Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid,
fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm
Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari
Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til
at Justis- og beredskapsdepartementet i Prop. 80 L (2021–2022) foreslår
endringer i utlendingsloven § 95.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at bakgrunnen for
forslaget er Stortingets vedtak nr. 921 av 16. juni 2016:
«Stortinget ber regjeringen
etablere en uavhengig tilsynsordning for asylmottaksdrift.»
Flertallet viser til at forslaget
går ut på å lovfeste at statsforvalteren er tilsynsmyndighet og
skal føre tilsyn med omsorgen for enslige mindreårige som bor i asylmottak.
Det foreslås videre
å lovfeste at statsforvalteren kan gi pålegg til Utlendingsdirektoratet
eller driftsoperatøren om å rette et forhold eller om å nedlegge
driften, dersom tilsynet avdekker forhold i strid med utlendingsloven
og tilhørende forskrifter.
Det foreslås også
å lovfeste at Statens helsetilsyn skal ha det overordnede ansvaret
for tilsynet, og følgelig at Statens helsetilsyn er klageinstans
for pålegg som gis av statsforvalteren.
Videre foreslås det
å lovfeste at statsforvalteren og Statens helsetilsyn kan kreve
at Utlendingsdirektoratet og driftsoperatøren, uten hinder av taushetsplikt,
gir dem de opplysninger og den tilgangen som er nødvendig for å
utøve sine tilsynsoppgaver.
I tillegg foreslås
det å lovfeste at Kongen ved forskrift kan gi nærmere bestemmelser
om tilsynsordningen.
Flertallet viser til proposisjonens
kapittel 7, hvor høringsinstansenes syn omtales. Flertallet viser videre til
at det var bred støtte fra høringsinstansene for at det etableres
en statlig tilsynsordning for omsorgen for enslige mindreårige i
asylmottak.
Flertallet viser videre til
at komiteen i forbindelse med komiteens behandling også har imøtesett
skriftlige innspill i saken. Tre høringsinstanser har kommet med
innspill.
Flertallet viser til at departementet
vurderer at enslige mindreårige som bor i asylmottak, er en særskilt sårbar
gruppe, og at ressursinnsatsen til en statlig tilsynsordning for
asylmottaksdriften derfor bør rettes inn mot oppfølgingen av denne
gruppen. Oppfølgingen av andre deler av asylmottaksdriften anses
etter departementets vurdering ivaretatt gjennom eksisterende tilsynsordninger
for asylmottaksdriften og Utlendingsdirektoratets kontraktsoppfølging.
Flertallet støtter etableringen
av en statlig tilsynsordning, og mener dette vil bidra til å styrke
rettssikkerheten til de enslige mindreårige som bor i asylmottak,
og sikre at deres behov blir ivaretatt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Stortinget de senere år
har stemt ned forslag om en uavhengig tilsynsordning for asylmottaksdrift,
senest i behandlingen av Prop. 82 L (2020–2021) jf. Innst. 344 L
(2020–2021).
Disse medlemmer understreker
at det allerede føres omfattende tilsyn og kontroll med ivaretakelsen av
barns rettigheter i asylmottak. Barnevernet som sektormyndighet
har ansvar for å sikre ivaretakelsen av barns oppvekstsvilkår og
at det ytes nødvendig hjelp og omsorg til alle barn, uavhengig av
om barn bor på et asylmottak eller ikke.
Statsforvalterne
har videre en rett og en plikt til å føre tilsyn med aktører som
forvalter lovpålagte plikter etter barnevernloven, både ved alvorlige
hendelser eller ved mistanke om ulovlig praksis. Sammenholdt med UDIs
alminnelige kontraktsoppfølging, med formål om å sikre at driften
av asylmottak er i samsvar med kontrakt og øvrig regelverk for drift,
anser disse medlemmer etablering
av eget tilsynsorgan som et symbolpolitisk tiltak som ikke vil medføre
annet enn pulverisering av dagens ansvar.
