Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, viser til proposisjonen og forslag om Stortingets
samtykke til inngåelse av tilleggsavtale om forsvarssamarbeid mellom
Norge og USA av 16. april 2021 – «Supplementary Defense Cooperation
Agreement» (SDCA). Komiteen viser
til at avtalen ble undertegnet av Norge i Oslo den 16. april 2021
i henhold til kongelig resolusjon av samme dato, og at USA undertegnet
avtalen i Washington D.C. den 31. mars 2021.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, merker
seg at det overordnede formålet med tilleggsavtalen er å etablere et
oppdatert rettslig rammeverk for amerikanske styrkers aktivitet
på norsk territorium. Aktiviteten skjer innenfor rammen av norsk
base-, anløps- og atompolitikk, og dette slås uttrykkelig fast i
avtalens artikkel 1. Avtalen bidrar til å tilrettelegge for støtte
og forsterkning fra nære allierte til forsvaret av Norge. Slik forsterkning
er avgjørende for Norges totale forsvarsevne og utgjør en av tre
hovedlinjer i vårt nasjonale forsvarskonsept, i tillegg til vår
nasjonale forsvarsevne og det kollektive forsvaret i NATO.
Flertallet understreker at
det amerikanske forsvarets aktivitet i Norge bygger på over 70 års
nært og tillitsfullt samarbeid. Aktiviteten og tilstedeværelsen
har hittil vært basert på NATOs Traktat for det nordatlantiske område
om status for deres styrker av 19. juni 1951 (NATO SOFA) samt en
rekke bilaterale samarbeidsavtaler. Flertallet merker seg at NATO
SOFA og de bilaterale avtalene fortsatt vil være gjeldende for amerikansk nærvær
i Norge, men delvis vil suppleres og erstattes av tilleggsavtalen.
Flertallet merker seg at USAs
initiativ til å oppdatere rammeverket for vårt bilaterale forsvarssamarbeid
tar utgangspunkt i et amerikansk ønske om så likeartede rammebetingelser
som mulig for amerikansk tilstedeværelse i allierte land i Europa
og Asia.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti merker
seg at USA har forhandlet frem lignende avtaler med flere europeiske
land, inkludert Bulgaria, Estland, Latvia, Litauen, Polen, Romania
og Ungarn, og er i forhandlingsprosess med andre land.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, understreker
at videreføring og videreutvikling av samarbeidet med våre nære
allierte primært handler om å ivareta norske interesser og Norges
sikkerhet, og at dette grunnleggende prinsippet også er gjort gjeldende
for tilleggsavtalen.
Det er flertallets oppfatning
at samarbeid med våre nære allierte bidrar til å styrke vår evne
til operativt samvirke og NATOs evne til å kunne forsvare Norge
og Europa, og at dette supplerer vår nasjonale forsvarsevne. Flertallet viser
til at forsvaret av Norges frihet og selvstendighet siden vår inntreden
i NATO i 1949 har vært basert på at Norge som et land med en strategisk
viktig beliggenhet ikke alene fullt ut kan garantere vår egen frihet
og selvstendighet. Flertallet viser
til at dette premisset fortsatt er gjeldende.
Flertallet viser til at NATO
etter den russiske aggresjonen mot Ukraina fra og med 2014 har lagt
betydelig vekt på å styrke alliansens kollektive forsvarsevne, blant
annet gjennom kapabilitetsutvikling, tilpasninger i kommandostrukturen
og utvikling av planverk. Flertallet understreker at
Russlands brutale, folkerettsstridige og umoralske angrep på Ukraina
i februar 2022 ytterligere aktualiserer dette.
Flertallet understreker at
Norge og USA innenfor rammen av NATO har samarbeidet tett om forsvaret
av Norge i over 70 år. Flertallet viser
til at USA gjennom flere tiår har forhåndslagret materiell i Norge
og jevnlig øver og trener i Norge sammen med norske styrker og andre
allierte, for eksempel under øvelsen Cold Response, som gjennomføres
annethvert år. Det er flertallets oppfatning
at samtrening med USA og andre allierte er strategisk viktig og
til nytte for både Norge, NATO og USA.
