Forsvarsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen lov om gjennomføring av tilleggsavtalen
mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april 2021 (Supplementary
Defense Cooperation Agreement – SDCA) samt en lovendring i lov om
merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) og en ny forskriftshjemmel
i straffeprosessloven for å gjennomføre tilleggsavtalen i norsk
rett.
Tilleggsavtalen ble
underskrevet i Washington D.C. i USA 31. mars 2021 og i Oslo 16. april
2021. Spørsmålet om inngåelse av avtalen er lagt frem for Stortinget
som egen sak, jf. Prop. 90 S (2021–2022) Samtykke til inngåelse
av tilleggsavtale mellom Norge og USA om forsvarssamarbeid av 16. april
2021, heretter omtalt som samtykkeproposisjonen, der den engelske
og norske avtaleteksten følger som trykte vedlegg. Avtalen trer
i kraft og får virkning på datoen for den siste noten i utveksling
av noter mellom partene som angir at hver part har fullført sine
interne prosedyrer som er nødvendig for at avtalen skal tre i kraft.
Lovforslaget til
forsvarssamarbeidsloven mv. bygger på departementets høringsnotat
av 8. september 2021. I lys av høringen foreslås det å videreføre
forslaget i høringsnotatet. Proposisjonen er utarbeidet i samarbeid med
Utenriksdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Finansdepartementet,
Samferdselsdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Arbeids-
og inkluderingsdepartementet. Det foreslåtte kortnavnet for gjennomføringsloven
er forsvarssamarbeidsloven.
Utkast til § 1 i
forsvarssamarbeidsloven omhandler personlig skattefritak og skattefritak
for kontraktører, og lovforslaget foreslår at SDCA artikkel XVII
nr. 2 og 3, SDCA artikkel XXI nr. 3 og SDCA artikkel XXVI nr. 2
annet til fjerde punktum skal gjelde som norsk lov. Se nærmere punkt
5.1 og 5.2 i lovproposisjonen.
Utkast til § 2 i
forsvarssamarbeidsloven gir amerikanske styrker myndighet til å
unnta amerikanske kontraktører, som definert i SDCA artikkel II
nr. 4, fra arbeidsmiljøloven, ferieloven og allmengjøringsloven
i den grad bestemmelser i eller i medhold av disse lovene ikke er
forenlige med de amerikanske styrkenes militære behov. Det presiseres
at med amerikanske styrker menes det amerikanske væpnede styrker
til stede på norsk territorium. En «amerikansk kontraktør» kan komme
fra et hvilket som helst land utenfor Norge, og kommer ikke nødvendigvis
fra USA, jf. SDCA artikkel II nr. 4. Denne definisjonen av «amerikansk
kontraktør» brukes i det følgende. Se nærmere punkt 6 i lovproposisjonen.
Utkast til § 3 i
forsvarssamarbeidsloven fastslår at erstatningskrav som oppstår
innenfor rammene av SDCA artikkel XV og artikkel VIII nr. 5 i Avtale
mellom partene i Traktat for det nordatlantiske område om status
for deres styrker av 19. juni 1951 (NATO SOFA), skal avgjøres med
utgangspunkt i disse avtalebestemmelsene, og at disse avtalebestemmelsene
skal gjelde som norsk lov. Se nærmere punkt 7 i lovproposisjonen.
Utkast til § 4 i
forsvarssamarbeidsloven gjennomfører SDCA artikkel VI om sikkerhet
som norsk lov og gir nødvendig hjemmel for at amerikanske styrker
kan gjennomføre sikkerhetstiltak innenfor militære deler av omforente
områder. Se nærmere punkt 8 i lovproposisjonen.
Det foreslås også
en endring i merverdiavgiftsloven som gir Finansdepartementet hjemmel
til å treffe enkeltvedtak om unntak fra loven ved omsetning av varer og
tjenester fra næringsdrivende som ikke har forretningssted eller
hjemsted i merverdiavgiftsområdet til militære enheter fra USA.
Det foreslås at dette fastsettes i ny § 3-33 i merverdiavgiftsloven.
Se nærmere punkt 9 i lovproposisjonen.
Til sist foreslås
det en ny hjemmel i straffeprosessloven § 4 c, hvor det fremgår
at Kongen ved forskrift kan gi nærmere bestemmelser om strafferettslig
jurisdiksjon og varetekt i samsvar med avtalens artikkel XII og
XIII. Se nærmere punkt 10 i lovproposisjonen.
Departementet foreslår
i lovforslaget til forsvarssamarbeidsloven mv. at denne trer i kraft
når Kongen bestemmer.