Det fører etter disse medlemmers oppfatning ikke
til en styrking av tilbudet til enslige mindreårige asylsøkere,
snarere tvert imot. Disse
medlemmer støtter ikke opprettelsen av et nytt tilsynsorgan.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener etableringen av
en statlig tilsynsordning på mottak for enslige mindreårige er på
høy tid, og en viktig seier for barns rettssikkerhet. Disse medlemmer vil
likevel påpeke at enslige mindreårige asylsøkere i utgangspunktet
ikke burde bo på asylmottak, men burde være under omsorgen til barnevernet
på lik linje med andre barn i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til Redd Barnas
høringssvar, som understreker viktigheten av at tilsynet på asylmottak
hvor det bor enslige mindreårige, er like omfattende og har likt
barnefaglig innhold som det som gjelder for tilsyn med barnevernsinstitusjoner.
Barn som står uten omsorgspersoner, har rett til omsorg og beskyttelse,
uten noen form for diskriminering. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre gjennom forskrift at det statlige tilsynet
med asylmottak hvor det bor enslige mindreårige, er mest mulig likt
tilsynet med barnevernsinstitusjoner, særlig hva gjelder formålet
med tilsynet og tilsynsmyndighetens oppgaver.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at lovforslaget
kommer som følge av Stortingets vedtak nr. 921 av 16. juni 2016,
hvor Sosialistisk Venstreparti fikk flertall for følgende:
«Stortinget ber
regjeringen etablere en uavhengig tilsynsordning for asylmottaksdrift».
Det var et enstemmig
storting som stemte for. Disse medlemmer mener lovforslaget
som behandles nå, bare er en delvis oppfølging av anmodningsvedtaket. Disse medlemmer viser
derfor til at Sosialistisk Venstreparti har fremmet forslag på nytt
om å opprette en uavhengig tilsynsordning for alle asylmottak, jf.
Dokument 8:177 S (2021–2022).
Disse medlemmer viser til
at regjeringens argumentasjon for å ikke innføre en uavhengig tilsynsordning
i tråd med anmodningsvedtaket er ressurssituasjonen, og at enslige
mindreårige er en særskilt sårbar gruppe. Disse medlemmer viser til
at regjeringen videre anser at tilsyn med alle andre asylmottak
er ivaretatt av UDI, til tross for at anmodningsvedtaket klart sier at
tilsynet burde legges til noen som ikke selv er en del av kontraktsprosessen.
UDI er per i dag ansvarlige for å behandle asylsøkerens sak. De
behandler i tillegg søknad og klager om støtte til økonomiske ytelser,
og søknader knyttet til helsemessige forhold, og de inngår og følger
opp driftskontraktene. Disse
medlemmer viser til at UDIs dobbeltrolle ikke har endret seg
siden vedtaket ble gjort i 2016.
Disse medlemmer er enige med
regjeringen i at enslige mindreårige asylsøkere er en særskilt sårbar gruppe.
Men det er også barn og unge som bor i ordinære mottak, gravide,
kvinner som har vært utsatt for vold, flyktninger som har vært utsatt
for tortur, asylsøkere med nedsatt funksjonsevne eller andre med
kroniske sykdommer.
Disse medlemmer viser til
at dersom et uavhengig tilsyn med alle asylmottak hadde blitt innført
etter vedtaket i 2016, ville Norge vært enda bedre rustet til å
håndtere den raske oppbyggingen av asylmottak som nå kreves som
følge av Russlands angrepskrig mot Ukraina. Kappløpet for å få nok
mottaksplasser øker risikoen for at useriøse aktører ikke blir fanget
opp, og UDIs kapasitet til kontraktsoppfølging i en slik situasjon
er mindre. Dette synliggjør behovet for en uavhengig tilsynsordning
for alle asylmottak, noe disse medlemmer håper et samlet
storting igjen kan stå sammen om.