Flertallet viser til at et
oppdatert rettslig rammeverk for forsvarssamarbeid er et ufravikelig
amerikansk krav for å foreta eventuelle infrastrukturinvesteringer
i Norge, og at tilleggsavtalen derfor er viktig i lys av Norges
NATO-medlemskap, både i et regionalt og et transatlantisk perspektiv.
Flertallet understreker at
avtalen setter USA i stand til raskere og bedre å kunne yte militær
forsterkning av Norge i krise og krig. Avtalen legger opp til et
tett samarbeid og løpende konsultasjoner mellom norske og amerikanske
myndigheter om militære og sikkerhetsmessige spørsmål. Avtalen inngås
med full respekt for norsk suverenitet, norske lover og folkerettslige
forpliktelser, jf. artikkel 3.
Komiteen viser
til at tilleggsavtalen vil endre dagens rettslige rammeverk på flere
områder og går lenger enn tidligere avtaler i å gi amerikanske styrker
rettigheter i Norge.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, merker
seg at det flere steder i avtalen er understreket at den inngås
med full respekt for norsk suverenitet, norske lover og Norges folkerettslige
forpliktelser. Avtalen stadfester at den ikke endrer norsk base-
og atompolitikk, anløpsregler eller norske begrensninger på lagring
av visse våpentyper på norsk territorium (atomvåpen, landminer og
klasevåpen mv.).
Komiteen viser
til at tilleggsavtalen nødvendiggjør ny lovgivning. Stortingets
samtykke til inngåelse av avtalen er nødvendig etter Grunnloven
§ 26 annet ledd for at avtalen skal kunne inngås som folkerettslig
bindende for Norge. De lovendringer som er nødvendige for å gjennomføre
avtalen i norsk rett, fremmes for Stortinget av Forsvarsdepartementet. Komiteen viser
her til Forsvarsdepartementets proposisjon til Stortinget med forslag
til lov om gjennomføring av tilleggsavtale mellom Norge og USA om
forsvarssamarbeid av 16. april 2021 (forsvarssamarbeidsloven) mv.
Komiteen merker seg at avtalen
ikke vil bli gjennomført før lovendringene er vedtatt og trådt i
kraft.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at avtalen
slik den foreligger, inneholder en rekke intensjonserklæringer som
ikke sikres av konkrete kontrollmekanismer i selve avtaleteksten.
Disse medlemmer viser til at
det i avtalen anføres at den ikke endrer den norske basepolitikken,
samtidig som amerikanske styrker skal gis «uhindret tilgang til
og bruk av omforente områder» til blant annet innkvartering av personell,
oppstilling av styrker og materiell, forhåndslagring av utstyr,
forsyninger og materiell, bunkring av fartøyer og byggevirksomhet. Disse medlemmer kan
ikke se hvordan dette ikke utgjør en «base» i henhold til baseerklæringen
av 1949, som satte som vilkår for norsk NATO-medlemskap at det ikke skulle
åpnes baser for fremmede lands stridskrefter på norsk territorium
i fredstid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, minner
om at rammene for utenlandsk militær tilstedeværelse i Norge blant
annet er satt gjennom basepolitikken, atomvåpenpolitikken og anløpspolitikken. Flertallet fremhever
at baseerklæringen ble utformet i forbindelse med Norges inntreden
i NATO i 1949, og at denne fastslår at Norge ikke vil tiltre «noen
overenskomst med andre stater som innebærer forpliktelser for Norge
til å åpne baser for fremmede makters stridskrefter på norsk territorium
så lenge Norge ikke er angrepet eller utsatt for trusler om angrep». Flertallet viser
videre til regjeringen Torps presisering (1951) av at basepolitikken ikke
hindrer a) utbygging av militære anlegg «slik at de er skikket til
umiddelbart å ta imot og underholde på effektivt vis allierte stridskrefter
som overføres til Norge for å bistå med forsvaret av landet», eller
b) «at Norge deltar i allierte fellesøvelser eller tar imot kortvarige
besøk av allierte stridskrefter allerede i fred». Flertallet viser også til at
regjeringen Nordli fastslo (1977) at forhåndslagre ligger innenfor
basepolitikken, og at regjeringen Solberg fastslo (2018) at rotasjonsbasert
trening og øving med tilnærmet kontinuerlig tilstedeværelse av enheter
fra det amerikanske marinekorpset er innenfor basepolitikken. Flertallet understreker
på bakgrunn av dette at basepolitikken ikke har blitt ansett som
