Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schou, Erna Solberg og lederen
Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Christian Tybring-Gjedde,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge
Ulstein, merker seg at Forsvarsdepartementet i denne proposisjonen
foreslår lov om gjennomføring av tilleggsavtalen mellom Norge og
USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 (Supplementary Defense
Cooperation Agreement – SDCA) samt en lovendring i lov om merverdiavgift
(merverdiavgiftsloven) og en ny forskriftshjemmel i straffeprosessloven
for å gjennomføre tilleggsavtalen i norsk rett.
Komiteen viser til at tilleggsavtalen
ble underskrevet i Washington D.C. i USA 31. mars og i Oslo 16. april
2021. Stortinget ble forelagt spørsmålet om inngåelse av avtalen
som egen sak, jf. Prop. 90 S (2021–2022) Samtykke til inngåelse
av tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april
2021. Avtalen trer i kraft og får virkning på datoen for den siste noten
i utvekslingen av noter mellom partene som angir at hver part har
fullført sine interne prosedyrer som er nødvendige for at avtalen
skal tre i kraft.
Komiteen noterer at tilleggsavtalen
etablerer et oppdatert rammeverk for amerikansk militær tilstedeværelse
på norsk territorium. Avtalen kommer i tillegg til bilaterale avtaler
med USA fra 1950-tallet og framover samt NATOs troppestatusavtale
fra 1951, kalt NATO SOFA. Komiteen tar til etterretning
at de eldre avtalene skal fortsette å ha virkning.
Komiteen merker seg at det
særlig er spørsmål knyttet til lovforslaget til gjennomføringslov
§ 4 (sikkerhetsbestemmelsen) som har foranlediget diskusjon om hvorvidt
en kan benytte fremgangsmåten i Grunnloven § 26 for å inngå folkerettslig
bindende avtale om å tillate at representanter for amerikanske myndigheter
utøver myndighet på norsk territorium, samt kravet til hjemmel for
å foreta inngrep overfor den enkelte, som følger av Grunnloven § 113.
Komiteen oppfatter at bestemmelsen
i Grunnloven § 25 tredje ledd understreker betydningen av at maktbruk
fra militære skjer innenfor klare rettslige rammer.
Komiteen noterer at 132 høringsinnspill
har blitt sendt inn av privatpersoner, 31 høringsinnspill fra ulike organisasjoner,
ni høringsinnspill fra offentlige organer, ett høringsinnspill fra
en privat virksomhet og ett høringsinnspill fra en forsknings- og
undervisningsinstitusjon. Komiteen merker seg at departementet
etter høringen har hatt dialog med enkelte høringsinstanser for
å få utdypet og drøftet temaer som er berørt i høringen. Videre
gjennomførte komiteen åpen høring den 29. april 2022.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at utkast
til § 2 i forsvarssamarbeidsloven gir amerikanske styrker myndighet
til å unnta amerikanske kontraktører, som definert i SDCA artikkel
II nr. 4, fra arbeidsmiljøloven, ferieloven og allmengjøringsloven
i den grad bestemmelser i eller i medhold av disse lovene ikke er
forenlige med de amerikanske styrkenes militære behov.
Disse medlemmer mener norsk
arbeidslovgivning fastsetter hardt tilkjempede rettigheter som skal gjelde
på norsk territorium. Disse
medlemmer viser til at andre lands ambassader og øvrige utenlandske arbeidsgivere
ikke gis tilsvarende unntak fra norsk arbeidslovgivning, og finner
ikke grunn til å undergrave denne lovgivningen som følge av en bilateral
forsvarsavtale.
Disse medlemmer viser til høringsinnspill
fra Generaladvokaten:
«Artikkel VI er vidtgående
i flere henseende: formålet med myndighetsutøvelsen er vidtgående,
arten av de tiltak som kan iverksettes er ikke spesifikt angitt,
adgangen til å utøve myndighet (og makt) er tillagt ethvert styrkemedlem
og myndighet kan utøves overfor enhver som kommer i befatning med
det omforente området eller som – i ekstraordinære tilfeller – kommer
i veien for en amerikansk operasjon.»
Generaladvokaten
påpeker videre at avtalen ikke gir Norge rett til å definere hva
som utgjør en sikkerhetstrussel mot amerikanske styrker, ei heller
vetorett i hvordan amerikanske styrker skal besvare denne, eksempelvis
med skarp ammunisjon.
Disse medlemmer finner ikke
dette forenlig med det vern Grunnlovens § 25 stiller for innbyggerne mot
å bli utsatt for makt fra militære styrker. Disse medlemmer mener vernet
ikke ivaretas ved å opplyse befolkningen om farene ved å komme for
nær amerikanske styrker eller begrense dens frihetsutøvelse.
Disse medlemmer viser til komiteens
innstilling til Prop. 90 S (2021–2022) – Samtykke til inngåelse av
tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april
2021 – og partienes merknader og forslag der.
Komiteens medlem
fra Venstre vil understreke behovet for et nært forsvarssamarbeid
med USA for norsk sikkerhet. Ut over det norske NATO-medlemskapet
er det bilaterale forsvarssamarbeidet med USA den viktigste internasjonale
bærebjelken i forsvaret av norsk territorium.
Dette medlem mener at krigen
i Ukraina forsterker behovet for alliert øving og mottak i Norge,
og ser denne avtalen som et sentralt premiss for amerikansk øving
i nordområdene. Som Norges viktigste NATO-allierte er det avgjørende
at norske og amerikanske styrker trener sammen i Norge.
Dette medlem erkjenner at det
finnes juridiske utfordringer med alle avtaler som innebærer overføring av
jurisdiksjon til andre myndigheter på norsk jord. Dette medlem merker seg at
høy tillit og et godt og åpent samarbeid mellom norske og amerikanske
myndigheter er en forutsetning for at denne tilleggsavtalen skal
fungere. Dette
medlem vil understreke at avtalen kommer med høye forventninger
til at USA etterlever denne tillitsbaserte avtalen og ikke foretar
seg noe som vil kunne undergrave den norske offentlighetens støtte
til det bilaterale norsk-amerikanske forsvarssamarbeidet.
Til tross for de
grunnleggende juridiske utfordringene som følger med enhver slik
avtale, opplever dette medlem at
avtalen er godt innrammet, med de behov og forutsetninger som følger
med en slik samarbeidsavtale.
I lys av den uforutsigbare
sikkerhetssituasjonen i Europa etter Russlands invasjon av Ukraina
mener dette medlem at
det vil være uansvarlig av norske myndigheter å ikke inngå denne
avtalen.