
med kommunale barnehager. Departementet kan gi forskrift om hva
som er likeverdig behandling». Disse medlemmer mener det
er viktig at dette fremdeles skal være måten finansieringen av sektoren
styres på, og at forskriften gir tydelige rammer for hvordan dette
skal oppfylles.
Disse medlemmer viser til
regjeringens varslede endringer som en oppfølging av Storberget-utvalgets rapport
og er bekymret for at foreldrenes rett til valgfrihet ikke vil bli
ivaretatt. Disse
medlemmer ser også med bekymring på signalene om ulik finansiering
av private og kommunale barnehager, siden dette nettopp vil bety
en forskjellsbehandling av barn.
Disse medlemmer mener samordnet
opptaksprosess skal skje gjennom likebehandling av kommunale og
private barnehager slik at foreldrenes ønsker og behov tillegges
stor vekt ved selve opptaket. Det skal tas hensyn til barnehagenes
mangfold og egenart. Disse
medlemmer peker på barnehageloven § 17 om samordnet opptaksprosess
i kommunen:
«Alle godkjente
barnehager i kommunen skal samarbeide om opptak av barn. Kommunen
skal legge til rette for en samordnet opptaksprosess, der det tas
hensyn til barnehagenes mangfold og egenart. Brukernes ønsker og
behov skal tillegges stor vekt ved selve opptaket. Ved en samordnet
opptaksprosess skal likebehandling av barn og likebehandling av
kommunale og private barnehager sikres.»
Disse medlemmer mener dette
må ligge til grunn også i det videre arbeidet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener samfunnet trenger barnehager
med god bemanning og fokus på barnas beste, ikke en barnehagesektor
der kommersielle eiere kan berike seg på fellesskapets midler bevilget
til barnehage. Disse
medlemmer viser til at det hvert år forsvinner store summer
ut av offentlig finansiert velferd. Det regjeringsnedsatte Storberget-utvalget
har utredet finansiering av private barnehager, og leverte sin rapport
i juni 2021. Flertallet i utvalget vektlegger analyser som viser
at lønnsomheten for noen barnehager er for høy. Disse medlemmer viser til
at flertallet i Storberget-utvalget skriver følgende:
«Det kan tyde på
at det er superprofitt i sektoren. Det vil si at avkastningen er
høyere enn det barnehageeier normalt kunne vente seg.»
Disse medlemmer mener offentlig
finansierte velferdstjenester ikke egner seg som et marked med profitt.
I dagens barnehagelov § 21 står det at formålet er at «offentlige
tilskudd og foreldrebetaling kommer barna i barnehagen til gode».
Samtidig står det at barnehagen kan «disponere et eventuelt overskudd
fritt». Disse
medlemmer viser til at det i dagens system dermed er en innebygd
motsetning i at pengene – offentlige midler og foreldrebetaling
– skal komme barna til gode, samtidig som det er tillatt for kommersielle
aktører å hente ut overskudd.
Disse medlemmer viser til
at kommersielle aktører, organisert som aksjeselskap, har som sitt
formål nettopp å skape overskudd til eierne. Altså kommer ikke pengene
barna til gode. Hvis man tillater kommersielle barnehager, med rett
til, og formål om å tjene penger, vil motsetningene mellom selskapenes
og samfunnets målsettinger fortsette med lovmessighet. Jo mer man
vil stramme til fra samfunnets side, dess mer behov er det for reguleringer
og kontroll. Det medfører både mer byråkratisering og økende kostnader
for samfunnet. Det offentlige har betydelige årlige styringskostnader
ved bruk av kommersielle aktører. Disse medlemmer viser til
Velferdstjenesteutvalgets rapport (NOU 2020:13), der det fremkommer
følgende:
«Etter utvalgets
vurdering kan dette tilsi at samlede kostnader ikke blir redusert,
men i verste fall øker, ved bruk av private leverandører.»
Deler av utvalget
mener videre at det er rom for mer tillitsbasert styring og dermed
reduserte styringskostnader ved bruk av ideelle aktører som ikke
har anledning til å ta ut overskudd fra virksomheten.