et hinder for forberedelser i fredstid når disse er relevante for
forsvaret av Norge, NATO eller mottak av forsterkninger. Flertallet fremhever
derfor at det sentrale spørsmålet knyttet til basepolitikken er
om avtalen innebærer norsk forpliktelse til å tillate permanent nærvær
i fredstid av allierte stridskrefter, og dernest om formålet er
noe annet enn forberedelser til forsvaret av Norge og NATO, herunder
også forberedelse til mottak av allierte forsterkninger. Flertallet understreker
at svaret på begge disse spørsmål er nei.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det står
i avtalens artikkel I at den ikke endrer norsk politikk med hensyn til
lagring eller utplassering av kjernefysiske våpen på norsk territorium.
I avtalens artikkel III står det videre:
«Partene skal ha
felles tilgang til og rett til bruk av omforente områder, med mindre
partene eller deres administrative representanter har fastslått
at amerikanske styrker skal ha rett til eksklusiv tilgang til og
bruk av deler av områdene.»
Disse medlemmer påpeker at
avtalen åpner for at amerikanske styrker på administrativt nivå
kan gis rett til å nekte norske inspektører tilgang til deler av
områdene. Dette vil frata Norge mulighet til å kontrollere at USA
respekterer Norges reservasjon mot lagring og utplassering av kjernefysiske
våpen.
Disse medlemmer understreker
at en slik eksklusiv tilgang til og bruk av områdene innebærer å
avgi suverenitet til en annen stat på norsk jord. Dette kan også
bety at norske myndigheter ikke gis innsyn i hva områdene brukes
til mer generelt, herunder hva slags personell som oppholder seg
der, hvilke våpentyper som lagres der, og om det holdes fanger på
området. Det vil være opp til USAs myndigheter å dele slik informasjon
eller ikke.
Komiteens flertall,alle
unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser
til at også Norge stiller krav om at når norske styrker er i utlandet, skal
disse få et eksklusivt område som kun skal være tilgjengelig for
dem. Hensikten er blant annet å beskytte sensitivt materiell. Flertallet viser
for øvrig til at militære fartøy og luftfartøy har diplomatisk immunitet, noe
som innebærer at vertsnasjonen verken kan inspisere fartøy eller
last, og at tilleggsavtalen ikke endrer på dette. Flertallet fremhever videre
at det i avtalen understrekes at den inngås med full respekt for
norsk suverenitet, norske lover og folkerettslige forpliktelser.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at avtalen
på den ene siden skal utføres med full respekt for norsk suverenitet,
norske lover og folkerettslige forpliktelser. Disse medlemmer påpeker at
Norge samtidig frafaller førsteretten til å utøve strafferettslig
jurisdiksjon over medlemmer av amerikanske styrker.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser
til at Norge allerede per i dag er bundet av NATO SOFA, som etablerer regler
om fordeling av straffejurisdiksjon mellom senderstat og vertsstat,
slik at senderstaten har primærjurisdiksjon for tjenstlige handlinger. Flertallet minner
om at dette regelverket gjelder i dag i relasjon til alle besøkende
styrker fra NATO-land, herunder de som kommer fra USA. Flertallet viser
også til at Norge er opptatt av å sikre avtaler før deployering
av norske styrker til utlandet for ivaretagelse av personellet,
og at innholdet i disse avtalene sikrer at det er Norge som har primærjurisdiksjon
over norske styrker. Flertallet peker
på at dette betyr at eventuelle lovbrudd begått av norske styrker
i det aktuelle landet, primært vil kunne påtales av norsk påtalemyndighet
og gjennomgå rettsbehandling i norske domstoler.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til svar gitt
av Amnesty International i komiteens høring:
«Det er dokumentert
en rekke tilfeller hvor amerikansk tjenestepersonell og deres kontraktører
har stått bak alvorlige brudd på menneskerettighetene, både at de
har stått bak forsvinninger og tortur selv, og at de har anholdt
og torturert folk på territoriet til Nato-partnere i Europa. USA
er sterkt nølende til å etterforske denne typen forbrytelser, samtidig
som de gjør alt de kan for å verne sine egne mot andre lands straffeforfølging.»
«Avtalen
vil medføre sterke begrensninger for norske myndigheter til å etterforske
og straffeforfølge amerikansk personell for mulige brudd. Norge
er forpliktet både til å beskytte egne borgere for overgrep, og
til å etterforske og straffeforfølge mistenkte for tortur eller krigsforbrytelser
når de er på norsk jord. Vi er redde for at dette blir vanskelig.»
Disse medlemmer sier seg enig
i at avtalen i sin nåværende form har for svake kontrollmekanismer
til å sikre at Norge kan overholde sine folkerettslige og menneskerettslige
forpliktelser. Disse
medlemmer foreslår derfor at Stortinget ikke samtykker i avtalen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, erkjenner
at Norge gjennom tilleggsavtalen frafaller retten til primærjurisdiksjon
for ikke-tjenestehandlinger. Amerikanske myndigheter får dermed
i utgangspunktet førsteretten til å straffeforfølge alle handlinger
begått i Norge av et medlem av den amerikanske styrken. Flertallet understreker
samtidig at Norge har adgang til å trekke tilbake dette frafallet
i spesielle tilfeller, for eksempel dersom det har blitt begått
en alvorlig forbrytelse. Flertallet viser til at i
de tilfeller der en sak eller etterforskning berører flere stater,
er utgangspunktet at plikten til etterforskning påhviler staten
som hadde jurisdiksjon over fornærmede da den straffbare handlingen
fant sted. Flertallet mener
derfor at en avtale som gir senderstaten eksklusiv jurisdiksjon
over handlinger begått av egne soldater på territoriet til en annen
stat, er forenlig med Den europeiske menneskerettskonvensjon.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at Stortinget
i behandlingen av Innst. 87 S (2020–2021) enstemmig ba regjeringen
sette ned en forsvarskommisjon for å vurdere de sikkerhetspolitiske
utfordringene for Norge. Regjeringen oppnevnte en slik kommisjon
i statsråd 17. desember 2021, med følgende mandat:
«Forsvarskommisjonen
skal vurdere hvilke potensielle sikkerhets- og forsvarspolitiske
veivalg og prioriteringer Norge kan ta for best å ivareta norsk
sikkerhet i et 10-20 års perspektiv.
Kommisjonen skal
synliggjøre hvilke konsekvenser dette bør ha for den videre utviklingen
av forsvaret av Norge. Kommisjonen skal bidra til en åpen og bred offentlig
debatt blant annet ved å bringe nye ideer på banen og diskutere
disse i offentligheten.»
Disse medlemmer vil påpeke
at en ny, vidtgående avtale med USA vil avgjøre flere sentrale forsvarspolitiske
veivalg og prioriteringer før Forsvarskommisjonens arbeid er ferdig,
etter mandatet innen 3. mai 2023. Avtalen slik den foreligger, vil
også binde forsvaret av Norge tettere til USAs prioriteringer like
før det er avklart hvordan NATO vil endres som følge av en eventuell inntreden
av Sverige og Finland, og på hvilke vilkår dette skal skje. En eventuell
svensk og finsk inntreden kan øke spenningen i nord. Samtidig kan
en bilateral avtale med USA vanskeliggjøre et tettere forsvarssamarbeid mellom
nordiske land. Disse spørsmålene vil være bedre avklart når Forsvarskommisjonen
presenterer sin rapport.
Disse medlemmer foreslår derfor
å utsette behandlingen av proposisjonen til Forsvarskommisjonen har
presentert sin rapport og Stortinget har fått et bedre beslutningsgrunnlag.
Disse medlemmer viser
til at avtalen innebærer at en annen stat gis rett til å utøve myndighet, derunder
fysisk maktbruk, på norsk territorium. Overføring av myndighet til
internasjonale sammenslutninger reguleres av Grunnloven § 115, som
krever at Stortinget gir samtykke med tre fjerdedels flertall, hvor minst
to tredjedeler av representantene er til stede.
Disse medlemmer viser til
høringsuttalelse fra Den internasjonale juristkommisjon (ICJ-Norge):
«Etter ICJ-Norges
syn er myndighetsoverføring til en annen stats myndigheter på norsk
territorium i traktats form per definisjon mer inngripende enn overføring
av myndighet til en organisasjon Norge er medlem av.»
Disse medlemmer ser ingen
grunn til at Stortinget skal gi et mindre kvalifisert samtykke til
myndighetsoverføring til én stat enn til en sammenslutning av stater
hvor Norge er medlem, eksempelvis NATO. Disse medlemmer foreslår
derfor at Stortinget voterer over innstillingen etter kravene som
er gitt i Grunnloven § 115.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
"Samtykke til inngåelse av tilleggsavtale
mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid behandles av Stortinget
etter Grunnloven § 115."
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser
til at når det gjelder amerikanske styrkers rett til å utøve sikkerhetstiltak
innenfor omforente områder, vil dette innebære en begrenset overføring
av myndighet til å gjennomføre sikkerhetstiltak. Overføringen av
myndighet ligger derfor innenfor det som kan anses som en «lite
inngripende myndighetsoverføring», og Stortinget kan derfor gi sitt
samtykke basert på Grunnloven § 26 annet ledd. Flertallet poengterer videre
at når det gjelder sivile deler av omforente områder, samt nærområdet
rundt omforente områder, er amerikanske styrkers rett til å treffe
sikkerhetstiltak begrenset til å gjelde i ekstraordinære tilfeller
og kun basert på sikkerhetsplaner koordinert med og godkjent av
norske myndigheter, i tillegg til allmenne nasjonale rettsgrunnlag
som nødrett og nødverge. Flertallet fremhever at norske
myndigheter gjennom godkjenning av de omforente sikkerhetsplanene
får kontroll med amerikanske styrkers rett til å treffe sikkerhetstiltak
på områder som benyttes og kontrolleres av sivile, som rullebaner
på sivile flyplasser, og at ethvert sikkerhetstiltak fra den amerikanske
styrken skal være nødvendig og forholdsmessig.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til regjeringens
vurdering av at avtalen i seg selv ikke er et brudd på basepolitikken.
Samtidig er innholdet i basepolitikken ikke gitt en gang for alle.
I baseerklæringen fra 1949 uttrykte daværende regjering at de ikke
ville «tiltre noen overenskomst med andre stater som innebærer forpliktelser
for Norge til å åpne baser for fremmede makters stridskrefter på
norsk territorium så lenge Norge ikke er angrepet eller utsatt for
trusler om angrep». Disse
medlemmer oppfatter, slik regjeringen også skriver i Prop.
90 S (2021–2022), at dette er kjernen i norsk basepolitikk, men
ser at mange nå uttrykker bekymring for om dette fremdeles gjelder. Disse medlemmer ser
derfor et behov for at Stortinget bekrefter sin støtte til prinsippet om
ikke å ha militærbaser for andre stater på norsk jord i fredstid.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget støtter
prinsippet om å ikke åpne militærbaser for andre stater på norsk
jord i fredstid, i tråd med baseerklæringen fra 1949.»
Disse medlemmer viser
til avtalens artikkel XXX, som sier at avtalen skal gjelde for en
innledende periode på ti år og først kan sies opp etter det, med
ett års skriftlig varsel. Disse medlemmer understreker at
svært mye kan endre seg før det har gått ti år. Gitt den ustabile
og polariserte politiske situasjonen i USA kan det bli behov for
å revurdere norsk tilknytning til landet innen utløpet av den innledende
avtaleperioden. Disse
medlemmer viser til at Atlanterhavspakten kan sies opp på
ett års varsel, og mener tilsvarende vilkår bør gjelde for en bilateral
avtale med én enkelt stat.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å reforhandle tilleggsavtalen mellom Norge
og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 dersom den internasjonale
politiske situasjonen og/eller innenrikspolitiske forhold i USA
tilsier dette, også før utløpet av den innledende avtaleperioden
på ti år.»
Disse medlemmer viser
til avtalens bestemmelser om amerikanske styrkers rett til uhindret
tilgang til og bruk av de såkalte omforente områdene, som samtidig
skal skje «med full respekt for norsk suverenitet, norske lover
og folkerettslige forpliktelser». Disse medlemmer er bekymret
for at disse bestemmelsene vil kunne hindre norske inspektørers
tilgang til områdene, slik at Norge i realiteten ikke vil ha mulighet
til å kontrollere om virksomheten der er i tråd med norsk lov. Norske
inspektørers rett til tilgang bør derfor understrekes gjennom Stortingets
behandling av avtalen og ikke avgjøres på et senere tidspunkt av
partenes administrative representanter.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at norske myndigheter til enhver tid har tilgang
til og fullt innsyn i virksomheten på de omforente områdene som
beskrives i tilleggsavtalen mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid
av 16. april 2021.»
Disse medlemmer viser
til erfaringene med USAs krigføring ulike steder i verden og at
flere av disse krigene og militæroperasjonene har vært og er omstridt. Disse medlemmer utelukker
ikke at en tilsvarende situasjon som Irak-krigen i 2003 kan oppstå igjen,
der USA går til en krig som Norge ikke støtter. Dette understreker
etter disse medlemmers mening behovet
for å sikre at de såkalte omforente områdene ikke blir brukt til
formål i strid med norsk politikk. Det bør derfor avklares mellom
Norge og USA at all bruk av områdene som er knyttet til aktivitet
i tredjeland, herunder forflytning av tropper, våpen eller fanger,
må utløse en plikt til å konsultere Norge.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at ingen amerikansk bruk av områdene som beskrives
i tilleggsavtalen mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april
2021 knyttet til aktivitet i tredjeland, skjer uten konsultasjon
med Norge.»
Disse medlemmer viser
til avtalens artikkel XXX og vedlegg A. Vedlegg A med en liste over
de fire såkalte omforente områdene skal etter artikkel XXX kunne
endres ved skriftlig avtale mellom partene eller deres administrative
representanter. Disse
medlemmer viser videre til regjeringens omtale av dette:
«Inkludering av
nye omforente områder vil kun besluttes etter behandling i regjeringen.
Opprettelse av nye omforente områder vil som den klare hovedregel være
en sak av særlig stor viktighet og kreve samtykke fra Stortinget
etter Grunnloven § 26 annet ledd.»
Disse medlemmer støtter regjeringens
vurdering av at eventuelle utvidelser av avtalen til å gjelde flere
områder krever samtykke fra Stortinget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen påse at eventuelle utvidelser av tilleggsavtalen
mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 til nye
områder blir lagt fram som forslag for Stortinget.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker at regjeringen
vil søke Stortingets samtykke dersom det skulle bli aktuelt å opprette
flere omforente områder. Dette vil medføre en mer omfattende prosess
enn det den forrige regjeringen la opp til, da det var tenkt at
regjeringen skulle be om Stortingets forhåndssamtykke for denne typen
opprettelser.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er positive til inngåelse av tilleggsavtale
mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021. Disse medlemmer mener
Norge er helt avhengig av alliert støtte både for å forsvare norsk
territorium og avskrekke eventuelle potensielle angripere.
Disse medlemmer ser at Russlands
brutale angrep på Ukraina har synliggjort trusselen regimet i Kreml
utgjør for freden i vår del av verden og for suvereniteten og integriteten
til de stater som befinner seg innenfor Russlands strategiske interesseområde.
Russland viser seg dessverre som en uforutsigbar og aggressiv nabo,
og dette må få konsekvenser for både Forsvarets innretning og Norges
forhold til våre allierte. Dersom Norge skal kunne forsvares ved
et angrep, er vi helt avhengige av å ha et troverdig norsk forsvar
og samtidig få støtte gjennom rask respons fra våre allierte i NATO.
Disse medlemmer ser positivt
på at mange NATO-land nå øker sitt fokus på utviklingen i nord,
hvor Norge har en sentral rolle. Storbritannia, Frankrike og USA
dedikerer ressurser til å patruljere og overvåke havområdene i nordområdene.
Våre allierte gjennomfører trening og øving i Norge også sammen
med norske styrker for å utvikle forsvarssamarbeidet. Lange forsyningslinjer
for NATO-allierte kan dog utgjøre en vesentlig utfordring i en situasjon
hvor en fiendtlig invasjonsstyrke benytter en lynkrigtaktikk, slik
russerne opprinnelig forsøkte i Ukraina.
Disse medlemmer mener at for
å sikre alliert støtte og tilstrekkelig avskrekking må Norge gjøre
det mulig for våre allierte å ha bedre tilgang til personell og utstyr
på norsk jord. I praksis betyr det at Norge bør åpne for etablering
av allierte baser på norsk jord også i fredstid.
Disse medlemmer mener at dagens
sikkerhetspolitiske situasjon krever at norsk sikkerhetspolitikk
revurderes. NATO trenger tydelige avtrykk i nordområdene, og Norge
trenger rask assistanse ved situasjoner dersom krise eller krig
truer. Det får man dersom våre allierte har baser i Norge.
Disse medlemmer ønsker at
regjeringen ser på mulighetene og utfordringene knyttet til å la
allierte nasjoner få etablere baser i Norge også i fredstid, og
fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede mulighetene for å åpne opp for etablering
av allierte baser på norsk jord også i fredstid, som et supplement
til oppbygging av eget forsvar.»
Komiteens medlem
fra Venstre vil understreke behovet for et nært forsvarssamarbeid
med USA for å ivareta norsk sikkerhet. Ut over det norske NATO-medlemskapet
er det bilaterale forsvarssamarbeidet med USA den viktigste internasjonale
bærebjelken i forsvaret av norsk territorium.
Dette medlem mener at krigen
i Ukraina forsterker behovet for alliert øving og mottak i Norge,
og ser denne avtalen som et sentralt premiss for amerikansk øving
i nordområdene. Som Norges viktigste NATO-allierte er det avgjørende
at amerikanske styrker trener sammen med norske styrker i Norge.
Dette medlem erkjenner at
det finnes juridiske utfordringer med alle avtaler som innebærer
overføring av jurisdiksjon til andre myndigheter på norsk jord. Dette medlem merker
seg at høy tillit og et godt og åpent samarbeid mellom norske og
amerikanske myndigheter er en forutsetning for at denne tilleggsavtalen
skal fungere. Dette
medlem vil understreke at avtalen kommer med høye forventninger
til at USA etterlever denne tillitsbaserte avtalen og ikke foretar
seg noe som vil kunne undergrave den norske offentlighetens støtte
til det bilaterale norsk-amerikanske forsvarssamarbeidet.
Til tross for de
grunnleggende juridiske utfordringene som følger med enhver slik
avtale, opplever dette medlem at
avtalen er godt innrammet, med de behov og forutsetninger som følger
med en slik samarbeidsavtale.
I lys av den uforutsigbare
sikkerhetssituasjonen i Europa etter Russlands invasjon av Ukraina,
mener dette medlem at
det vil være uansvarlig av norske myndigheter å ikke inngå denne
avtalen.